Ernæringsrådet - Fysisk aktivitet, kosttilskud og sportsprodukter


Stubbe
 Share

Recommended Posts

Arbejdsgruppens medlemmer

Lektor, cand.scient., ph.d. Kristian Overgaard (formand)

Professor, dr.scient. Harald S. Hansen

Cand.scient., ph.d.-stud. Mette Hansen

Professor, dr.scient. Bente Kiens

Cand.scient., ph.d. Thue Kvorning

Lektor, dr.scient. Lars Nybo Nielsen

Seniorforsker, cand.scient., ph.d. Lone Banke Rasmussen

Cand.scient. i human fysiologi Peter Gjerndrup Aagaard

Sådan en flok noobs. De har aldrig prøvet Swole!!! :wink::rolleyes:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Har kæmpet mig igennem hele teksten (130s). Ikke rigtig noget nyt, men godt med en dansk opsummering.

De anbefaler en multivitaminpille, kreatin, koffein, fiskeolie og protein/carbs (omkring træningstid). Alt andet skydes i sænk, selvom der for topudøvere er en interessant delkonklusion omkring glutamin.

Afsnit omkring carbs/væskeblanding er interessant (der anbefales at blande carbtyperne for maksimal optagelse, selvom de ikke finder effekt herved).

Under afsnittet omkring protein bliver der pointeret, at det samlede energiindtag er vigtigst. Et højere proteinindtag anbefales for folk der starter på træning eller er på diæt. De henviser også til en ”effekt” ved indtagelse af protein/carbs omkring træningstid (min kritik er her de små mængder, der gør at tiden omkring træningsperioden er det tidspunkt på dagen, hvor energiindtaget er lavest. Ikke en egentlig kritik af rapporten, da de ikke selv har lavet forsøgene).

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Der er en nyhed fra Ritzau - blandt andet citeret her, der siger, at "En rapport fra Motions- og Ernæringsrådet stempler produktet CLA som sundhedsskadeligt, da det kan medføre blodpropper og type 2-diabetes."

Det, der står i rapporten, er: "Brug af CLA som kosttilskud frarådes pga. grund af mulige sundhedsskadelige effekter." Såfremt man hermed mener livsfarlig - som artiklen skriver - så er det en noget vattet formulering...

Link to comment
Share on other sites

I TV-avisen i går sagde de noget med at det dér protein pulver ingen effekt havde hvis ikke man trænede rigtig rigtig meget.

Er det rapporten de taler ud fra? Hvad var denne "effekt" de talte om? Det var et så f-cking tåbeligt indlæg.

Link to comment
Share on other sites

I TV-avisen i går sagde de noget med at det dér protein pulver ingen effekt havde hvis ikke man trænede rigtig rigtig meget.

Er det rapporten de taler ud fra? Hvad var denne "effekt" de talte om? Det var et så f-cking tåbeligt indlæg.

Jeg hørte Kristian Overgaard udtale sig om samme emne... Protein pulver har ingen effekt, hvis man spiser varieret (underforstået, at man får dækket sit protein behov). Mediernes konklusion bliver lidt unuanceret, men sådan er det jo gerne...

Link to comment
Share on other sites

spændene rapport... :-)

bla. i forhold til styrketræning:

Træningsstudier tyder i den sammenhæng på, at fokus på en høj energiindtagelse er

vigtigere for muskeltilvækst end fokus på at øge proteinindtaget (114). Dette understøttes

yderligere af, at der er målt en negativ korrelation mellem proteinindtagelse

og plasmakoncentrationen af testosteron (p = - 0,71) (115), som har en veldokumenteret

stimulerende effekt på muskeltilvækst (116). Denne interessante observation

antyder, at entusiasmen for en høj proteinindtagelse for at fremme muskeltilvækst

ikke nødvendigvis er velbegrundet.

Store mængder protein er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt,

da der er en øvre grænse for, hvor meget proteinsyntesehastigheden

i musklerne stiger ved indtagelse af protein. Den øvre grænse for akut stimulering

af muskelproteinsyntesen ligger givetvis i størrelsesordenen 20-40 g protein af høj

kvalitet (10 g EAA).[/

Link to comment
Share on other sites

oog

Studier af utrænede mandlige forsøgspersoner, som begyndte at styrketræne 1 time

om dagen 6 gange om ugen i en måned, viste et proteinbehov på gennemsnitlig 1,65

g/kg/dag for at opretholde nitrogenbalancen (45). Et øget absolut proteinbehov (g/kg/

dag) i forbindelse med styrketræning er også observeret i forbindelse med intensivering

af træningen hos personer, der styrketræner regelmæssigt.

Imidlertid forekommer der ved regelmæssig træning en tilpasning i organismens

proteinomsætning, så det øgede proteinbehov, der opstår, når man som utrænet begynder

på et regelmæssigt træningsprogram, eller hvis man intensiverer træningen,

blot er forbigående og med tiden vender tilbage til det oprindelige proteinbehov (46).

