Forberedende træning til Idrætsstudiets optagelsesprøve


xraz
 Share

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg skal til optagelsesprøve på Århus Uni. d. 6 juli.

Nogen der kender til prøvens form og måske kan anbefale

et træningsprogram?

Gode tips modtages også med kyshånd!

:smile:

Den praktiske optagelsesprøve

Den praktiske optagelsesprøve foregår over 2 dage, torsdag og fredag, den 6. og 7. juli 2006.

Prøven holdes samlet for ansøgere i kvote 1 og kvote 2, som af universitetet vurderes at have en rimelig chance for at blive indstillet til optagelse. Den endelige meddelelse om optagelse får disse ansøgere den 28. juli 2006 sammen med de øvrige ansøgere gennem Den Koordinerede Tilmelding.

Prøvens formål er at sikre, at de optagne studerende vil være i stand til at nå et tilstrækkeligt højt niveau i de praktiske dele af uddannelsen, og at de optagne kan gennemføre de minimumsprøver, der skal bestås i løbet af uddannelsen. Deltagerne prøves i fire kategorier:

Gymnastik

Holdboldspil, her vælger den studerende mellem fodbold, volleyball og basketball

Badminton

Svømning

Der kræves tilfredsstillende præstationer i alle fire discipliner. Kriterierne for en tilfredsstillende indsats i de enkelte discipliner er følgende:

Gymnastik

Under vejledning skal ansøgeren demonstrere gymnastiske grundfærdigheder, der ud fra en helhedsbetragtning skal godtgøre ansøgerens fysiske og tekniske kvalifikation til at klare kravene på uddannelsen. Afprøvningen af færdighederne sker såvel i gruppe som individuelt.

Den samlede prøvetid for gymnastik er ca. 1 time og falder i to afdelinger:

Bevægelse til musik:

Med musikledsagelse vises grundfærdighederne: Løb, hoppevariationer, svingene bevægelser, balancer og chassè. Der gives oplæg til enkle sammensætninger, der viser evnen til at kombinere bevægelser og orientere sig i rummet, ligesom der med vejledning ønskes demonstreret bevægelser, der viser kroppens bevægelighed. Der lægges vægt på god overensstemmelse mellem musik og bevægelse.

Springfærdigheder:

Ansøgeren prøves i følgende grundfærdigheder:

håndstand

håndstand efterfulgt af forlæns rulle

forlæns rulle med samlede ben

baglæns rulle med samlede ben (fra stående)

stående møllevending

møllevending med tilløb

sammensatte momenter fra ovenstående

frie spring efter eget valg.

Holdboldspil

Deltageren skal dokumentere grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder inden for boldspillet. Deltagerne vurderes på motoriske og tekniske færdigheder i spilsituationer.

Badminton

Deltagerne skal dokumentere tekniske færdigheder inden for grundslagene, hvilket vil sige både underhånds- og overhåndsbadmintonslag i forhåndssiden samt underhåndsslag i baghåndssiden. Det forventes, at den optagelsessøgende mestrer korrekt udgangs-/forhåndsgreb, og kan slå overhåndsslag med underarmsdrejning, siden til nettet og træfpunkt over hovedet. Endvidere vurderes den optagelsessøgendes kropbeherskelse under benarbejde og slag, dvs. udnyttelse af overkrop, løbeformer og balance. Deltagerne vurderes parvist.

Svømning

Deltagerne skal dokumentere grundlæggende svømmefærdighed gennem 8 minutters kontinuerlig svømning.

Endvidere bedømmes deltagerne gennem 2 x 50 m i to selvvalgte discipliner – blandt disciplinerne brystsvømning, crawl, rygcrawl og butterfly.

Deltageren skal beherske korrekt vejrtrækning i henhold til de valgte stilarter på såvel den kontinuerlige 8 minutters svømning samt på de to selvvalgte discipliner á 50 m.

I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, at de grovmotoriske bevægelser er korrekte i henhold til den valgte disciplin. I stilarterne brystsvømning og butterfly vil der blive lagt vægt på symmetrien i armtag og benspark samt koordinationen. I crawl og rygcrawl vil der blive lagt vægt på koordinationen mellem armtag og benspark.

Deltagerne skal endvidere præstere 2 udspring fra vippe (1 meter eller højere). Det ene spring skal være et hovedspring.

Bedømmelse

Deltagerne vurderes individuelt af idrætssagkyndige fra Center for Idræt, som vurderer deltagerne i samtlige discipliner.

Klippet fra www.au.dk

Link to comment
Share on other sites

Den praktiske optagelsesprøve

Den praktiske optagelsesprøve foregår over 2 dage, torsdag og fredag, den 6. og 7. juli 2006.

