Lorte træning blandt ikke erfarende


Guest Infestedass
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg ved ikke helt med jer men i det motionscenter jeg træner i, er der rigtig MANGE som træner forkert. Feks smith stativet har jeg set folk på 15 ja helt op til 45 år køre Pres bag nak med kun 2-3 reps og med så stor vægt at de måtte bruge snyd. Og en enkelt gang stoppede jeg en idiot som kørte dødløft med bøjet ryg, og som heller ikke havde varmet op, men jeg nåede lige at stoppe ham, inden det gik helt galt! Men også ved bænk pres, har jeg set mange som holder stangen forkert, og få som lader stangen røre panden i stedet for brystet! he he

Link to comment
Share on other sites

Ja, man ser mange mærkelige ting. I går så jeg f.eks en der kørte bænkpress med pænt mange kg på. Problemet var bare at han ikke sænkede mere en mellem 5 - 10 cm. Imellem sætne gik han så frem og tilbage og svingede med armende og så underlig ud i hovedet :)

Link to comment
Share on other sites

Den slags padder har vi heldigvis ikke mange af hos os.

Måske hvis man indførte at instruktører havde en "Daskestav", som de kvit og frit måske klaske de tåber med.

En for at køre grim stil, og en til hvis de spørger hvorfor.

Måske ville det hjælpe med en "Drillsargent" ala Full metal jacket?  

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det også godt fra mit center. Folk der træner med en teknik, man kan brække sig over

Bænkpres, hvor de anveder brystet som en kraftig fjeder, der hjælper dem med at få stangen op igen.

Folk der kører træk til nakke med ALT for mange kg. De holder skævt på stangen, og den ene side af stangen er ca. 15 cm længere nede end den anden. Samtidig laver de en meget voldsom bevægelse, for at få alle de kg ned til nakken. Et stort vrid i ryggen, som resulterer i at de under stort set hele øvelser sidder med bøjet ryg. Sidder er for meget sagt, de svæver faktisk over sædet hele tiden.

Hvorfor FATTER folk ikke, at de har en lorte teknik?? Er de da helt blinde? Hvorfor bruger de ikke spejlene, det er det de er der for.

Et eksempel:

Forleden dag så jeg to fyre som var nede for at træne. Den ene havde aldrig prøvet før, mens den anden nok have et ½ års erfaring.

Ham den nye, var ikke andet end skind og ben. Seriøst! ikke et gram fedt på kroppen, og MEGET mager. Han vejede nok ca. 55-60 kg. Hans træningsmakker, var noget bedre i stand. Ca. samme højde, men med en vægt på ca. 90-100 kg.

Den "tynde" kunne knap nok løfte stangen i BP. Det er uden pis. Men hans makker skulle selvfølgelig smide en masse kg på, og det resulterede i, at den "lille" selv kunne tage 1 rep, og de 5 sidste løftede hans makker. Hvor smart er det????!!! Bagefter gik de over og kørte noget dumbell bænkpres, hvilket også gik af lort til. Den lille fik selvfølgelig nogle vægte som var for tunge, og det endte så med, at den store var nød til at HOLDE OM HANS HÅNDLED, og derved hive vægtene op!

NEJ, hvor fik jeg lyst til at flippe ud på ham den store! Hvis han bare havde lært en lille smule på det ½ år som han har gået der, så kunne han da sige sig selv, at de skulle starte med nogle mindre vægte.

Sådan fortsatte det hele vejen i gennem. Ham den store blev ved med at sige, "du skal ha 3 mere", og så blev den "lille" nød til at fortsætte, men med en teknik, som aldrig er set værre.

Hvorfor er der så få, som starter med lille vægt i alle øvelserne, og sørger for at de får en god teknik.

Folk har åbenbart ikke "tid" til at bruge en en måned eller to på at få teknikken godt på plads. Alle sammen kører bare lige på og hårdt, men forced reps, alt for tunge vægte og jeg skal komme efter dig!

Man kan blive så gal!

Opvarmning er også en forsømt fornøjelse. De starter med at lave noget let opvarmning med små håndvægte, for derefter at begynde på bepres men tonsvis af kg på!

Hvorfor starter de ikke med en lille rask cykeltur som rammer de muskler som de skal til at træne???

