Forberedende træning til Idrætsstudiets optagelsesprøve


xraz
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden haft en del samtaler med min studievejleder, og så vidt som jeg kan forstå skal der ikke medfølge en skriftlig ansøgning hvis man søger ind på kvote 1?

- Altså er det udelukkende en tilfredsstillende karakter man kommer ind på via Kvote 1?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har efterhånden haft en del samtaler med min studievejleder, og så vidt som jeg kan forstå skal der ikke medfølge en skriftlig ansøgning hvis man søger ind på kvote 1?

- Altså er det udelukkende en tilfredsstillende karakter man kommer ind på via Kvote 1?

Og en optagelses prøve

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev optaget på idræt i Århus tilbage i '99. Da jeg var til optagelsesprøve skulle vi også bare markere en håndstand og lave en vindmølle (helst uden at skvatte), så var det fint.

cj8000: Lyder MEGET mærkeligt, at du skulle være valgt fra med netop den begrundelse. I Så fald tror jeg ikke der er mange som reelt burde være optaget. Det lyder lidt som om der er blevet taget fejl af dig og en anden ved optagelsesprøven. Den slags er desværre sket før!! :nonono:

Ved min årgang var der faktisk en der kom ind ved en fejl, hvor man skulle have startet med personerne fra den anden ende af en liste. Så en eller anden med de rigtige forudsætninger kom ikke ind, mens en uegnet kom ind. Vedkommende droppede også ud igen inden for det første år, da det ikke var muligt at følge med og honorere de krav der blev stillet til praktisk udførelse...

Edited by Baron Bandit
Link to comment
Share on other sites

I Odense består optagelsesprøven af følgende:

- almen mpc test

- samtale på basis af motiveret ansøgning

- svømning - crawl, bryst og rygcrawl

- udspring, benspring, hovedspring og selvvalgt spring

- rytmisk bevægelse

- 2 holdboldspil, oftest basket og volley

- gymnastik, meget simpelt, primært kigges på kropskontrol

Optagelsen afhænger af en samlet vurdering på baggrund af ovenstående, hvor den personlige samtale på baggrund af ansøgning vægter højest.

I kbh optages der udelukkende på baggrund af motiveret ansøgning, og der er derfor ikke optagelsesprøve.

Nu ved jeg ikke med sikkerhed hvordan det fungerer i Århus, men er RET sikker på at man bliver udelukket BLOT på baggrund af, at man ikke kan stå på hænder. Det er jo ikke meningen at man skal være elitegymnast når man starter på studiet, men derimod vurderes der på om du har mulighed for at tilegne dig de fornødne færdigheder i løbet af studiet.

Grunden til at ovenstående praktiske færdigheder er en stor del af grunduddannelsen i idræt er jo netop af mange skal ud og fungere som undervisere i gymnasieskolen bagefter, og derved skal have indsigt i de forskellige idrætsdiscipliner.

PS: Kan man vælge idræt på højt niveau i gymnasiet ?? (og nej, det kræver ikke at man har haft idræt som valgfag anyway)

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

ergo.

kan man konkludere at man bliver optaget i Århus, uden at have meget gode gymnastiske evner. Altså er det nok hvis man kan markere en håndstand, og lave en nogenlunde møllevending?

Er der nogle idrætsstuderende på Århus universitet der kan bekræfte det??

Link to comment
Share on other sites

Det undrer mig meget hvis du ikke selv har undersøgt ovenstående før nu. :innocent:

jeg fik brevet om at jeg skal til optagelsesprøve samme dag som jeg oprettede tråden.

havde egentlig en fornemmelse af, hvad det er man skal lave, da jeg kender nogen,

der har været til prøven tidligere, men jeg ville gerne kende detaljerne lidt bedre og

få nogle praktiske erfaringer fra folk der ved noget om det

det er specielt niveauet jeg er lidt nervøs for :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket semester læser du på.... Elvirus?

6 semester!

Dig ?

Vuffi, søv evt efter dit svar på KU's hjemmeside, eller måske endnu lettere, ring til en studievejleder på idræt (find nummer derinde også), de har formentlig styr på det.

