Weight Gainer.. Når nok er nok?


Supa-Jay
 Share

Recommended Posts

Jeg har taget vægtforøger dagligt siden oktober måned sidste år.. Eller dvs., jeg har måske nogen gange sprunger over nogen dage, enten fordi at jeg har glemt det, eller fordi at min træning har stået lidt stille i en kort periode (en lille uge måske).

Dog har jeg siden nytår strammet gevaldigt op og træner hårdt 3 gange om ugen, plus at jeg konsekvent får taget en portion vægtforøger hver dag.

Det har båret frugt! Med min lave fedt procent som i november var på 1,5% (H: 189cm, V: 73,4kg), så er jeg nu oppe på 5,5% (H: 189cm, V: 75,9kg).

Det er jo dejligt, og mine muskler er da også blevet noget mere markeret.

Dog er min også blevet noget større. Bevares, jeg er da ikke FED endnu, men en lille top-mave er jeg da ved at få. Skal det bare trænes væk, hårdt og kontant? Eller skal jeg måske holde igen med den vægtforøger i et stykke tid (eller måske permanent?) og skifte ud med almindelig proteinshake?

Jeg tager også kreatin dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Og din fedtprocent er IKKE på 5,5% nu.

Btw, er du sikker på at du har styr på din kost og træning? Jeg er også lige startet på træning - men uden kreatin, weightgainer og proteinpulver og har taget en del mere på end dig.

Det jeg vil sige er bare, at 2,5kg på 3 måneder ikke er ret imponerende med alt det krudt, når du i forvejen er så tynd. Det kunne tænkes at du skal se en ekstra gang på din kost :)

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi nu lige er lidt mere alvorlige....

giver de andre ret.. Din fedt% er ikke 5.5... og den har aldrig NOGENSINDE været 1.5%... det er ganske enkelt umuligt. Hvor har du fået foretaget dine undersøgelser?. For i så fald, bør du nok prøve et andet sted, eller også læser du ganske enkelt ikke sedlen rigtigt...

Jeg selv har fået en god masse efterhånden, og er forhodsvist ripped (er ikke fed).. Og min fedtprocent ligger altså på de 15-16 stykker..

Edited by fraende
Link to comment
Share on other sites

as they say: .... din fedtprocent er ikke imellem 1-6..

- derudover tror jeg at du burde kigge en ekstra gang på din kost, da det burde være muligt at tage på i bægt uden diverse shakes!

Jeg er ´har selv en OK stor muskelmasse i forhold til min alder, og er ret markeret, men dette er altså med en fedtprocent på 13!

så du burde lige Arnold..

Link to comment
Share on other sites

Nåh, men så lad mig skrive udskifterne ud fra de 4 tests jeg har taget det seneste år. Kald maksinen fucked, men kan da afslutningsvis komme med et eksempel på min fars udskrift, hvis det skulle overbevise jer om noget overhovedet.

Testen er taget i Nautilus, Ballerup på en maskine der hedder Tanita Body Composition Analyzer BC-418 (ved ikk om det siger jer det fjerneste?).

Jeg tager testen før en træning selvfølgelig, med bare tær og bare hænder (selvfølgelig, selvfølgelig).

14. April 2008:

BODY TYPE: STANDARD

GENDER : MALE

AGE : 20

HEIGHT : 189 cm

WEIGHT : 70.6 kg

BMI : 19.8

BMR : 8477 kJ

2026kcal

FAT% : 1.7%

FAT MASS : 1.2kg

FFM : 69.4kg

TBW : 50.8kg

DESIRABLE RANGE

FAT% : 8-20%

FAT MASS : 6.0-17.4kg

16. Juni 2008:

BODY TYPE: STANDARD

GENDER : MALE

AGE : 20

HEIGHT : 189 cm

WEIGHT : 71.2 kg

BMI : 19.9

BMR : 8540 kJ

2041kcal

FAT% : 1.9%

FAT MASS : 1.4kg

FFM : 69.9kg

TBW : 51.1kg

DESIRABLE RANGE

FAT% : 8-20%

FAT MASS : 6.0-17.4kg

12. November 2008:

BODY TYPE: STANDARD

GENDER : MALE

AGE : 20

HEIGHT : 189 cm

WEIGHT : 73.4 kg

BMI : 20.5

BMR : 8841 kJ

2113kcal

FAT% : 1.5%

FAT MASS : 1.1kg

FFM : 72.3kg

TBW : 52.9kg

DESIRABLE RANGE

FAT% : 8-20%

FAT MASS : 6.0-17.4kg

13. Februar 2009:

BODY TYPE: STANDARD

GENDER : MALE

AGE : 20

HEIGHT : 189 cm

WEIGHT : 75.9 kg

BMI : 21.2

BMR : 8812 kJ

2106kcal

FAT% : 5.5%

FAT MASS : 4.2kg

FFM : 71.7kg

TBW : 52.5kg

DESIRABLE RANGE

FAT% : 8-20%

FAT MASS : 6.0-17.4kg

Det er så mine udskrifter.. Bizart? Sign me up for den videnskabsundersøgelse, hehe..

