Temperaturstyring


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid restitueret langsomt som var jeg moden til plejehjem (og det bliver bestemt ikke bedre med tiden) og da jeg nu forsøger med at træne flere dage i træk pønser jeg på at trænertrick fra Alsvanskan (hedder det vist) jeg læste om i en svensk avis sidste år. Nemlig at lade benene komme i skiftevis koldt og varmt vand.

Da jeg ikke har badekar er det lidt bøvlet - har endelig fundet en balje som jeg troede jeg kunne være i men kan kun klemme mig ned i den hvis jeg sidder på hug og det er jo ikke en position der fremmer blodcirkulatiuonen så det gik ikke. Jeg overvejer at købe en balje mere og nu kommer jeg endelig frem til spørgsmålet.

Hvis jeg laver en balje med varmt vand og en med kold vand så sparer jeg en masse vand. Men hvis benene skal være nogenlunde udstrækte er der kun plads til et ben ad gangen.

Kan kroppn tåle at man putter det ene ben i koldt vand og det andet i varmt - det er jo ikke en situation som urmennesket kunne komme ud for er er lidt i tvivl om kroppen kan styre de modsat rettede indputs?

Og kan man forestille sig at det ødelægger effekten så det er forgæves pineri med det kolde vand?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt i tvivl om hvilken effekt du ønsker at opnå ved at smide stænger i henholdsvis koldt og varmt vand, men det LYDER som om du ønsker at øge blodcirkulationen. Den bedste måde at gøre dette på vil uden sammenligning være aktiv restitution, i og med du ønsker den øgede blodcirkulation i selve muskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Ham svenskertræneren brugte det når spillerne havde et presset kampprogram og det var vist netop for at øge blodcirkulationen - når jeg har prøvet at pøse vand med bruseren bliver stængerne også krebsrøde så det virker i alla fald i huden og når man begynder at ryste af kulde, så er det vel trængt ind i dybden.

Det med aktiv restitution har jeg prøvet men er altid mere træt dagen derpå end jeg ville have været hvis jeg blot havde dovnet den. Forskellen er også at vandpjaskeriet skal foregå lige efter træning og et eller andet sted ville være lækkert at have det overstået. Ikke sådan når man også er dvask :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker går hen mod kuldeterapi....

Ved ikke om der er nogle begavede MOL'er som ved mere om det end mig.

Men det går ud på flg:

Kun iført undertøj og åndedrætsværn går man ind i et -120grader koldt rum, hvor man opholder sig længere og længere tid (der bliver lavet grundige målinger på blodtryk o.lign. for sikkerheden.) Det skulle øge restitutionsevnen. Jeg har ikke selv prøvet det, men en gruppe svømmere jeg kender prøvede det på en træningslejr i polen. Stedet er også benyttet af det polske landshold.

På daværende tidspunkt var der vist ikke noget forskning der understøtter hvorfor man gør det, men spændende lyder ideen..

Ved ikke om der er kommet noget forskning der kan understøtte teorierne omkring det, og skal ærligt sige jeg heller ikke helt kender teorierne. Men det minder vel lidt om det den kære svenske træner gør.

Det er vel også en udbredt kendsgerning at NBA og NFL spillere bruger isbad i korte eller længere tid for at restituere i en pakket kampprogram..

Link to comment
Share on other sites

Har du styr på din kost ? den er meget afgørende for din restitution

Ikke en skid. Prøver at holde nogle grundprincipper: ikke alt for meget fedt, 600 gram grønt pr dag (helst halvdelen fra grøntsager), rimeligt proteinindtag og mindst 6 måltider pr. dag. Alligevel er jeg ret tit sulten men bøvler med at holde vægten nede i nærheden af de 90. Kunne være man skulle knalde nogle feriepenge af på en der har forstand på kost OG motion (har gennem arbejdet haft en diætist som var OK hvis man havde sin fritid på sofaen men man kunne sq ikke træne på kostplanen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share