Hjælp - er helt lost !


FrkChoppy
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har et større problem, som jeg håber nogen her kan hjælpe mig med.. Jeg ønsker inderligt at tabe mig 10-15 kg, men er simpelthen blevet så snot forvirret af at sidde på nettet og læse hvilken måde der er bedst (og sundest) at gøre det på..

Baghistorien er, at jeg netop har overstået min første graviditet, men gennem de 9 mdr (incl. et rygestop) tog jeg desværre 37 kg på, og nu (7 uger efter fødslen) kan jeg simpelthen ikke holde ud at se mig selv i spejlet længere.. Det hele har sat sig på mave, røv og lår, og bliver bare SÅ trist når jeg ser ned af mig selv..

Jeg tabte i løbet af de første 3-4 uger 15 kg - men nu står vægten fuldstændig stille på de 72 kg (vejede ca. 50-54 kg før)

Så kommer vi til spørgsmålene - Hvad gør jeg for at smide de sidste kg (gerne lidt hurtigt) ????

Jeg har lagt min kost om, undgår ALT hvad der hedder slik, sodavand osv (altså, alt det usunde) - jeg træner ½-1 time om dagen (alt afhængig af lille mandens humør) og derud over har jeg prøvet på at tælle kalorier, vha madlog.dk

Men - hvad gør jeg forkert her ?? Jeg er SÅ snot forvirret - skal jeg tælle kalorier eller ej ?? Eller skal jeg gå på en skrap diæt/kur ?? Eller hvad skal jeg lige gøre generelt ??

Håber der er nogen herinde, der vil give mig et vink i den rigtige retning - for jeg er da helt tabt bag en vogn, hæhæ

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg har et større problem, som jeg håber nogen her kan hjælpe mig med.. Jeg ønsker inderligt at tabe mig 10-15 kg, men er simpelthen blevet så snot forvirret af at sidde på nettet og læse hvilken måde der er bedst (og sundest) at gøre det på..

Baghistorien er, at jeg netop har overstået min første graviditet, men gennem de 9 mdr (incl. et rygestop) tog jeg desværre 37 kg på, og nu (7 uger efter fødslen) kan jeg simpelthen ikke holde ud at se mig selv i spejlet længere.. Det hele har sat sig på mave, røv og lår, og bliver bare SÅ trist når jeg ser ned af mig selv..

Jeg tabte i løbet af de første 3-4 uger 15 kg - men nu står vægten fuldstændig stille på de 72 kg (vejede ca. 50-54 kg før)

Så kommer vi til spørgsmålene - Hvad gør jeg for at smide de sidste kg (gerne lidt hurtigt) ????

Jeg har lagt min kost om, undgår ALT hvad der hedder slik, sodavand osv (altså, alt det usunde) - jeg træner ½-1 time om dagen (alt afhængig af lille mandens humør) og derud over har jeg prøvet på at tælle kalorier, vha madlog.dk

Men - hvad gør jeg forkert her ?? Jeg er SÅ snot forvirret - skal jeg tælle kalorier eller ej ?? Eller skal jeg gå på en skrap diæt/kur ?? Eller hvad skal jeg lige gøre generelt ??

Håber der er nogen herinde, der vil give mig et vink i den rigtige retning - for jeg er da helt tabt bag en vogn, hæhæ

Der er RIGTIG mange tråde, der giver generelle retningslinjer i dette forum. Har du læst dem?

Kort fortalt:

Man skal IKKE tabe sig hurtigt - højst ½-1 kg om ugen.

Man skal kombinere diæt med motion.

Man skal spise varieret og magert, max 25% fedt og huske de essentielle fedtstoffer.

Man skal have mange grove kulhydrater (frugt, grøntsager).

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

det var dog et mærkeligt råd..

hvorfor skrive direkte til en, når hun kan få svar fra en masse på en gang ved at skrive her i foraet??

He he:-)

Jeg synes nu det var et meget godt råd. Han ved en masse om kost og træning og kan helt sikkert hjælpe! Hun skriver jo at hun er forvirret af de mange forskellige råd så derfor er det vel meget godt at anbefale en??

:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Der er RIGTIG mange tråde, der giver generelle retningslinjer i dette forum. Har du læst dem?

Kort fortalt:

Man skal IKKE tabe sig hurtigt - højst ½-1 kg om ugen.

Man skal kombinere diæt med motion.

Man skal spise varieret og magert, max 25% fedt og huske de essentielle fedtstoffer.

