sprint.


pete 93
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ung fodboldspiller, som spiller kant, skal derfor sprinte meget.

Jeg har hørt at squat skulle være rigtig godt, men da jeg ikke er udvikled nok til at styrketrænr for alvor, hvad kunne jeg så gøre?

Jeg løber 60 meter, laver nogle af Tom greens polymetriske øvelser, hopper med samlede ben op på kasser og ligne.

Er der nogle der har nogle forslag? :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en ung fodboldspiller, som spiller kant, skal derfor sprinte meget.

Jeg har hørt at squat skulle være rigtig godt, men da jeg ikke er udvikled nok til at styrketrænr for alvor, hvad kunne jeg så gøre?

Jeg løber 60 meter, laver nogle af Tom greens polymetriske øvelser, hopper med samlede ben op på kasser og ligne.

Er der nogle der har nogle forslag? :4thumbup:

Beskriv evt. niveau, hvor mange gange i ugen du træner... din alder og vægt. Så har vi et nogenlunde udgangspunkt!

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke særlig stor...

Men pas på med dine plyometriske øvelser, da det er bedst hvis man kan squatte 1,5- 3 gange sin egen kropsvægt før man starter på plyomteric da det er meget hårdt for ledene.

Man behøver hverken at være stærk eller særlig moden før spring/jumps introduceres.

Det handler blot om at korrigere og at tage visse hensyn. :smile:

Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

oka, altså til accelration skal squatte. Hvordan bliver jeg så hurtiger, altså nå jeg løbe min tophastighed.

Jeg løber på tærene, og jeg prøver at holde føderne nogenlunde lig

Hvis du rettede på di løbeteknik vill du også blive hurtigere...

Du skal ikke løbe på tæerne når du sprinter, du skal derimod bruge hele foden - hermed får du også brugt dine lægmuskler...

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke løbe på tæerne når du sprinter, du skal derimod bruge hele foden - hermed får du også brugt dine lægmuskler...

:nonono:

Når man sprinter løber med næste kun på forfoden

du kan godt lave spring/hop i din alder da det bliver brugt som forberedelse til styrketræning blandt unge løbere.

Fart for du med korte og hurtige intervaller altså: TRÆN KORT OG HÅRDT!!! (med/uden bold)

forslag til intervaller:

forslag 1:

2-3 km opvarmning i 60-65% af din max plus

løbetekniske øvelser + 3-5 stingsløb

10*60m spurt med 1 min. pause imellem

5*60m spurt med bold. 2 min. pause imellem eller indtil til du er klar til at give dog max igen

2 km. 70-75% af din max plus

1km. afjog i 50-60% af din max plus

forslag 2:

2-3 km opvarmning i 60-65% af din max plus

løbetekniske øvelser + 3-5 stingsløb

10*1 min. i 85-95% af din max. med 2 min. imellem

1-2 km. afjog i 50-60% af din max plus

De programmer vil give dig en blanding af udholdenhed og sprint styrke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du rettede på di løbeteknik vill du også blive hurtigere...

Du skal ikke løbe på tæerne når du sprinter, du skal derimod bruge hele foden - hermed får du også brugt dine lægmuskler...

:sneaky2::blink: Undskyld, men du ville gøre trådstarter en stor tjeneste ikke at komme med råd når du kan finde på at komme med sådan et råd. Som der også bliver påpeget løber man på tæerne når man sprinter. Fordi man ellers bremser hver gang man sætter hælen i underlaget.

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt bevaret (forhåbentligt), så er mange af rådene i denne tråd sikkert velmente, men desværre helt ved siden af...

Da du nu er på et relativt højt niveau, så forslå din træner, at I på holdet skal have en grundig introduktion til styrketræning med en kompetent træner.

Hvis jeres træner er, som trænere på det niveau er flest, har han/hun ikke ret meget styr på træningsfysiologi, så I træner sikkert ikke fuldstændig optimalt i jeres træning... Sprinttræning bør ligger implementeret i jeres egen træning, hvis det er muligt..., da den skal tilpasses den træning, du allerede laver i klubregi. Igen kan du foreslå din træner, at få en kompetent fysiolog ud og introducerer din træner eller hele klubben til en mere optimal træning.

Hvor meget træning af sprintkarakter (hvor I løber igennem på fuldstændig friske ben - altså ikke kamptræning mv.) laver I pr. uge?

Nu siger du, at du gerne vil have øget din topfart. Det vil sige, at du accelrerer hurtigt nok? Langt de fleste hurtigere fodboldsspillere lever på deres accelrationsevne fremfor topfart. En fodboldspiller kommer relativt sjældent op på deres topfart.

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt bevaret (forhåbentligt), så er mange af rådene i denne tråd sikkert velmente, men desværre helt ved siden af...

Da du nu er på et relativt højt niveau, så forslå din træner, at I på holdet skal have en grundig introduktion til styrketræning med en kompetent træner.