ÅHA, det hjalp at komme ud med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Neo>> Ikke at jeg siger det er tilfældet, men det kunne jo være, at gutten forsøgte at forbedre sin lock-out-styrke i bænkpres...

Men ja, der sker sq mange uheldige ting rundt omkring i centrene, og vi har sikkert allesammen lavet nogle lidt dumme ting i vores tid. Det ville være fedt, hvis der var mere åbenhed omkring at give og modtage råd, men dertil driver der nok en tand for meget testosteron ned ad væggene. :(

Morten

Link to comment
Share on other sites

Et forslag til, hvordan man kunne hjælpe de mange der har dårlig teknik:

Bestyrelsen i centret vælger de personer i centret, som er kompetente til at være ”instruktører for en dag”. De personer bliver så spurgt om de har lyst til at være ”instruktør for en dag”. Det være sig f.eks. nogle af de garvede styrkeløftere, og folk som har været der i lang tid, og som har opnået et godt resultat.

Det man gør er så at oprette specielle dage, som f.eks. hed ”Få tjek på din teknik i BB/ST” På de dage er ”instruktørerne” der primært for at vise folk rigtig teknik i øvelser, og for at lære folk nye øvelser. Man kunne eventuelt have en sådan dag hver måned. De personer som skal agere ”instruktør for en dag” skal så selvfølgelig samles en aften hvor de går de forskellige øvelser igennem, og hvor de bliver enige om en god teknik til hver øvelse. På den måde undgår man, at få forklaret 15 forskellige teknikker.

I mit center, vil jeg sige at der ca. er 15 styrkeløftere, som man virkelig kunne lære noget af. Jeg har tit fået kanon gode råd af dem. Både med teknik, og med hjælp til nye øvelser.

Hvad siger i til det? Er det noget der er værd at prøve, og er der nogen som har prøvet noget lignende? Hvis folk synes det er en god ide, så tror jeg nok jeg vil prøve at snakke med bestyrelsen i min klub om at prøve det, og måske indføre det.

Link to comment
Share on other sites

>Nielsen:

God idé hvis ellers bestyrelsen er indstillet på det, og hvis der er nok med kompetente folk til formålet.

Der kan opstå en problem. Hvis nu den bedst vidende "ikke kvalificeret" person på 80 kg, skal aggere instruktør overfor andre, endsige give et gode råd som folk som måske består af 140 kg muskler i forvejen, men har trænet i 20 år og er på krudt.

Tror I selv på at ham på 140 kg lytter til ham på 80 kg, selvom han på 80 kg rent faktisk  ved mere???

Nå ja, jeg fik endnu en sjov oplevelse i mit center...

Her i sidste weekend trænede jeg om søndagen. Der var en person til stede i centeret, som rent faktisk var ejeren(fandt jeg ud af senere!)

Da jeg stod og kørte øvelser for rotatorcuff, kiggede han lidt underligt på mig, og kunne ikke forstå hvad jeg lavede. Efter jeg havde fortalt ham hvad det var jeg trænede, så svarede haan med at han havde dyrket BB i 9 år, havde vist stillet op til konkurrencer og havde ligget i 125 kg klassen, men at han havde aldrig hørt om øvelser til rotatorcuff... :confused:

Helt ærligt...9 år i BB, og så kender man ikke til rotatorcuff! Hvor pokker har man så været henne??? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hvorhenne? I krudtland!

Han har bare været heldig at han aldrig har fået skulder ballade.

Men sådan kan folk jo værer ignoranter.

Fx købte jeg en Swissball et år siden, og lod den ligge i centeretm, da jeg ikke gad sidde med en 8ocm badebold i bussen.

Men hvad seker der så?

Et par tåber spiller fordbold med den og punkterer den.

Fedt nok, godt initiativ.

Moralen er at folk ikke altid påskønner når man gør dem en tjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eller også mente han at der kun fandtes 3 skuldermuskler. Jeg kunne ikke umiddelbart overbevise ham over at der rent faktisk sad muskler omkring selvet leddet... Men det er en helt anden sag! :biggrin:

Ahhh Swissball, det er rent faktisk det eneste som mangler i mit center. Damn, jeg savner den store badebold til crunches :cries:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share