USA bruger 12% af sundhedsbudget (443 mia. kr) på sukkersyge om året


DaDane
 Share

Recommended Posts

Billedet over artiklen antyder at det kan have sammenhæng skyldes at amerikanerne også er overvægtige.

Jeg er ikke frygtelig meget inde i hvad diabetes koster, - men synes at 12% lyder af rigtig meget!

Det er simhelthen nu at de og vi skal i gang med at røre os! Især nu hvor der også er meget snak om de tyndfede.

Jeg må vel hellere starte med mig selv. Jeg er over BMI 25 (dog ikke meget) og har ikke sådan tradition for at røre mig synderligt. Men jeg er også gået i gang! Både med at cykle på arbejde og at komme regelmæssigt til træning.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo for sindssygt! :crazy:

Det er flere penge end det samlede budget for landets undervisningsministerium! og i 2005 var det kun 4 ud af 80 mia. dollars der blev brugt til forebyggelse. Hvornår begynder de at tænke på at lære folk lidt om hvordan de undgår det og forebygger i stedet for at vente til skaden er sket? :nonono: Kan være jeg lige skal tage et smut over og snakke lidt med bush? :tongue:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Tjaeh, - 4 mia. dollars til forebyggelse synes jeg faktisk også lyder af noget. Men enig. Både i Danmark og USA er der for mange mennesker som ikke tager budskabet ind. Men er det ikke mere fordi de ikke "vil høre" end fordi de ikke har hørt det?

Som med tobaksrygning. Man skal godt nok lede længe efter nogen der ikke ved at det er skadeligt, - men ikke for at finde nogen der ryger. Hvorfor? Well, - folk ved godt det er skadeligt men... (har ikke lige overskud til at holde op, der er så meget der er skadeligt, etc.)

Og jeg tror ikke at hverken mangel på motion, overvægt, store kulhydrat peaks eller andre ting der kan forårsage diabetes (og andre sygdomme) er noget folk er uvidende om. De vælger blot at ignorere faren.

Link to comment
Share on other sites

De vælger blot at ignorere faren.

det tror jeg også er det helt store problem.

man kan genfortælle om kost puramiden så ofte man vil uden at folk nødvendigvis vil ændre spisevaner. det er vel helt generelt ifh til de formaninger der kommer fra staten, rygning, motion/kost men nu også frivillig abort der bruges som prævention.

da jeg i 98 var i florida fik jeg også et mindre kulturchok. i disneyworld kunne man gratis leje en el-kørestol til at fragte sig rundt. for sjov satte jeg, min søster og bror os ned i den største vi kunne finde. vi kunne lige være der samtidigt. men den var tilegnet én person. vil tro man skal være over 250kg for at være så bred at man kan fylde den nogenlunde ud. :crazy:

maden man spiser er jo heller ikke ligefrem small. går man på mcd/burger king giver man 10kr for 1l cola, som i øvrigt kan genfyldes så mange gange man vil... behøver jeg at nævne at alt mad er større end her i dk? vi bestilte generelt lille portion på restauranter og alligevel var det ikke altid vi kunne spise op.

første dag vi spiste ude fik jeg en burger med pommes fritter. jeg havde problemer med at få burgeren ned. jeg rørte ikke en eneste pommes fritte. de kom i øvrigt på egen tallerken som var godt toppet. for mig ville der være for to-tre måltider...

Link to comment
Share on other sites

Vi bestilte generelt lille portion på restauranter og alligevel var det ikke altid vi kunne spise op.

første dag vi spiste ude fik jeg en burger med pommes fritter. jeg havde problemer med at få burgeren ned. jeg rørte ikke en eneste pommes fritte. de kom i øvrigt på egen tallerken som var godt toppet. for mig ville der være for to-tre måltider...

Det er hovedet på sømmet. Man kan godt spise usundt uden at blive fed, men det kan amerikanerne ikke forstå. Forstå det med at man ikke skal eksplodere som har man lige været igennem hele julemiddagen.

Spørg en tyk amerikaner hvem der tager mest på. Ham der spiser 35 skiver brød med fedtfattigt pålæg, eller ham der spiser en burger. De tror det er ham der spiser burgeren, fordi den er usund :crazy:

(Ved godt det er at generalisere, men ej hvor er jeg træt af dem)

En jeg kender har også været derovre. Han fortalte om hvordan deres donuts var helt tunge af fedt, og hvordan de dryppede.. Ad!

Link to comment
Share on other sites

Ja de fleste selvmord begås med kniv og gaffel.

Skræmmende, men ja. har selv boet hos en værtsfamilie i Californien for tre år siden. En aften ville de lige lave lidt spaghetti som noget natmad. Lækkert tænkte jeg :4mewantfood:

Da det så var færdigkogt og mutter hælder det op i skålen tager hun lige (uden overdrivelse) noget der minder om et halvt kg. smør og smider oven i. det var ikke spaghettig mere -det var nudelsuppe! :crazy:

Om 2 uger skal jeg over og bo 4 uger på et campus i Californien. Håber vi får noget ordenligt at spise :sneaky2:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Spørg en tyk amerikaner hvem der tager mest på. Ham der spiser 35 skiver brød med fedtfattigt pålæg, eller ham der spiser en burger. De tror det er ham der spiser burgeren, fordi den er usund :crazy:

Desværre er det lidt det samme i danmark. Hørte for nogle år siden i tv-avisen at når folk købte fedtfattigt pålæg kom de bare to skiver på i stedet for en og mente stadig de var meget sundere omså de samlet set fik mere :nonono:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share