Økologisk Protein Pulver


KimPetersen
 Share

Recommended Posts

Hej jeg sidder for tiden og kigger på protein pulver for tror ikke jeg får nok.

Jeg har kigget på internettet og fandt denne artikel http://www.alun.dk/helse-whey-protein-test...tein-pulver.asp

Den argumentere for at protein pulver ingen effekt har medmindre det er 100% økologisk

Så vidt jeg kan se er man prisklassen 200 kr for 300 g. det er meget dyrt det er 200 kr om ugen

min krop er jo ikke et tempel så havde ikke tænkt mig at bruge så store summer penge.

Mit spørgsmål er blot kan man godt nøjes med noget der er halv økologisk for såvidt jeg kan se er den pågældende

redaktion på alun meget subjektiv i deres holdninger til økologisk. Selvom de argumentere fornuftigt nok (har biologi C ved faktisk godt hvad der står)

Link to comment
Share on other sites

Jf. http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=48980 kan du godt se bort fra den artikel du linker til, og finde noget billigt pulver.

Der er da ingen i den henviste tråd der har formået at kommentere eller mod-argumentere Aluns artikel omkring ringe kvalitet af det pulver vi ukritiske kaster indenbords efter træning. Men det letteste er selvfølgelig også bare at sige at manden er en idiot :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes artiklen på Alun er god og udførlig. Men jeg studser lidt over dette afsnit:

Kommerciel mælk er blevet opvarmet til høje temperaturer (pasteurisering) hvilket ødelægger de fleste, hvis ikke alle de gode ting i den rå mælk. Desuden kommer ikke-økologisk kommerciel mælk fra køer, der ikke lever op til de økologiske standarder, hvilket yderligere ødelægger mælkens kvalitet.

Man behøver ikke at være noget geni for at regne ud, at eftersom Whey protein / valle protein kommer fra mælk, kan kvaliteten af Whey protein kun være så god som mælkens kvalitet. Dette er en vigtig pointe, som vi vil se nærmere på i det følgende.

Jeg kunne godt tænke mig noget data på, at almindelig mælk er ødelagt efter pasteurisering. Jeg drikker selv minimum én liter almindelig letmælk om dagen, så det kunne da være rart nok at vide om jeg ødelægger min krop. :laugh: Mit proteinpulver er også 'almindeligt', så det er jo helt i hegnet ifølge forfatteren. :tongue:

Der er enkelte 'frelste' afsnit, som det ovenfor er et eksempel på, men overordnet synes jeg artiklen er god og kommer vidt omkring emnet protein og proteinpulver. Det er bare den kategoriske afvisning af 'almindelige' mælke/proteinprodukter der gør, at jeg lige sætter hælene i. For veldokumenteret reklame for eget produkt er godt. Men at det samtidig skulle betyde at alt andet er ødelagt og dårligt, det tillader jeg mig at stille spørgsmålstegn ved.

Link to comment
Share on other sites

Der er da ingen i den henviste tråd der har formået at kommentere eller mod-argumentere Aluns artikel omkring ringe kvalitet af det pulver vi ukritiske kaster indenbords efter træning. Men det letteste er selvfølgelig også bare at sige at manden er en idiot :smile:

Jamen du er da velkommen til at komme med input..

Link to comment
Share on other sites

Jamen du er da velkommen til at komme med input..

Det synes jeg desværre ikke min indsigt i emnet er god nok til. Jeg fandt det blot vigtigt at pointere at der ikke var nogen i den tidligere tråd om selvsamme der var i stand til at give nogle kommentarer med lidt faglig substans. Og jeg ved ikke om der er nogen herinde der kan har mod på det/den nødvendige viden - Stubbe eller Antaus måske.

Link to comment
Share on other sites

I.flg. mejeriforeningen sker der en mindre denaturering af valleproteinet under pasteuriseringen af mælken, men dette betyder så vidt jeg ved ikke nødvendigvis at proteinet bliver uoptageligt, en meget stor del af de proteiner vi indtager er denatureret, eks. proteinerne i fjerkræ og kød produkterne.

Jeg tror mere at graden af denaturering af valleproteinet vanskeliggører udvindingen af det fra mælken, og derved sætter jeg spørgsmålstegn ved om at der overhovedet når denatureret valleprotein ned i de valleprotein produkter der bare er af en nogenlunde kvalitet.

Så personligt tror jeg ikke der er forskel i anvendelsen af proteinerne eller nogen af de andre makronæringsstoffer i valleproteinpulveret om det så er konventionelt eller økologisk, jeg kan dog sagtens forstille mig at der er forskel i indholdet af mikronæringsstoffer, men det er de færreste der indtager deres proteinpulver pga. mikronæringsstofferne.

Desuden bliver, så vidt jeg er orienteret, økologisk mælk pasteriuseret ved varmebehandling ligesom konventionel mælk.

Edited by Psygurd
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle denatuering være et problem?

Hvis denatuering er et problem hvordan indtager i så jeres protein? Intravenøst?

Præcis Polle... Mavesyre er rimelig denaturerende hvis det ikke skal den vej så skal det som du skriver skydes direkte ind i den mest superficielle blodåre du kan finde

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle denatuering være et problem?

Hvis denatuering er et problem hvordan indtager i så jeres protein? Intravenøst?

Ja det burde ikke være noget problem, men det er vel det alun mener er problemet? det er sådan jeg lige forstår det i hvert fald..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det vallekoncentrat (som promax jo er), som han bl.a selv har været med til at udvikle, skulle være så dårligt som han påstår, hvordan kan det så være at hhv. valle koncentrat og valle isolat har så høje BV indeks - de to ting er modstridende i mine øre

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share