Mavemuskler


s0rensen
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke lige finde navnet på den jeg plejer at lave, og som jeg føler går meget i de nederste, men jeg kan da prøve med en beskrivelse.

Man ligger sig ned på gulvet. Bøjer benene sammen. Løfter rumpetten op fra jorden og sparker opad med benene.

Håber du kan fatte den, på trods af jeg er ringe til sådanne beskrivelser ;)

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

øvelser som især rammer de nederste mavemuskler.

Nederst, øverst, miderste........

den lige mavemuskel er afhængigt af genetik delt in i et antal af senestrøg....

link

MEner at der opstod enighed om at det ikke ligger 100% fast om alle muskelsektioner trækker sig lige meget sammen eller om den ene er statisk imens den anden er dynamisk....

men ligemeget hvad, hvis du træner maven træner du hele maven, enten statisk eller dynamisk...(igen afhængigt af ROM på din øvelse)

Men en ting du ihvertfald kan gøre for at ramme dine mave muller forskellige er at skifte mellem punktum fixum og punktum mobile.... på dansk, du skifter mellem at lave bevægelsen ud fra hæften eller udspringet...

fx i en mavebøjning med fødderne i vil højtet nærme sig udspringet, hvorimod du ved hip raises for hæftet til at nærme sig udspringet....

håber det gav mening......

Link to comment
Share on other sites

Så skriver han sq igen.

Jeg fandt en øvelse som minder meget om den.

CBLyingLegHipRaise.gif

ALt det benarbejde er total spild efter min mening..... men det hælper selvfølgelig til at relaxe lidt i maxemullerne :chicken::chicken:

lårene skal ikke køres længere frem ind til omkring lodret, mange tror åbenbart at maven kan løfte benene.....

Link to comment
Share on other sites

Lig på ryggen, stik benene lige i vejret med lænden i gulvet og skub benene lige opad ved at trække sammen i mavemusklerne. Bevægelsen bliver allerhøjest 5 cm, med mindre man gør det forkert. Det gælder om at spænde frem for at skabe megen bevægelse.

(Jeg har læst om øvelsen før jeg fandt MOL, og måske kan det ikke lade sig gøre at træne specifikt for neden, men det hævdede bogen)

(Jeg har aldrig set andre end mig selv udføre øvelsen tilnærmelsesvist korrekt, de fleste tror, det er en øvelse med stor bevægelse)

Link to comment
Share on other sites

Lige en reminder....

Åndedrættet har stor betydning for maveøvelserne... da mavemullerne er med til at puste luften ud...

du kan jo prøve at købe en pakke vandballoner og puste dem op, dit intrakranielle tryk stiger nok en del, men det giver dig garanteret doms i maven ;)

Link to comment
Share on other sites

Lig på ryggen, stik benene lige i vejret med lænden i gulvet og skub benene lige opad ved at trække sammen i mavemusklerne.

Hip Thrust - En udenmærket øvelse som flytter noget af spændingen en smule til området under navlen. Kan evt. laves på en skråbænk også - se illustration her

Prøv evt. at holde dine fødder således at du forestiller dig der står et glas vand på fodsålerne. Bevægelsen skal udføres i et tempo så glasset IKKE falder ned ;)

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Man strammer bare, sådan at hoften bliver trukket opad, mens resten bliver i gulvet.

Beskrivelsen af, hvad den nederste del af mavemusklerne bruges til passer meget godt til den bevægelse, man foretager.

Man kunne også beskrive det som at trække halen ind mellem benene.

Det er ikke en øvelse, man mig bekendt kan bruge vægt til, men hvis man kører den for at presse citronen til sidst, eller kører den først for at få gang i opspændingen, så har den alligevel en effekt.

Link to comment
Share on other sites

Man strammer bare, sådan at hoften bliver trukket opad, mens resten bliver i gulvet.

Beskrivelsen af, hvad den nederste del af mavemusklerne bruges til passer meget godt til den bevægelse, man foretager.

Man kunne også beskrive det som at trække halen ind mellem benene.

Det er ikke en øvelse, man mig bekendt kan bruge vægt til, men hvis man kører den for at presse citronen til sidst, eller kører den først for at få gang i opspændingen, så har den alligevel en effekt.

Med lidt adræthed kan det godt lade sig gøre at få anbragt en håndvægt imellem fødderne inden man strækker benene i vejret :bigsmile:

Man skal så bare lige vænne sig til tanken om at der hænger en vægt over hovedet på én som man kun har kontrol over med fødderne og ikke hænderne som man er vant til.

Men det virker B)

Link to comment
Share on other sites

Med lidt adræthed kan det godt lade sig gøre at få anbragt en håndvægt imellem fødderne inden man strækker benene i vejret :bigsmile:

Man skal så bare lige vænne sig til tanken om at der hænger en vægt over hovedet på én som man kun har kontrol over med fødderne og ikke hænderne som man er vant til.

Også kendt som KAMIKAZEECRUNCH :lol: :lol:

Bruger du selv den øvelse? Den kunne måske være ganske ond når man tænker over det :)

Edited by TCO
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share