Udo's vs. fiskepiller fra Netto


extreme12
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst artiklen på GetBig omkring fedtsyre, hvor skribenten bla. nævner Udo's som et kanon tilskud.

Mit spørgsmål er nu, om der er den store forskel på Udo's og fx. billige fiskepiller (tager jeg nu) fra Netto?`

Hvad er den optimale indtagelse af diverse vitaminer og andre tilskud dagligt? Selv indtaget jeg en vitaminpille og 4 fiskepiller sammen med morgenmaden...

Link to comment
Share on other sites

Udo's Choice er en planteolie som består af omega 3 og omega 6.

Fiskeolie består derimod primært af omega 3. Uanset udfaldet i sidste ende kommer det an på din daglige kost.

Derfor kan man ikke sige at den ene type olie er bedre end en anden. Eller sige at et kosttilskud er "kanon" i forhold til et andet.

Prøv at benytte søgefunktionen. Der er skrevet en masse gode indlæg og Udo's og fiskeolie.

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen har ganske rigtigt været oppe ofte, og i mange afskygninger.

Min personlige holdning er at jeg gerne betaler ekstra for et produkt hvis jeg kan mærke at det virker, men efter at have prøvet forskellige mærker er jeg vendt tilbage til Netto´s, eftersom at jeg ingen forskel overhovedet kan mærke på billigste og dyre produkter.

Jeg har ikke nogen god opstilling på det. Det kunne være rart at se hvor meget forskellen er i nogen håndgribelige tal. Hvis Udo´s f.eks har en effekt på 100%, og Netto´s er 80% ville jeg f.eks ikke betale ekstra for Udo´s (tallene er fiktive, bare for at underbygge hvad jeg mener)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Diskussionen har ganske rigtigt været oppe ofte, og i mange afskygninger.

Min personlige holdning er at jeg gerne betaler ekstra for et produkt hvis jeg kan mærke at det virker, men efter at have prøvet forskellige mærker er jeg vendt tilbage til Netto´s, eftersom at jeg ingen forskel overhovedet kan mærke på billigste og dyre produkter.

Jeg har ikke nogen god opstilling på det. Det kunne være rart at se hvor meget forskellen er i nogen håndgribelige tal. Hvis Udo´s f.eks har en effekt på 100%, og Netto´s er 80% ville jeg f.eks ikke betale ekstra for Udo´s (tallene er fiktive, bare for at underbygge hvad jeg mener)

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er, at det er umuligt at lave en procentuel opstilling af fordelene ved tilskudene, da de jo indgår i en dagskost der naturligt varierer fra dag til dag og visse dage er rig på n-3 fedtsyrer, andre dage på n-6 og atter andre dage måske mangler begge typer. Blandt andet derfor er det fuldstændig latterligt at slå på en "perfekt" fedtsyrefordeling i et givent produkt - fordelingen ændres jo radikalt ved sammenblanding med kostens øvrige fedt. Så med mindre man lever efter en striks kostplan hvori man iberegner olietilskuddet eller simpelthen har et erkendt behov for en given fedtsyre er der i mine øjne intet rationale for at anbefale én foran en anden.

Hilsen

Martin

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
har lige købt 500 ml Tidselolie i netto det holder HELE vejen

For det første er det formentlig den mest usle kvalitet man kan anskaffe og for det andet er det de fleste har behov for ikke ekstra tilskud af tidselolie, som indeholder store mængder linolsyre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er FINT til diæter!!

Link to comment
Share on other sites

har lige købt 500 ml Tidselolie i netto det holder HELE vejen

For det første er det formentlig den mest usle kvalitet man kan anskaffe og for det andet er det de fleste har behov for ikke ekstra tilskud af tidselolie, som indeholder store mængder linolsyre.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad er der galt med linolsyre? Er det ikke en essentiel fedtsyre, som man skal have gennem kosten?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget galt med linolsyre. Problemet er bare at den generelle dansker ikke har behov for ekstra linolsyre.

Mellem alle fedttyperne skal der være bestemte forhold.

Fx. skal forholdet mellem omega-3:omega-6 (linolsyre) være ca. 1:3.

De fleste danskere har et forhold på 1:20. Derfor vil det være uhensigtsmæssigt, at indtage ekstra linolsyre med mindre man har styr på sin kost og ved at man mangler linolsyre.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige holdning er at jeg gerne betaler ekstra for et produkt hvis jeg kan mærke at det virker, men efter at have prøvet forskellige mærker er jeg vendt tilbage til Netto´s, eftersom at jeg ingen forskel overhovedet kan mærke på billigste og dyre produkter.

Tror det er meget meget svært, at "mærke forskellen" på hvilken form for olie man indtager. Olie er jo ikke et vidundermiddel eller noget i den stil. Selvom man ikke kan mærke forskellen, kan det meget let være en forskel på de forskellige produkter. F.eks. fordelingen mellem omega 3 og 6. Det det handler om er, at de pågældende olier er dokumenteret ganvlige for kroppen og dens velfærd. Dermed ikke sagt, at dette straks kan aflæses på f.eks. resultaterne af ens træning. Det drejer sig om generel velfærd og kostoptimering.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Dette indlæg har jeg skrevet et andet sted også. Jeg har nogle kommentarer angående Udos Choice:

A. Det er efter min mening forkert at hævde, at en olie er perfekt sammensat. Det afhænger nemlig af, hvordan ens øvrige kost er sammensat. Hvis du f.eks spiser meget fisk, har du måske ikke brug for en n-3-rig olie. Og modsat: Hvis du aldrig spiser fisk, kan det være en ide med noget fiskeolie. Så om Udos Choice er en god ide til kolde formål i ens kost eller som kosttilskud, må afhænge af sammensætningen af ens kost.

B. Jeg har læst en lille smule i en gammel bog, som manden bag Udos Choice har lavet. Personligt tror jeg ikke på hans ideer.

C. Det er muligt, at UDOS choice indeholder nogle spændende - og måske sunde - stoffer i små mængder, som ikke er fedtsyrer. Men jeg vælger nu at koncentrere mig om fedtsyre-sammensætningen i min vurdering af olien. Personligt vil jeg ikke bruge olien.

D. Ved at bruge fiskeolie-kapsler fremfor Udos Choice er man "på den sikre side". Fiskeolie indeholder nemlig n-3-fedtsyrerne EPA og DHA. Udos Choice indeholder derimod ALA og skal derfor først omdannes til EPA/DHA i kroppen.

E. Jeg bruger selv en billig rapsolie i min madlavning. (Rapsolie indeholder cirka. 10 % af n-3-fedtsyren ALA). Derudover spiser jeg 2 kapsler med koncentret fiskeolie pr. dag. Denne løsning tror jeg er lige så god for mig som at bruge UDOS CHOICE.

F. Personligt vil jeg aldrig bruge de n-6-rige solsikke-, vindruekerne- og tidselolier.

Okay, hvis man kun bruger disse olier i små mængder, er det jo lige meget. Men ellers kan disse olier gøre, at forholdet mellem de konkurrerende n-6 og n-3 bliver "mistænkeligt" . Derfor foretrækker jeg en billig rapsolie, da den - udover n-6-fedtsyrer - indeholder ca. 10 % n-3 ALA.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

P.S: Projekt Smørhul har endnu ingen økonomiske interesser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share