Til sammenligning, så kan I lige se min fars seneste:

4. Februar 2009:

BODY TYPE: STANDARD

GENDER : MALE

AGE : 49

HEIGHT : 171 cm

WEIGHT : 77.4 kg

BMI : 26.5

BMR : 7004 kJ

1674kcal

FAT% : 25.9%

FAT MASS : 20.1kg

FFM : 57.4kg

TBW : 42.0kg

DESIRABLE RANGE

FAT% : 11-22%

FAT MASS : 7.1-16.2kg

Link to comment
Share on other sites

Bare mærkeligt at den skriver det gang på gang, synes jeg.. Og så kun ved mig.

Vil prøve at tage en test et andet sted så.. Ikk at jeg ved hvor jeg skal gå hen, men det skal jeg nok finde ud af.

Men lad os lige glemme fedtprocenten lidt, og så vende tilbage til mit spørgsmål. Altså, glem alt om min "påståede" fedtprocent samt vægt. Weigth gainer.. Er det noget jeg skal være varsom med? Fordi, man tager jo naturligvis på af det. Det man tager på skal naturligvis gerne omdannes til muskler, men kan jeg risikere at indtage for meget weight gainer i forhold til min træning, så jeg bare bliver, ja.. choppy?

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er jo klassikeren. Min kost bliver begrænset af to ting: Tid og økonomi.

Mener selv at jeg spiser fornuftigt. Er uden tvivl den i huset der spiser mest, men nej, jeg når ikke op på disse 6 måltider om dagen. Får måske et enkelt mellemmåltid udover shaken, det er det. Mere kan jeg ikk finde tid til. Samtidig er der ikke råd fra hverken mig eller mine forældres side til at jeg spiser meget mere, end hvad jeg i forvejen gør.

Det er jo ikke sådan, at jeg skipper morgenmaden hver morgen, æder en shawarma til frokost og en portion spaghetti og kødsovs til aftensmad. Fact er bare, at jeg har et ualmindeligt stofskifte, og bananer og sødmælk er bare ikke nok til at fylde på min krop. Det kan I også se på mine første 3 udskrifter.

Nej, 2,5kg ekstra er ikke meget efter 3 måneders indtagelse af vægtforøger samt 3x styrketræning om ugen, men det er alligevel mere end hvad jeg har været vant til hidtil. Alt er relativt. Vægtforøgeren har tydeligvis en effekt på min krop.

Link to comment
Share on other sites

ptpoul, okay jeg er åben.. Du kender mine tal (højde og vægt), så er da meget intresseret i at høre hvordan du synes jeg skal spise. Så skal jeg nok finde ud af om det kan lade sig gøre, og om det bare er dårlige fantasiundskyldninger.

Nu så jeg lige det her indlæg: Nok at spise?

Manden her spiser en hel pakke rugbrød om dagen (!!) samt 5-6 stykker frugt, nogen boller og en aftensmad + det løse, og synes ikke at han bliver stor nok på trods af det!

Synes bare det virker helt vildt! Men okay, det korte svar til mig må vel være: Sådan er det, Supa-Jay..

Link to comment
Share on other sites

Supa-Jay: Den eneste du snyder ved det der er dig selv.

Du siger at du er begrænset af tid og økonomi - du går vel i gymnasiet/uni og lever på SU? Hvis du ikke har tid til at lave mad i dit liv, så får du det nok aldrig - og mht økonomien, så ja, den er nok noget snæver på SU - men alligevel har du råd til at bruge 20-30 kr på en (usund) sharwarme hver dag? Har du overvejet hvor meget sund frokost du kan få for 30 kr?

Desuden så er weight-gainer ikke særligt billigt svjv.

PS: Hvis du virkeligt INGEN penge og tid har, så undskylder jeg meget, for så har jeg taget fejl af dig - men så er det nok din livsstil, og ikke din kost du bør starte med at ligge om :)

Link to comment
Share on other sites

Dem der ikke gainer:

spiser for uregelmæssigt,

spiser det forkerte,

er bange for at miste deres sixpack,

lyver over for sig selv hvor meget de spiser,

osv.

Man skal starte med at justere på dne kost man allerede indtager.

Hvis du har problemer med at spise nok nu, bliver det ikke bedre af at du skal spise en masse du ikke er vant til eller bryder dig om.

Derfor, start med at registrere din kost og arbejd der fra fremadrettet på at forbedre din daglige ernæring. Trin for trin.

Link to comment
Share on other sites

Den med shawarmaen var netop hvad jeg IKKE gjorde ;) Men lad det nu ligge..

Jeg spiser 1 skål yoghurt med rugflager til morgenmad samt en banan og ½liter vand. Så er der ikke plads til mere.