OPDATERING -her er link optagelse på KU kvote 1 og 2

PS: det lader til ovenstående gælder for alle ansøgere på naturvidenskab, dvs idræt ´muligvis har andre krav til deres ansøgere, så ring til dem, eller surf lidt rundt på siden for at se om du kan finde noget på det.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

jeg fik brevet om at jeg skal til optagelsesprøve samme dag som jeg oprettede tråden.

havde egentlig en fornemmelse af, hvad det er man skal lave, da jeg kender nogen,

der har været til prøven tidligere, men jeg ville gerne kende detaljerne lidt bedre og

få nogle praktiske erfaringer fra folk der ved noget om det

det er specielt niveauet jeg er lidt nervøs for :cry:

Hvis du er usikker på noget, så kontakt da blot studiet, de vil helt sikkert gerne hjælpe.

Det som undrede mig, var du ikke tidligere havde undersøgt detaljerne selv.

De ligger jo tilgændeligt hele tiden på nettet og i blade om studiet.

Link to comment
Share on other sites

ergo.

kan man konkludere at man bliver optaget i Århus, uden at have meget gode gymnastiske evner. Altså er det nok hvis man kan markere en håndstand, og lave en nogenlunde møllevending?

Er der nogle idrætsstuderende på Århus universitet der kan bekræfte det??

Hey... Jeg startede på idræt i århus sidste år og jeg vil mene, at hvis du kan de ting og ellers har styr på de andre discipliner, burde det ikke være noget problem at blive optaget. Der er sku mange på studiet( mig selv inkluderet) der ikke er de vilde gymnaster. Men man lære hurtigt en masse når man kommer i gang på studiet :4thumbup: .

Ps. en håndstand rulle er også godt lige at have styr på.

Link to comment
Share on other sites

tak skal du ha' Bukse, lyder betrygende. jeg har rimeligt godt styr på håndstand rulle. det er straks mere problematisk at holde håndstanden i mere end et par sekunder :unhappy:

zetter -> ja, jeg søger kvote 2

Hvordan har du samlet point? - hvilke relevante jobs/kurser har du taget for at have en chance?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hey... Jeg startede på idræt i århus sidste år og jeg vil mene, at hvis du kan de ting og ellers har styr på de andre discipliner, burde det ikke være noget problem at blive optaget. Der er sku mange på studiet( mig selv inkluderet) der ikke er de vilde gymnaster. Men man lære hurtigt en masse når man kommer i gang på studiet :4thumbup: .

Ps. en håndstand rulle er også godt lige at have styr på.

Håndstand rulle skal man vel lave et på et blødt underlag? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg dumpede sidste år fordi jeg kun lavede håndstand i 7-10 sek. De vil ha man står 12-15 mindst. Alt andet bestod jeg unden problemer. Så øv gymnastik mega meget! Gymnastik og svømning er de to vigtigste ting. Der var folk der ikke kunne det mindste med en bold, men slå 18 flikflak og de kom selvfølgelig ind :nonono:

Fik af vide jeg sku øve mig på håndstang og søge igen. Hell no....

Arrh, den tvivler jeg på!!, så ville der jo ikke være andet end gymnaster på idræt i århus..!!

Link to comment
Share on other sites

Sådan i relation til CJ's indlæg om lidt mystiske afslag, så har (nok nærmere havde) en veninde der fik afslag fra idræt i Odense. Hun fik begrundelsen af de ikke ville have elite-sportsfolk på linien (hun har været på landsholdet i tumbling tidligere) :blink:

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Lige efter

Tak for svaret, har lige et spørgsmål til: F.eks i Århus skal der optages 50 nye studerende hvert år og hvis ca. 30 via kvote 1. Men hvor mange af ansøgerne får lov at komme til optagelsesprøve, er det kun dem med de højeste gennemsnit? er det alle ansøgere? eller en mellemting?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, har lige et spørgsmål til: F.eks i Århus skal der optages 50 nye studerende hvert år og hvis ca. 30 via kvote 1. Men hvor mange af ansøgerne får lov at komme til optagelsesprøve, er det kun dem med de højeste gennemsnit? er det alle ansøgere? eller en mellemting?

Det er en mellemting ud fra den ansøgning du har sendt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share