Start vægt på forskellige øvelser


Thomas Winther
 Share

Recommended Posts

Hej Forum!

Jeg er lige begyndt at træne i motionscenter for 1 måned siden... Jeg går 3 gange om uge, og træner simpelthen vægt-træning. Der skal sku noget muskel på drengen.. (Som jeg ikke har skyggen af pt :-))

I denne startfase, er det dog altid lidt nedslående at se på alle de folk, som går helt amok med vægtene, og tager maaaaange kilo pr. gang.

F.eks. tager jeg kun sølle 30kg+stang * 8 á 3 omgange i bænkpres, som synes at være enorm lidt.

Her kommer det så... Findes der noget sted, hvor man har skrevet om, hvad et begynderniveau er omkring på de forskellige øvelser??

ER 30kg egentligt lidt for en totalt nybegynder kontormand som mig?

Udover det, vil jeg sige det er et kanont forum, som jeg allerede har lært meget af!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede mener jeg også jeg kørte bænkpres med ca 40kg (inkl. stang!) for 8-12 reps, så formentlig cirka det samme som dig.

Folk har så forskelligt udgangspunkt, at det er meningsløst at snakke om et generelt "begynderniveau".

Og selv hvis man havde, hvad kunne du så bruge det til at vide du løftede f.eks. 10kg mere eller mindre end gennemsnittet?

Løft hvad der er passende og lær at være tålmodig ift resultater, både mht styrke og muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

At gå og sammenligne absolut vægt er noget af det værste man kan gøre. Det handler om at træne intenst, træne dine øvelser korrekt og så sammenligne din egen progression.

Og hvis det så endelig får dig til at føle dig bedre, så måtte jeg redde en høj ranglet fyr i bænkpress den anden dag, da stangen (som vejer 7 kilo) og de cirka 13 kilo han havde på - til en total af 20 kilo - blev for meget for ham i anden sæt, af 8 gentagelser. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede på ca 30 – 40 kg(vægte og stang) i squat, dødløft og bænkepres, når det er sagt så synes jeg det gik rimelig hurtigt(½ år) med at komme op på omkring de 60 kg i bænk og 75 kg dødløft/squat.

MvH

Søren

Det går virkelig hurtigt som nybegynder. Har trænet i en 2 måneders tid nu, og jeg steg fra 30 kilo bænk max til 5x5 60 kg, 50 kg dødløft til 5x5 100 kg, og 40 kg squat til 80 5x5. ca 100 % i alt. Og jeg er på ingen måde nogen genetisk freak eller noget

Link to comment
Share on other sites

jeg er også lige begyndt igen efter 1.5 år, og jeg er også nede omkring de 30 i bænk. Det jeg personligt selv synes er lidt surt, det er, at da jeg stoppede for 1,5 år siden kunne jeg løfte en del mere end nu, men det kommer igen:)

Man kan også sige, at den 1 måned, er en slags opstart til resten af den tid man træner, da kroppen først lige skal vænne sig til belastningen osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share