Konceptspinning i SATS..


slash
 Share

Recommended Posts

Hvad er holdningen til dette?? Fra og med 3. september er samtlige spinningtimer i SATS koncepttimer rent musikalsk. På de "almindelige" timer har man ialt 4 forskellige cd'er at vælge imellem (som IKKE må mikses eller springes rundt i eller pitches eller andet), og på interval-timerne har man kun én cd, som skal bruges i 3 måneder, hvorefter der kommer en ny produktion.

Af "almindelige" timer findes der 30, 55 og 75 minutters timer, og konceptet er således, at skal du køre en spinning 30, bruger du de første 30 minutter af en cd. Skal du køre spinning 55, bruger du de samme 30 minutter igen plus 25 minutter ekstra, og skal man køre spinning 75, bruger man de samme 55 minutter, som i spinning 55 plus 20 minutter ekstra.

SATS påstår selvfølgelig, at der stadig er stor mulighed for variation, men jeg er nu ret uenig i det punkt, for hvis en sang feks. har et tempo omkring 90 bpm, er der jo ikke mange andre muligheder end dobbelttakt. Ligger en sang omkring 140 i bpm, er de eneste muligheder (i min verden) siddende/stående enkelttakt eller siddende mellemtakt, selvom jeg synes at 105 rpm siddende er i overkanten. Så efter min mening, begrænses instruktørens muligheder betragteligt.

Det kunne være spændende at høre lidt om andres holdning til dette. Jeg synes personligt, at spinningtimerne nu er fuldstændig ødelagte, da al den mulighed, man havde for at bygge sin time op musikalsk og til dels intensitetsmæssigt er forsvundet. Især musikalsk føler jeg, at dette er et helt forkert skridt. Det vil sandsynligvis hæve den gennemsnitlige kvalitet af musikken, der bliver brugt på spinningtimerne, men for dem, som elsker at bruge tid på at sammensætte musik til ens egne personlige programmer, er der overhovedet ingen muligheder længere.

Edited by slash
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som en lille ekstra kommenter påstår ledelsen i SATS, at alle kæder kommer til at køre konceptmusik (altså også FitnessDK, Equinox mv)... som stor kritiker af dette nye tiltag, giver jeg heller ikke meget for denne påstand. Måske sker det om 1 år, måske sker det om 5 år. De ved lige så lidt om det som jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt om de nye tiltag og er meget skeptisk overfor det.

Jeg træner som regel hos de instruktører, som jeg kender og som spiller den slags musik jeg synes giver mig den bedste træning. Jeg gider ikke træne til "den knaldrøde gummibåd" eller grand prix musik, men synes da det er fint, at der er den slags timer.

Jeg forstår ikke, hvad grunden er til at ensrette musikken?? Er det en forhåbning om gennemsnitligt højere niveau? Giver det mulighed for at presse lønnen ned, da instruktøren ikke skal bruge tid på at finde musik? Hvad med de meget dygtige instruktører, der kan opbygge en hel time, hvor musik og program bare passer sammen og så man næsten føler musikken har givet medvind, fordi det hele bare går op i en højere enhed :unhappy:

Det skal selvfølgelig prøves, for det kan jo være, at det kommer til at virke, men synes nok lige nu, at det er rigtig rigtig ærgeligt :nonono:

- Marianne.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har også hørt om de nye tiltag og er meget skeptisk overfor det.

Jeg træner som regel hos de instruktører, som jeg kender og som spiller den slags musik jeg synes giver mig den bedste træning. Jeg gider ikke træne til "den knaldrøde gummibåd" eller grand prix musik, men synes da det er fint, at der er den slags timer.

Jeg forstår ikke, hvad grunden er til at ensrette musikken?? Er det en forhåbning om gennemsnitligt højere niveau? Giver det mulighed for at presse lønnen ned, da instruktøren ikke skal bruge tid på at finde musik? Hvad med de meget dygtige instruktører, der kan opbygge en hel time, hvor musik og program bare passer sammen og så man næsten føler musikken har givet medvind, fordi det hele bare går op i en højere enhed :unhappy:

Det skal selvfølgelig prøves, for det kan jo være, at det kommer til at virke, men synes nok lige nu, at det er rigtig rigtig ærgeligt :nonono:

- Marianne.

Det lyder jo helt håbløst, men er det egentlig ikke det samme man gør på f.eks. Pump timer i de store kæder? ikke at det er et argument for at indføre det

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo helt håbløst, men er det egentlig ikke det samme man gør på f.eks. Pump timer i de store kæder? ikke at det er et argument for at indføre det

Jo, det har du ret i.