Prøven holdes samlet for ansøgere i kvote 1 og kvote 2, som af universitetet vurderes at have en rimelig chance for at blive indstillet til optagelse. Den endelige meddelelse om optagelse får disse ansøgere den 28. juli 2006 sammen med de øvrige ansøgere gennem Den Koordinerede Tilmelding.

Prøvens formål er at sikre, at de optagne studerende vil være i stand til at nå et tilstrækkeligt højt niveau i de praktiske dele af uddannelsen, og at de optagne kan gennemføre de minimumsprøver, der skal bestås i løbet af uddannelsen. Deltagerne prøves i fire kategorier:

Gymnastik

Holdboldspil, her vælger den studerende mellem fodbold, volleyball og basketball

Badminton

Svømning

Der kræves tilfredsstillende præstationer i alle fire discipliner. Kriterierne for en tilfredsstillende indsats i de enkelte discipliner er følgende:

Gymnastik

Under vejledning skal ansøgeren demonstrere gymnastiske grundfærdigheder, der ud fra en helhedsbetragtning skal godtgøre ansøgerens fysiske og tekniske kvalifikation til at klare kravene på uddannelsen. Afprøvningen af færdighederne sker såvel i gruppe som individuelt.

Den samlede prøvetid for gymnastik er ca. 1 time og falder i to afdelinger:

Bevægelse til musik:

Med musikledsagelse vises grundfærdighederne: Løb, hoppevariationer, svingene bevægelser, balancer og chassè. Der gives oplæg til enkle sammensætninger, der viser evnen til at kombinere bevægelser og orientere sig i rummet, ligesom der med vejledning ønskes demonstreret bevægelser, der viser kroppens bevægelighed. Der lægges vægt på god overensstemmelse mellem musik og bevægelse.

Springfærdigheder:

Ansøgeren prøves i følgende grundfærdigheder:

håndstand

håndstand efterfulgt af forlæns rulle

forlæns rulle med samlede ben

baglæns rulle med samlede ben (fra stående)

stående møllevending

møllevending med tilløb

sammensatte momenter fra ovenstående

frie spring efter eget valg.

Holdboldspil

Deltageren skal dokumentere grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder inden for boldspillet. Deltagerne vurderes på motoriske og tekniske færdigheder i spilsituationer.

Badminton

Deltagerne skal dokumentere tekniske færdigheder inden for grundslagene, hvilket vil sige både underhånds- og overhåndsbadmintonslag i forhåndssiden samt underhåndsslag i baghåndssiden. Det forventes, at den optagelsessøgende mestrer korrekt udgangs-/forhåndsgreb, og kan slå overhåndsslag med underarmsdrejning, siden til nettet og træfpunkt over hovedet. Endvidere vurderes den optagelsessøgendes kropbeherskelse under benarbejde og slag, dvs. udnyttelse af overkrop, løbeformer og balance. Deltagerne vurderes parvist.

Svømning

Deltagerne skal dokumentere grundlæggende svømmefærdighed gennem 8 minutters kontinuerlig svømning.

Endvidere bedømmes deltagerne gennem 2 x 50 m i to selvvalgte discipliner – blandt disciplinerne brystsvømning, crawl, rygcrawl og butterfly.

Deltageren skal beherske korrekt vejrtrækning i henhold til de valgte stilarter på såvel den kontinuerlige 8 minutters svømning samt på de to selvvalgte discipliner á 50 m.

I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, at de grovmotoriske bevægelser er korrekte i henhold til den valgte disciplin. I stilarterne brystsvømning og butterfly vil der blive lagt vægt på symmetrien i armtag og benspark samt koordinationen. I crawl og rygcrawl vil der blive lagt vægt på koordinationen mellem armtag og benspark.

Deltagerne skal endvidere præstere 2 udspring fra vippe (1 meter eller højere). Det ene spring skal være et hovedspring.

Bedømmelse

Deltagerne vurderes individuelt af idrætssagkyndige fra Center for Idræt, som vurderer deltagerne i samtlige discipliner.

Klippet fra www.au.dk

Okay, det var sku da rimlig meget alligvel. Vidste ikke de lagde så meget vægt på gymnastik...

Link to comment
Share on other sites

mange tak for det hurtige svar :)

kan godt se ud som om, det ville være en god idé at melde sig på et gymnastikhold

nogen der ved hvor højt niveauet sådan cirka ligger? skal man være verdensholdskandidat

for at kunne klare det der gymnastik? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu da røvåndsvagt at man ikke har mulighed for at læse idræt i tilfælde af man er en elendig svømmer eller bare ikke kan lave en sølle møllevending.... Man kan jo godt være supergod til mange andre ting, seolvom man ikke lige magter en "lille detalje"! Men hva fanden... jeg kan jo sådan set være ligeglad!

