Ny artikel om mit ynglings hormon


AndersL
 Share

Recommended Posts

På hvilken måde, har du haft succes med med insulin manipulation. Og hvorledes?

Primært i forbindelse med at skrælle fedt af kroppen. Holde måltider der giver store insulin udsving til om morgenen, under og efter træning, supplementeret med 1200mg r-ALA om dagen. Det var først da jeg begyndte at slække på timingen af mine måltider og droppede r-ALAen at det begyndt at rive kraftigt i muskelmassen (hertil skal så også ligges en nedsat træningsindsats, for at gøre billedet komplet.

Fra d. 28 januar og frem vil jeg de næste 2 måneder prøve at gaine med fokus på timing af makronutrienter og med r-ALA, uden at fokusere egentlig på antallet af kalorier. Så jeg kan give en yderligere rapport derfra/undervejs. :smile:

Måske du finder den her interessant, hvis du ikke allerede har læst den. http://www.cmrc.dk/aarsrapport2005.pdf

Tak, vil kigge nærmere på den iaften. :bigsmile:

Edited by AndersL
Link to comment
Share on other sites

Har kun skimmet artiklen, men er altså ikke imponeret, det synes at være en god mix af pseudovidenskab og tvivlsomme kosttilskudsanbefalinger. Hermed ikke sagt dit yndlings hormon er uinteressant ;-)

Du må meget gerne uddybe hvor du ser pseudovidenskaben henne? :smile: Der er vidst ikke den store tvivl om at insulin har en indvirkning på at få skubbet glycogen rundt i kroppen og de tvivlsomme kosttilskud anbefalinger kan jeg heller ikke finde?! De anbefaler A,C og E vitamin, samt Omega-3, r-ALA, Zink og Magnesium, hvilke alle er reelle nok. Det eneste kosttilskud, de anbefaler, jeg ikke kender er Phosphatidylserine.

Skal lige tilføjes at jeg bestemt har læst mere dybdegående artikler om samme emne især af Berardi, men denne her er bare meget nemt forståelig.

Edited by AndersL
Link to comment
Share on other sites

AndersL ->

Hvor vigtig tror du r-ALA'en har været for din sucess med vægttab?

Grunden til jeg spørger, er fordi jeg har en dåse stående i skabet, som egentlig havde glemt alt om :P

Det er svært at sige helt præcist. Det var i "første" fase af vægttabet jeg indtog r-ALA (op til sommeren '06). Jeg tror ikke at nogen kosttilskud - udover kreatin - kan gøre en markant forskel, men de kan give en smule ekstra, hvis alle de andre brikker er på plads.

Damn, det må have været en halvdyr omgang, med de doser :crazy:

10 dage = 195kr.

Det er mindre end jeg bruger på smøger… :tongue:

…så med dem cuttet ud af ligningen, kan jeg sagtens tillade mig det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

På trods af hvad nogle siger om R-ALA's virkning så har jeg også haft ekstrem god effekt af dette på både diæt som muskelopbygning ... dertil kommer at en af mine gode venner som har insulin-krævende diabetes også bruger det med god effekt :smile:

Det skal dog nævnes at jeg respondere ekstremt godt på insulin-følsomgørende stoffer... har fundet ud af dette efter at være startet på metformin i slutningen af sidste år, dette var ved at slå benene helt væk under mig den første dag på selv laveste dosis :crazy:

Tror også dette er en nøglen til hvorfor nogle har bedre succes med R-ALA end andre... nogle er blot lettere at gøre følsom overfor insulin...

Jeg holdte selv op med at bruge R-ALA doser på 500-600 mg efter nogle måneder da jeg blev så ekstremt træt ½-1 time efter indtagelse... har løbende taget 200-300 mg efter træning under sidste diæt uden dette irriterende respons med lidt for lavt blodsukker og deraf træthed!

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikel. Er først selv begyndt at lege med timingen af ernæringsstofferne (specielt kulhydraterne) her for nyligt, efter jeg læste bogen "Nutrient Timing - The Future of Sports Nutrition" af John Ivy and Robert Portman. Den er fortaler for det samme - spis kulhydrater under og umiddelbart efter træning, men meget ud fra et restitutions/muskelopbyggende synspunkt.