Nu træner jeg jo i SATS og træner ikke kun cycling, men også forskellige timer i aerobic-salen og der er flere og flere af timerne, der er koncepttimer.

Det kan godt være, at det er et spørgsmål om tilvending, men jeg synes bare musikken betyder meget mere på en cycling-time end i aerobic-salen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke, hvad grunden er til at ensrette musikken?? Er det en forhåbning om gennemsnitligt højere niveau? Giver det mulighed for at presse lønnen ned, da instruktøren ikke skal bruge tid på at finde musik? Hvad med de meget dygtige instruktører, der kan opbygge en hel time, hvor musik og program bare passer sammen og så man næsten føler musikken har givet medvind, fordi det hele bare går op i en højere enhed :unhappy:

- Marianne.

Begrundelsen, vi har fået, er pres fra pladebranchen... jeg hælder dog også lidt til, at SATS måske har accepteret kravene, da man derved hæver det gennemsnitlige musikalske niveau hos instruktørerne. Det har så også bare som konsekvens, at de instruktører, der gider at sidde mange mange timer og rode med programmer, bliver hevet ned i niveau rent musikalsk. Personligt føler jeg, at hele min identitet som spinninginstruktør er blevet revet i stykker med de nye regler.

Det samme gælder selvfølgelig for events, hvor man holder sig en bestemt stil eller bestemt kunstner, hvilket er fuldstændig udelukket fremover i SATS.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo helt håbløst, men er det egentlig ikke det samme man gør på f.eks. Pump timer i de store kæder? ikke at det er et argument for at indføre det

For mig er der stor forskel på koncept i feks. pump og spinning. I pump laver du alle mulige forskellige øvelser til forskellige dele af kroppen, mens du i spinning er bundet af kun at kunne sidde på cyklen i forskellige takter.

Jeg kan feks. godt lide i spinning indimellem at køre 7-8 minutter med en rigtig tung enkelttakt, men med de nye regler for musik er det overhovedet ikke muligt (jeg må indrømme, at jeg kun har kigget kort på konceptmusikken, men man kan jo hurtigt se, at opbygningen ikke tillader, at man feks. presser 7-8 minutter i tung enkelttakt).

Noget af det mest latterlige er dog, at skal man feks. køre en spinning 75 minutter, er de sidste 20 minutter bygget op på den måde, at man cykler 3-4 minutter, restiturerer 1 minut, cykler 3-4 minutter, restiturerer 1 minut osv. Jeg kunne aldrig drømme om at opbygge mine timer sådan. Desuden er der næsten 2 minutters pause efter en opvarmning på 8 minutter. Igen ser jeg intet formål i det. Jeg holder 30-45 sekunders pause efter opvarmningen, hvor man lige kort kan forklare om 1. intervals opbygning, og så er det ellers bare i gang. Igen er det selvfølgelig bare min mening, så andre kan være uenige....

Link to comment
Share on other sites

Begrundelsen, vi har fået, er pres fra pladebranchen... jeg hælder dog også lidt til, at SATS måske har accepteret kravene, da man derved hæver det gennemsnitlige musikalske niveau hos instruktørerne. Det har så også bare som konsekvens, at de instruktører, der gider at sidde mange mange timer og rode med programmer, bliver hevet ned i niveau rent musikalsk. Personligt føler jeg, at hele min identitet som spinninginstruktør er blevet revet i stykker med de nye regler.

Det samme gælder selvfølgelig for events, hvor man holder sig en bestemt stil eller bestemt kunstner, hvilket er fuldstændig udelukket fremover i SATS.

Nu er jeg jo ikke instruktør, men kan du ikke lige forklare hvad pladebranchen har at sige i det her...

Jeg mener at have hørt, at der skal betales afgift for den musik, der spilles. Men det skal der vel uanset om det er koncepttimer eller ej? Er det fordi det er lettere at kontrollere, hvis man ved hvilken musik der spilles?

Ingen events mere :cry: Nej nej nej :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Musikken kan ofte have stor betydning for timens kvalitet. Den er ofte med til at give det berømte flow hvor det hele bare flyder ud i et. Man glemmer tid, sted, sågar smerte og ens muskler tonser derudaf. Personligt er jeg meget imod at man ikke kan sætte sit personlig præg på timerne.

Man oplever også ofte at medlemmerne i centeret vælger en instruktør efter musik stil. Vores forskellighed gør at man kan representere en bred vifte af musikgenre og da spinning/fitness er for hele Danmarks befolkning bør og skal vi have det tilbud så det enkelte medlem er motiveret til timen samt for det mest optimale ud af træningen.

