Fedtmængde


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst nogle anbefalinger der foreskriver at ved forsøg på vægttab bør fordelingen mellem Kulhydrater, Protein og fedt være:

Kulhydrater 50%

Protetin 40%

Fedt 10%

Hvis man så spiser 1600 kcal om dagen så giver det 18 gram fedt om dagen også er mit spørgsmål, kan kroppen godt klare sig med så lidt fedt? Vil den ikke netop forsøge at oplagre det fordi den tror der er mangel på fedt og derfor hellere må sørge for at der er nogen depoter :-)

Eller kan jeg godt nøjes med så lidt fedt? Jeg kan i min madplan nå helt ned på 12 gram fedt på en dag, er det ok?

Det letteste i en slankekur vil jo være helt at undvære fedt (hvilket egentlig ikke er svært) idet man så kan spise meget mere (pga. forskellen på 4 og 9 kcal pr. gram)

Jeg håber at der er nogen der har de vise sten på dette område

:D

Hilsen

Lonny

Link to comment
Share on other sites

avs, det var ellers noget af en radikal kur :D

rent sundhedsmæssigt, får du ikke noget ud af at gå under 30% i fedtprocent.

Når det gælder en kur, er det som du selv siger, lettere at skære fedtet væk, da du så kan spise større mængder mad og derved lettere overholde kuren.

Du skal dog have dit daglige fedt(ikke hver dag, men som gennemsnit over et stykke tid.)

Der findes så vidt jeg ved ikke deciderede ADI for fedtsyrer, men du bør mindst få 3-6g linolsyre og 1-1,5g linolensyre dagligt.

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg ved ikke hvor lang tid man kan gå uden, men hvorfor skulle du også gøre det?

Jeg sagde også, at det skulle være et gennemsnit, fordi du ikke skulle tro, at du pine og død skal have den mængde fedt hver eneste dag :)

-dobbelt mængde hver anden dag er altså helt fint :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Fedt skal forbrændes i en evig flamme af kulhydrat. Du har godt nok skåret langt ned på dit kulhydrat.

Hvis du skal tabe dig er det altså blot et simpelt regnestykke - forbruge mere end der kommer ind.

Det er langt bedre at indtage en BALANCERET kost, blot en anelse mindre end dit daglige behov. Det er rigtigt at du har brug for mere protein end normalt for at være sikker på at der er tilstrækkeligt med byggesten og du så derfor ikke mister muskelmasse. Men 40 % af den daglige kost.

Det tager tid at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Hvad så hvis man laver en fordeling der hedder

60% kulhydrat (238 gram)

25% Protein (101 gram)

15% Fedt (27 gram)

Grammene er beregnet udfra at kaloriemængden er 1600 kcal om dagen

Proteinen giver 1,4 gram pr kg. jeg vejer.

Lyder denne fordeling bedre?

Jeg har valgt 1600 kcal fordi jeg vil gerne tabe mig rimeligt hurtigt, men jeg vil ikke gå ned på 1200 kcal (som diætisterne anbefaler) da jeg er bange for at min forbrænding så går i stå.

Hvis ikke det har fremgået, skal jeg lige nævne at jeg er kvinde og vejer 75 kg og gerne vil ned og veje 60 kg

Jeg glæder mig til eventuelle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Lonny > Mine erfaringer med folk (især kvinder) der skal tabe sig, er at de først for alvor går ned i vægt når kulhydratindtaget kommer under 150g pr. dag.

Det hænger sammen med hvordan kulhydraterne påvirker dit insulinniveau.

Derfor er mit råd, at du skal erstatte ca. 100g kulhydrat med 30-40g protein og ca. 30g fedt.

Sørg for at det fedt du spiser kommer fra fede fisk, olivenolie, nødder, havregryn og andre "sunde" fedtkilder.

Held og lykke med dit vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Lonny>

Du kan eventuelt prøve en frodeling med:

Protein 40%

kulhydrat 30%

Fedt 30%

Men gør dette ikke at jeg vil blive mere sulten da jeg jo ikke for lige så store mængder mad pga. den høje fedt% ?

Det betyder ikke at du nødvendigvis bliver sulten. protein og fedtholdig mad mætter langt bedre end mad med et højt kulhydratsindhold. Jeg tvilvler på at du kommer til at sulte, sålænge du husker at få de kulhydrater du skal bruge til at fylde noget. Dvs hold dig til fx grøntsager, bønner, kartofler og rugbrød istedet for ris, pasta og hvedebrød.

Link to comment
Share on other sites

Lonny>

Jeg tror ikke på at der er nogen dokumenteret sammenhæng mellem hovedpine og lavt kulhydratsindtag. Muligvis skyldes det at du ikke får væske nok, idet lavt kulhydratsindtag bl.a. fører til udskillelse af væske?

Ellers kan jeg ikke se hvad der skulle forårsage den :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kost i forbindelse med diæt er meget forskellig.

Min egen kost ved diæt består pt. af ca. 60g protein + 20g komplekse kulhydrater pr. måltid.

Jeg er af den opfattelse at fedt ikke er nødvendigt at "tælle", de ting som vi spiser for at få de rigtige kulhydrater og de rigtige proteiner har et så lavt fedtindhold, at opmærksomheden -efter min mening- bør være fokuseret på kulhydraterne istedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share