Vægttab er gået i stå


sonic
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en kvinde på 40 år som gerne vil tabe 18,5 kilo og havde håber på / regnet med at kunne tabe 1 kilo om ugen.

Jeg startede med at lægge min kost om den 22. marts og har styret mit kcal indtag ved hjælp af først slankedoktor (som jeg nu har meldt mig ud af - synes ikke det var pengene værd :nonono: ) og nu madlog - og vægten begyndte at falde - 3,5 kilo røg der på de første 14 dage :4thumbup:

.........men så begyndte jeg at løbetræne den 6. april og vægttabet gik totalt i stå :mad:

Mit daglige kcal indtag er pt. 1242 + hvad jeg evt. spare op at kcal på løbetræningen.

(f.eks. i dag har jeg løbet 36 minutter - hastighed 8 km./t - hvilket iflg. madlog giver 346 kcal - ved godt at jeg løber langsomt, men arbejder på sagen :innocent: )

Jeg løber 5 km. 3-4 gange om ugen.

Mit spørgsmål er:

Hvor længe tror i der går, før mit vægttab kommer igang igen? jeg har naturligvis fået meget større velvære i forbindelse med kostomlægning og løbetræning, men synes det er lidt svært at opretholde motivationen når jeg ikke kan se min anstrengelser på vægten.

Så gode råd efterlyses.

Edited by sonic
Link to comment
Share on other sites

Hej

Og tillykke med det nuværende resultatet :4thumbup:

Der kan jo ske det, når man begynder at træne, at vægten tilsyneladende går i stå, fordi man oparbejder muskelmasse. Du har jo ikke været i gang så længe, så kroppen skal lige indstille sig på den kostomlægning du har foretaget dig og at du er begyndt at træne. Der går noget tid inden fedtforbrændingen går i vejret. Jeg har selv erfaret at fra jeg lavede en tilsvarende kostomlægning til at jeg havde tabt mere end 10 kilo, gik der faktisk 4 måneder. Hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte med det gode arbejde og ikke fokusere for meget på vægten. Vej dig evt. kun hver uge eller hver 14 dag. Resultaterne skal nok komme, nu hvor du gør arbejdet, der skal til for det.

Måske der er nogle andre, der kan sige mere om det daglige kalorie-indtag, men jeg synes ikke det er meget du får. Pas på du ikke får for lidt. Kroppen skal jo også have noget at arbejde med. Jeg har selv erfaret ulempen ved for meget motion og konstant kalorieunderskud i form af manglende menstruation.

Edited by Løbekvinden
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil foreslå dig at få målt din fedtprocent i stedet for at hoppe på vægten her i starten af din træning. Jeg startede selv med at træne for et par måneder siden og talte ligeledes kalorier. Samme frustration som dig over at vægten næsten ikke flyttede sig, men så fik jeg målt fedtprocent og der kunne man altså se at der skete noget! Forklaringen er vist nok en øget blodmængde ved opstart af træning samt øget muskelvæv med tiden. Men det gør jo så bare at din "idealvægt" bliver lidt højere end hvad den var til at starte med og det er jo ligemeget, så længe fedtet ryger af :) Har du ikke mulighed for at få målt fedtprocent er målebåndet om taljen, hoften og lårene også et godt mål for om der sker noget. Bare klø på! :)

Hej

Jeg er en kvinde på 40 år som gerne vil tabe 18,5 kilo og havde håber på / regnet med at kunne tabe 1 kilo om ugen.

Jeg startede med at lægge min kost om den 22. marts og har styret mit kcal indtag ved hjælp af først slankedoktor (som jeg nu har meldt mig ud af - synes ikke det var pengene værd :nonono: ) og nu madlog - og vægten begyndte at falde - 3,5 kilo røg der på de første 14 dage :4thumbup:

.........men så begyndte jeg at løbetræne den 6. april og vægttabet gik totalt i stå :mad:

Mit daglige kcal indtag er pt. 1242 + hvad jeg evt. spare op at kcal på løbetræningen.

(f.eks. i dag har jeg løbet 36 minutter - hastighed 8 km./t - hvilket iflg. madlog giver 346 kcal - ved godt at jeg løber langsomt, men arbejder på sagen :innocent: )

Jeg løber 5 km. 3-4 gange om ugen.