Jeg er bange for man taber folk på vejen ved at det hele bliver ens og at det bliver det samme hver gang man skal til spinning. Der findes faktisk spinning folk som spinner mere end 3 timer om ugen. Tænk at sku' lytte til det samme musik i flere måneder. Rent personligt vil jeg sys det ikke er særlig motiverende og jeg vil køre død i det.

Jeg syntes det er en rigtig dårlig ide og jeg håber ikke at mit center begynder på den samme ide. Det virker ikke særlig gennemtænkt og må ærlig indrømme at jeg er også meget skeptisk over for sådan et tiltag.

Mvh

Spin-Amok

Edited by Spin-Amok
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
For mig er der stor forskel på koncept i feks. pump og spinning. I pump laver du alle mulige forskellige øvelser til forskellige dele af kroppen, mens du i spinning er bundet af kun at kunne sidde på cyklen i forskellige takter.

Jeg kan feks. godt lide i spinning indimellem at køre 7-8 minutter med en rigtig tung enkelttakt, men med de nye regler for musik er det overhovedet ikke muligt (jeg må indrømme, at jeg kun har kigget kort på konceptmusikken, men man kan jo hurtigt se, at opbygningen ikke tillader, at man feks. presser 7-8 minutter i tung enkelttakt).

Noget af det mest latterlige er dog, at skal man feks. køre en spinning 75 minutter, er de sidste 20 minutter bygget op på den måde, at man cykler 3-4 minutter, restiturerer 1 minut, cykler 3-4 minutter, restiturerer 1 minut osv. Jeg kunne aldrig drømme om at opbygge mine timer sådan. Desuden er der næsten 2 minutters pause efter en opvarmning på 8 minutter. Igen ser jeg intet formål i det. Jeg holder 30-45 sekunders pause efter opvarmningen, hvor man lige kort kan forklare om 1. intervals opbygning, og så er det ellers bare i gang. Igen er det selvfølgelig bare min mening, så andre kan være uenige....

Jeg er fuldstændig enige med dig, jeg synes musikken betyder meget på spinningstimer, og samtidig kan man frygte at timerne bliver ensrettet. Hvis det er fordi centerene er bange for at instruktørerne ikke kan finde ordenlig musik kan de jo bare sætte større krav til dem,

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke instruktør, men kan du ikke lige forklare hvad pladebranchen har at sige i det her...

Jeg mener at have hørt, at der skal betales afgift for den musik, der spilles. Men det skal der vel uanset om det er koncepttimer eller ej? Er det fordi det er lettere at kontrollere, hvis man ved hvilken musik der spilles?

Ingen events mere :cry: Nej nej nej :unhappy:

Jamen jeg forstår det sgu heller ikke :blink:

Jeg er bare så skide frustreret...

Noget med at pladeselskaberne vil vide præcis, hvad for nogen kunstnere, der bliver brugt hvor mange gange, så kunstnerne kan blive direkte "aflønnet" på den måde. Men selvfølgelig gør det også, at de tvinger SATS til at købe en hulens masse cd'er, da hver instruktør skal have 4-6 cd'er hver 3. måned. Eller hvor mange cd'er kan det nu også lige blive til, for så mange instruktører har SATS vel heller ikke....

Den bedste løsning er efter min mening, at SATS bare betaler et fast beløb og så fortsætter vi som hidtil. Men det er overhovedet ikke en mulighed, så vidt jeg har forstået.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke instruktør, men kan du ikke lige forklare hvad pladebranchen har at sige i det her...

Jeg mener at have hørt, at der skal betales afgift for den musik, der spilles. Men det skal der vel uanset om det er koncepttimer eller ej? Er det fordi det er lettere at kontrollere, hvis man ved hvilken musik der spilles?

Ingen events mere :cry: Nej nej nej :unhappy:

Jeg ved ikke helt hvordan det fungere men jeg er ret sikker på at diskoteker, barer osv betaler et beløb til coda for at spille musik for gæsterne. Man kunne forstille sig at en samme ordning blev sat i stand for landets fitness centrer??!?! :smile:

Tænk sig at komme på disko hvor den samme cd blev spillet igen og igen, weekend efter weekend.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke instruktør, men kan du ikke lige forklare hvad pladebranchen har at sige i det her...

Jeg mener at have hørt, at der skal betales afgift for den musik, der spilles. Men det skal der vel uanset om det er koncepttimer eller ej? Er det fordi det er lettere at kontrollere, hvis man ved hvilken musik der spilles?

