Meniskskade, hvor lægen siger: Du må gerne træne!


Mrvica
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen ...

Jeg er lidt ud på dybt vand!!!! :(

For 3½ uger siden, slog jeg mit knæ til fodbold. Jeg lavede en glidende takling (tror det er derfor), men spillede hele kampen UDEN smerter eller noget. Efter kampen da jeg havde taget et bad, begyndte min knæ at gør TEMMELIG ondt ... Jeg kunne ik gå ned af trapper uden smerter eller bøje det, mens jeg sad i en bestemt position.

Jeg tog på skadestuen og fik at vide at jeg havde en mindre læsion på menisken og at jeg skulle holde pause i 2-3 uger. Det har jeg så gjort, og jeg tog til min egen læge her i dag!!

Jeg har ikke rigtig haft smerter, kun ømhed om aftenen efter at jeg har været på fødderne hele dagen, eller været på arb. Men ingen decideret smerte, som da det skete. !

Lægen lavede alle mulige vrid osv, og jeg forklarede at jeg ik havde smerter, men det var rigtig ømt og ubehageligt... Hun konstateret at der ik var noget, og sagde: Du træner bare igen... Så var jeg til basket i dag og lige nu: AAAAAWWW hvor har jeg smerter .. !!! Kunne ikke engang gå ned af trapperne ved metroen :(

Jeg spurgte lægen: Hvad hvis det gør ondt når jeg løber. Lægen svarede: Så tager du bare et knæbind på .. Det har jeg self. ik prøvet, men jeg tvivler stærkt at det vil hjælpe...

Jeg er temmelig meget i tvivl om hvad jeg skal gør ??? For som sagt, når jeg ik træner, gør det hellere ik ondt, kun ømhed. Der har ikke været nogen hævelser, som man kunne se eller noget... Men nu har jeg spillet fodbold på rimelig høj plan og det samme med basket, så er RIGTIG FRUSTRERET lige nu ...

Er der nogen derude, der kan hjælpe mig lidt ???

På forhånd tak ...

Mvh. en meget frustreret ung kvinde :( :(

Link to comment
Share on other sites

For 3½ uger siden, slog jeg mit knæ til fodbold. Jeg lavede en glidende takling (tror det er derfor), men spillede hele kampen UDEN smerter eller noget. Efter kampen da jeg havde taget et bad, begyndte min knæ at gør TEMMELIG ondt ... Jeg kunne ik gå ned af trapper uden smerter eller bøje det, mens jeg sad i en bestemt position.

Der er en del andre tråde om lignende knætraumer i dette forum, som jeg vil anbefale dig at læse.

Knæskader skal altid tages alvorligt.

Her er lidt råd:

1. Du må kun aktivere dit knæ i det omfang at det ikke medfører smerter, ømhed, hævelse og irritation.

2. Prøv RICE. RICE-princippet bør stort set altid anvendes ved akutte ledtraumer, som f.ex. i knæet, som du har været udsat for. RICE har størst effekt de første 24-48 timer efter skader, men princippet kan også anvendes i sin helhed eller delvist ved ikke-akutte skader. RICE= Rest Ice Compression Elevation.

Her er Ro (som anbefalet på skadestuen) IKKE nok. Knæet skal ises, holdes eleveret og i ro samt støttes (efter behov) med et støttebind (fås i Matas).

3. Praktiserende læger ved generelt ikke ret meget om knæskader og fejldiagnosticerer ofte. Det "råd" du har fået er decideret forkert.

4. Tag til lægen igen og INSISTER på en henvisning til ortopædkirurg. Bed om en MR-scan, hvis ortopæden ikke kan give en plausibel diagnose, der stemmer overens med din egen opfattelse af symptomer og det objektive billede. Ortopæder kan heller ikke "se" hvordan knæet ser ud indvendigt ved at glo på det udefra og hive lidt i det...

- Røntgen viser kun brud og en smule af brusk og bruges efterhånden kun ved mistanke om decideret brud

- Ultralyd kan vise nogle af bløddelene, men det er nemt at tage fejl, for billedet er grumset.

- MR-scan kan være misvisende eller intet vise og kan aldrig stå alene som diagnosticeringsgrundlag, men giver et bedre billede af bløddelene (menisk, korsbånd, ledkapsel, ledbånd osv).

5. Læs mere om forskellige knæskader her - før du tager til lægen: http://sportnetdoc.dk/links-knee.htm, så du kan få den rette behandling

6. Du kan godt have inflammation/hævelse i knæet og ikke have symptomer herpå. Der kan være indre hævelser i knæet (1. grads effusioner). Inflammation/effusion slider på bløddelene i knæet og forøger risikoen for forværring/yderligere skader.

7. Snak med din læge/ortopæd om evt. NSAID, således at dit knæ ikke udsættes for vedvarende inflammation

8. Undgå at gå ned af trapper, når dit knæ p.t. ikke er i stand til det. Belastningen er for voldsom og du risikerer yderligere skade

9. Læs om menisklæsioner her - og tjek med dig selv om du kan genkende symptomerne: http://sportnetdoc.dk/injury/08-05.htm

Menisklæsioner heler ikke op af sig selv, men kan sys eller skæres væk. Ubehandlet dannes arvæv eller læsionen forværres. Det er dog ikke sikkert at det er din menisk, der er revnet (vi diagnosticerer ikke herinde), men din skadesbeskrivelse kan godt give menisklæsioner.

10. Du kan vælge selv at betale en konsultation (ca. 1000-1500 DKK) hos et af privathospitalerne, der har speciale i ortopædkirurgi og dermed undgå ventelisten til at starte med.

I København findes Parkens Privathospital og nogen herinde har vist bud på de jyske..

Link to comment
Share on other sites

meezer kommer med et rigtigt godt svar.

Jeg har været ude for det samme som dig. Min læge trækkede også tiden med at sige at knæet skulle have ro. Jeg havde præcis de samme syntomer. Jeg beskadiget 25 % af den udvendige menisk og flosset den indvendige. Efter længere kamp med lægen tog jeg på ciconia hvilket er et privat hospital i århus. og betalte 1500 kr. Jeg fik en henvisning til en MR scanning.

Jeg fortryder at jeg ikke pressede min læge noget mere. jeg var alt for flink og tænkte at det var mig som var problemet, for jeg fejlede jo ikke noget hos lægen, men kun når jeg spillede fodbold.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Gameboi:

Puha ... Jo tak .. Skal ind til lægen igen i morgen og der vil jeg simpelthen kræve en MR skanning eller henvisning til ortopædkirurg. Hvis ikke, så skifter jeg læge og så må jeg se hvad der sker.. !

Kan du spille igen nu normalt? Var mr-skanningen nok til at de kunne se hvad der var galt med dit knæ ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share