Man skal have mange grove kulhydrater (frugt, grøntsager).

mvh

LarsBj

Fint nok svar, men imo, så er 25% fedt simpelthen for meget, hvis man ser på en kvindes kalorieindtag på en dag. Her fylder 25% fedt simpelthen for meget kaloriemæssigt, uden at give en markant mæthedsfornemmelse.

Frugt er, som udgangspunkt, ikke altid 'grove' kulhydrater.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Fint nok svar, men imo, så er 25% fedt simpelthen for meget, hvis man ser på en kvindes kalorieindtag på en dag. Her fylder 25% fedt simpelthen for meget kaloriemæssigt, uden at give en markant mæthedsfornemmelse.

Frugt er, som udgangspunkt, ikke altid 'grove' kulhydrater.

Man bliver ikke fed af at spise fedt.

Link to comment
Share on other sites

Fint nok svar, men imo, så er 25% fedt simpelthen for meget, hvis man ser på en kvindes kalorieindtag på en dag. Her fylder 25% fedt simpelthen for meget kaloriemæssigt, uden at give en markant mæthedsfornemmelse.

Frugt er, som udgangspunkt, ikke altid 'grove' kulhydrater.

Ehh... 25% er altså 25%...

Ydermere blev der også skrevet max 25% fedt, så hvis vi ligger et sted der hedder 15-25% burde det være ganske fint rent ernæringsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Jorden er ikke flad.

Relevans?

At der ikke er nogen grund til at begrænse mængde af fedt i din kost specielt set i lyset af den nyeste forskning der viser at diæter med meget fedt er lige så gode eller endda bedre end dem baseret på de normale kost råd både hvad angår vægttab og kolesterol.

http://www.scribd.com/doc/4895150/Review-o...-highcarb-diets

http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/3/229

Desuden så giver det ikke mening at regne i % når vi snakker om kulhydrat, protein og fedt. Mængden af protein og essentielle fedtstoffer du har brug for ændrer sig ikke af at du skal spise hverken mere eller mindre men afhænger af andre faktorer som muskelmasse og aktivetsniveau.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke helt, at I har fattet hvad jeg egentlig skrev.

Jeg siger ikke, at man ikke må have 25% fedt i sin kost. Jeg siger bare, at når man er kvinde, så har man, højest sandsynligt, i forvejen et relativt lavt tilgængeligt kalorieforbrug om dagen.

Da der er næsten dobbelt så meget energi i fedt, bliver den totale mængde mad i gram altså mindre, hvis der er meget fedt. Jeg vil snarere sige 10-15% af, selvfølgeligt, umættet og flerumættet fedt.

Det jeg altså siger er, at man får mindre at spise, end hvis man havde mindre fedt. Det kan derfor betyde, at man går rundt og er sulten hele tiden, hvilket gør, at man spiser ved siden af og ødelægger sin kur.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke helt, at I har fattet hvad jeg egentlig skrev.

Jeg siger ikke, at man ikke må have 25% fedt i sin kost. Jeg siger bare, at når man er kvinde, så har man, højest sandsynligt, i forvejen et relativt lavt tilgængeligt kalorieforbrug om dagen.

Da der er næsten dobbelt så meget energi i fedt, bliver den totale mængde mad i gram altså mindre, hvis der er meget fedt. Jeg vil snarere sige 10-15% af, selvfølgeligt, umættet og flerumættet fedt.

Det jeg altså siger er, at man får mindre at spise, end hvis man havde mindre fedt. Det kan derfor betyde, at man går rundt og er sulten hele tiden, hvilket gør, at man spiser ved siden af og ødelægger sin kur.

Det ændrer stadig ikke på at det du har skrevet ikke giver mening.

Hvis vi antager det er en kvinde som har et ligevægtsindtag på ca. 2000kcal så kommer 300-500kcal fra fedt, derfor vil forskellen være marginal.

Det er så 30-50g fedt, skærer vi så ned fra 25-15% snakker vi en forskel på 50g mad i løbet af en hel dag...

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg synes det er flot at du har tabt dig så meget, så helt lost er du ikke ;-)

Jeg tror du er gået i stå, fordi nogle "problemer" er løst og der skal noget nyt til for at sætte gang i processen.

Måske ikke vægttab, men balancering af kroppen, med vægttab til følge. Du skriver at du er ret forvirret og det skal gå stærkt,

og så har du så jo også begrænsede muligheder pga. den lille.