Denne tilpasning skyldes givetvis, at en større andel af de aminosyrer, der frigives

ved nedbrydning af kropsproteiner i forbindelse med fysisk aktivitet, genanvendes i

syntesen af nye proteiner i stedet for at blive nedbrudt (45;47). Dette underbygges af

studier, som viser, at helkropsproteinomsætning reduceres ved regelmæssig træning,

hvilket indikerer, at proteinkravet vil blive mindre ved regelmæssig træning (48).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vil det sige, at for os, der har trænet i flere år, vil proteinbehovet formentlig være endnu lavere end 1,65g/kg kropsvægt?

Det er vist en hel del lavere, end de fleste mol'ere indtager...

Ja, du er ikke den eneste der er kommet lidt i vildrede efter denne tråd blev "genopdaget". :bigsmile:

Men jeg gætter på, at hvis man får for meget protein i forhold til ens behov, så ryger det bare ud igen. Så jeg arbejder videre ud fra teorien om, at hellere være på den sikre side med indtaget, end begynde og være fedtet med proteinindtaget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg gætter på, at hvis man får for meget protein i forhold til ens behov, så ryger det bare ud igen.

Ja, samtidig med at det potentielt sænker, eller mindsker, dit test-niveau i kroppen.

Så jeg arbejder videre ud fra teorien om, at hellere være på den sikre side med indtaget, end begynde og være fedtet med proteinindtaget. :smile:

Det man skal, hvis man læser rapporten, er at indtage omkring de 1,6-1,8, men ikke overdrive. Hvis du blot videreformidlede det her quotede udsnit til andre, så ville de ikke få et retvisende billede, i forhold til at skabe optimal muskelvækst, at dømme efter rapportens konklusioner anyways. ;)

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg håber heller ikke, at mit indlæg bliver fejlfortolket således, at det skulle lyde som om jeg anbefaler 2 - 4 gram prot pr. kilo kropsvægt pr. dag. Det var bestemt ikke meningen.

Jeg er bare usikker på hvor lavt man kan gå under de 1,6 ifølge den undersøgelse, for det står der vel ikke noget konkret om? Og jeg vil jo heller ikke ret gerne have for lidt. Så hellere lidt for meget. Håber nogen forstår hvad jeg mener. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rapporten er nok primært beregnet til folk der træner mindre seriøst end majoriteten af deltagere i denne tråd! Har kun skimmet rapporten for konklutioner og ikke nærlæst det hele! Hvad angår Protein tror jeg de har ret når de siger at et meget højt indtag ikke gavner mere end et moderat højt indtag når det gælder styrke/muskelstørrelse. Som de er inde på så vil proteinbehovet alt andet lige falde efter tilvænning til en træningsform og derfor mener de ikke at folk med længere styrketræningshistorie har brug for særligt meget protein. Men det er jo kun en rapport med det formål at "hjælpe" den almindelige "uvidende" danske motionist med ikke at spilde for meget tid og penge på noget der ikke hjælper synderligt alligevel. Folk der træner med det formål at øge deres muskulmasse mere end normalt og forøvrigt gerne vil smide underhudsfedtet ved samme lejlighed, Tror jeg har gavn af et et højere proteinindtag fremfor et lavere (20+E% bedre end 10-15E%). Der er næppe nogen grund til at gå i panik over at de nævner at testosteron niveaut falder ved højere proteinindtag. Dette er næppe det sidste vi hører til det!

Link to comment
Share on other sites

Ja, samtidig med at det potentielt sænker, eller mindsker, dit test-niveau i kroppen.

Det man skal, hvis man læser rapporten, er at indtage omkring de 1,6-1,8, men ikke overdrive. Hvis du blot videreformidlede det her quotede udsnit til andre, så ville de ikke få et retvisende billede, i forhold til at skabe optimal muskelvækst, at dømme efter rapportens konklusioner anyways. ;)

Lige præcis, det hæfter jeg mig også ved, selvom det ikke er første gang, vi hører om det.

Men hvorfor skal man spise op til 1,8, hvis man i længere tid har trænet regelmæssigt? Og ved du, hvor kraftig en "overdosering" af protein, der skal til, før mekanismen mindre test. kommer i spil? Og hvor stor er den reduktion af test.koncentrationen - i.e. har det reelt en betydning/stor betydning?

Jeg håber heller ikke, at mit indlæg bliver fejlfortolket således, at det skulle lyde som om jeg anbefaler 2 - 4 gram prot pr. kilo kropsvægt pr. dag. Det var bestemt ikke meningen.

Jeg er bare usikker på hvor lavt man kan gå under de 1,6 ifølge den undersøgelse, for det står der vel ikke noget konkret om? Og jeg vil jo heller ikke ret gerne have for lidt. Så hellere lidt for meget. Håber nogen forstår hvad jeg mener. :smile:

Der er rapporten (eller dvs. ovenstående quote, da jeg ikke har læst hele rapporten, så måske det fremgår?) også uklar. Hvor lavt et niveau er det, forsøgspersonerne "falder tilbage til"?

