Vægtforøgelse, hvordan?


CitizenKenneth
 Share

Recommended Posts

Dette er måske ikke lige det rigtige sted at poste dette her, men prøver lige alligevel.

Mit problem er at jeg er tynd, eller nærmere undervægtig hvis man skal dømme ud fra min BMI på 17,3 og min fedt procent på 12%.

Jeg er 21 år og 183 høj og vejer omkring de 58 kg. Jeg vil gerne tage mindst 10 kilo på, og inden folk kommer med den der "Du skal bare spise noget mere og spise en masse junkfood" præken :4pizza::cola::blahblah:, så kan jeg bare sige "Been there, done that!" uden nogen effekt.

Jeg har sågar prøvet at drikke kalve modermælks erstatning to gange dagligt, som blev blandet op med sødmælk. Jeg har også været hos en diatist og fået lavet en kost plan, som ikke rigtig har hjulpet hellere. Jeg spiser alt hvad jeg kan hver dag :4mewantfood: , og jeg drikker mindst en 0,5 L sodavand, hver dag.

Mange overvægtige vil nok sige at mit problem, er et luksus problem i forhold til deres. Men det et rent helvede når man skal købe tøj, f.eks. hvis man finder et par bukser der passer i ben længden, så kan man værre hundrede procent vist på at de ikke passer i livet, og omvendt.

Jeg har desuden også fået testet mit stofskifte ved lægen, som hverken er for lavt eller for højt.

Har I nogle forslag til hvad jeg kan spise for at tage på i vægt, eller måske måder at træne på?

På forhånd tak.

Mvh.

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

...inden folk kommer med den der "Du skal bare spise noget mere og spise en masse junkfood" præken  , så kan jeg bare sige "Been there, done that!" uden nogen effekt.

Med mindre du lider af malabsorbtion (tarmen er syg og optager ikke føden) eller lignende, jamen så har du ikke gjort det godt nok :wink:

Det ER mad, som skal til - masser af robust mad: kød, rugbrød, kartofler, spaghetti, sovs, havregryn etc etc. Du kan supplere op med protein-kulhydratdrik (weightgainer).

Styrketræning er fint, og i din situation ville jeg starte med at holde igen med kredsløbstræningen, da det forbrænder ganske meget energi.

Du kan evt prøve at tælle kalorier, og så lægge flere og flere til om dagen, indtil din vægt øges :smile:

Link to comment
Share on other sites

...inden folk kommer med den der "Du skal bare spise noget mere og spise en masse junkfood" præken   , så kan jeg bare sige "Been there, done that!" uden nogen effekt.

Med mindre du lider af malabsorbtion (tarmen er syg og optager ikke føden) eller lignende, jamen så har du ikke gjort det godt nok :wink:

Det ER mad, som skal til - masser af robust mad: kød, rugbrød, kartofler, spaghetti, sovs, havregryn etc etc. Du kan supplere op med protein-kulhydratdrik (weightgainer).

Styrketræning er fint, og i din situation ville jeg starte med at holde igen med kredsløbstræningen, da det forbrænder ganske meget energi.

Du kan evt prøve at tælle kalorier, og så lægge flere og flere til om dagen, indtil din vægt øges :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for dit svar. Jeg spiser meget rugbrød, pasta og müsli forvejen, men ikke så meget kød så...

Men findes der et program til udregning af kalorier, så man kan finde ud af hvor mange man skal spise for at opnå en bestem vægt?

Jeg har kigget lidt på de der Weightgainere, og der findes jo et hav af dem. Er der nogle bestemte mærker du kan anbefale, og evt. en god webshop hvor de kan købes billigt?

Mvh.

Kenneth :wink:

Link to comment
Share on other sites

...inden folk kommer med den der "Du skal bare spise noget mere og spise en masse junkfood" præken  , så kan jeg bare sige "Been there, done that!" uden nogen effekt.

