DOMS?


Guest Sparta
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Har set ordet DOMS kom frem under øvelser, en effekt eller noget. Hvilken øvelser fremføre flest/mindst. Hvordan bruger man det i sin træning. Er det godt at fremføre det først eller til sidst i træningen osv. Vil gerne høre masser om det. Er det noget videnskabelig bevist? Kender en masse til styrketræning BB osv men lyder ikke bekendt.

Link to comment
Share on other sites

DOMS = Delayed Onset Muscle Soreness..

Det kunne du - hvis du havde brugt søgefunktionen havde fundet frem til meget hurtigt herinde på MOL..

Kender en masse til styrketræning BB osv men lyder ikke bekendt.

Jeg har svært ved at tro på at du kender "en masse" til styrketræning BB osv, hvis du ikke kender udtrykket..

Link to comment
Share on other sites

Jeg spørg om noget og får et spørgsmål? Er det et seriøst svar? :blink: At tale i gåder eller hvad mand.

Det er meget nærliggende at stille dig et spørgsmål gående på om du overhovedet ved hvad DOMS er jf. dine egne meget forvirrende spørgsmål omkring DOMS:

Har set ordet DOMS kom frem under øvelser, en effekt eller noget. Hvilken øvelser fremføre flest/mindst. Hvordan bruger man det i sin træning. Er det godt at fremføre det først eller til sidst i træningen osv. Vil gerne høre masser om det. Er det noget videnskabelig bevist? Kender en masse til styrketræning BB osv men lyder ikke bekendt.

Dine spørgsmål giver faktisk ingen mening...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nåååå nu er det bare et fancy ord for ømme muskler, så kender jeg det godt jo. Men når man ser ordet doms og ikke har hørt det så lyder den underlig. Sorry men den er ikke dukket op mens jeg har snakket om træning.

So shoot me :blush:

Link to comment
Share on other sites

Nåååå nu er det bare et fancy ord for ømme muskler, så kender jeg det godt jo. Men når man ser ordet doms og ikke har hørt det så lyder den underlig. Sorry men den er ikke dukket op mens jeg har snakket om træning.

So shoot me :blush:

Jeg synes nu bare det er skide morsomt en en instruktør aldrig er stødt på forkortelsen. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stødte ikke på betegnelsen DOMS før jeg begyndte at læse på MOL. Hvis man ikke træner eller færdes med MOL-hoveder eller hardcore træningsteorinørder i det daglige kan jeg ikke se noget mærkeligt i at man ikke kender betegnelsen. Ingen grund til at vade mere rundt i det :smile:

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg tager gerne nogle tæsk for det, yes yes. Nu er det et stykke tid siden jeg blev udd. Jeg elsker træningen ikke så meget alle de smarte ord der kommer ind i mellem. Er ik total geek. :tongue:

Edited by Sparta
Link to comment
Share on other sites

Du kan også bare tænke DOMS = De Ondeste Muskel Smerter

Så glemmer du det aldrig!! :tongue:

Men DOMS er som sagt muskelømhed. Før i tiden mente man at det skyldtes mælkesyre ( som stadig er litteraturisk på universitetet :dry: ), men nye teorier menes at det skyldes mikrooverivninger i muskelfibrene. Man mener ikke at dette er grunden til at smerten opstår, men at den kommer af genopbyggelsesprocessen.

Link to comment
Share on other sites

Men DOMS er som sagt muskelømhed. Før i tiden mente man at det skyldtes mælkesyre ( som stadig er litteraturisk på universitetet :dry: ), men nye teorier menes at det skyldes mikrooverivninger i muskelfibrene. Man mener ikke at dette er grunden til at smerten opstår, men at den kommer af genopbyggelsesprocessen.

Det var også det jeg blev undervist i, i anatomi. At når man overanstrengte musklerne, gik fibrene i stykker, og når de så genopbyggedes blev de bygget større for at kunne holde til denne overanstrengelse en anden gang; muskeltilvækst (hypertrofi). Og netop genopbyggelsen af de overrevne fibre er det der gør, at musklerne føles ømme.

Det med mælkesyren er vel mere en udmattelsestilstand, rent iltmæssigt i muskulaturen? :blush:

Edited by kongkent
Link to comment
Share on other sites

Hmm, ved ikke om DOMS nogensinde rent fagligt, seriøst har været relateret til dannelse af mælkesyre, men er i hvert fald bekendt med myten.

Kan huske een af mine fysiologiundervisere, Ole Bækgaard gennem længere tid havde arbejdet på et projekt med relationen mellem muskeludmattelse og mælkesyre der initialt viste at mælkesyre ikke alene var vigtigt i forbindelse med hypertrofi af beskadiget muskulatur - men at mælkesyre ligefrem udsatte grænsen til hvornår udmattelse opstod (dvs. uden mælkesyre synes muskelfibre at opnå "træthed" før muskelfibre suppleret med mælkesyre - dette kan der bl.a. resonneres for biokemisk.

For ikke så lang tid siden, læste jeg på en mindre seriøs nyhedssite (dvs. DR) at hans forskning nu havde båret frugt - overskriften lød noget i retning af "mælkesyre er godt for dine muskler" og kunne afsløre den tese som der i hvert fald er mange muskelfysiologer der har gået og rumsteret med på AU de seneste år

hvis du søger på bækgaard [auth] på pubmed kunne man sikkert finde nogle interessante ting - pt. kan jeg dog ikke lige finde tid til noget sådant :smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share