Rapporten er nok primært beregnet til folk der træner mindre seriøst end majoriteten af deltagere i denne tråd! Har kun skimmet rapporten for konklutioner og ikke nærlæst det hele! Hvad angår Protein tror jeg de har ret når de siger at et meget højt indtag ikke gavner mere end et moderat højt indtag når det gælder styrke/muskelstørrelse. Som de er inde på så vil proteinbehovet alt andet lige falde efter tilvænning til en træningsform og derfor mener de ikke at folk med længere styrketræningshistorie har brug for særligt meget protein. Men det er jo kun en rapport med det formål at "hjælpe" den almindelige "uvidende" danske motionist med ikke at spilde for meget tid og penge på noget der ikke hjælper synderligt alligevel. Folk der træner med det formål at øge deres muskulmasse mere end normalt og forøvrigt gerne vil smide underhudsfedtet ved samme lejlighed, Tror jeg har gavn af et et højere proteinindtag fremfor et lavere (20+E% bedre end 10-15E%). Der er næppe nogen grund til at gå i panik over at de nævner at testosteron niveaut falder ved højere proteinindtag. Dette er næppe det sidste vi hører til det!

Rapporten taler umiddelbart imod, hvad du skriver her. Den giver ikke rigtig nogen grund til at tro, at der ikke også selv for hårdt trænende burde ske en tilvænning, der gør at proteinbehovet falder lidt tilbage efter en midlertidig stigning. Det er ren spekulation, at det ikke skulle gælde for os, når det gælder for regelmæssigt styrketrænende, at deres proteinbehov påny kortvarigt øges ved yderligere intensivering af deres træning, før det igen falder tilbage. De gør jo også et forsøg på at forklare sammenhængen teoretisk, og hvis den forklaring holder, kan jeg ingen grund se til, at vi ikke også skulle falde indunder.

Der er næppe nogen grund til at gå i panik over at de nævner at testosteron niveaut falder ved højere proteinindtag. Dette er næppe det sidste vi hører til det!

Sjovt argument...

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis, det hæfter jeg mig også ved, selvom det ikke er første gang, vi hører om det.

Men hvorfor skal man spise op til 1,8, hvis man i længere tid har trænet regelmæssigt? Og ved du, hvor kraftig en "overdosering" af protein, der skal til, før mekanismen mindre test. kommer i spil? Og hvor stor er den reduktion af test.koncentrationen - i.e. har det reelt en betydning/stor betydning?

Ja, jeg var alt for skarp i min udtalelse ved at nævne specifikke tal. Det jeg talte imod, var det argument, at det som tommelfingerregel skulle være bedre at spise "meget" protein, for at være på den sikre side. Ja, så har du en positiv nitrogenbalance, men hvis det sænker produktionen af testosteron i kroppen, kan det virke modsatrettet på opbygning/besparelse af muskelmasse, hvilket jo er det vi taler om.

Jeg burde som sagt ikke have nævnt et specifikt tal, men hvis du har lyst til at læse mere, så kig i den rapport, ernæringsrådet trækker på, i forbindelse med deres anbefalinger omkring proteinindtag.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/82/1/49

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber heller ikke, at mit indlæg bliver fejlfortolket således, at det skulle lyde som om jeg anbefaler 2 - 4 gram prot pr. kilo kropsvægt pr. dag. Det var bestemt ikke meningen.

Jeg er bare usikker på hvor lavt man kan gå under de 1,6 ifølge den undersøgelse, for det står der vel ikke noget konkret om? Og jeg vil jo heller ikke ret gerne have for lidt. Så hellere lidt for meget. Håber nogen forstår hvad jeg mener. :smile:

Ok fair nok. Overreaktion fra min side :blush:

Men mit ærinde var sådan set bare at sige, at den der bb-logik med at "more-is-better" hvad angår protein, potentielt set ikke er helt god.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg var alt for skarp i min udtalelse ved at nævne specifikke tal. Det jeg talte imod, var det argument, at det som tommelfingerregel skulle være bedre at spise "meget" protein, for at være på den sikre side. Ja, så har du en positiv nitrogenbalance, men hvis det sænker produktionen af testosteron i kroppen, kan det virke modsatrettet på opbygning/besparelse af muskelmasse, hvilket jo er det vi taler om.

Jeg burde som sagt ikke have nævnt et specifikt tal, men hvis du har lyst til at læse mere, så kig i den rapport, ernæringsrådet trækker på, i forbindelse med deres anbefalinger omkring proteinindtag.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/82/1/49

ja, og den opfattelse deler vi. Det var derfor, jeg rejste spørgsmålet. Kunne man alligevel bare overspise prot. "gratis" var der jo ikke noget særligt problem, men nu kan det pludselig blive noget vigtigere at finde balancen.

Men er der nogen, som ved om den reduktion af test.koncentrationen, der kan følge af for højt proteinindtag, er så kraftig, at det rent faktisk har betydning for muskelopbygning i negativ forstand?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share