Ingen events mere :cry: Nej nej nej :unhappy:

Jeg ved ikke helt hvordan det fungere men jeg er ret sikker på at diskoteker, barer osv betaler et beløb til coda for at spille musik for gæsterne. Man kunne forstille sig at en samme ordning blev sat i stand for landets fitness centrer??!?! :smile:

Tænk sig at komme på disko hvor den samme cd blev spillet igen og igen, weekend efter weekend.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg jo ikke instruktør, men kan du ikke lige forklare hvad pladebranchen har at sige i det her...

Jeg mener at have hørt, at der skal betales afgift for den musik, der spilles. Men det skal der vel uanset om det er koncepttimer eller ej? Er det fordi det er lettere at kontrollere, hvis man ved hvilken musik der spilles?

Ingen events mere :cry: Nej nej nej :unhappy:

Jeg ved ikke helt hvordan det fungere men jeg er ret sikker på at diskoteker, barer osv betaler et beløb til coda for at spille musik for gæsterne. Man kunne forstille sig at en samme ordning blev sat i stand for landets fitness centrer??!?! :smile:

Tænk sig at komme på disko hvor den samme cd blev spillet igen og igen, weekend efter weekend.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er en udvikling som stinker. Vil betyde at mange instruktører holder op og ditto medlemmer...

Som jeg forstår det, så er det ikke KODA der er problemet - men pladebrancen. De går efter downloaded musik, egne mix og brændt musik - og har tilsyneladende loven med sig. Dette tiltag er så SATS måde at håndtere det pres som vil komme, først på de store kæder... Jeg tror ikke at det er noget SATS selv er vilde med - men de forsøger selvfølgelig at få det bedste ud af det...MEGET spændende at se hvordan f.eks Fitnessdk reagere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber da virkelig ikke at Equinox følger og indfører det koncept. Det ville ihvertfald tage meget af min glæde ved at undervise. Fordelen ville selfølgelig være, at jeg kunne spare en del penge på færdigmixede cd`er, men tænk at undervise til musik der overhovedet ikke tænder en, ellers tak!

Link to comment
Share on other sites

Det er en udvikling som stinker. Vil betyde at mange instruktører holder op og ditto medlemmer...

Reaktionen bliver spændende... Både instruktørmæssigt og på medlemssiden. Jeg har selv sagt op pr. den dato, hvor de nye regler håndhæves, men det er med stor ærgrelse og skuffelse, for som mange andre brænder jeg virkelig for spinning og det at være instruktør for andre. For mig er det bare for stort et indgreb, da musikken betyder næsten alt for mig i forbindelse med spinning, og det er der, jeg for alvor kan skille mig ud... og selvfølgelig betyder konceptmusikken også, at man overhovedet ikke kan bygge sin time op rent intensitetsmæssigt, som man ønsker det. Alt bliver lagt i næsten faste rammer, og sådan en gang McDonalds-undervisning bliver hurtigt triviel og meningsløs.

Egentlig tror jeg, at mange medlemmer vil se positivt på udviklingen, da de så undgår at ende på en time, der er fuldstændig katastrofal rent musikalsk (selvfølgelig alt efter smag), da alle konceptprogrammerne indeholder sange, som appellerer bredt. Men de medlemmer, som vælger en instruktør pga. hans/hendes musikbrug og -valg vil se det som et kæmpestort tilbageskridt, og det vil sandsynligvis betyde, at disse medlemmer vil miste en stor del af glæden ved at komme til spinning.

SATS forsøger dog nok at klare den vha. lidt en "skræmmekampagne". Feks. fortæller de groft sagt os instruktører, at det er formålsløst at søge væk fra SATS, da alle andre centre snart får samme regler. Men snart - er det om 1 år, 5 år? Det ved de lige så lidt om som os andre. Og mit bud er, at medlemmerne bliver udsat for samme budskab: Altså at fitness dk, equinox, fitnessworld osv. alligevel får samme regler "snart", så medlemmerne kan lige så godt bare blive i SATS.

Edited by slash
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hørt om de nye tiltag og er meget skeptisk overfor det.

Jeg træner som regel hos de instruktører, som jeg kender og som spiller den slags musik jeg synes giver mig den bedste træning. Jeg gider ikke træne til "den knaldrøde gummibåd" eller grand prix musik, men synes da det er fint, at der er den slags timer.