Så spiser jeg en hjemmebagt grovbolle kl. 9

Til frokost spiser jeg så 4 skiver rugbrød, et æble og en banan. Så er frokostpausen slut, og jeg føler mig mæt.

Efter arbejde spiser jeg så en grovbolle mere og drøner til træning. Efter 1½ times træning drikker jeg min shake.

Til aftensmad spiser jeg hvad der bliver serveret + ½liter sødmæl. Spiser mig altid mæt, og spiser sådan ca. dobbelt så meget som både mor, far og søster (ikke til sammen, selvfølgelig).

Mere får jeg nok ikk spist den dag.. Måske en banan mere senere på aftenen.

I løbet af hele dagen drikker jeg KUN vand, og når gerne op på 3-4 liter.

Kan godt høre på folk herinde, at jeg burde spise mere. Har da også set "store drenge" sidde og æde en bøtte med et halvt kilo grønsags-guf til frokost, men synes bare det virker så voldsomt.

Og lad mig slå fast: Jeg sulter bestemt ikk!

Er ikk ude på at snyde mig selv, og er heller ikk ude på at komme med fantasi-undskyldninger og des lige.

Prøver bare at pointere mit problem. Og det er ikke så enkelt at jeg "bare skal tage mig sammen og æde noget mere!".

Respekt for dem der kan!

Edited by Supa-Jay
Link to comment
Share on other sites

Jamen, så undskylder jeg meget for at have læst liiiidt for hurtigt - skal nok have øjnene med næste gang :)

Din kost virker ret fornuftigt, og jeg kender godt personligt det med at skulle spise en masse 10-30 minutter efter man lige er stået op - det kan godt være lidt svært.

Et par steder du kunne supplere var:

Kl 0900 - tilføj et stykke frugt.

Efter aftensmaden: Få noget protein/sundt fedt her, inden du går i seng.

Desuden bør du løbende supplere med mælk/kakao som er en nem måde at få protein/flere kalorier på :) Tag en pose nødder, evt. lidt mørk chokolade med dig rundt og "småsnack" når du har lyst i løbet af dagen - prøv af få like 30g nødder ind i dit daglige indtag. Vær ikke fedtforskrækket, men hold dig til det vegetabilske.

Link to comment
Share on other sites

1. vej og registrer, du skal vide hvor mange kcal du får, hvor meget protein, kulhydrat, fedt, fiber, vitaminer, mineraler etc.

2. hvis du har tendens til at runde op når du registrerer så start forfra og lad være med det! Rund ned i stedet.

3. Du spiser ikke nok selv om du synes det er meget.

4. Du spiser ikke nok selv om det er mere end din søster.

5. Du spiser stadig ikke nok, selv om du er mæt.

Det er meget enkelt, gainer du, så spiser du nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par kommentarer til dine spørgsmål:

1. Jeg melder mig i koret af personer der synes din fedtprocent lyder helbredsmæssigt farligt lav. Tanita har en række anbefalinger i forhold til de målinger man laver på deres apparatur.

a) Du skal ikke måle dig lige efter du vågner og ikke efter hård fysisk aktivitet. Det skyldes at din kropstemperatur kan influere på resultatet.

B) Du må ikke være dehydraret (med 3-4 liter dagligt lyder det dog som om du måske for for meget, det burde dog give dig en for høj fedtprocent. Du kan nøjes med at drikke når du er tørstig!).

c) De anbefaler 3 timers faste inden målingen.

2. Du beskriver det som en succés for din træning at din fedtprocent er steget?! Hvad er målet for din træning? Jeg antager at det er øget muskelmasse. Det er helt rigtigt at du ikke skal være i energiunderskud, hvis du vil øge muskelmassen. Men når du øger din fedtprocent og får topmave, så lyder det for mig som om du får tilstrækkeligt med energi, men at det måske er dit træningprogram den er gal med! Hvordan ser det ud og har du ændret i det siden oktober?

3. Nogle personer har fra naturens side et lavt testosteron-niveau. Det er et hormon, der er vigtigt for at få muskelvækst. Hvis du er en sådan type er det vigtigt at du laver et træningsprogram, der stimulere til en stor testosteronudskillelse. Det kræver at du laver flerledsøvelser og specielt benene er vigtige. Squat, lunges og dødløft f.eks.

4. Nogle personer er bare genetisk bestemt for ikke at blive store muskuløse bøffer! Så du kan godt gøre tingene rigtigt, men udviklingen kommer bare laaaaangsomt. Topmave er dog tegn på at der skal nogle justeringer til ;) ...og jeg ville umiddelbart mene at du skal holde pause fra weigth gainer!

Link to comment
Share on other sites

Testen er taget i Nautilus, Ballerup på en maskine der hedder Tanita Body Composition Analyzer BC-418 (ved ikk om det siger jer det fjerneste?).

Vægten i Nautilus plejer nu at virke meget godt, men der er noget galt med dine resultater. Prøv at vise din udskrift til Flemming næste gang I er der samtidig.

Edited by Gizmo1980
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share