Proteinpulver: Står det så skidt til?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Meget relevant pointe.... Problematikken er jo netop, at det som regel er den længerevarende fremfor den akutte disponering, der har skadelig virkning... Derfor finder vi først frem til det, når mennesker begynder at vise symptomer eller udvikle sygdomme...

Eksempelvis er mænds testosteron niveau faldet drastisk.... og forskningen kan ikke finde andre forklaringer end ændringer i vores livsstil...

Det er ikke sundt at leve i det 21-århundred

Det er måske lidt overilet at sige, at det ikke er sundt at leve i det 21-århundrede. Hvad er sundhed? For mig er det, lykke, glæde, godt robust helbred, masser af energi, overskud, gode tanker og en stærk krop. Alle disse ting er jeg sikker på jeg delvist eller helt har opnået, trods jeg lever i det 21århundrede. Jeg mener som tidligere nævnt, at politikerne stærkt burde overveje landbrugs- og fødevareproduktion, med henblik på at gøre det fri for alle kemikalier og genmanipulation. Kald det en hippi-teori eller hvad du vil, jeg kalder det sund fornuft.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener som tidligere nævnt, at politikerne stærkt burde overveje landbrugs- og fødevareproduktion, med henblik på at gøre det fri for alle kemikalier og genmanipulation. Kald det en hippi-teori eller hvad du vil, jeg kalder det sund fornuft.

MVH TripleT

Det kan nok desværre få lange udsigter med den regering vi har..

Kig engang på vores sundhedsminister! Han aner ikke et hak om sundhed.. Han både ryger, er overvægtig, samt lever af fastfood (som det for nyligt blev afsløret).

Og vores miljøminister Connie Hedegaard , som er bedre til at profilere sig i medierne, end at gøre noget ved miljøet..

Glemmer aldrig da hun hævede grænseværdierne for giftstoffer i jord, med flg. begrundelse: "Man skal spise meget jord, for at blive syg"

Link to comment
Share on other sites

Middellevetiden har været stødt stigende gennem det 21. århundrede , så helt usundt kan det ikke være.

Som tidligere nævnt skyldes dette den, på mange måder, forbedrede lægevidenskab.

Men du skal tænke på at de mennesker der idag er gamle, (og dermed bidrager positivt til statistikken) har levet hovedparten af deres liv langt tid før vi gik ind i det 21. århundrede, og derfor ikke har været udsat for lige så store mængder kemiske stoffer gennem deres opvækst og liv.

Derfor er det ikke så sigende at kigge på gennemsnitsalder.

En anden mere målbar ting er at kigge på sådan noget som allergier, og dårlig sædkvallitet, som har været helt kolosalt eksplosivt stigende inden for de sidste bare 10 år..

Middellevealderen for folk i større byer, hvor forureningen er stor, er iøvrigt væsentligt lavere end gennemsnittet.

Link to comment
Share on other sites

Men du skal tænke på at de mennesker der idag er gamle, (og dermed bidrager positivt til statistikken) har levet hovedparten af deres liv langt tid før vi gik ind i det 21. århundrede, og derfor ikke har været udsat for lige så store mængder kemiske stoffer gennem deres opvækst og liv.

Med andre ord forudsiger du her en FALDENDE middellevetid i de kommende år :tongue::nonono:

Link to comment
Share on other sites

Middellevealderen for folk i større byer, hvor forureningen er stor, er iøvrigt væsentligt lavere end gennemsnittet.

Og det er blot endnu en faktor ud af uhyggelig mange. Der er forurening fra udstødningen. Kemikalierne i vores opvaskemiddel, tøj, rengøringsmidler, legetøj, plasticbøtter osv. Den sprøjtede mad. Den usunde mad. De for store mængder mad. Den stressede arbejdsdag. For lidt søvn. Cigaretter. Alkohol. Dårlig hygiejne. Den manglende motion.

Der er SÅ mange ting der kan spille ind på vores helbred. Nogle af tingene kan vi selv styre, andre kan vi ikke.

