Beregning af maxpuls v.h.a. syregrænse/AT


jansejr
 Share

Recommended Posts

Jeg har en elev i et lokalt fitnesscenter, som gerne vil kende sin præcise maxpuls ved spinning. (ikke via de upålidelige formler 220-alder eller 208-70%alder eller andet)

Hun kan ikke tage en fysisk maxpulstest, fordi hun lider af en astmatisk sygdom, som hæmmer åndedrættet, når hun træner med extrem høj intensitet.

Jeg mener at have hørt, man kan beregne maxpulsen ret præcist, hvis man kender AT (syregrænse)...

Nogen, der ved noget om det? Hvad gør man og hvordan udføres test til beregning af AT?

Mvh

Jan Sejr, Randers

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke umiddelbart se for mig hvordan det vil kunne lade sig gøre, ret mig hvis jeg tager fejl men jeg ser følgende problemer:

1) Hvordan vil i finde AT? Udfra 4mmol laktak? 1 times arbejde? For mig at se er fastlæggelse af AT ikke så lige til...

2) Generelt kan man godt tale om at AT typpisk ligger et vist sted i forhold til max-puls, men om dette er mere præcist i forhold til hvor max-puls ligger i forhold til 220-alder (eller andre udregninger) vil jeg være i tvivl om...

Mit spørgsmål er i stedet; hvad skal den præcise bestemmelse af max-puls benyttes til, siden det er så vigtigt at få den bestemt?

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Tak, 789 og noted.

Pigen ønsker (som så mange andre) at vide, hvilken intensitet hun arbejder med, når hun cykler. Det kan jo være motiverende i sig selv.

Jeg håber, der findes en formel eller lignende, som sætter de to i forhold til hinanden. Hvordan man så laver VO2max-testen, bliver så den næste udfordring. Måske ikke så ligetil? Men jeg har en forhåbning om at metoden er mere præcis end beregning af maxpuls ved aldersmetoden. For mit eget vedkommende er den i hvert fald helt hen i vejret: Jeg er 43 år. 220-43 = 177. Jeg tog en maxpulstest ifm spinninginstruktøruddanelse for 10 måneder siden og rundede 194 bpm på cyklen!

Andre, der har input, please?

Link to comment
Share on other sites

Maxpulsen kan man kun finde præcist på een måde - den hårde.

Man kan estimere sig frem til den med de usikkerheder det nu giver - du har jo selv formlerne. Maxpulsen ligger nogenlunde fast efter kondition (det kan diskuteres længe om den kan flyttes en smule eller ej men lad nu det ligge i denne sammenhæng) men syregrænsen kan rykkes rigtig meget alt efter for god form man er i. En toptunet atlet vil have den helt oppe omkring 92% af maxpuls, en alm veltrænet person nede omkring 80% og utrænede vil have den endnu længere nede.

Så der er også kun een metode der, nemlig at måle den. En meget omtrentlig tommelfingerregel er når man ligger i "kan tale i korte sætninger" på Borg-skalaen, men igen meget upræcist da det område jo dækker bredt pulsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej.

Flere af jer afviser den påstand som der omtales her, netop at man ved at træne omkring sygegrænsen og bruge en faktor til at gange op med.

Jeg VED at man kan bruge denne faktor lige så præcist som en max puls test, hvor man kører til udmattelse. Dog kender jeg ikke detaljerne

omkring denne faktor, men er kollega med en i Fitness DK Århus som har gennemført 5 ironman - han benytter dette.

Der er jo også mange usikkerhedsmomenter ved den klassiske max puls test og mange faldgrupper. Det er langtfra hver gang at man vil kunne

nå sin maksimale puls da følgende ting spiller ind:

Koffein, især ved kaffe

Søvn

Er man restitueret

Hvordan har man det med sig selv

Kan man æde sig selv og ikke give op

Føler man sig uoplagt/oplagt

Udover dette er der mange flere ting...

Så pas på med bare at afvise en teori, bare fordi I ikke har hørt om den

Hilsen Jesper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share