Jeg giver dig lige mine bud, frit efter pricipperne i Fit for life! Og i prioriteret rækkefølge:

Lige så snart du vågner om morgenen, spiser du 1-2 stykker frugt, f.eks et dansk æble og en blomme, som du har lagt på

sengebordet aftenen før. Ud at tisse og ind i seng igen. Der skal gå mindst 2 timer inden du spiser noget som helst andet.

Og sådan gør du også, hvis du spiser frugt i løbet af dagen, altså vente 2 timer.

Din frokost og aftensmad skal deles op, sådan at du spiser grøntsager og kulhydrater til frokost, og grøntsager og kød eller

fisk eller fjerkræ om aftenen. Bland ikke animalske produkter med kulhydrater. Og spis proteinerne sent på dagen. Og bland

ikke animalske produkter i samme måltid.

Skal du ud at spise eller er du nødt til at lave "normal" mad, så tag en tsk æbleeddike i et glas vand inden middagen. Og gør det

samme inden du skal i seng.

Husk dine olier, nødder, avocado, det mætter dig! Lad være med at fylde dig med komælk og ko-oste. Prøv gedeost!

Dette er en kickstarter til vægttab og udrensning, og du skal være forsigtig hvis du ammer samtidig, men da du allerede

har tabt dig så meget, tænker jeg det er overstået. Hvis du orker, så smut ned på biblioteket og hent "Fit for Life"! Men husk

du er dansker (spis protein) og ikke bor i Californien, hvor man næsten kan leve af frugt.

Nu ved jeg ikke om der har været emner oppe om dette i forum, da jeg er helt ny herinde,så... Pøj- Pøj! Hilsen Zenna

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg synes det er flot at du har tabt dig så meget, så helt lost er du ikke ;-)

Jeg tror du er gået i stå, fordi nogle "problemer" er løst og der skal noget nyt til for at sætte gang i processen.

Måske ikke vægttab, men balancering af kroppen, med vægttab til følge. Du skriver at du er ret forvirret og det skal gå stærkt,

og så har du så jo også begrænsede muligheder pga. den lille.

Jeg giver dig lige mine bud, frit efter pricipperne i Fit for life! Og i prioriteret rækkefølge:

Lige så snart du vågner om morgenen, spiser du 1-2 stykker frugt, f.eks et dansk æble og en blomme, som du har lagt på

sengebordet aftenen før. Ud at tisse og ind i seng igen. Der skal gå mindst 2 timer inden du spiser noget som helst andet.

Og sådan gør du også, hvis du spiser frugt i løbet af dagen, altså vente 2 timer.

Din frokost og aftensmad skal deles op, sådan at du spiser grøntsager og kulhydrater til frokost, og grøntsager og kød eller

fisk eller fjerkræ om aftenen. Bland ikke animalske produkter med kulhydrater. Og spis proteinerne sent på dagen. Og bland

ikke animalske produkter i samme måltid.

Skal du ud at spise eller er du nødt til at lave "normal" mad, så tag en tsk æbleeddike i et glas vand inden middagen. Og gør det

samme inden du skal i seng.

Husk dine olier, nødder, avocado, det mætter dig! Lad være med at fylde dig med komælk og ko-oste. Prøv gedeost!

Dette er en kickstarter til vægttab og udrensning, og du skal være forsigtig hvis du ammer samtidig, men da du allerede

har tabt dig så meget, tænker jeg det er overstået. Hvis du orker, så smut ned på biblioteket og hent "Fit for Life"! Men husk

du er dansker (spis protein) og ikke bor i Californien, hvor man næsten kan leve af frugt.

Nu ved jeg ikke om der har været emner oppe om dette i forum, da jeg er helt ny herinde,så... Pøj- Pøj! Hilsen Zenna

Hvorfor skal maden deles op?

Hvorfor må man ikke og drikke mælkeprodukter fra køer?

Hvorfor skal man vente 2 timer med at spise efter at have spist frugt?

Hvorfor skal proteiner spises sent på dagen?

Hvorfor er dit indlæg fyldt med ævl?

Link to comment
Share on other sites

Som svar på flere indlæg her på debatten, kan jeg oplyse at min kilde i denne forbindelse er:

Harvey og Marilyn Diamond: "Spis dig i form." "Fit for Life". Med noter og henvisninger.(Borgens Forlag)

Derudover har jeg efter 40 års "studier" omkring ernæring, vitaminer, mineraler og sporstoffer samlet mig en viden om sammenhænge. Det kan I måske lære lidt af! Jer unge,der er lidt hurtige til at lære fra jer!