Link to comment
Share on other sites

Og det er blot endnu en faktor ud af uhyggelig mange. Der er forurening fra udstødningen. Kemikalierne i vores opvaskemiddel, tøj, rengøringsmidler, legetøj, plasticbøtter osv. Den sprøjtede mad. Den usunde mad. De for store mængder mad. Den stressede arbejdsdag. For lidt søvn. Cigaretter. Alkohol. Dårlig hygiejne. Den manglende motion.

Der er SÅ mange ting der kan spille ind på vores helbred. Nogle af tingene kan vi selv styre, andre kan vi ikke.

Langt de fleste ting du remser op der, kan man sagtens ændre til gode sunde vaner. Det handler bare om at ville og ønske det.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste ting du remser op der, kan man sagtens ændre til gode sunde vaner. Det handler bare om at ville og ønske det.

MVH TripleT

Korrekt. Men ved vi hvor skadeligt Ariel vaskepulver er i forhold til sprøjtede appelsiner fra Spanien? Hvad er værst? Hvad giver kræft? Hvad giver allergi? Hvad giver dårlig sædkvalitet.

Vi kan hurtigt blive enige om, at man blot skal tage nogle konsekvente valg i ens indkøbspolitik og være konsistent i disse. Men hvor mange kan overskue det hele? Svanemærket og økologi er to gode steder at starte. Men hvor farlige er de ting der ikke har disse mærker? Er det besværet værd hvis man stadig bor på Roskildevej? Eller kan man bruge 800 kg Ariel Ultra om året i 50 år, og så stadig få det bedre, hvis man bare flytter væk fra Roskildevej?

Man kan gøre det hele. Men så går København jo fra 1 mio. indbyggere til 40.000 :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord forudsiger du her en FALDENDE middellevetid i de kommende år :tongue::nonono:

Hvis vi fastholdte lægevidenskaben på det niveau den er idag, samtidig med vi fastholdt vores livsstil (forurening .m.m.). De næste 30-40 år, så er jeg overbevist om at vi ville se en faldende middellevetid!

Korrekt. Men ved vi hvor skadeligt Ariel vaskepulver er i forhold til sprøjtede appelsiner fra Spanien? Hvad er værst? Hvad giver kræft? Hvad giver allergi? Hvad giver dårlig sædkvalitet.

Tja... Personligt gider jeg ikke vente på, at dette bliver fuldstændigt klarlagt

Svanemærket og økologi er to gode steder at starte. Men hvor farlige er de ting der ikke har disse mærker? Er det besværet værd hvis man stadig bor på Roskildevej? Eller kan man bruge 800 kg Ariel Ultra om året i 50 år, og så stadig få det bedre, hvis man bare flytter væk fra Roskildevej?

Eller kan man droppe motionen, hvis man holder op med at ryge..?

Hvad er værst?.. Pest? eller kolera?

Det er efter min mening, lidt et sekundært spørgsmål..

1. skridt er at gøre sig klart, hvad der er skadeligt.

Mange af tingene kunne der gøres noget ved politisk. Det kræver bare lidt vilje..

Link to comment
Share on other sites

pioneer -> Bor du på landet og lever af egne afgrøder 100% isoleret fra omverdenen? Hvis ikke så må du nødvendigvis have givet afkald på noget sikkerhed imod skadelige ting for at få nogle af den moderne verdens bekvemmeligheder.

Jeg kan ikke få det til at hænge sammen, at du både siger vi ikke kan vente til man ved hvor skadeligt alt er, men mener første punkt er at gøre sig klart hvad der er skadeligt. Har du sådan en liste?

Jeg har efterhånden det indtryk at så godt om alt kan være skadeligt, og du er netop nødt til at vide i grove træk hvor skadeligt det er for at beslutte om det er noget du vil bruge tid og penge på at undgå.

Link to comment
Share on other sites

Middellevetiden har da aldrig været så høj som nu. Det der holder den nede i DK i forhold til sammenlignelige lande er vel især livstilsorienterede ting som rygning, fed mad, mangel på motion og i et eller andet omfang et for udsultet sundhedsvæsen. Vores fødemidler er over en bred kam sunde nok, og der er ingen grund til at blive stresset over sprøjtemidler til appelsiner. I fald kan man jo købe økologiske.

