Hvor meget kan i tage i frivaend?


mvp.
 Share

  

19 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hvor meget kan i tage i frivend - altsaa i et enkelt loeft?

Den heder power-clean paa engelsk.

Den bruges meget i atletik og vaegtloeftning, f.eks.

Hvis man ikke laver frivend, saa er det altsaa paa tide at komme i gang.

Det er en oevelse hvor man bruger de fleste af kroppens muskler, altsaa hvor de arbejder i "synergi", som nogen kalder det.

Jeg tager 140,0 kg.

Link to comment
Share on other sites

jeg ved ikke hvade jeg kan fri vende i dag, men for nogle år siden lavede jeg 155 kg.

jeg gør det ikke mere, feter jeg har slået mig på styrkeløft.

den bevægelse man får i skulderen, dur ikke vis jeg skal køre tung bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Ved godt det for de fleste er unødvendigt at sige, man lad os lige slå fast det er FRIVEND/POWER CLEAN vi snakker om. Ikke et normalt clean, hvor man går ned i knæ for at komme under vægten i sidste fase af løftet. Vægten trækkes direkte til skuldrene, uden at man squatter under stangen. Bare sådan vi ikke misforstår hinanden. Jeg kan nemlig overhovedet ikke teknikken i et konkurrence clean.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ok, Thomas... nu lykkes det dig lige at gøre mig lidt forvirret :)

Det er denne her vi taler om ik? Frivend

Når jeg laver den, bruger jeg den ifm military-press hvor jeg "cleaner" vægten fra gulvet for at få den op! Dette, og så det at jeg som oftest gør det efter DL, gør at det ikke er de tungeste vægte jeg her roder med! Den giver nu en god eksplosion alligevel

DBM

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så meget inde i de danske udtryk, men hvis frivend er det samme som powerclean, så er det ikke frivend som er vist i det link du postede. Det er en almindelig clean, hvor man squatter under stangen i sidste fase. I power clean trækkes stangen direkte til skulderen, og man går ikke særligt langt ned i squat for at gribe stangen. Her er hvad J.V.Askem siger om power cleans:

POWER CLEANS

When racking the bar onto your shoulders for a clean, if caught at a half squat (Fig. 5) or higher it is generally referred to as a power clean. If you have to ride the weight down, or you have to squat fully to catch the bar, then you would be doing a squat clean. The catch position for a power clean or a squat clean requires an upright position of your upper body (Fig. 6). So it is important to maintain flexibility in the areas of your ankles, knees, hips, and spine.

Som jeg kan viser animationen du linker til, at man skal gå forholdsvist langt ned for at gribe stangen. Derfor må det være et alm. clean eller squat clean som J.V også kalder det. Måske nogen af de olympiske vægtløftere kan bidrage med noget ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg godtnok ikke vaegtloefter, men alligevel... TJ, kig engang i din Drechsler-encyklopaedi paa side 47ff (isaer s. 48, spalte 2), hvor han goer meget ud af at forklare teknikken med benene i clean:

"Apart from body positioning, the key to receiving and controlling the force of the bar lies in the action of the legs. In the squat position the lifter's arms and torso play a relatively small role in stopping the downward progress of the bar. [...] The legs function like shock absorbers when the bar is being received. Therefore, the arms and torso should assume a rigid position as soon as possible during the squat under, and the legs should assume the crucial role of stopping the downward progress of the bar. The legs should begin to interact with the bar as soon as possible because every split second during which the bar has no support causes it to pick up downward speed and become more difficult to control. [...]

In short, the lifter should use the legs early and actively to bring the bar under sontrol but should then use a sort of natural rebound from the low position to assist in the lifter's recovery. No effort to stop or even to significantly slow down the bar should be made unless the lifter is at or near his or her lowest position in the squat."

Det var en lang en... Det skal lige pointeres, at denne beskrivelse passer paa 1. del af disciplinen stoed (~ clean), men det ligger noget fra den beskrivelse, som TJ henviser til. Det lugter lidt af to forskellige discipliner. Men vi skal dog lige have det sidste med fra Drechsler:

"The preceding discussion is not meant to suggest that the lifter 'crashes' into the deep squat position at all times, offering little or not resistance to the bar. Each lifter will need to learn the proper balance of control and using the natural flow of the muscles in order to feel a relatively smooth receiving of the bar's force and an almost seamless transition into the recovery from the squat position."  

Saadan. Det var Drechslers ord, og det betyder vel, at det link, som DBM henviser til, er en tilnaermelsesvis god illustration af det, som Drechsler snakker om.

Men TJ, squatter du slet ikke under stangen for at 'gribe' den? Saa maa du edderbankeme vaere staerk i frivend udfoert paa ovenstaaende maade. Respekt for det!

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg squatter under, men det er meget minimalt. Uanset hvordan man definerer det, så er der en klar forskel på clean og power clean. Prøv at chekke den her artikel fra ironmag, hvor Chris Thibaudeau (canadisk OL-VL) beskriver clean og power clean.

Først power clean:

Power Clean

Og så clean:

Clean & Jerk

Man skal selvfølgelig se bort fra jerk sekvensen.

Her er en vigtig pointe fra artiklen.

A power clean is similar to a full clean, except that the bar is caught with minimal squatting under the bar thus the bar must be pulled higher which make this a decent exercise to improve the competitive clean itself. Note that part I of this series talks exclusively about the power clean.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er OK at squatte lidt under den. Man kan nok komme lidt galt afsted, hvis man griber vaegten paa helt strakte ben. Men hvis man saetter sig helt ned, altsaa et stoedvend, saa gaelder det altsaa ikke.

Det glaeder mig at se hvor mange der har lavet, eller laver frivend her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share