Link to comment
Share on other sites

Jeg dumpede sidste år fordi jeg kun lavede håndstand i 7-10 sek. De vil ha man står 12-15 mindst. Alt andet bestod jeg unden problemer. Så øv gymnastik mega meget! Gymnastik og svømning er de to vigtigste ting. Der var folk der ikke kunne det mindste med en bold, men slå 18 flikflak og de kom selvfølgelig ind :nonono:

Fik af vide jeg sku øve mig på håndstang og søge igen. Hell no....

Link to comment
Share on other sites

Jeg var til optagelsesprøve sidste sommer i Århus, og jeg bestod den. Mht. håndstanden skulle man i første omgang vise at man kunne markere den, og i næste ombæring lave en håndstand-rulle. Umiddelbart ikke så kompliceret. Om der er forskel på kravene til kvote 1 og 2 skal jeg ikke kunne sige, da optagelsesprøverne sidste år var adskilt. (var kvote 1)

Det hele står på hjemmesiden, og som 789 påpeger virker det temmelig mærkeligt du ikke har undersøgt denne, da du nu engang har ansøgt der. Idræt i Århus

Link to comment
Share on other sites

Alle og de er ret forskellige. I odense skal man os op i en test om almen viden....

Det er kun iorden, at man laver tests, hvis man oplyser om det. Lige pludselig finder man ud af, at ens fremtid afhænger af hvor langtid man kan stå på hænder.

Jeg kan ikke finde information om eventuelle optagelsesprøver på Idræt ved Københavns Universitet.

Er der nogen der kender til det?

Edited by Tao
Link to comment
Share on other sites

Jeg dumpede sidste år fordi jeg kun lavede håndstand i 7-10 sek. De vil ha man står 12-15 mindst. Alt andet bestod jeg unden problemer. Så øv gymnastik mega meget! Gymnastik og svømning er de to vigtigste ting. Der var folk der ikke kunne det mindste med en bold, men slå 18 flikflak og de kom selvfølgelig ind :nonono:

Fik af vide jeg sku øve mig på håndstang og søge igen. Hell no....

Når de har sådanne krav, er det i det hele taget mærkeligt at man kan søge ind på Idrætstudiet, uden at have haft idræt på højtniveau i gymnasiet...

Link to comment
Share on other sites

Når de har sådanne krav, er det i det hele taget mærkeligt at man kan søge ind på Idrætstudiet, uden at have haft idræt på højtniveau i gymnasiet...

Hvorfor det, man har da rig mulighed for at lære det andre steder.

Desuden kunne man da jeg gik i gym slet ikke tage idræt på højt niveau.

Havde selv mellemniveau, som var det højeste som kunne udbydes på skolen

Link to comment
Share on other sites

I Odense består optagelsesprøven af følgende:

- almen mpc test

- samtale på basis af motiveret ansøgning

- svømning - crawl, bryst og rygcrawl

- udspring, benspring, hovedspring og selvvalgt spring

- rytmisk bevægelse

- 2 holdboldspil, oftest basket og volley

- gymnastik, meget simpelt, primært kigges på kropskontrol

Optagelsen afhænger af en samlet vurdering på baggrund af ovenstående, hvor den personlige samtale på baggrund af ansøgning vægter højest.

I kbh optages der udelukkende på baggrund af motiveret ansøgning, og der er derfor ikke optagelsesprøve.

Nu ved jeg ikke med sikkerhed hvordan det fungerer i Århus, men er RET sikker på at man bliver udelukket BLOT på baggrund af, at man ikke kan stå på hænder. Det er jo ikke meningen at man skal være elitegymnast når man starter på studiet, men derimod vurderes der på om du har mulighed for at tilegne dig de fornødne færdigheder i løbet af studiet.

Grunden til at ovenstående praktiske færdigheder er en stor del af grunduddannelsen i idræt er jo netop af mange skal ud og fungere som undervisere i gymnasieskolen bagefter, og derved skal have indsigt i de forskellige idrætsdiscipliner.

PS: Kan man vælge idræt på højt niveau i gymnasiet ?? (og nej, det kræver ikke at man har haft idræt som valgfag anyway)

Link to comment
Share on other sites

I Odense består optagelsesprøven af følgende:

- almen mpc test

- samtale på basis af motiveret ansøgning

- svømning - crawl, bryst og rygcrawl

- udspring, benspring, hovedspring og selvvalgt spring

- rytmisk bevægelse

- 2 holdboldspil, oftest basket og volley

- gymnastik, meget simpelt, primært kigges på kropskontrol

Optagelsen afhænger af en samlet vurdering på baggrund af ovenstående, hvor den personlige samtale på baggrund af ansøgning vægter højest.