Når jeg tillader mig at rådgive den unge dame, der ønsker et (hurtigt) vægttab, skal det også ses i lyset af at jeg som sygeplejerske har speciale i obstetrik og ved noget om hvordan det foregår., desuden er jeg uddannet yogalærer! Og har erfaring i vægttab fra medicinsk afdeling, Hvad kan I???

Hvad har I i øvrigt at byde på, som løsning for den unge dame, som har gjort et godt stykke arbejde for at komme af med de ekstra kilo, ud over at nedgøre mig????

Hjælp hende, ...... hvis I kan, ..... og lad være at nedgøre indlæg , som I jo ikke forstår en pind af!

For at tage det igen- igen, det var i prioriteret rækkefølge:Det betyder at man kan vælge en ting, som virker, og dernæst den næste hvis man har mod, tid og overskud !HVAD HAR I AF LØSNINGER? Eller kan I overhovedet læse?

Og til den sidste: Nej jeg kan nok ikke lære noget her på forum, som jeg ikke ved/har hørt om før!

Jeg ville gerne hjælpe den unge dame, men ikke svines til af umodne teenagere, som ikke ved noget som heltst -om øh, om noget! Og igen - nej, i dette forum kan jeg ikke lære noget som helst!

Prøver I at sælge et eller andet???

Hilsen Zenna, der venter på alternative forslag til kvinden, der spørger!

Link to comment
Share on other sites

Som svar på flere indlæg her på debatten, kan jeg oplyse at min kilde i denne forbindelse er:

Harvey og Marilyn Diamond: "Spis dig i form." "Fit for Life". Med noter og henvisninger.(Borgens Forlag)

Derudover har jeg efter 40 års "studier" omkring ernæring, vitaminer, mineraler og sporstoffer samlet mig en viden om sammenhænge. Det kan I måske lære lidt af! Jer unge,der er lidt hurtige til at lære fra jer!

Når jeg tillader mig at rådgive den unge dame, der ønsker et (hurtigt) vægttab, skal det også ses i lyset af at jeg som sygeplejerske har speciale i obstetrik og ved noget om hvordan det foregår., desuden er jeg uddannet yogalærer! Og har erfaring i vægttab fra medicinsk afdeling, Hvad kan I???

Hvad har I i øvrigt at byde på, som løsning for den unge dame, som har gjort et godt stykke arbejde for at komme af med de ekstra kilo, ud over at nedgøre mig????

Hjælp hende, ...... hvis I kan, ..... og lad være at nedgøre indlæg , som I jo ikke forstår en pind af!

For at tage det igen- igen, det var i prioriteret rækkefølge:Det betyder at man kan vælge en ting, som virker, og dernæst den næste hvis man har mod, tid og overskud !HVAD HAR I AF LØSNINGER? Eller kan I overhovedet læse?

Og til den sidste: Nej jeg kan nok ikke lære noget her på forum, som jeg ikke ved/har hørt om før!

Jeg ville gerne hjælpe den unge dame, men ikke svines til af umodne teenagere, som ikke ved noget som heltst -om øh, om noget! Og igen - nej, i dette forum kan jeg ikke lære noget som helst!

Prøver I at sælge et eller andet???

Hilsen Zenna, der venter på alternative forslag til kvinden, der spørger!

Du burde få dine skolepenge tilbage så. Prøv at svar på mine spørgsmål, hvis du altså tør, og så kan vi tage den derfra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jamen, er der ikke nogle som vil svare - mig eller den unge dame? Hvad sker der?I var så alert igår, med jeres anvisninger, jeres kritik og gode råd!

Kom tilbage, så hun får kvalificeret hjælp! Hvad kan I byde ind med?

Aj, vi kan vel tage en diskussion - eller hvad??

Nå, ser I TV eller hvad? Hvad laver I ellers? Studerer I, og i givet fald hvad??? Bare nysgerrig og vil gerne lære!

Kærlige hilsener Zenna!

Link to comment
Share on other sites

Som svar på flere indlæg her på debatten, kan jeg oplyse at min kilde i denne forbindelse er:

Harvey og Marilyn Diamond: "Spis dig i form." "Fit for Life". Med noter og henvisninger.(Borgens Forlag)

Derudover har jeg efter 40 års "studier" omkring ernæring, vitaminer, mineraler og sporstoffer samlet mig en viden om sammenhænge. Det kan I måske lære lidt af! Jer unge,der er lidt hurtige til at lære fra jer!