Før har jeg aldrig gået op i det der med at sørge for en shake efter træning, men er blevet bedre til det de sidste to måneders tid. Lidt svært at sige endnu hvad effekten har været, men jeg synes i hvert fald restitutionen har ikke fejlet noget. Har kun været på diæt i 10 dage så effekten der ved jeg ikke endnu (bortset fra at det går udemærket).

Men det med r-ALA har jeg ikke læst så meget om før, har I flere gode links?

Link to comment
Share on other sites

Hej Norah

Angående metformin. Tager du det løbende over dagen eller på bestemte tidspunkter? Er det receptpligtigt eller kan man få det i håndkøb? Er det en god ide at suplementere med ekstra vitaminer af f.eks B12 osv for at undgå et evt underskud i perioden man bruger metformin?

Link to comment
Share on other sites

Øh er du diabetiker/svært overvægtig Jon, eller hvorfor i alverden vil du lege med metformin ?

AndersL, skal nok lige huske svare på dit spørgsmål, men har ikke tid til at trække eksempler ud nu, dog nævner du selv kort nogle af dem.

Generelt er jeg imod at forsøge supplere sig til alt muligt sjovt ved at indtage såvel enorme mængde multi-mikronutrient produkter, såvel som absurde (eller mindre absurde for den sags skyld doser af enkelt-præparater, der er efter min mening en underlig kultur.

Anders/incognito dækker meget godt noget af jeg har har imod ovenstående artikler i denne http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/bulking.php

Link to comment
Share on other sites

Hej Norah

Angående metformin. Tager du det løbende over dagen eller på bestemte tidspunkter? Er det receptpligtigt eller kan man få det i håndkøb? Er det en god ide at suplementere med ekstra vitaminer af f.eks B12 osv for at undgå et evt underskud i perioden man bruger metformin?

Metformin er ikke noget man skal lege med hvis man ikke er diabetiker - det er et stof der potenserer insulins virkning (hæmmer bl.a. glukoneogenese, øger det insulinmedierede optagelse af glukose i det perfere væv, virker let anorektisk og hæmmer glukoseoptaget fra tarmen en smule).

Stoffet fås kun på recept, bl.a. grundet dets yderste livsfarlige bivirkning (laktatacidose) ved nyreinsufficiens. Det kan selvsagt også give hypoglykæmiske perioder (dog med væsentlig mindre frekvens end de andre orale antidiabetika) og sænke optagelsen af B12 som du selv er inde på...

Som sagt ikke noget man skal indtage medmindre man da er diabetiker hvortil stoffet til gengæld er rigtig godt pga. dets ellers relativt få bivirkninger.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

AndersL, skal nok lige huske svare på dit spørgsmål, men har ikke tid til at trække eksempler ud nu, dog nævner du selv kort nogle af dem.

Generelt er jeg imod at forsøge supplere sig til alt muligt sjovt ved at indtage såvel enorme mængde multi-mikronutrient produkter, såvel som absurde (eller mindre absurde for den sags skyld doser af enkelt-præparater, der er efter min mening en underlig kultur.

No probs. :smile:

Jeg advokerer dog ikke enorme mængder nutritienter. 100g havregryn er for mig en ganske normal morgenmad, 75g dextrose under 1,5 times træning finder jeg heller ikke at være en enorm mængde og heller ikke de 100-120g kulhydrater jeg får fra ris, kartofler, whatever i timerne efter træning burde være enormt.