Jeg forstår ikke, hvad grunden er til at ensrette musikken?? Er det en forhåbning om gennemsnitligt højere niveau? Giver det mulighed for at presse lønnen ned, da instruktøren ikke skal bruge tid på at finde musik? Hvad med de meget dygtige instruktører, der kan opbygge en hel time, hvor musik og program bare passer sammen og så man næsten føler musikken har givet medvind, fordi det hele bare går op i en højere enhed :unhappy:

Det skal selvfølgelig prøves, for det kan jo være, at det kommer til at virke, men synes nok lige nu, at det er rigtig rigtig ærgeligt :nonono:

- Marianne.

Grunden er den at det er loven som er sådan. At ikke andre end SATS blevet kontrollerede og tvinges under reglering, er fordi at pladebranchen gået efter den største kæde i Norden. Hvis de ikke på et tidligere eller senere tidspunkt også går efter Fitness Dk og andre store konkurrenter, kan du nok regne med at SATS sagsøger dem :nono:

Den musik som speles i baggrunden i de forskellige center går ikke under den samme regel, da det klasses som "baggrundsmusik". Før har vi i SATS betalt for hver eneste person som dukker op på timerne - det er bl a derfor I får en billet printet ud ved fremmøde. Men nu kommer det bli sådan at der er ansatte som sætter CD'er sammen og som vi så betaler et beløb for hver CD for. Disse CD'er får instruktørerne - ganske gratis. Alternativet ville være at de skulle gå ud og købe deres egen musik, f eks Bodywork 15 eller nogen anden plade. Så længe de spiller den fra start til stop, uden at pitche eller blande, er det OK.

Er enig i at man mister muligheden at selv sætte sit musikaliske præg på en time. Jeg er selv en som går meget op i det. Men for flere deltager, har det faktisk ikke den store betydning. Man har eksperimenteret lidt med at lade en instruktør, som havde rigtigt godt fremmøde, køre en time med den samme CD som en anden instruktør, med ikke fuldt så godt fremmøde. Bagefter spurgte man deltagerne hvad de syntes om det. Den første instruktør fik masser med ros for fed musik, god energi mv, mv....

Instruktør nr 2 fik kommentarer som kedelig, dårlig musik mv mv..... Selv om de kørt med den samme CD......?? For jer som går på PUMP, I må da synes der er forskel på hvis det er A eller B som underviser? Og der er sågar koreografien nøjagtig ens.

Og man kan variere koreografien på hvert enkelte nummer på flere måder end kun med tempot... Det er der hvor hver instruktør kan give sin egen variation.

Så det har ingenting med at ledningen for SATS prøver få mere kontrol over spinningfolket. Vi bliver bare politiandmedlt hvis vi ikke gør på den her måde. Egentlig skulle vi have forbudt al anden form for spinning siden i mandags, men fik lov at køre skemaperioden ud.

Og events må vi godt fortsætte med - men så gælder bare de samme regler som for timerne. Kun færdigmixede plader og ingen pitch.

Link to comment
Share on other sites

Og man kan variere koreografien på hvert enkelte nummer på flere måder end kun med tempot... Det er der hvor hver instruktør kan give sin egen variation.

Og events må vi godt fortsætte med - men så gælder bare de samme regler som for timerne. Kun færdigmixede plader og ingen pitch.

Ja, man styrer selv "koreografien", men du må da indrømme, at hvis du vil bruge musikken og ikke bare har det som tilfældig baggrundsstøj som de klassiske bpm 135-instruktører, så er mulighederne meget begrænsede. Lad os sige at vi har et nummer med en bpm på 150. Den eneste mulighed her er enkelttakt, som giver en RPM på 75 (hvis vi udelukker muligheden for et knæ-smadrende mellemtaktstempo på 112,5 RPM), og her kan man så variere med siddende og stående og lidt skruen på belastningen, men vil man bruge musikken, er man afhængig af vers/refrain, så hvis alle instruktører kører vers/refrain bliver timerne endnu mere ens rent koreografisk...

Events, der fokuserer på et enkelt band eller en bestemt musikstil, er udelukkede, hvis cd'erne ikke er produceret af SATS eller hvem h..., der nu gør det. Jeg kan ikke bare sige, at jeg gerne vil køre en Nephew-event om 1 måned, fordi det lige passer med, at Nephew giver koncert i byen samme aften... Og vil jeg køre en hvilken som helst anden event, kan jeg ikke bare selv bestemme et program, da det skal produceres centralt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man styrer selv "koreografien", men du må da indrømme, at hvis du vil bruge musikken og ikke bare har det som tilfældig baggrundsstøj som de klassiske bpm 135-instruktører, så er mulighederne meget begrænsede. Lad os sige at vi har et nummer med en bpm på 150. Den eneste mulighed her er enkelttakt, som giver en RPM på 75 (hvis vi udelukker muligheden for et knæ-smadrende mellemtaktstempo på 112,5 RPM), og her kan man så variere med siddende og stående og lidt skruen på belastningen, men vil man bruge musikken, er man afhængig af vers/refrain, så hvis alle instruktører kører vers/refrain bliver timerne endnu mere ens rent koreografisk...

