Cykel pedaler


KSR
 Share

Recommended Posts

Jeg har netop købt de pedaler maxpower linker til. Har kun kørt med dem et par dagen, men de virker ganske fornuftige. Siden til almindelige sko er måske lidt glat, men afhænger også af hvilke slags sko man har på.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvet en del forskellige pedaler. Dem MaxPower henviser til er fine, men de har den ulempe, at de skal vendes rigtigt før du kan sætte foden ned i dem. Det synes jeg i hvert fald var irreterende da jeg prøvede dem.

Dem jeg p.t. har på min hverdagscykel er dem her:

http://www.bikebuster.dk/detaljer/190043.html

De fås både med "yderdelen" i metal og plastik. Da plastic er lettest, valgte jeg det. Jeg kan ikke se at metal skulle fungere bedre med mindre at man behandler sin cykel meget hårdt (dvs. så der er chance for at plastikken knækker). Det eneste minus ved dem er, at man kan mærke en lille "bule" under foden når man køre med normale sko der hvor klampen sidder. Jeg synes også, at foden kunne stå bedre fast på pedalen, men det gode ved dem er, at man kan vende dem som man vil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt, at kombipedaler ikke er at anbefale. Bl.a. skulle mange få knæskader, da foden sidder fast, når skoen er klikket ned - frem for den almindelige pedal, hvor man kan bevæge foden.

Du mener vel generelt pedaler hvor man er klikket fast og ikke specielt kombipedaler.

Bruger man klik-pedaler skal de naturligvis justeres rigtigt, men da cirka samtlige cykel-mygge uanset niveau bruger den type pedal hvor man er klikket fast tvivler jeg kraftigt på at det er et reelt problem. Så ville man vel have hørt om det fra pålidelige kilder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt, at kombipedaler ikke er at anbefale. Bl.a. skulle mange få knæskader, da foden sidder fast, når skoen er klikket ned - frem for den almindelige pedal, hvor man kan bevæge foden.

Det er noget jo direkte forkert. Der er jo ingen forskel på selve låsemekanismen bare fordi det er en kombipedal. Man sidder IKKE helt fast, og man kan GODT bevæge foden

Link to comment
Share on other sites

Nej, for da jeg skulle have nye pedaler for noget tid siden, forhørte jeg mig hos flere cykelhandlere. De mente generelt at kombipedaler har en ringere låseteknik end almindelige klikpedaler.

Ahh, så det må altså være forskellen på hhv SPD- og Look-systemerne du mener.

Link to comment
Share on other sites

Nej, for da jeg skulle have nye pedaler for noget tid siden, forhørte jeg mig hos flere cykelhandlere. De mente generelt at kombipedaler har en ringere låseteknik end almindelige klikpedaler.

Jeg har kørt med Shimanos 324 kombipedal. den er så god som noge anden SPD pedal. Fordelen ved SPD er at klampen kan sidde oppe i skoen - så man kan gå i et par sko der ligner en hver anden kondisko og gå nogenlunde normalt. Ulempen er en mindre kontaktflade - det er rigtigt - men de er stadig bedre/sjovere at køre med en en "løs" pedal.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share