Mit spørgsmål er:

Hvor længe tror i der går, før mit vægttab kommer igang igen? jeg har naturligvis fået meget større velvære i forbindelse med kostomlægning og løbetræning, men synes det er lidt svært at opretholde motivationen når jeg ikke kan se min anstrengelser på vægten.

Så gode råd efterlyses.

Link to comment
Share on other sites

Tak for roserne om mit løb :blush:

Og mange tak for jeres gode råd og kommentar. Ja, det er nok det med tålmodigheden det kniber lidt med - jeg havde jo "planlagt" en vægttab på 1 kilo om ugen, men bliver desværre nok nød til at revuderer min tidsplan tror jeg

Her er der et eks. på hvordan min hvordan kostplan ser ud - det er hvad jeg spiste i går = 1228 kcal. Synes ikke jeg mangler noget = er sulten overhoved. De dage hvor jeg løber - som jeg har gjort i dag, der har jeg så 346 kcal mere at gøre godt med.

Jeg variere min morgen mad med cheasy yougurt, havregryn eller havregrød, og min frokost og aftensmad bliver også varieret - men altid med mange grønsager til, de er jo "billige" i kcal. regnskabet.

Morgenmad =119 kcal

Cheasy yoghurt, vanilje 0,1%201 g =77 kcal

Kelloggs All Bran Plus 15g = 42 kcal

Frokost = 400 kcal

Agurk 142g = 15 kcal

Makrelfilet i tomat - Danfjord 125g = 254 kcal

Rugbrød, Kondi Karl 48g = 91 kcal

Tomat 155g = 40 kcal

Aftensmad =345 kcal

Cheasy revet mozzarella 10% 25g = 56 kcal

Majs, dåse 46g = 47 kcal

Peberfrugt, rød 98g = 30 kcal

Tomat 76g = 19 kcal

Ærter, sukkerært 50g = 22 kcal

Torskerognsalat 210g = 171 kcal *

Mellemmåltider = 364 kcal

Banan 80g =65 kcal

Blomme 90g = 39 kcal

Fiberkiks, Minimum 32g = 84 kcal

Syltetøj, appelsin, St. Dalfour 16g = 36 kcal

Them ost 20+ slankemarie 40g = 88 kcal

Æble 100g = 51 kcal

*(Græsk yoghurt 0,1% 50g = 19 kcal, Lime 8g =3 kcal, Peber 2,5 g = 8 kcal, Peberfrugt 50g =15 kcal, Purløg 15g = 4 kcal, Salt 2,5g =0 kcal, Torskerogn 100g = 120 kcal.)

Edited by sonic
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er seriøs omkring dit vægttab og vil måle din fremgang bør du købe en fedt måle tang. Den kan bestilles på nettet for 200 kroner eller der omkring. Der er nogle sider herinde på MOL spm kan hjælpe dig til beregningerne.

Ellers er der også mulighed for at bruge et målebånd.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...punkts_maaling/

Hvorfor nu alt det fedt måling?

Fordi der som beskrevet, sker mange fysiologiske ting når du begynder at træne. En øget blodmængte til musklerne, vil selvfølgeligt kunne ses på vægten. Men derfor taber du sådan set stadigt fedt.

Spejlet er også din ven i denne proces. Man kan godt se når dellerne skrumper ind på mave eller lår.

Dog skal du være meget opmærksom på at du ikke falder i slankekurs fælden. Et meget lavt kalorie indtag vil selvfølgeligt give et hurtigt resultat på vægten. Men det vil være meget svært, hvis ikke umuligt at holde i længten.

Gå herind og beregn hvad du bør indtage,

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

og skær så 500 Kcal ned.

Ellers mister du alt for mange værdifulde muskler der skal hjælpe dig med at forbrænde fedt.

Du skal også være opmærksom på at mange "kure" blot dræner kulhydrat og vanddepoterne i kroppen. Det holder ikke i længten.

http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1327884.ece

Håber det hjælper til at sætte tingene lidt i perspektiv.

