Ny maxpuls - stigende


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Indtil i sidste år troede jeg at min maxpuls lå på 193.

I sommers klemte jeg den en enkelt gang op på 194. Og så i de sidste to måneder har den været deroppe fem gange mere.

Til dagens træning melder der så en ny maxpuls på 196 og det hele to gange. Umiddelbart kunne man fristes til at tilskrive det en fejlvisning men som man kan se af pulskurven kravler den jævnt derop, så det tyder ikke på at uret flipper ud.

post-1580-1229476289_thumb.png

Jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at tro at jeg indtil i år har givet op i spurter tre slag før maxpulsen er nået og i sommers 2 slag før. Sådan er det bare ikke!

De er alle sat på en cykel og om det er på bane eller landevej burde være ligegyldigt eller endda tale imod det skete da jeg på landevej formodentlig har taget spurten stående men til gengæld siddende på bane og det burde jo sænke pulsen da kroppen er mindre lodret og benene ikke vægtbærende.

Hvad dælen sker der? Kan man mon alligevel træne et par få ekstra pulsslag ud af pumpen? Fatter nada :blink:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg tør ikke komme med et direkte svar på dit spørgsmål, men jeg ved at kroppen vænner sig til at arbejde med lidt højere BPM som arbejdspuls. Kan det ikke have noget at gøre med, at din krop har vænnet sig til at være hårdere belastet under arbejde og derfor kan toppe en lille smule højere?

Måske kan det også have noget at gøre med din krops iltoptag?

Personligt har jeg aldrig selv ramt min maxpuls på cykel.

Link to comment
Share on other sites

Snakkede en ansat på AKI en dag jeg var der inde og snakken faldt på kondition og lign! Fyren var i rimelig gog for og cyklede meget! Han fortalte mig at han havde en maxpuls på 205 men at han kun opnåede en puls på ca 185 når han udførte maxtester! Denh højere pulsværdi kom gerne når han havde været i gang i længere tid (flere timer). Den højeste puls man opnår på en cykel repræsenterer normalt ikke en virkelige maxpuls da de fleste kan klemme den noget højere op når de løber grundet et mindre centralt blodvolumen. En nærliggende tanke kunne være at din blodvolumen har været lidt forskellig fra tidligere ( Enten har du haft lavere plasmavolumen grundet mindre varmetræning eller måske mindre hård træning generelt og dehydrering kan naturligvis også spille ind!). Uanset så er det små marginaler vi taler om! Ved du ca hvor god din form er generelt på en cykel og om din form kan ha været forskellig på de nævnte tidspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Snakkede en ansat på AKI en dag jeg var der inde og snakken faldt på kondition og lign! Fyren var i rimelig gog for og cyklede meget! Han fortalte mig at han havde en maxpuls på 205 men at han kun opnåede en puls på ca 185 når han udførte maxtester! Denh højere pulsværdi kom gerne når han havde været i gang i længere tid (flere timer). Den højeste puls man opnår på en cykel repræsenterer normalt ikke en virkelige maxpuls da de fleste kan klemme den noget højere op når de løber grundet et mindre centralt blodvolumen. En nærliggende tanke kunne være at din blodvolumen har været lidt forskellig fra tidligere ( Enten har du haft lavere plasmavolumen grundet mindre varmetræning eller måske mindre hård træning generelt og dehydrering kan naturligvis også spille ind!). Uanset så er det små marginaler vi taler om! Ved du ca hvor god din form er generelt på en cykel og om din form kan ha været forskellig på de nævnte tidspunkter?

Jeg blev nysgerrig, da jeg så varmetræning i forbindelse med maxpuls. Har jeg forstået det korrekt, varmetræning giver mindre plasmavolume og derved give en højere maxpuls? Min nysgerrighed skyldes, at jeg for noget tid opnåede en højere maxpuls end normalt, som jeg efterfølgende har haft svært nå op på. Jeg tænker derfor på, at den daværende højere maxpuls kunne skyldes en del træning i varmt klima...

Link to comment
Share on other sites

Snakkede en ansat på AKI en dag jeg var der inde og snakken faldt på kondition og lign! Fyren var i rimelig gog for og cyklede meget! Han fortalte mig at han havde en maxpuls på 205 men at han kun opnåede en puls på ca 185 når han udførte maxtester! Denh højere pulsværdi kom gerne når han havde været i gang i længere tid (flere timer). Den højeste puls man opnår på en cykel repræsenterer normalt ikke en virkelige maxpuls da de fleste kan klemme den noget højere op når de løber grundet et mindre centralt blodvolumen. En nærliggende tanke kunne være at din blodvolumen har været lidt forskellig fra tidligere ( Enten har du haft lavere plasmavolumen grundet mindre varmetræning eller måske mindre hård træning generelt og dehydrering kan naturligvis også spille ind!). Uanset så er det små marginaler vi taler om! Ved du ca hvor god din form er generelt på en cykel og om din form kan ha været forskellig på de nævnte tidspunkter?

