optagelses prøve


cardell
 Share

Recommended Posts

jeg er 20år. og har lidt af en situation :) Jeg skal til optagelses prøve i hæren til april/juni (hvilket desværre er en del tidligere end jeg havde håbet).

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er i ret dårlig fysisk form, jeg er igang med at løbe træne så jeg (forhåbenligt) kan klare de min.2km på max.12min.

jeg fik en brouchure fra hæren med løbe træning, med at starte med 1,2min. løb 2min. gang osv...

derud over skal jeg klare nogle muskeltests men jeg skal snakke med en træner i morgen og håber på at han kan hjælpe mig med et program.

I ved jo selvølgelig ikke hvordan min kondi er osv. men jeg har ikke dyrket sport i over 10 år.

Virker det bare en smule realistisk at kunne få en kondi op på ca.en måned, der gør at jeg kan løbe det overnævnte inden for tidsrammen?

tak

Cardell

Edited by cardell
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ansøger også til hæren.

Hvis du løber 2km i roligt tempo. Hvor raskt går det? Hvor stor er du? Vægt og længde?

Et vælbeprovet løbeprogramme for begynnere:

Uge 1-3. Mån-Ons-Fre: 3.5km rolig løb

Uge 4-5. Mån-Ons-Fre: 5km løb

Uge 6-8. Mån-Ons-Fre: 6km løb

Tillykke.

Edited by 1911
Link to comment
Share on other sites

jeg er 1.86 og vejer 76kg altså det går lidt skidt... når jeg løber bliver jeg ikke specielt forpustet men bliver lidt ør i benene som det første og nogle gange sidestik :) (sådan er det jo at have været en doven skid altid)..

jeg har en kammerat som jeg skal til optagelses prøve med og han er i ret god form, så håber han kan piske mig til at yde lidt ekstra på turene :) kan jeg løbe hver dag uden at overtræne? for jeg er RIGTIG nervøs for ikke at klare prøven men jeg skal vel også passe på?

jeg har indtil videre holdt mig lidt til et skema jeg fik af hæren og løber ca.1-2min. og går 2min. og når ikke sidestik irretere går det godt nok, men problemet med benene kommer forholdsvis hurtigt :/

Link to comment
Share on other sites

Halløj

Pas på med at løbetræne hver dag. Få først tjekket f.eks. din løbestil og om du har sko der passer dertil. Da jeg træner op til MP prøven, skal jeg løbe 3000 m på 14.30 min, og begyndte derfor at løbetræne hver dag - hvilket nu har resulteret i jeg har fået mig et løberknæ, som nu har sat min løbetræning i stå.

Jeg kommer også fra inaktivitet, da jeg har brugt min tid på at sidde på skolebænken og er samtidig kvinde. Opstarten er meget svær, men der går ikke så længe inden du stille kan mærke fremgang. Du kan godt nå at træne op til de 2 km løb på 12 min, på din relative korte tid. Når du har så kort tid at træne op til det, så vil jeg personligt anbefale at du lige nu fokusere på de 2 km og få løbet dem så hurtigt som muligt, og derefter begynde at fokusere på de længere ture!

Jeg fik mig trænet op til 2 km i løbet af 3-4 uger. Men pas på skader, og sørg for at have styr på din kost. Men hvis motivationen er der, så er du et stort skridt på vejen :)

Jeg fik også hurtigt syre i benene, men hvis jeg sørger for en god opvarmning og udstrækning inden jeg løber, så hjælper det mig meget.

Link to comment
Share on other sites

jeg har lige været ude og løbe... den første km, tog ca.6min, jeg vil skyde på de 2km tog ca.14-15min.. vi løb (min kæreste og jeg) ca 5km og det tog os vel ca. 30min...

jeg holder hviledag i morgen og kommer i gym og træner lidt andet så jeg kan klare resten af prøven (ville være surt at klare løb og misse resten)... og snakker med en træner så jeg kan få lidt råd osv...

men jeg føler da lidt at jeg kan mærke en lille forskel på da jeg startede lørdag.d.28/2

men føler helt sikkert at det bliver en kamp, men har heldigvis al min tid til at komme i form eftersom jeg som så mange andre danskere blev smidt for gaden af chefen og kan ikke finde noget... så tiden er der, og på søndag skal jeg ud og løbe med min kammerat som skal til samme optagelses prøve så vi kan piske hinanden lidt:)

Link to comment
Share on other sites

Hvor hårdt løber du? Bruger du en pulsklokke? Et godt tips er at løbe cirkus 155 bpm hvis du kjører en lang tur. Løb lidt hårdere i uppforslut men ikke i nedforslut (slitaget er enormt i høj speed på leder/ligement i nedforslut).