Events, der fokuserer på et enkelt band eller en bestemt musikstil, er udelukkede, hvis cd'erne ikke er produceret af SATS eller hvem h..., der nu gør det. Jeg kan ikke bare sige, at jeg gerne vil køre en Nephew-event om 1 måned, fordi det lige passer med, at Nephew giver koncert i byen samme aften... Og vil jeg køre en hvilken som helst anden event, kan jeg ikke bare selv bestemme et program, da det skal produceres centralt.

Jo, sandt. Men du kan stadigvæk bruge vers/refrain på mange måder. Du kan køre jumps, pyramider sammansatte på alle mulige måder og lege lidt med samtlige 5 positioner, som næsten ingen instruktører i SATS gør, synes jeg. Har i hvert fald kun oplevet en.

Og hvis du vil køre et rock event, kan du f eks købe en absolut rock eller lignende og køre efter den. Du kan rigtigt nok ikke selv bestemme hvilke rockartister du må blande sammen, men køre med den kombination og rækkefølge som er på CD'n.

Link to comment
Share on other sites

Nu arbejder jeg i sats og ved lidt mere om emnet end gennemsnittet:

Musikken er ikke et krav fra SATS, det er et retsligt krav fra pladeselskaberne.

SATS har betalt koda og gramex til KUNSTNERNE. Nu har pladeselskaberne også gjort krav på deres del af kagen.

Lige som når man viser film på en café, eller Sportsbegivenheder, så er der rettighedshavere der har krav på penge for den OFFENTLIGE fremførelse.

Det er disse krav SATS nu som den største aktør i norden er pålagt at betale til.

Musikken til instruktørerne kunne man så lade dem selv finde, ved at de kunne købe mix cd'er (samme bpm eller kun små udsving i løbet af timen). Eller SATS kunne vælge at lave CD'er til instruktørerne. Købe rettighederne til at lave en compilation. Betale compilation afgift, betale afgift for musikken, betale for produktionen og pr cd.

SATS har valgt at lave CD'er der følger de retningslinier der er i SATS for cykel timer. Disse retningsliner er i høj grad udarbejdet af Chris Mc Donald, der nu arbejder i Fitness.dk hvor han har udarbejdet lignende retningslinier.

Musikken er varieret på hver enkel CD og fra CD til CD.

Dvs. at der er rockede, poppede, trancede og blandede cd'er. Men cd'erne har en smule indbygget variation så det ikke bliver for kedeligt.

Instruktørerne FÅR CD'er som SATS har produceret. 4stk i første omgang, og CD'er der er udviklet specifikt til vores særlige timer.

Hyppigt vil der komme CD'er hvor de instruktører der arbejder meget får alle cd'er og dem der arbejder mindre kan vælge dem de helst vil have.

Som instruktør får man altså efter et år 16 cd'er at vælge imellem til de timer der ikke er koncept.

Kontinuerligt udbygges på denne måde en musikbibliotek.

Når SATS nu har stået i en situation hvor de blev stillet over for et retsligt krav, kan jeg ikke se hvad mere man kan gøre?

Musikken er lavet så den følger de retningslinier der allerde findes. Det gør den kommercielle cykel mix musik ikke.

Musikken er gratis for instruktørerne.

Musikken er varieret.

Musikudbudet udbygges så meget som muligt så hurtigt som muligt.

Hvad mange af gode grunde ikke ved, er at musik compilations er underlagt MANGE krav. Nogle kunstnere vil ikke have deres musik brugt til motions træning (øv Alphabeat :( )

Nogle vil ikke have en bestemt genre blandet med en anden, f.eks. rock bands og techno på samme CD (compilation).

Nogle vil ikke være sammen med andre kunstrnere (Christina Aguilera og Britney Spears vil IKKE på samme CD).

Det er et enormt arbejde der kræver samarbejde med de største players i verden, hvis man skal få en anstændig compilation produceret.

Pitching og andre effekter er som udgangspunkt ulovligt og kræver MEGET forhandling held osv. at få igennem.

Når man står i en situation hvor hidtidig praksis har været ulovlig, kan jeg ikke se en bedre løsning.

Det er ikke lovligt at fortsætte som hidtil, så jeg kan ikke forestille mig at store kæder vil tillade ulovligheder:wink: . Jeg kan helle rikek forestile mig at pladeselskaberne vil lade store kæder misbruge deres musik uden at betale afgift. Det er for mange penge at lade smutte + det er pisse ulovligt ved vi jo nu.