Formen på cyklen nu... tja? Rent motionistmæssigt nok moderat over middel og med lidt vej op at at kunne følge med i licens på landevej. På banen passer kørslen bedre til min kropstype og her kan jeg køre fra nogle enkelte af licensrytterne.

Da jeg klodsede sommercyklen op havde jeg kørt 6,8K hvilket et mindst det dobbelte i forhold til sidste år - og året før kørte jeg næppe 2K.

Formen er helt bestemt opadgående; for tre år siden da jeg startede kunne jeg lige hænge med rundt på hold 4 men hev klubmesterskabet hjem i år.

Men tænkte på om det også kunne være intervallerne på banen der også medvirker? I den motionsklub jeg kører landevej er intervaltræning desværre et banderord og al kørsel pånær nogle få bakkespurter har været 100% tonsertræning. Så det er mest indenfor de sidste måneder siden jeg begyndte at køre på bane hvor pulsen ofte er helt oppe og ringe. Men man siger jo (mig bekendt) at maxpulsen (målt i samme sportsgren) ligger fast eller rettere aftager med alderen - det er det jeg ikke helt forstår.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Varmetræning leder til tab af plasmavolumen her og nu men på sigt vil det lede til øget plasmavolumen!

Tror at din generelt stigende form på cyklen gør at du når tættere og tættere på din reelle maxpuls som du nok kan finde ved at lave en maxtest i løb opad bakke!

Maxpulsen aftager med stigende alder dog ikke i samme tempo for alle!

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at den tungnemme her har forstået det korrekt.

Altså, kroppen har en "ægte" maxpuls som falder med alderen og ikke kan trænes højere eller lavere.

Til gengæld kræves en vist nivaeu af form før man kan komme op på maxpulsen så jo dårligere form man er i jo dårligere er man til at nærme sig sin maxpuls.

Hvis jeg har forstået det korrekt sådan, KUNNE man vel også tolke det derhen at maxpulsen kan trænes en lille smule op. I praksis vil det i hvert fald se sådan ud og hvis hjertet alligevel ikke kan levere den ægte maxpuls så ville det heller ikke være en helt ulogisk konklusion i min logik.

Link to comment
Share on other sites

Din maxpuls er typisk kun negativt påvirkelig af træning! dvs den falder hos meget veltrænede atleter (stiger igen når deres form daler!) Dette er en formodentlig direkte respons på den øgede blodvolumen og den dertilhørende stigning i slagvolumen. Dog skal det nævnes at veltrænede ældre typisk har en højere maxpuls end utrænede ældre så det kan tænkes at træning i en eller anden grad hæmmer det fald der ellers sker i maxpuls med stigende alder! Den sænkning der forekommer hos meget trænede individer er temmelig beskeden (mindre end 10 pulsslag og typisk kun ca 5!). Grunden til at en maxpuls typisk kun kan opnåes i løb er at den oprejste arbejdsstilling medfører et fald i den mængde blod der befinder sig centralt i kroppen dette leder så til et lille fald i den maximale slagvolumen som så betyder at det samme hjerte kan fyldes og tømmes hurtigere og dermed kan den maksimale puls blive højere. En anden faktor er at kun meget trænede cyklister kan opnå den samme ilttoptagelse på en cykel som de kan under løb. De fleste almindelige mennesker vil have en marginalt højere iltoptagelse ved løb i forhold til cykling!

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at den tungnemme her har forstået det korrekt.

Altså, kroppen har en "ægte" maxpuls som falder med alderen og ikke kan trænes højere eller lavere.

Til gengæld kræves en vist nivaeu af form før man kan komme op på maxpulsen så jo dårligere form man er i jo dårligere er man til at nærme sig sin maxpuls.

Hvis jeg har forstået det korrekt sådan, KUNNE man vel også tolke det derhen at maxpulsen kan trænes en lille smule op. I praksis vil det i hvert fald se sådan ud og hvis hjertet alligevel ikke kan levere den ægte maxpuls så ville det heller ikke være en helt ulogisk konklusion i min logik.

Vil tro at man ved cykeltræning muligvis kan forbedre sin puls på en cykel da man vil øge sin evne til at yde mere på en cykel selvom det ikke nødvendigvis leder til en forbedring af ens "sande VO2Max" i hvert fald ikke i samme grad! (kunne tænkes at din sande VO2Max øges fra 100 til 105% og din relative VO2Peak på en cykel stiger fra 93 til 97% af din VO2max dvs fra 93% til 97*1,05=102%) Denne tilpasning kunne tænkes at medføre en stigning i den puls der kan opnåes på en cykel uden at ens højeste puls stiger af den grund!

Det er måske lige værd at nævne at ens VO2Max/peak af og til opnåes inden man opnår sin max/peak puls dvs at de sidste ekstra pulsslag ikke leder til nogen øgning af iltoptagelsen da slagvolumen falder tilsvarende som pulsen stiger. Den "unødvendige pulsstigning" er måske det som ens maxpuls falder med ved meget intensiv udholdenhedstræning!

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share