Begynd også med at løbe "fartlek" hvilket innebær at du varierer din speed fra 145bpm til 180bpm og "leger (plays) med farten". Det måske giver deg en "edge".

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv til optagelsesprøve i november med de 2km på 12 min, og det kan alle også uden træning.

Og 16 forside og rygside er også ligetil.

Men hvis du er i så dårlig form at du ikke engang nu kan udføre disse, så for du seriøse problemer inde på værnepligten, jeg har været i gang 1 md nu af de 3md værnepligt og de kører hårdt på.

En super god ide at træne nu er allerede at gå med rygsæk (vi har ca 30kg oppakning) og løb det er ikke ualmendeligt med 3-5km løb i medium tempo.

Og i tirsdags havde vi løbetest minium var 2400 cooper (12min) ellers kom man på løbehold om morgenen her snakker jeg at man møder kl 0430 og løber !

Men igen jeg klarede 2000m på 8,34 minutter og jeg var den sidste fordi jeg hjælp de andre med at komme i mål til optagelsesprøven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv til optagelsesprøve i november med de 2km på 12 min, og det kan alle også uden træning.

Og 16 forside og rygside er også ligetil.

Men hvis du er i så dårlig form at du ikke engang nu kan udføre disse, så for du seriøse problemer inde på værnepligten, jeg har været i gang 1 md nu af de 3md værnepligt og de kører hårdt på.

En super god ide at træne nu er allerede at gå med rygsæk (vi har ca 30kg oppakning) og løb det er ikke ualmendeligt med 3-5km løb i medium tempo.

Og i tirsdags havde vi løbetest minium var 2400 cooper (12min) ellers kom man på løbehold om morgenen her snakker jeg at man møder kl 0430 og løber !

Men igen jeg klarede 2000m på 8,34 minutter og jeg var den sidste fordi jeg hjælp de andre med at komme i mål til optagelsesprøven.

3-5 km MED ryksæk?

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man selfølgelig kunne bestå de fysiske prøver, men da jeg var derovre var de ikke så strikse ved dem der "blot" skulle lave de 16 for/rygside og løbe 2km. Mener enda at der var en pige som ikke kom ind under 12min men fik lov at gå videre alligevel. Ved dem der var til MP prøve var de self rigtig hårde :P

men hvis du bare løber en 3 gange i ugen og laver 15-20 for og ryg side øvelser hver aften og morgen burde du sagtens kunne klare det.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror efterhånden at jeg er der hvor jeg kan klare løbe prøven.. men skal arbejde lidt med udeholdenheden... løb ca.2km den anden dag og gjorde det på knap 8 min.... :) til Danielsson... jeg har søgt opklaringsbataljonen på Bornholm, er det der du har søgt??

jeg skal i morgen starte på muskeltræningen/prøverne med intrsuktør/træner... men der er lys for enden af gangen:) og tak til dem der indtil videre har kommet med gode råd.

Mickel

Link to comment
Share on other sites

er ikke 100% jeg havde min brors telefon med hvor der var sådan et kondi program på:) og mistænker den lidt for at lyve, jeg var også PISSE smadret øm, og rigtig banket da jeg kom hjem fra turen:) men tingene ser ikke lige så PISSE umulige ud nu som i starten... selvom man har været en doven skid hele sit liv, kan man sku mere end jeg lige regnede med:)

Men som sagt er ikke helt 100% sikker på distancen

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man selfølgelig kunne bestå de fysiske prøver, men da jeg var derovre var de ikke så strikse ved dem der "blot" skulle lave de 16 for/rygside og løbe 2km. Mener enda at der var en pige som ikke kom ind under 12min men fik lov at gå videre alligevel. Ved dem der var til MP prøve var de self rigtig hårde :P

men hvis du bare løber en 3 gange i ugen og laver 15-20 for og ryg side øvelser hver aften og morgen burde du sagtens kunne klare det.

Fik Mp-erne tæsk??? :)

Link to comment
Share on other sites

Fik Mp-erne tæsk??? :)

De fleste af dem jeg mødte der oppe havde i hvert fald ikke regnet med 30-40min opvarmning inden de egentlige fysiske prøver....