Koncepter:

Selvfølgelig udvikles der musik til musik events. Men er det ikke for indskrænket kun at køre musik events?

Hvad med tour de france event?

Enkeltstart event?

Paris Roubaix foran storskærm?

Ja find selv på mere, jeg er ikke cykelinstruktør, så i har sikkert flere gode idéer :smile:

Det er en ny situation, men jeg er sikker på at instruktørerne stadig vil være stjerner. Der er så uendeligt meget andet at spille på end lige præcis ens yndlingsmusik.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

5 positioner? Jeg kender nu kun 2 - stående og siddende. Intensitetsstyring via musik er et helt centralt redskab for den gode instruktør.

At en instruktør for tæv når de bruger en andens musik - det understreger kun hvad problemet. De gode instruktører bruger musik som en del af deres personlige stil. Timerne i SATS bliver kedeligere - sådan er det - lige meget hvordan man snor sig. Måske gør det ikke den store forskel for nogle gennemsnitlige eller ikke så gode instruktører - men de gode i branchen arbejder ALLE med deres musik - og vil forsvinde ud under sådan et system - få har det som hovedbeskæftigelse og gidr kun hvis det er sjovt..

. Når det går til F.eks pump - så er det jo også fordi instruktørene kun er bundet den første måned af et program - så må der bruges musik fra andre programmer eller egen musik... det gør gode instruktører så.

Jeg kan ikke udelukke at SATS kan fylde salene med en nyt publikum hvis I gør det dygtigt. men glæden ved spinning som jeg kender det - får et knæk - jeg bevARER ikke mit dobbelte medlemskab. Jeg siger op i SATS en af de nærmeste dage...

Jeg håber de andre kæder vælger en anden løsning eller tager kampen. Det her er for langt ude...

Link to comment
Share on other sites

5 positioner? Jeg kender nu kun 2 - stående og siddende. Intensitetsstyring via musik er et helt centralt redskab for den gode instruktør.

At en instruktør for tæv når de bruger en andens musik - det understreger kun hvad problemet. De gode instruktører bruger musik som en del af deres personlige stil. Timerne i SATS bliver kedeligere - sådan er det - lige meget hvordan man snor sig. Måske gør det ikke den store forskel for nogle gennemsnitlige eller ikke så gode instruktører - men de gode i branchen arbejder ALLE med deres musik - og vil forsvinde ud under sådan et system - få har det som hovedbeskæftigelse og gidr kun hvis det er sjovt..

. Når det går til F.eks pump - så er det jo også fordi instruktørene kun er bundet den første måned af et program - så må der bruges musik fra andre programmer eller egen musik... det gør gode instruktører så.

Jeg kan ikke udelukke at SATS kan fylde salene med en nyt publikum hvis I gør det dygtigt. men glæden ved spinning som jeg kender det - får et knæk - jeg bevARER ikke mit dobbelte medlemskab. Jeg siger op i SATS en af de nærmeste dage...

Jeg håber de andre kæder vælger en anden løsning eller tager kampen. Det her er for langt ude...

Som du kan læse i Pouls indlæg, kommer instruktørene i SATS efter hånden også have mange CD'er de kan skifte mellem, lige som PUMP instruktørene. Og i følge mit kontrakt med PUMP, må jeg ikke bruge egen musik.

Der er en siddende, en hvor du kan vælge stående eller siddende og 2 stående positioner, afhængig af hvor du holder på styret. Og så tæller nogle "freeze"i stående som én også. Men den er mere en variant at bruge i stående 2'er, 3'er og 4'er, synes jeg.

I SATS's uddannelse uddannes man kun i siddende og stående, men det hindrer ingen fra at bruge de variationer der er, hvis du spørger mig.

Jeg tog min uddannelse i en kæde i Sverige hvor de brugte koncepter for mange timer på cykel. De regnede med at loven om at man ikke skulle få bruge egen musik skulle komme snart og ville være forberedt. Så jeg har cyklet for rigtigt dygtige instruktører, som uden at selve kunne sætte sin musik sammen, gør timen til det mest fantastiske. Jeg mener ikke nødvændigtvis at muligheden at sætte sin musik sammen eller ej, er hvad som afgør hvis en instruktør er god eller ej.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Som du kan læse i Pouls indlæg, kommer instruktørene i SATS efter hånden også have mange CD'er de kan skifte mellem, lige som PUMP instruktørene. Og i følge mit kontrakt med PUMP, må jeg ikke bruge egen musik og heller ikke musik som var på programmet før jeg fik min licens.

