Mælk


Morten92
 Share

Recommended Posts

Jeg hedder Morten og er 16 år. Jeg dyrker sport, og træner selv med håndvægte (10kg pr håndvægt) og øvelser såsom mavebøjninger, der nok næppe har den aller største effekt, men det er okay med mig, hvert fald lige nu. Problemet ligger i, at jeg er usikker på, om jeg skal drikke mælk (og alle de der lignende produkter), eller bare kan nøjes med protein fra maden? Jeg kan forstå på de andre topics, at protein er meget vigtig for musklerne, så en eller anden form for protein er jo selvfølgelig nødvendig. Jeg er som jeg tidligere sagde 16 år, og har en tendens til at få bumser, og jeg har læst og hørt, at mælk skulle give bumser?

Er mælk nødvendigt? Giver mælk bumser?

Tak for hjælpen på forhånd :p

Link to comment
Share on other sites

Der har vist været nogle undersøgelser der viser at mælk giver forhøjet risiko for achne. Mener dog primært det var skummentmælk det drejede sig om. Og det sagt så ska du nok ikke regne med at gå helt fri bare fordi du holder op med at drikke mælk.

Mht. om du er nødt til at drikke det, så er det da muligt at få den næring andre steder, men du skal jo så spise tilsvarende mere.

Synes du skulle la vær med at bekyrme dig så meget :)

Link to comment
Share on other sites

Mælk og andre mejeriprodukter er IKKE nødvendigt for at leve sundt og nå de træningsmål den enkelte har. Protein og Calcium kan sagtens dækkes ind med en kost der ikke indeholder mejeriprodukter. Dybest set er det unaturligt for et menneske at drikke andre dyrs diemælk. Mælk er til babyer. Tænk lidt over at vi går fra modermælken som små og over til at drikke mælk fra et andet dyr.....men det handler vel meget om vores kultur- vi er et landbrugsland, men jeg tror ikke det er streng nødvendigt at drikke mælk sådan som mange mener.

Mon ikke også mejeriindustrien har gjort et dygtigt arbejde når så mange stadig tror det er streng nødvendigt med mælk og når ernærinsrådet stadig anbefaler ½ liter mager mælk dagligt til alle voksne.

Link to comment
Share on other sites

Mælk og andre mejeriprodukter er IKKE nødvendigt for at leve sundt og nå de træningsmål den enkelte har. Protein og Calcium kan sagtens dækkes ind med en kost der ikke indeholder mejeriprodukter. Dybest set er det unaturligt for et menneske at drikke andre dyrs diemælk. Mælk er til babyer. Tænk lidt over at vi går fra modermælken som små og over til at drikke mælk fra et andet dyr.....men det handler vel meget om vores kultur- vi er et landbrugsland, men jeg tror ikke det er streng nødvendigt at drikke mælk sådan som mange mener.

Mon ikke også mejeriindustrien har gjort et dygtigt arbejde når så mange stadig tror det er streng nødvendigt med mælk og når ernærinsrådet stadig anbefaler ½ liter mager mælk dagligt til alle voksne.

Blablabla.

Mejeriprodukter er ikke en nødvendighed, men at argumentere for, at det er unaturligt, er til at grine over.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Der har vist været nogle undersøgelser der viser at mælk giver forhøjet risiko for achne. Mener dog primært det var skummentmælk det drejede sig om. Og det sagt så ska du nok ikke regne med at gå helt fri bare fordi du holder op med at drikke mælk.

Mht. om du er nødt til at drikke det, så er det da muligt at få den næring andre steder, men du skal jo så spise tilsvarende mere.

Synes du skulle la vær med at bekyrme dig så meget :)

Jeg ved ikke selv så meget om sådanne undersøgelser, men jeg mener at have hørt, at man ikke har kunne bevise at kosten overhovedet har indflydelse på akne/bumser. (selv om skrønerne(?) lever i bedste velgående.). Jeg ved det ikke, men lader til at der er nogen der slipper uanset hvad de udsætter sig selv for.

Personligt synes jeg at have erfaret, at jeg i perioder med stresslignende tilstande (og måske for lidt søvn) har fået akne.

Link to comment
Share on other sites

Blablabla.

Mejeriprodukter er ikke en nødvendighed, men at argumentere for, at det er unaturligt, er til at grine over.

Ja. men det kommer an på vad man lægger i ordet "unaturlig". For der er nok ingen tvivl om at køer fra naturens side er udstyret med mælk i yverne fordi deres kalve skal have noget at drikke, og altså ikke fordi mennesker skal.

Link to comment
Share on other sites

Ja. men det kommer an på vad man lægger i ordet "unaturlig". For der er nok ingen tvivl om at køer fra naturens side er udstyret med mælk i yverne fordi deres kalve skal have noget at drikke, og altså ikke fordi mennesker skal.

Samtlige nødder/planter er til for at formere sig, ikke for at ende i mavsen på mennesker. Stop med at spise grønt; det er unaturligt!

Link to comment
Share on other sites

Ja. men det kommer an på vad man lægger i ordet "unaturlig". For der er nok ingen tvivl om at køer fra naturens side er udstyret med mælk i yverne fordi deres kalve skal have noget at drikke, og altså ikke fordi mennesker skal.