Når jeg tillader mig at rådgive den unge dame, der ønsker et (hurtigt) vægttab, skal det også ses i lyset af at jeg som sygeplejerske har speciale i obstetrik og ved noget om hvordan det foregår., desuden er jeg uddannet yogalærer! Og har erfaring i vægttab fra medicinsk afdeling, Hvad kan I???

Hvad har I i øvrigt at byde på, som løsning for den unge dame, som har gjort et godt stykke arbejde for at komme af med de ekstra kilo, ud over at nedgøre mig????

Hjælp hende, ...... hvis I kan, ..... og lad være at nedgøre indlæg , som I jo ikke forstår en pind af!

For at tage det igen- igen, det var i prioriteret rækkefølge:Det betyder at man kan vælge en ting, som virker, og dernæst den næste hvis man har mod, tid og overskud !HVAD HAR I AF LØSNINGER? Eller kan I overhovedet læse?

Og til den sidste: Nej jeg kan nok ikke lære noget her på forum, som jeg ikke ved/har hørt om før!

Jeg ville gerne hjælpe den unge dame, men ikke svines til af umodne teenagere, som ikke ved noget som heltst -om øh, om noget! Og igen - nej, i dette forum kan jeg ikke lære noget som helst!

Prøver I at sælge et eller andet???

Hilsen Zenna, der venter på alternative forslag til kvinden, der spørger!

Haha, du er da helt tabt bag en vogn.

Tror du ærligt talt du aner noget om ernæring ved at læse en eller anden latterlig slankebog?

Du slynger en masse udokumentere påstande ud, find gerne noget på pubmed der bekræfter dine påstande eller kom med nogle konkrete henvisninger til undersøgelser istedet for en bog - enhver idiot kan skrive en bog men det gør ikke det som står i bogen sandt.

Efter 40 års "studier" er du godt nok et sørgeligt eksempel på en person som prøver at vejlede folk på baggrund af dette, istedet burde du holde dig langt væk fra rådgivning omkring ernæring.

Læs f.eks.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16002798?dopt=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15303109?dopt=Abstract

Der er din tese om at vente med proteinrig kost skudt i sænk.

Du skriver følgende

Lige så snart du vågner om morgenen, spiser du 1-2 stykker frugt, f.eks et dansk æble og en blomme, som du har lagt på

sengebordet aftenen før. Ud at tisse og ind i seng igen. Der skal gå mindst 2 timer inden du spiser noget som helst andet.

Hvorfor? Jeg er bare nysgerrig.

Lad være med at fylde dig med komælk og ko-oste.

Hvorfor?

Tværtimod det virker som om du gør reklame for "Fit for life"

Link to comment
Share on other sites

Fit for Life-principperne for kostsammensætning er helt hen i vejret og helt uden videnskabelig dokumentation. Det er helt tydeligt, at forfattere og prædikanter af disse principper mangler et par basale kurser i menneskets fysiologi.

Fit for Life-kuren indebærer, at man ikke skal spise kulhydrater og proteiner i samme måltid. Men din krop kan sagtens omdanne proteiner og kulhydrater i samme måltid. Der er faktisk fordele ved et sammensat måltid.

I følge Fit for Life må man derfor ikke spise kartofler (= kulhydrater) og kød (= protein) samtidig. Dette er et helt unødvendigt kostråd, da kroppen har rigelig kapacitet til at håndtere begge typer næringsstoffer samtidig.

Faktisk risikerer man en dårligere proteinudnyttelse, hvis man spiser proteinerne uden kulhydrater samtidig. Det giver dårligere træningseffekt for sportsfolk, og det bliver sværere, også for ikke-sportsfolk, at få dækket proteinbehovet. Det bedste er derfor, at alle hovedmåltider både indeholder kulhydratrige og proteinrige fødevarer.

Jeg håber du selv kan se du er ude på et sidespor...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal maden deles op? For ikke at belaste mavesyren!

Hvorfor må man ikke og drikke mælkeprodukter fra køer?De er mere uomsættelige for mennesker

Hvorfor skal man vente 2 timer med at spise efter at have spist frugt? Fordi frugt gåt hurtigere gennem tarmen og opløser, så tarmsystemet specifikke syrer bliver opløst (mavesyrer), som jo er specifikkfe, bealster systemet.

Hvorfor skal proteiner spises sent på dagen? Fordi du bliver træt af proteiner.

Hvorfor er dit indlæg fyldt med ævl? Fordi jeg ved noget om det her, og det gør du ikke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share