Har prøvet overædning, virker fint til at blive fed! :wink: Jeg har prøvet alskens kosttilskud, de virker generelt set ikke. :dry: Det eneste jeg indtager - udover et forsøg på fornuftig kost (med lav GI i løbet af dagen) - er omega-3, kreatin og r-ALA. Fra mit synspunkt er det ikke en skråplanskultur, men et rimelig roligt forsøg på at optimere sine resultater. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet overædning, virker fint til at blive fed! :wink: Jeg har prøvet alskens kosttilskud, de virker generelt set ikke. :dry: Det eneste jeg indtager - udover et forsøg på fornuftig kost (med lav GI i løbet af dagen) - er omega-3, kreatin og r-ALA. Fra mit synspunkt er det ikke en skråplanskultur, men et rimelig roligt forsøg på at optimere sine resultater. :smile:

Da der er kommet lidt gang i kosttilskud snakken, vil jeg lige benytte lejligheden til at spørge dig, hvad dine erfaringer med kreatin så er? Jeg har selv prøvet det af flere omgange. Og rent styrkemæssigt, synes jeg, det virker rigtigt godt. Men synes det trækker lidt meget væske og giver "overtryk" i musklerne, hvilket udmunder sig i tryk (=problemer) i underbenene ved løb. Så kan kreatin bruges til andet end hvis primært formål er styrke-/muskeltilvækst? (eller har du bare anden god viden med kreatin, som du vil dele...?)

Link to comment
Share on other sites

Hej Norah

Angående metformin. Tager du det løbende over dagen eller på bestemte tidspunkter? Er det receptpligtigt eller kan man få det i håndkøb? Er det en god ide at suplementere med ekstra vitaminer af f.eks B12 osv for at undgå et evt underskud i perioden man bruger metformin?

Hej Jon

Jeg tager metformin efter foreskrifterne i forbindelse med måltiderne i den dosis som min læge har ordineret!

Jeg får det som en aktiv behandling for min sygdom... det er receptpligtigt og ikke noget man skal lege med!!

Link to comment
Share on other sites

Metformin er ikke noget man skal lege med hvis man ikke er diabetiker - det er et stof der potenserer insulins virkning (hæmmer bl.a. glukoneogenese, øger det insulinmedierede optagelse af glukose i det perfere væv, virker let anorektisk og hæmmer glukoseoptaget fra tarmen en smule).

Stoffet fås kun på recept, bl.a. grundet dets yderste livsfarlige bivirkning (laktatacidose) ved nyreinsufficiens. Det kan selvsagt også give hypoglykæmiske perioder (dog med væsentlig mindre frekvens end de andre orale antidiabetika) og sænke optagelsen af B12 som du selv er inde på...

Som sagt ikke noget man skal indtage medmindre man da er diabetiker hvortil stoffet til gengæld er rigtig godt pga. dets ellers relativt få bivirkninger.

Du skal vist have læst op på din metformin for der er altså andre grunde til at tage det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Burde præperatetet ikke være på dopinglisten? Det er vel præstationsfremmende

Potentielt kan der godt være en vis effekt i stoffet, men tror næppe det er sandsynligt at stoffet kommer på ADD's liste i det den mulige effekt er minimal! Vil rent faktisk tror at eks. kreatin er mere potent :smile:

Effekten er der jo også kun såfremt man har et behov for at blive mere følsom overfor insulin... hvis du som normal personer begynder at bruge dette stof kan du godt med et væld af bivirkninger som på ingen måde vil virke præstationsfremmende!!

Link to comment
Share on other sites

Du skal vist have læst op på din metformin for der er altså andre grunde til at tage det :wink:

Mig bekendt er den eneste officielle indikation type 2 DM, nu du beder mig tjekke op på det kan jeg umiddelbart se at både lægemiddelkataloget, medicin.dk (og min farmabog for øvrigt) er enig med mig, at der så findes andre instruktioner forskellige steder (som eksperimentielle behandlinger) er en anden sag.

for øvrigt er det jo også en fuldstændig ligegyldig diskussion i forhold til jonG's indlæg.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt er den eneste officielle indikation type 2 DM, nu du beder mig tjekke op på det kan jeg umiddelbart se at både lægemiddelkataloget, medicin.dk (og min farmabog for øvrigt) er enig med mig, at der så findes andre instruktioner forskellige steder (som eksperimentielle behandlinger) er en anden sag.

for øvrigt er det jo også en fuldstændig ligegyldig diskussion i forhold til jonG's indlæg.

eksperimentielle behandlinger lyder lige lovligt drastisk :blink: det er sådan noget man giver patienter når der er ingen anden udvej i forhold til kendte behandlingsregimer der fungerer...