I kbh optages der udelukkende på baggrund af motiveret ansøgning, og der er derfor ikke optagelsesprøve.

Nu ved jeg ikke med sikkerhed hvordan det fungerer i Århus, men er RET sikker på at man bliver udelukket BLOT på baggrund af, at man ikke kan stå på hænder. Det er jo ikke meningen at man skal være elitegymnast når man starter på studiet, men derimod vurderes der på om du har mulighed for at tilegne dig de fornødne færdigheder i løbet af studiet.

Grunden til at ovenstående praktiske færdigheder er en stor del af grunduddannelsen i idræt er jo netop af mange skal ud og fungere som undervisere i gymnasieskolen bagefter, og derved skal have indsigt i de forskellige idrætsdiscipliner.

PS: Kan man vælge idræt på højt niveau i gymnasiet ?? (og nej, det kræver ikke at man har haft idræt som valgfag anyway)

Okay du tvivler, men kan fortælle dig at det var den ENESTE grund til jeg ikke kom ind. Fik jeg af vide efterfølgende af dem. Jeg har spillet 1 div volleyball, landsholds bordtennis og svømmet i mange mange år. Så generelt er jeg en sports idiot. Og mener derfor jeg SAGTENS kunne lærer at lave en bedre håndstang.

Link to comment
Share on other sites

cj8000: Uden at være uforskammet, kunne man jo så sige at du med den idrætsbaggrund og den påstand at du sagtens kunne lave en bedre håndstand sige, at du bare kunne have læst kravene til optagelsesprøven og så have lært at gøre det tilfredsstillende.

Min erfaring siger mig at der er rigtig mange som ikke aner hvad de skal til optagelsesprøven, og at der mange som ikke engang kan lave en kolbøtte. Ergo er prøven en god måde at se om de evt. kommende studerende har en smule motorik.

Jeg sku ha været bedre til det ja, det kan jeg ikke løbe fra. Jeg synes bare det er en latterlig begyndelse at blive droppet på eftersom jeg bestod det andet 100% som jeg skulle. Synes den var tynd...Men hva, har ikke søgt i år og efterfølgende ikke lyst til det efter hva jeg har hørt fra en kammerat. Studiet virker fedt, men mulighederne efter tiltaler mig ikke.

Edited by cj8000
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå at du føler det er latterligt med gymnastikken. Men gymnastik i Århus fylder bare meget i forhold til Odense og Kbh. Derimod synes jeg det er mærkeligt at badminton til optagelsesprøven har så stor vægt, da man med den studieordning jeg har fulgt kun havde 7 lektioner badminton, og så til eksamen i det.

Ja det er en underlig verden og efter min meing ret gammeldags optagelses prøve. Og efter min mening burde det være ens i alle byer. Om det så medfører mere eller mindre gymnastik.

Link to comment
Share on other sites

Der ER stor forskel på grunduddannelsen de forskellige steder, i Odense hører idræt f.eks. til under det sundhedsvidenskabelige fakultet, hvor det i kbh til sammenligning hører til under det naturvidenskabelige. (Uddannelsen hedder også "idræt og sundhed i Odense)

I Århus vægtes gymnastikken rigtig nok ganske højt, og hvis man ikke er til det, skulle man måske søge ind i kbh eller Odense i stedet. Desuden er det ligeledes en god ide, hvis man ønsker at bringe sit studie "videre" end til at blive gymnasieunderviser, idet man "kun" kan blive bachelor i idræt i Århus.

Link to comment
Share on other sites

Der ER stor forskel på grunduddannelsen de forskellige steder, i Odense hører idræt f.eks. til under det sundhedsvidenskabelige fakultet, hvor det i kbh til sammenligning hører til under det naturvidenskabelige. (Uddannelsen hedder også "idræt og sundhed i Odense)

I Århus vægtes gymnastikken rigtig nok ganske højt, og hvis man ikke er til det, skulle man måske søge ind i kbh eller Odense i stedet. Desuden er det ligeledes en god ide, hvis man ønsker at bringe sit studie "videre" end til at blive gymnasieunderviser, idet man "kun" kan blive bachelor i idræt i Århus.

Jeg også søgt ind på idrætsstudiet i Århus, og skal til optagelsesprøve. Jeg sidder faktisk og bliver lidt nervøs mht gymnastik, men jeg har da over en måned at øve mig i. Skal man også kunne lave vejrmøller/møllevendinger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg også søgt ind på idrætsstudiet i Århus, og skal til optagelsesprøve. Jeg sidder faktisk og bliver lidt nervøs mht gymnastik, men jeg har da over en måned at øve mig i. Skal man også kunne lave vejrmøller/møllevendinger?

ja

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share