De er også udstyret med muskler, fedt og organer for at overleve og ikke for at menesker skal spise dem

Link to comment
Share on other sites

Samtlige nødder/planter er til for at formere sig, ikke for at ende i mavsen på mennesker. Stop med at spise grønt; det er unaturligt!

Nogle planters 'formerings mekanisme' består i at dyr (fx. en menneskeabe eller en fugl), æder deres velsmagende frugt (fx. en saftig blomme eller en lækker pære), inkl. sten/kerner. Stenen/kernerne overlever turen gennem mave-tarmkanalen og bliver 'plantet' noget tid efter, når dyret efterlader afføring. På den måde sørger planten for at dens sæd bliver spredt og altså ikke bare ligger på jorden og rådner.

Det er mega unaturligt at drikke komælk. Det er unaturligt for køerne at blive malket året rundt. Det ville give mere mening hvis jeg stadigvæk drak modermælk. Jeg drikker dog omkring 1 liter skummet om dagen, hvilket naturligvis skyldes andelsbevægelsens tidligere store politiske indflydelse. Vores samfund er trods alt bygget på smør og bacon.

Link to comment
Share on other sites

Nogle planters 'formerings mekanisme' består i at dyr (fx. en menneskeabe eller en fugl), æder deres velsmagende frugt (fx. en saftig blomme eller en lækker pære), inkl. sten/kerner. Stenen/kernerne overlever turen gennem mave-tarmkanalen og bliver 'plantet' noget tid efter, når dyret efterlader afføring. På den måde sørger planten for at dens sæd bliver spredt og altså ikke bare ligger på jorden og rådner.

Det er mega unaturligt at drikke komælk. Det er unaturligt for køerne at blive malket året rundt. Det ville give mere mening hvis jeg stadigvæk drak modermælk. Jeg drikker dog omkring 1 liter skummet om dagen, hvilket naturligvis skyldes andelsbevægelsens tidligere store politiske indflydelse. Vores samfund er trods alt bygget på smør og bacon.

Du har ret med hensyn til planterne, men det er en evolutionær tilpasning. Det er også en fin tilpasning, at vi lærer at drikke ko-mælk, da det er en glimrende kilde til proteiner og kalcium.

Link to comment
Share on other sites

Samtlige nødder/planter er til for at formere sig, ikke for at ende i mavsen på mennesker. Stop med at spise grønt; det er unaturligt!

Som du (ikke) ser skriver jeg ikke at det er unaturligt at mennesker drikker mælk (incl. mig selv). Jeg skriver blot at køer fra naturens side er udstyret med mælk i yverne for at deres kalve skal overleve. Som du selv er inde på har store befolkninggrupper formået at tilpasse sig så de kan få bl.a. proteiner og calcium fra mælk. Min pointe var egentlig bare at man (efter min mening) skal passe på med at anvende ord som "naturlig" og unaturlig" i nævnte kontekst. Der er millioner at mennesker der har et fordøjelsessystem der kan omsætte og udnytte mælk lige så godt som du og jeg kan fordøje og optage græs i vores fordøjelsessystem.

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Mælk og andre mejeriprodukter er IKKE nødvendigt for at leve sundt og nå de træningsmål den enkelte har. Protein og Calcium kan sagtens dækkes ind med en kost der ikke indeholder mejeriprodukter. Dybest set er det unaturligt for et menneske at drikke andre dyrs diemælk. Mælk er til babyer. Tænk lidt over at vi går fra modermælken som små og over til at drikke mælk fra et andet dyr.....men det handler vel meget om vores kultur- vi er et landbrugsland, men jeg tror ikke det er streng nødvendigt at drikke mælk sådan som mange mener.

Mon ikke også mejeriindustrien har gjort et dygtigt arbejde når så mange stadig tror det er streng nødvendigt med mælk og når ernærinsrådet stadig anbefaler ½ liter mager mælk dagligt til alle voksne.

Lol Har du lånt En Kernesund familie af mødregruppen? :laugh:

Dybest set er det heller ikke naturligt at knalde i røven, men derfor er det jo meget godt alligevel!

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke drikker mælk, må man heller ikke knalde i røven. Ingen dobbeltmoral. EOD.

Min bror har en knægt på ~2år som har haft en del maveproblemer. Efter de er skiftet til soyamælk, har der ikke været noget. Jeg har bladret lidt i bogen og der er utroligt meget bullshit, men også fornuftige pointer (men det har Lena Johansson også).

Du har ret med hensyn til planterne, men det er en evolutionær tilpasning. Det er også en fin tilpasning, at vi lærer at drikke ko-mælk, da det er en glimrende kilde til proteiner og kalcium.

Egentligt er det også ret snedigt set fra koens evolutionære synspunkt, at vi masseproducerer dem, holder dem raske og frie for farer :)

Link to comment
Share on other sites

Egentligt er det også ret snedigt set fra koens evolutionære synspunkt, at vi masseproducerer dem, holder dem raske og frie for farer :)

Ja da, set fra det synspunkt så ville det være fedt hvis nogle overlegne rumvæsener holdt os i en fold som fødevare - så kunne vi være raske og fri for farer :blink: (læs, det er godt nok surt show at være ko - ikke at jeg er vegetar, dertil smager kød for godt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share