Hvordan forsvinder baderingen?


Akademisten
 Share

Recommended Posts

Jeg har pt. tabt mig ca 6kg vejer nu 80kg og er 180høj, men men jeg har stadig et lorte passer bildæk rundt om maven, og det er røv grimt, undskyld mit sprog!

Hvad kan jeg gøre for at få det væk?

Iøvrigt, syntes jeg at jeg indtager meget få kalorier, meget mindre end det jeg burde men jeg holder stadig min vægt på ca 80kg, det har jeg gjordt i 2 uger og min vægt ville ikke rigtig komme længede ned! målet er ca 75kg!

Jeg løber ca 30km om ugen, jeg har ikke tid til styrketræning pt! :nissecool:

T B

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt har dette udelukkende et princip på sig, energiunderskud. Dog er der selvfølgelig andre aspekter som der er værd at overveje for dig

1) Hvilken intensitet løber du med, når du løber.

2) 30 km lyder muligvis af meget, men set på uge basis er der tale om 5 km per dag. Alt efter hvilken intensitet dette løbes med er det begrænset hvor meget du rent faktisk forbrænder ekstra.

3) Det er værd at overveje at kigge på din kost, mange som har opfattelsen af at 'de spiser ikke særligt mange kcal' indtager alligevel en del.

Hvis din kost 'intet fejler', kan det være at du skal tage i perspektiv hvor længe du har været i gang med at tabe dig. Mange synes ofte at det 'går så langsomt', vej dig hellere en gang om ugen end en gang om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Som det også er nævnt tidligere, så er en meget vigtig og misforstået ting indenfor vægttab, at det rent faktisk kan gøres udelukkende med regulering af fødeindtag.

Ved at bevæge sig forbrænder man nærmest ingenting; du har sikkert hørt skræmmehistorierne med, at du skal løbe jeg-ved-ikke-hvor-mange km for at forbrænde en enkelt plade chokolade. Og det er jo sandt nok.

Hvad mange heller ikke ved er, at fordøjelsessystemet bruger ca. 30 % af det samlede energiforbrug når det er aktivt.

Derfor må du flytte fokus primært til din kost:

- Hvordan fordeler du kalorierne? Kalorier skal placeres først på dagen og også spredes udover dagene i op til 6 måltider. Hermed sørger vi for, at fordøjelsessystemet er så aktivt som muligt, men også at du i løbet af dagen forbruger kalorierne og ikke bakker skovler en ordenlig gang aftensmad ind og så går til ro; det sætter sig jo bare som fedt, når kroppen ikke bruger det.

- Hvordan er din energifordeling? Der er stor spekulation omkring hvordan det fordeles, men søg omkring det. Tror det er 50% kulhydrat, 30% protein, 20% fedt, men hæng mig ikke op på det.

Og med hensyn til bildækkene, så kan du ikke lokal-forbrænde og dermed bliver du nødt til at lave en overall-forbrænding(det er det eneste der er muligt :D) og så glæde dig over hvordan dine gener gør det ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt med et ordentligt morgenmåltid - havregryn/grød eller en sund müsli er fornuftige valg. Det giver dig energi og modvirker at du kommer til at overspise senere på dagen.

Senere på dagen giver det mening at skære mere i kulhydraterne, især sukker og fiberfattige kulhydrater som hvidt brød.

Lad være med at fylde dig alt for meget om aftenen og prøv at spis langsomt, der går noget tid før kroppen fatter at den får mad i maven.

Få godt med frugt, grønt og protein.

Mht. løb, så har jeg ingen ide, men styrketræning er en virkeligt fornuftig ting at smide ind. Du kan evt. køre noget kropsvægtstræning, hvis du ikke har adgang til et center. Der er en del diskussioner og artikler her på mol om det.

Link to comment
Share on other sites

Som Dines er inde på er insulin-niveauet højest tidligt på dagen (lavere hen på aftenen/natten, hvor glukagon istedet 'regerer'), og kroppen responderer derfor langsommere på fødeindtagelse om aftenen (mht mæthedsfornemmelse).

Mht forbrænding er det ultimativeste jo at få brugt hele kroppen for at holde den på et maksimum, men er absolut ikke en nødvendighed for at opnå vægttab - man kan indføre små forandring hist og her, for at øge forbruget en smule;

http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/energiskema.htm - her er et skema, der viser en oversigt over forbrug ved forskellige aktiviteter. Kan naturligvis kun bruges som rettesnor, da der ikke kan siges med 100% præcision hvad den enkelte forbrænder ved en given aktivitet (uden at måle), men det kan give en idé om hvor stor forskellen er på de forskellige aktiviteter.

Kan være en fordel at indtage en masse små måltider i løbet af dagen, mellem de store. Gør ikke den store forskel på alle, men kan jo være - forslag til små måltider kunne være noget så simpelt som frugt (let at have med at gøre), eller 1-2 stk knækbrød med noget magert kødpålæg (Grove kulhydrater, godt med fibre og lidt protein) - uden at der er vildt mange kcal i (et knækbrød ligger typisk på omkring 45kcal / skive, og måltidet vil derfor udgøre - 50-100 kcal (1 eller 2 skiver knækbrød med magert kødpålæg)).

Er selv aktiv bruger af knækbrød lige pt, da jeg også er igang med en diæt (dog uden at være helt vild streng ved mig selv her i julen :nissecool: - så travlt har jeg heller ikke :nissetunge: )

Som Dines også er inde på er havregryn et fint morgenmåltid. Pt spiser jeg selv havregryn m. proteinpulver, hasselnødder og rosiner i / på. Funger fint som morgenmåltid, og som måltid 2½-3 timer inden hård fysisk træning (og/eller efter træning) :wink:

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share