De sagde at opvarmningen var meget hård, og så var de mere strikse med styrkeøvelserne, gav nogle ommere etc.

Der var 17 oppe til MP-prøve over to dage, kun 2 mand bestod som MP.

Link to comment
Share on other sites

De fleste af dem jeg mødte der oppe havde i hvert fald ikke regnet med 30-40min opvarmning inden de egentlige fysiske prøver....

De sagde at opvarmningen var meget hård, og så var de mere strikse med styrkeøvelserne, gav nogle ommere etc.

Der var 17 oppe til MP-prøve over to dage, kun 2 mand bestod som MP.

Tjaaa, vidste godt mine chancer som kvinde for at komme ind på MP-sergentskolen var små! - Men når kun 2 ud af 17 mænd kommer igennem, ja så er jeg vist lidt ude og skide :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens, bare sørg for at træne noget tid i forvejen... flere af dem jeg snakkede med havde ikke trænet mere end 2-3 måneder op til denne prøve og så kan det være svært for nogen at løbe de 3000m på 14:30.

Jeg har også kun trænet i 3 mdr, men kan stort set alle muskeltestene og kunne næsten løbetesten (indtil jeg fik løberknæ for 1 mdr siden). Skal til optagelsesprøve om en måned, og jeg må først begynde at løbe igen om en uge eller 2. Tvivler på jeg bliver klar til løbetesten. Men så må jeg bare bede dem om at teste mig i de almene sergentkrav, de er jo ingen problem. Ville hele tiden gerne indtil Mp'erne eller i kamptropperne, så jeg må jo bare satse på Holstebro...

Hvad løber man på?? Altså underlag m.m.

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel til Jonstrup, der er løbebanen sådan noget grus... meget godt at løbe på faktisk, bedre end astfalt, der var et par stykker af dem som jeg så, der ikke nåede at løbe de 3000m på 14:30 men da de gennemførte var det godt nok til alm. sergeant. Så bare gå efte MP og hvis ikke det går så tak ja til alm.

Link to comment
Share on other sites

Hej - ville bare lige sige held og lykke med træningen!! ;) .. jeg har os selv søgt konstabel på Bornholm og skal ligeledes til optagelsesprøve her engang i april/juni :smile:

Jeg søgte også til konstabel @ Bornholm, hvor lang tid tar det før man får hjem en bekræftelse på sin ansøgelse??

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel til Jonstrup, der er løbebanen sådan noget grus... meget godt at løbe på faktisk, bedre end astfalt, der var et par stykker af dem som jeg så, der ikke nåede at løbe de 3000m på 14:30 men da de gennemførte var det godt nok til alm. sergeant. Så bare gå efte MP og hvis ikke det går så tak ja til alm.

Ja, jeg skal til Jonstrup! Ja, det ender jo nok sådan - men det er sgu ærgeligt at man får en pisse skade, når man var så tæt på at nå sine mål! Men er sikker på at uanset hvad, så bliver jeg glad for at være i forsvaret!

Link to comment
Share on other sites

Jeg søgte også til konstabel @ Bornholm, hvor lang tid tar det før man får hjem en bekræftelse på sin ansøgelse??

Mvh

altså først søger du vel inde fra deres hjemmeside ? .. så går der nogle få dage, og du vil få tilsendt et personligt ansøgningsskema .. her gik det igen meget hurtigt med at jeg fik et brev med bekræftelse om at de havde modtaget ansøgningen. Til sidst skulle man så gerne modtage en endelig dato for hornår man skal til optagelsesprøve (april/juni måned) dette brev kommer ca. 14 dage før man skal til prøven...

så ja, det korte svar er at det gerne skulle gå meget hurtigt :) ??

Link to comment
Share on other sites

altså først søger du vel inde fra deres hjemmeside ? .. så går der nogle få dage, og du vil få tilsendt et personligt ansøgningsskema .. her gik det igen meget hurtigt med at jeg fik et brev med bekræftelse om at de havde modtaget ansøgningen. Til sidst skulle man så gerne modtage en endelig dato for hornår man skal til optagelsesprøve (april/juni måned) dette brev kommer ca. 14 dage før man skal til prøven...

så ja, det korte svar er at det gerne skulle gå meget hurtigt :) ??

Jeg modtog et brev med bekræftelse om at de havde modtaget ansøgningen idag. Eftersom jeg ansøgte sent så burde jeg få lave optagelseprøver i juni...

Edited by 1911
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share