Kontraindikationer for styrketræning


alpha
 Share

Recommended Posts

Hej Alle.

Hvordan forholder det sig med kontraindikationer for statisk (isometrisk) styrketræning for hjertepatienter? Jeg mener her særligt hjerte-karlidelser, kronisk hjerteinsufficiens og iskæmisk hjertesygdom.

Mange hilsner, alpha

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle.

Hvordan forholder det sig med kontraindikationer for statisk (isometrisk) styrketræning for hjertepatienter? Jeg mener her særligt hjerte-karlidelser, kronisk hjerteinsufficiens og iskæmisk hjertesygdom.

Mange hilsner, alpha

svært at sige af flere årsager.

1. Statisk styrketræning vil opbygge ligeså høje tryk som dynamisk (som i indeholdende både koncentrisk og eccentrisk arbejde) træning, men helt generelt have en ringere effekt på muskulaturen.

2. der findes faktisk ikke rigtig evidens for at det forbigående høje blodtryk man ser under styrketræning er skadeligt, hverken for raske eller hjertesyge, men omvendt er det måske heller ikke noget man vil gamble med.

Under alle omstændigheder bør man som syg trappes mere gradvist op til træning end som rask, men hvor langt op man skal trappes er svært at sige. På den ene side har man ønsket om sundhedsfremmende tilpasninger og på den anden side har man risikoen for at udløse akutte problemer. Et passende kompromis ville i mine øjne være at sigte efter at komme til at lave noget stations-/cirkeltræning med 12-15RM. Her vil man ikke opbygge voldsomt høje blodtryk (da vægtene ikke er rigtigt tunge), samtidig med at man vil kunne stimulere både styrke/hypertrofitilpasninger (i relativt utrænede), samt kredsløbstilpasninger, som muligvis vil have en aktiv forebyggende effekt i forhold til de omtalte sygdomme.

Nogle af de øvelser som traditionel forbindes med store blodtryksstigninger, kunne erstattes af unilaterale varianter, da disse ikke giver lige så store trykstigninger, men stadig har et vist potentiale til at stimulere musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Undgå bugtryk er vel også relevant?

bugtrykkets funktion er jo at beskytte mod rygskader og en del af vores grundlæggende motoriske programmering. Jeg synes ikke at man bør begynde at bruge sin krop forkert for at akkomodere noget der i virkeligheden ikke er evidens for.

Med andre ord. Erstat hellere de øvelser, hvor tendensen til at holde vejret er stærkest, med andre, end at begynde at bruge sin krop forkert, ved at forcere åndedræt.

Det er min holdning

Link to comment
Share on other sites

der ville jeg så sige at man måske skulle bruge swings, 1-bens dødløft eller noget andet, for hvis man lader sig begrænse til maskiner, vil det være svært at træne underkroppen og det er her at der kan vindes mest i forhold til funktionel kapacitet, muskelmasse (relevant iforhold til størrelsen af de samlede perifære glukoseoptag) og knogletæthed.

Link to comment
Share on other sites

I "Træning i forebyggelse, behandling og rehabilitering" af Nina Beyer, m.fl., Munksgaard 2008, står der, i afsnittet om Iskæmisk hjertesygdom, under kontraindikationer for styrketræning, at: "statisk styrketræning frarådes pga risiko for kardiovaskulær overbeælastning" (s.262). Der findes retningslinjer for rehabilitering af borgere med iskæmisk hjertesygdom, bla. i regionernes forløbsprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

I "Træning i forebyggelse, behandling og rehabilitering" af Nina Beyer, m.fl., Munksgaard 2008, står der, i afsnittet om Iskæmisk hjertesygdom, under kontraindikationer for styrketræning, at: "statisk styrketræning frarådes pga risiko for kardiovaskulær overbeælastning" (s.262). Der findes retningslinjer for rehabilitering af borgere med iskæmisk hjertesygdom, bla. i regionernes forløbsprogrammer.

Det er jeg udemærket klar over, men jeg vil bare gerne gøre opmærksom på at samtlige steder man støder på den påstand i litteraturen kan det ikke lade sig gøre at spore den tilbage til en kilde, en form for undersøgelse, hvor det dokumenteres at forbigående blodtryksstigninger i forbindelse med styrketræning øger risikoen for forværring af hjertesygdomme. Ikke at det skal forstås sådan at jeg mener at man bare skal gå amok, men at der kan være grund til at anfægte det dominerende synspunkt og såfremt man trapper træning gradvist op, bør det være den enkeltes føling for det, der skal afgøre hvor meget man kan tåle, og ikke pseudosandehder som har levet i litteraturen i mange år, uden evidens.

Husk på at for bare 20-30 år siden lagde man folk i seng for at hvile sig efter AMI. Det viste sig som bekendt at være en løsning der kostede mange liv.

På samme måde har anbefalingerne om fysisk aktivitet for gravide vist sig at være alt, alt for konservative

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share