Hvis jeres træner er, som trænere på det niveau er flest, har han/hun ikke ret meget styr på træningsfysiologi, så I træner sikkert ikke fuldstændig optimalt i jeres træning... Sprinttræning bør ligger implementeret i jeres egen træning, hvis det er muligt..., da den skal tilpasses den træning, du allerede laver i klubregi. Igen kan du foreslå din træner, at få en kompetent fysiolog ud og introducerer din træner eller hele klubben til en mere optimal træning.

Hvor meget træning af sprintkarakter (hvor I løber igennem på fuldstændig friske ben - altså ikke kamptræning mv.) laver I pr. uge?

Nu siger du, at du gerne vil have øget din topfart. Det vil sige, at du accelrerer hurtigt nok? Langt de fleste hurtigere fodboldsspillere lever på deres accelrationsevne fremfor topfart. En fodboldspiller kommer relativt sjældent op på deres topfart.

jep helt enig med dig, ps. sprintere kan først nå deres topfart på en 200m ikke 100m

reationsøvelser skal i lave!!!

Link to comment
Share on other sites

jep helt enig med dig, ps. sprintere kan først nå deres topfart på en 200m ikke 100m

reationsøvelser skal i lave!!!

Det passer ikke! Hvis man ser på mellemtider for fx hver 10m på en 100m når de bedste sprintere i verden løber vil man se at deres hastighed rent faktisk falder til sidst. Og det samme er selvfølgelig gældende for folk der har en lavere tophastighed.

Link to comment
Share on other sites

Det passer ikke! Hvis man ser på mellemtider for fx hver 10m på en 100m når de bedste sprintere i verden løber vil man se at deres hastighed rent faktisk falder til sidst. Og det samme er selvfølgelig gældende for folk der har en lavere tophastighed.

okay det kan du nok have ret i. da min vide bygger på at jeg har hørt at folk (sprintere) først når deres tophastighed ved omkring 140-150m

Link to comment
Share on other sites

okay det kan du nok have ret i. da min vide bygger på at jeg har hørt at folk (sprintere) først når deres tophastighed ved omkring 140-150m

De fleste sprintere rammer deres tophastighed omkring 60 meter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
:nonono:

Når man sprinter løber med næste kun på forfoden

du kan godt lave spring/hop i din alder da det bliver brugt som forberedelse til styrketræning blandt unge løbere.

Fart for du med korte og hurtige intervaller altså: TRÆN KORT OG HÅRDT!!! (med/uden bold)

forslag til intervaller:

forslag 1:

2-3 km opvarmning i 60-65% af din max plus

løbetekniske øvelser + 3-5 stingsløb

10*60m spurt med 1 min. pause imellem

5*60m spurt med bold. 2 min. pause imellem eller indtil til du er klar til at give dog max igen

2 km. 70-75% af din max plus

1km. afjog i 50-60% af din max plus

forslag 2:

2-3 km opvarmning i 60-65% af din max plus

løbetekniske øvelser + 3-5 stingsløb

10*1 min. i 85-95% af din max. med 2 min. imellem

1-2 km. afjog i 50-60% af din max plus

De programmer vil give dig en blanding af udholdenhed og sprint styrke.

Jeg er i samme situation som pete, og jeg spiller også kant.

Jeg vil gerne prøve dit 1. forslag.

Men jeg vil lige have dig til at forlkare mig løbetekniske øvelser og stingløb.

PÅ forhånd tak :bigsmile:

Edited by aaaaaa
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er tidligere sprinter og har ved flere lejligheder trænede fodboldspiller i løbeteknik...bla. Brøndby fodbold...

Jeg vil anbefale dig at starte på noget styrketræning, i en klub hvor de har styrer på styrketræning. dvs. en atletik klub, en styrkeløfter klub eller en vægtløfter klub. Det vil rykke dig vildt meget i forhold til de andre spiller.

teknik træning til sprint træning for man sjældent så meget ud af at lave på egen hånd...

du kan dog lave:

http://www.youtube.com/watch?v=aH4HVrUPY8s...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ad0ToqBV3fo...feature=related

+ 3 * 60m opvarmningsløb ved 90,95,100 % af maks.

+ 9 * 30m fuldt gas med 3 min pauser.

men styrken vil rykke dig mest i det lange løb.

Link to comment
Share on other sites

Acceleration! M/s^2 ! Det er det det hele handler om i fodbold. Lyt til ham sprint-træneren. En fodboldspiller skal være lynhurtig på de første < 10 meter. Antallet af gange hvor du skal løbe over 60 meter i fuld sprint er fandme sjældne, og når det endelig sker er det sku' nok fordi holdet har lavet en taktisk bommert.

Så med alt respekt for mange af svarene, så hold dig til ham sprint-trænerens råd - Styrketræning og korte sprint.

Helt ærligt - ud og løbe intervalløb - løb på hele foden - tophastighed.... SUK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share