Der er en siddende, en hvor du kan vælge stående eller siddende og 2 stående positioner, afhængig af hvor du holder på styret. Og så tæller nogle "freeze"i stående som én også. Men den er mere en variant at bruge i stående 2'er, 3'er og 4'er, synes jeg.

I SATS's uddannelse uddannes man kun i siddende og stående, men det hindrer ingen fra at bruge de variationer der er, hvis du spørger mig.

Jeg tog min uddannelse i en kæde i Sverige hvor de brugte koncepter for mange timer på cykel. De regnede med at loven om at man ikke skulle få bruge egen musik skulle komme snart og ville være forberedt. Så jeg har cyklet for rigtigt dygtige instruktører, som uden at selve kunne sætte sin musik sammen, gør timen til det mest fantastiske. Jeg mener ikke nødvændigtvis at muligheden at sætte sin musik sammen eller ej, er hvad som afgør hvis en instruktør er god eller ej.

Frys er ubrugeligt - og hvordan man holder på styret? Der er noget der er hensigtsmæssigt og noget der ikke er...Instruktøren må gerne rette på mig hvis min teknik er dårlig - men position på styret for variation - give me a break... Stående eller siddende, tempo samt intensitets angivelse - det kommer fra instruktøren... Så skal jeg nok selv sætte belastningen og varriere min position på styret...

I min kæde må PUMP instruktørene godt skifte i musikken...

Jeg er sikker på at mange fortsat vil finde glæde ved spin under de nye omstændigheder. Men jeg ved med sikkerhed at de instruktører jeg holder af at kør hos, totalt mister interessen hvis de ikke kan lave musik... At sammentænke fysiologi, intensitet og musik er meget af det der tænder dem - og det er den entusiasme og tænkning i helheden jeg mærker på cyklen...

Vi har nogen gange forskellige roller i livet. Jeg kender den rolle Poul har - jeg respektere både hans rolle og ham - men uanset hvordan i end snor jer - så mister spinningen en for mange væsentlig dimmension... og det begræder jeg meget...

Link to comment
Share on other sites

Frys er ubrugeligt - og hvordan man holder på styret? Der er noget der er hensigtsmæssigt og noget der ikke er...Instruktøren må gerne rette på mig hvis min teknik er dårlig - men position på styret for variation - give me a break... Stående eller siddende, tempo samt intensitets angivelse - det kommer fra instruktøren... Så skal jeg nok selv sætte belastningen og varriere min position på styret...

I min kæde må PUMP instruktørene godt skifte i musikken...

Jeg er sikker på at mange fortsat vil finde glæde ved spin under de nye omstændigheder. Men jeg ved med sikkerhed at de instruktører jeg holder af at kør hos, totalt mister interessen hvis de ikke kan lave musik... At sammentænke fysiologi, intensitet og musik er meget af det der tænder dem - og det er den entusiasme og tænkning i helheden jeg mærker på cyklen...

Vi har nogen gange forskellige roller i livet. Jeg kender den rolle Poul har - jeg respektere både hans rolle og ham - men uanset hvordan i end snor jer - så mister spinningen en for mange væsentlig dimmension... og det begræder jeg meget...

Frys er bare en måde at variere på. Hvordan er det ubrugeligt? Det giver variation. Og du arbejder faktisk på forskellige måder afhængig af hvordan du holder på styret, da det påvirker hvordan du står på cyklen. Præcis som du står på forskellige måder når du cykler ude, afhængig af hvis det hæller meget eller lidt. Ingen grund at "disse" noget før du prøvet det. Hvis du på et tidspunkt for chancen at prøve det, tror jeg du kommer forstå hvad jeg mener.

Men i grund og bund er vi nok enige :wink: Der er også en grund til at jeg ikke tænker instruere for SATS i cykel... Jeg er ikke god eller engegeret nok en instruktør for at kunne løfte musik jeg ikke kan identifiere mig med og gøre det troværdigt og sjovt for deltagerne. Jeg kæmper tilskrækkeligt med det på PUMP, hvor jeg så får hjælp af at jeg godt kan lide øvelserne.

Men det jag mest vil sige er, at jeg tror ikke det nødvændigvis bliver så slemt som alle tror, hvis bare de instruktører som vælger at fortsætte hos os ikke "taler dårligt" om musikken de bruger og undskylder hvis folk ikke kan lide numren med at det ikke er deres fejl, men forbliver lojale overfor SATS og forklarer hvorfor de taget denne beslutning når folk spørger.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share