Med mindre du lider af malabsorbtion (tarmen er syg og optager ikke føden) eller lignende, jamen så har du ikke gjort det godt nok :wink:

Det ER mad, som skal til - masser af robust mad: kød, rugbrød, kartofler, spaghetti, sovs, havregryn etc etc. Du kan supplere op med protein-kulhydratdrik (weightgainer).

Styrketræning er fint, og i din situation ville jeg starte med at holde igen med kredsløbstræningen, da det forbrænder ganske meget energi.

Du kan evt prøve at tælle kalorier, og så lægge flere og flere til om dagen, indtil din vægt øges :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for dit svar. Jeg spiser meget rugbrød, pasta og müsli forvejen, men ikke så meget kød så...

Men findes der et program til udregning af kalorier, så man kan finde ud af hvor mange man skal spise for at opnå en bestem vægt?

Jeg har kigget lidt på de der Weightgainere, og der findes jo et hav af dem. Er der nogle bestemte mærker du kan anbefale, og evt. en god webshop hvor de kan købes billigt?

Mvh.

Kenneth :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Her er et populært program du kan bruge til at holde styr på maden:krop&kost

Jeg synes, at du skal prøve at skrive alt ned, du spiser i løbet af en uge. Så kan du se, om du spiser, så meget som du regner med, og justere efter det.

Det er ikke tilladt at henvise til eller anbefale kosttilskud, så du må bare prøve dig frem.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg kan til en vis grad genkende mig selv i din alder.

Da jeg var 20 år gammel, vejede jeg 58kg (188cm) og åd som jeg aldrig i mit liv har gjort før, to no help at all...

Det jeg vil sige er, at det kom stille og roligt da jeg kom op i 24-25 års alderen, og jeg har da taget 20 kg på siden da (jeg er næsten 36 i skrivende stund), så der er håb forude, - alderen vil hjælpe dig gevaldigt.... :bigsmile:

Noget andet: drikkevarer mætter mindre, så prøv at supplere med nogle protein-drikke.

Held og lykke!!!

Link to comment
Share on other sites

Den med alderen kan jeg godt nikke genkende til..

Hvor mange måltider indtager du dagligt???

En god måde er at dele måltiderne op på 5-6 stykker dagligt, så er det noget nemmere at indtage en masse kalorier..

Drik også gerne en masse kalorier, da det ikk mætter så meget og sodavand er ikk det optimale. Men det kan være mælk, cacao, protein shake eller lign..

Poster lige nogle gode links du kan kigge lidt på.

Men husk ALLE kan tage på, held og lykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejede selv omkring de 60 kg som 20-årig, og kunne heller ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne øge min kropsvægt, da jeg også følte at mit energiindtag var meget højt. Det var det også på visse dage. På andre dage - som f.eks. i weekenderne - har jeg formentlig ikke ligget over 1000 kcal dagligt, og det er alt, alt for lidt.

Gør dig selv den tjeneste at downloade det kostprogram J.B linkede til. Her kan du følge dig energiindtag og -fordeling, og tro mig, du får nogle overraskelser mht. hvad man kan kyle indenbords - jeg gjorde i hvert fald.

Hvis du ikke har Excel kan du bruge denne side istedet.

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange gode svar og links, dem vil jeg kigge nærmere på.

Den med alderen kan jeg godt nikke genkende til..

Hvor mange måltider indtager du dagligt???

En god måde er at dele måltiderne op på 5-6 stykker dagligt, så er det noget nemmere at indtage en masse kalorier..

Drik også gerne en masse kalorier, da det ikk mætter så meget og sodavand er ikk det optimale. Men det kan være mælk, cacao, protein shake eller lign..

Poster lige nogle gode links du kan kigge lidt på.

Men husk ALLE kan tage på, held og lykke

Jeg spiser normalt mellem 6-7 måltider på en dag.

Mvh.

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hvad spiser du ellers?

Jeg har nogen venner med en høj metabolisme som godt nok siger de spiser meget men hvis jeg er sammen med dem hele dagen kan jeg se de spiser en del mindre end mig selv og andre.

Prøv med noget weightgainer, sødmælk etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share