Blot fordi et stof ikke er listet i den lille grønne eller du ikke kan finde andet brug af et præparat på nettet er dette ikke ensbetydende med at det er eksperimentielle behandling?

Blot tag det vælg af antidepressive præparater som bruges til eks. smertekontrol ... er ret sikker på at dette ikke falder ind under eksperimentielle behandlinger på trods af at det ikke står listet på eks. medicin.dk

... og jo - når man udtaler sig så skråsikkert som du ("Som sagt ikke noget man skal indtage medmindre man da er diabetiker hvortil stoffet til gengæld er rigtig godt pga. dets ellers relativt få bivirkninger" ) gør at diskussionen ikke helt ligegyldig i denne tråd eller nogen anden tråd :smile:

metformin kan eks. også bruges til at behandle PCO, nedsætte raten af spontane aborter, langtidsbrug kan nedsætte raten af psoriasis udbrud... og der er sikkert andre gavnlige effekter ved dette stof som ikke lige falder under begrebet eksperimentiel behandling men som en behandling man ved har FULD og GOD effekt og derfor er første valg.

Link to comment
Share on other sites

eksperimentielle behandlinger lyder lige lovligt drastisk :blink: det er sådan noget man giver patienter når der er ingen anden udvej i forhold til kendte behandlingsregimer der fungerer...

Blot fordi et stof ikke er listet i den lille grønne eller du ikke kan finde andet brug af et præparat på nettet er dette ikke ensbetydende med at det er eksperimentielle behandling?

Blot tag det vælg af antidepressive præparater som bruges til eks. smertekontrol ... er ret sikker på at dette ikke falder ind under eksperimentielle behandlinger på trods af at det ikke står listet på eks. medicin.dk

... og jo - når man udtaler sig så skråsikkert som du ("Som sagt ikke noget man skal indtage medmindre man da er diabetiker hvortil stoffet til gengæld er rigtig godt pga. dets ellers relativt få bivirkninger" ) gør at diskussionen ikke helt ligegyldig i denne tråd eller nogen anden tråd :smile:

metformin kan eks. også bruges til at behandle PCO, nedsætte raten af spontane aborter, langtidsbrug kan nedsætte raten af psoriasis udbrud... og der er sikkert andre gavnlige effekter ved dette stof som ikke lige falder under begrebet eksperimentiel behandling men som en behandling man ved har FULD og GOD effekt og derfor er første valg.

Eksperimentiel behandling, alternativ behandling, kald det hvad du vil, i hvert fald er det ikke standardbehandling at ordinere medicin til en tilstand som der hverken er retningslinier eller indikation for i medicin.dk eller i sundhedsstyrelsens kompendier. At der så er nogen læger der måske/måske ikke bruger de forskellige stoffer udenfor deres indikationer med baggrund i egne erfaringer gør jo ikke fx metformin hvis eneste officielle brug her i DK er som oralt antidiabetikum, til et middel der pludselig kan bruges til alle mulige andre tilstande.

og ja er godt bekendt med at der ved lige præcis polycystisk ovariesyndrom bruges stoffer der ændrer insulinfølsomheden (mig bekendt karakteriseres diabetiker stringent også som en person med nedsat vævsrespons og/eller nedsat insulinsekretion) - men denne brug må man vidst netop sige går under netop den eksperimentielle behandling (om du så synes det lyder som sidste udvej eller ej).

Desuden er sammenligningen med sekundære analgetika så dårlig som den overhovedet kan blive, der er et helt afsnit dedikeret til de forskellige farmaka der kan bruges i denne sammenhæng på medicin.dk, og brugen som sekundær analgetika står endda nævnt som hovedindikation i en hel del af de stoffer der kan fungere bl.a. ved neuropatiske smerter. Og forresten, hvis du ikke vil kalde brugen af metformin til psoriasis for eksperimentiel behandling - ja så er jeg snart interesseret i at høre hvad der efter dit hoved er eksperimentiel behandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share