Du er velkommen til at sende en PM.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arcus

Jeg er meget seriøs omkring mit vægttab - opfatter det som et slags projekt som der SKAL lykkedes :smile:

Jeg vil starte med målebåndet i første omgang - jeg har faktisk en fedtmåler liggende i skuffen et sted, men synes ikke den er helt nem at bruge. Men som du skriver er spejlet også min ven i denne proces - og også bukserne kan jeg mærke. Jeg må prøve at stoppe med at fucusere så meget på selve vægten - synes bare det er svært, når jeg havde satset på et ugentlig vægttab på 1 kilo og det ikke holder :cry:

Tak for gode råd og link. Mht. kendte slankekure man skal undgå, så er det slet ikke noget som der lokker mig - jeg har lært at det er kalorierne der tæller kontra forbrænding, selv om det jo åbenbart er mere kompliceret end det - ellers burde jeg jo have opnået mit planlagte vægttab pr. uge.

Håber bare, at når jeg fortsætter med kalorietælling og løb, at der på et tidspunkt kommer lidt mere fart på vægttabet, for alt andet lige - så er det altså dejligt motiverene når vægten går den rigtige vej :smile:

Sonic

Edited by sonic
Link to comment
Share on other sites

jeg har læst at det ikke er sundt at have et kalorieunderskud på mere end 500 kcal/dag. jeg ville tro at din forbræding kan være gået i stå.

men mange gange tillykke med vægttabet ind til nu :4thumbup:

Tusind tak :blush:

Synes det er svært det med kcal indtaget - jeg høre meget forskelligt - er medlem af madlog.dk hvor jeg registrere alt hvad jeg spiser, der har jeg fået oplyst, at hvis mit ønske er et vægttab på 1 kg. om ugen, skal mit daglige kcal. indtag være 1247 (med min nuværende vægt) - antal kcal. bliver reguleret afhængigt af min vægt, dvs. jo lavere min vægt bliver - jo lavere sættes mit daglige kcal. indtag til, i den perioden jeg vil tabe mig. Det lyder jo meget logisk ik? :smile:

Sonic

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle forbrændingen gå i stå? Det kræver energi at flytte kroppen så så længe du er fysisk aktiv og trækker vejret burde det være fysisk umuligt at forbrændingen går i stå... Længerevarende for højt kcal underskud uden træning kan ende ud i tab af muskelmasse og dermed lavere ligevægtsindtag... Men lyder ikke som om det ligefrem er tilfældet. Er dog ikke uddannet inden for krop og kost. Se evt tidligere emner omkring vægttab. Folk som fx. Elvirus og incoqnito har ofte noget spændende input som virker fagligt og velskrevet. Sikkert også flere andre herinde der er stærke inden for emnet. Men som på alle andre forums er det med at vurdere hvem der bare skriver for at skrive og hvem der reelt ved noget om emnet.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Når man starter på træning kan man godt tage lidt på. I forbindelse med løbetræning, kan dine glycogenlagre være steget lidt, dine muskler blevet en smule større (specielt hvis du førhen har været inaktiv), og din blodmængde steget. Tilsammen kan disse forandringer godt forklare at dine vægt ikke er faldet i de sidste 3 uger. Du må dog også være indstillet på at

1) estimater af dit ligevægtsforbrug er behæftet med en vis fejl

2) dit ligevægtsforbrug falder sammen med din kropsvægt og skal derfor revideres løbende

Det lyder dog som om du har godt fat i principperne og går systematisk frem, hvilket er nogle af de afgørende faktorer, der afgør hvad succeschancen for dit projekt er. Hvis dit vægttab ikke er startet igen om et par uger, vil jeg anbefale dig at skære indtaget ned igen...

God vind

Link to comment
Share on other sites

Hej incognito

Tak for din kommentar og gode råd :bigsmile:

Jeg vil forsøge at væbne mig med tålmodighed og fortsætte som hidtil - og hvis det ikke giver det ønskede resultat inden for et par uger, vil jeg skære mit indtag ned som du anbefaler.

Sonic

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tak for roserne om mit løb :blush:

Og mange tak for jeres gode råd og kommentar. Ja, det er nok det med tålmodigheden det kniber lidt med - jeg havde jo "planlagt" en vægttab på 1 kilo om ugen, men bliver desværre nok nød til at revuderer min tidsplan tror jeg

Her er der et eks. på hvordan min hvordan kostplan ser ud - det er hvad jeg spiste i går = 1228 kcal. Synes ikke jeg mangler noget = er sulten overhoved. De dage hvor jeg løber - som jeg har gjort i dag, der har jeg så 346 kcal mere at gøre godt med.

