"Fitness-kunder ønsker dopingkontrol"


razor
 Share

Recommended Posts

Kilde : DR Sporten

http://dr.dk/Sporten/Oevrig_sport/Doping/20060817133010.htm

Dopingkontrol i træningscenteret skræmmer ikke kunderne væk hos landet største fitnesskæde "fitness.dk". Tværtimod svarer to tredjedele af de adspurgte motionister, at det har betydning for dem, om deres fitnesscenter har en aftale med Anti Doping Danmark.

Det viser en brugeranalyse foretaget af Idrættens Analyseinstitut (IDAN).

Men lederne af fitnesscentrenes er delte i deres holdning til Anti Doping Danmarks tilbud om dopingkontrol. Utilfredsheden skal hovedsageligt findes i prisen på dopingkontrollen.

En tilmelding hos Anti Doping Danmark betyder nemlig, at det enkelte center får to kontrolbesøg med i alt fire dopingtests om året. En ordning der koster 12-15.000 kroner.

Og det er ikke kun prisen, men også effektiviteten, der skydes ned. For så længe det ikke er lovligt at udveksle kundeinformationer mellem de enkelte fitnesscentre, kan en dopingbruger bare skifte til et andet center.

Anti Doping Danmark har aftaler med 62 af landets cirka 300 kommercielle fitnesscentre.

.... go' "standard-undskylding" ..... ".... det koster penge" .... :laugh:

.... men mange fitness-centre har vel ikke "nosser" nok til at smide krudt-hovederne ud :cool: og så ryger alle week-end narkomanerne også ud :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lidt firkantet at stille det op, at sige "go' "standard-undskylding" ..... ".... det koster penge"", for mens FitnessDK utvivlsomt har råd til at tilmelde sig ordningen, er det ikke sikkert alle centre har dette.

At starte et center op kan være en hård affære økonomisk. Når det så skal drives frivilligt, kontingentet helst ikke så højt op det skræmmer folk væk - og man skal have det hele til at køre rundt med husleje, faste afgifter, el, vand og varme samt udgifter til reviser osv. for at kunne fremlægge godkendte årsregnskaber på generalforsamlingen og de udgifter der ellers er ved driften, ja så er det altså ikke altid at et center har 15K om året til en dopingkontrol der kun kommer to - fire gange om året. Det er en udgiftspost man sagtens kan undvære - og da kontrollen alligevel er så sparsom, forstår jeg sagtens at visse centerledere vælger at tilgodese økonomien fremfor dopingkontrollen. Alternativet kunne jo være, at et center slet ikke kan få hjulene til at dreje rundt hvis man SKAL tilmelde sig dopingkontrollen.

For visse foreninger sidder virkelig hårdt i det. Har selv otte års erfaring som bestyrelsesmedlem i en klub, dog ikke fitness, og pengene hænger altså ikke på træerne selvom en klub har 100+ medlemmer. I så fald skal kommunen eller andre interesseorganisationer indover og hjælpe, men her skal udgifter dokumenteres, så det er heller ikke en uudtømmelig pengetank at få snablen ned i.

Så mens jeg klart er FOR dopingkontrol i styrkecentrene, vil jeg ikke pr. definition mene at en given centerleder er ude på et moralsk sidespor bare fordi han siger "nej tak" til ordningen. Der kan være helt andre, mere almindelige, årsagsforhold til grund for valget. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Der er så også enkelte centre, som vel næsten overlever på ikke at have dopingkontrol. :smile:

Det er så skyggesiden, hehe... :tongue:

Men jeg nægter at tro på, at størstedelen af de centre der ikke er tilmeldt ordningen gør det fordi de ikke kan undvære krudterne. En del af dem gør det helt sikkert fordi økonomien ikke tillader det. Tror jeg... :blush:

Link to comment
Share on other sites

At centerejerne ikke er tilmeldt ADD er jo ikke nødvendigvis det samme som, at de ser igennem fingrene med brug af doping. Jeg kender da til et par indehavere af mindre motionscentre i små lokalsamfund som kunne lukke biksen, såfremt de skulle betale til ADD.

Jeg gad iøvrigt godt vide, hvordan de store kæder ville se på ADD-ordningen såfremt der blev testet for andet end anabolika i testene. For de har mange medlemer som primært bruger deres spinning-, aerobic- og cardiofaciliteter som er tanket godt op på ECA...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share