For at vende tilbage til Aluns artikel forekommer det forvrøvlet at påstå, at valle-proteinpulver ikke bør komme fra et affaldsprodukt fra ostefremstillingen. Det har valle alle dage været. At påstå den kun bør fremstilles fra upasturiseret mælk er noget vrøvl. I givet fald skal alle holde sig fra mælk, for det er ulovligt at sælge upasturiseret mælk, da mælk der ikke er varmebehandlet kan indeholde livsfarlige bakterier. Der er så småt ved at komme en produktion af råmælksoste i Danmark. Hinge osteri fremstiller dem og Arla er ved at indlede en produktion. Det kræver dog særlig tilladelse fra Fødevarestyrelsen og kunne jeg forestille mig særlige krav til hygiejnen i produktionen Proteinpulver fremstillet direkte af upasturiseret mælk, som åbenbart er det eneste Alun vil acceptere må blive et kostbart produkt.

Link to comment
Share on other sites

Middellevetiden har da aldrig været så høj som nu. Det der holder den nede i DK i forhold til sammenlignelige lande er vel især livstilsorienterede ting som rygning, fed mad, mangel på motion og i et eller andet omfang et for udsultet sundhedsvæsen. Vores fødemidler er over en bred kam sunde nok, og der er ingen grund til at blive stresset over sprøjtemidler til appelsiner. I fald kan man jo købe økologiske.

For at vende tilbage til Aluns artikel forekommer det forvrøvlet at påstå, at valle-proteinpulver ikke bør komme fra et affaldsprodukt fra ostefremstillingen. Det har valle alle dage været. At påstå den kun bør fremstilles fra upasturiseret mælk er noget vrøvl. I givet fald skal alle holde sig fra mælk, for det er ulovligt at sælge upasturiseret mælk, da mælk der ikke er varmebehandlet kan indeholde livsfarlige bakterier. Der er så småt ved at komme en produktion af råmælksoste i Danmark. Hinge osteri fremstiller dem og Arla er ved at indlede en produktion. Det kræver dog særlig tilladelse fra Fødevarestyrelsen og kunne jeg forestille mig særlige krav til hygiejnen i produktionen Proteinpulver fremstillet direkte af upasturiseret mælk, som åbenbart er det eneste Alun vil acceptere må blive et kostbart produkt.

Indeed.

Der findes endda mærker, som skulle opfylde disse krav, men prisen i forhold til mængden :nonono: . Jeg har ikke prøvet mærkerne, og jeg ved ikke hvor effektive de(t) er eller om man kun behøver mindre gram af det, men det virker bare som et produkt for rige amerikanere.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Det er endnu mere usundt at være død.

Hvis jeg begynder at opprioritere min styrketræning (hvad jeg overvejer at gøre), og f.eks går i et center 2-3 gange om ugen, for at dyrke alm. allround styrketræning, vil et moderat tilskud af protein så være en fordel (altså forudsat, at formålet er øget styrke/større muskler)?

Kan protein-pulver føre til vægtøgning i form af (uønsket) fedt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg begynder at opprioritere min styrketræning (hvad jeg overvejer at gøre), og f.eks går i et center 2-3 gange om ugen, for at dyrke alm. allround styrketræning, vil et moderat tilskud af protein så være en fordel (altså forudsat, at formålet er øget styrke/større muskler)?

Kan protein-pulver føre til vægtøgning i form af (uønsket) fedt?

Emneskift, men protein-tilskud er ikke mirakelpulvere, medmindre de indholder noget krudt. Så længe du spiser nok og tager på derigennem, vil proteinpulveret kun være spild af penge. Proteinpulver er udemærket, hvis du vil have hurtigt protein under eller efter træning. For meget protein bliver udskildt i nyrene og ryger ud med urinen. Pas bare på proteinpulvere der indeholder dextrose eller maltose. Disse kan godt førre til en øget kcalindtagelse.

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share