Jeg variere min morgen mad med cheasy yougurt, havregryn eller havregrød, og min frokost og aftensmad bliver også varieret - men altid med mange grønsager til, de er jo "billige" i kcal. regnskabet.

Morgenmad =119 kcal

Cheasy yoghurt, vanilje 0,1%201 g =77 kcal

Kelloggs All Bran Plus 15g = 42 kcal

Frokost = 400 kcal

Agurk 142g = 15 kcal

Makrelfilet i tomat - Danfjord 125g = 254 kcal

Rugbrød, Kondi Karl 48g = 91 kcal

Tomat 155g = 40 kcal

Aftensmad =345 kcal

Cheasy revet mozzarella 10% 25g = 56 kcal

Majs, dåse 46g = 47 kcal

Peberfrugt, rød 98g = 30 kcal

Tomat 76g = 19 kcal

Ærter, sukkerært 50g = 22 kcal

Torskerognsalat 210g = 171 kcal *

Mellemmåltider = 364 kcal

Banan 80g =65 kcal

Blomme 90g = 39 kcal

Fiberkiks, Minimum 32g = 84 kcal

Syltetøj, appelsin, St. Dalfour 16g = 36 kcal

Them ost 20+ slankemarie 40g = 88 kcal

Æble 100g = 51 kcal

*(Græsk yoghurt 0,1% 50g = 19 kcal, Lime 8g =3 kcal, Peber 2,5 g = 8 kcal, Peberfrugt 50g =15 kcal, Purløg 15g = 4 kcal, Salt 2,5g =0 kcal, Torskerogn 100g = 120 kcal.)

Efter lige at have skimtet det, så har du har alt, alt, alt, alt for mange kulhydrater kontra alt, alt, alt for lidt protein.

Prøv at skrive energifordelingen over de forskellige makronutrienter... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Dysp

Tak fordi du har skimtet mit eks. på en dags madindtag igennem :bigsmile:

Energifordelingen på denne dag er:

46% kulhydrat

25% fedt

29% Protein

Og jeg er blevet anbefalet (på madlog.dk) at komme så tæt på en energifordelingen som ser sådan ud:

55% kulhydrat

25% fedt

20% Protein

Er det helt galt? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Hej Dysp

Tak fordi du har skimtet mit eks. på en dags madindtag igennem :bigsmile:

Energifordelingen på denne dag er:

46% kulhydrat

25% fedt

29% Protein

Og jeg er blevet anbefalet (på madlog.dk) at komme så tæt på en energifordelingen som ser sådan ud:

55% kulhydrat

25% fedt

20% Protein

Er det helt galt? :blush:

Novra, det ser faktisk fint ud. Hold kulhydraterne deromkring, men kom ned på omkring 15% fedt(ja, det er ikke meget) og så bare sørg for at spise de helt rigtige fedtstoffer.

Det vil altså sige flere proteiner. Proteiner er nice.

Link to comment
Share on other sites

Novra, det ser faktisk fint ud. Hold kulhydraterne deromkring, men kom ned på omkring 15% fedt(ja, det er ikke meget) og så bare sørg for at spise de helt rigtige fedtstoffer.

Det vil altså sige flere proteiner. Proteiner er nice.

Hvad ligger til grund for dine anbefalinger ?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er sgu også ved at blive sindsyg, da jeg startede på min nye livsstil tabte jeg mig LYN HURTIGT fra 104 til 94kg, en månede ca.. men så gik lortet bare i stå, og går nu i sneglefart selvom jeg løber 10km om dagen og indtager 1300kcal... har seriøst overvejet at prøve thermapower eller lign. for at se om det vil give det et skub. Det er bare så pres, når man principielt burde tabe sig 1½kg om ugen men det nærmere er 3kg om måneden... PRES.

Når det så er sagt, er jeg gået fra 91cm talje til 85.. så der sker da et eller andet.

Edited by SebastianFM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share