Hvornår skal man indtage protein?


Kristian Dupont
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg læste i Berlingske (artiklen er desværre blevet fjernet) at et forsøg har vist at styrketræning (især med henblik på opbygning af muskelmasse) gav meget bedre resultater ved indtagelse af protein lige efter træning end hvis man venter to timer eller mere. I artiklen foreslår de at man drikker skummetmælk eller bedre endnu - kakaoskummetmælk da sukkeren vil hjælpe kroppen med at optage proteinerne.

Mit spørgsmål er så: hvad vil "lige efter træning" sige? Jeg plejer at indtage en dejlig :) proteinpulverdrik når jeg er kommet hjem hvilket vil sige efter udstrækning, bad, omklædning og en cykeltur - det er faktisk ofte over en halv time efter jeg stoppede den egentlige træning. Og mere end to timer efter jeg udførte den første øvelse.

Er dette alligevel godt nok, eller skal jeg drikke det under bruseren eller måske endda under øvelserne i stedet for vand?

Link to comment
Share on other sites

Hej Kristian

Den undersøgelse, du så refereret i avisen, kan du også finde beskrevet indgående her på siden: (http://www.motion-online.dk/protein_2t.htm)

Som det har været fremme en del gange her på siden, så har cacaoskummetmælk et indhold af kulhydrat, fedt og protein, der er fordelagtig.

Som det også omtales i redaktionens kommentar til artiklen, så er det muligt, at man vil få en endnu bedre effekt af at indtage sin drik under træningspasset, da der kun er en vis optagelseshastighed gennem tarmen.

Du skal regne med, at hvis du indtager din drik 1 time efter træning, så går der yderligere 1/2 til 1 time (afhængigt af tarmens gennemblødning) før næringsstofferne er optaget.

Mvh. Thomas  

Link to comment
Share on other sites

hmm.....jeg tror vi skal holde det klart, at selvom skummetmælks cacao da indeholder gode ting, kan det altså slet ikke konkurrere med en protein shake!

Men man kan med fordel drikke cacao mælken, iløbet af dagen, hvis man fx. løber sur i sin mælk. Og det er da dejligt at der endelig er noget som smager lækkert, og rent faktisk er godt samtidigt!  :)

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg godt nok ikke helt enig med dig atomnisse. Jeg har læst at man IKKE skal blande sit proteinpulver op med mælk lige efter træning, da dette vil gøre at det bliver optaget langsommere af kroppen.

Men selvfølgelig er cacaomælk bedre end ingenting lige efter. En shaker til en 20-30 kr. mener jeg nu er en god investering.

Link to comment
Share on other sites

hmm, pumba det ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om. Jeg må indrømme at jeg ikke har nogen gode argumenter, hvorfor man skal holde mælk og protein adskildt/samledt, men omvendt anbefales der skummetmælk på produkterne fra "performance", og de virker for mig.... :)  Så får man jo også lidt flere proteiner fra mælken....

Link to comment
Share on other sites

Nødvendigheden af kosttilskud og eksistensen af det såkaldte "window of opportunity" er blevet diskuteret en del herinde. Prøv f.eks. at se Protein efter træning

Det er naturligvis vigtigt at få kulhydrat og protein umiddelbart efter træning, men f.eks. at stille så præcist et tidsinterval op som 35 min. kan jeg ikke tage seriøst. Der er for mange individuelle faktorer at tage hensyn til.

Mange herinde har givet udtryk for, at de ikke kan mærke forskel i deres resultater, hvadenten de bruger kosttilskud eller ej. Jeg tror kosttilskud (navnligt protein) har en gavnlig effekt, men det vigtigste er stadig din kost. Jeg er tilhænger af "Super Saturation"-princippet, der i al sin enkelhed går ud på, at kroppen altid skal have protein til rådighed. Derfor skal du spise 6 daglige måltider, der alle er rige på protein. Hvis du følger dette princip, skal du ikke regne med at gå slank og rippet igennem din masseopbygningsperiode, men det mest effektive er altså også at bygge masse uden hensyntagen til fedtprocenten og så smide fedtet, når du er ved at være tilfreds med størrelsen. (Dette er ikke en opfordring til at spise uhæmmet af fede madvarer, men derimod en opfordring til ikke at forsøge at bygge muskelmasse og tabe fedt samtidig).

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er over i petitesse afdelingen, når vi snakker om hvor vidt man skal blande sit pulver i mælk eller vand, og om hvorvidt man skal indtage sin protein drik lige efter sit sidste sæt, eller 20 minutter efter. Det såkaldte "window of opportunity" er efter min mening ikke et "nu er det åbent" og "nu er det lukket" vindue. Det fortæller bare noget om at kroppens villighed til at omsætte protein er forøget de første stykke tid efter træning. Den villighed vil langsomt fortage sig, hvis man ikke indtager proteinet indenfor et givent tidsrum. Jeg har i perioder indtaget proteinet lige efter træning, og andre først når jeg kom hjem en halv times tid efter træning. Jeg har ikke kunnet mærke en forskel i hverken kroppens evne til at opbygge styrke og muskelmasse eller i mine restitutive egenskaber. Hvis folk bare er opmærksomme på at få protein så hurtigt som muligt, så tror jeg det er lige meget om det er 2 minutter efter, eller om det er 22 minutter efter. Forskellen er minimal og ligegyldig, som jeg ser det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En protein shake indeholder som regel Whey Protein, hvilket optages meget hurtigt, især på tom mave efter træning. Det vil være opbrugt i løbet af ½ time. Derfor kan det være en forddel at tage sit protein sammen med f.eks ½ liter mælk. Fra den halve liter mælk får du 17 gram mælke protein som er langsomt fordøjeligt og det vil sige at du ved at drikke det lige efter træning kan tilføre kroppen protein over 1½ time istedet for ½time hvis du blandede dit Whey op med vand.

Mit forslag til en shake lige efter træning, dvs inden man går i bad, består af:

Ca. 30 g Whey (hurtigt fordøjeligt)

Ca. 40 g simpelt sukker f.eks. Dextrose

Ca. 5 g Creatine

Ca. 5 g Glutamine

Dette blandes op med ½ liter skummetmælk som indeholder:

17 g mælkeprotein (langsomt fordøjeligt)

21 g mælkesukker

Jeg vil anbefale at man blander det lige inden man drikker det da Creatinen ikke har godt af at ligge i væske i længere tid.

Et godt produkt er MyoMax fra Scitec Nutrtion, men dette er også røvdyrt hvis man ikke har forbindelser til de rigtige steder.

Hvad mener i andre om mit forslag til en shake?

Link to comment
Share on other sites

40g sukker???   det er sku meget.....jeg plander slet ikke sukker i min drik, men jeg har hørt at jeg såske burde. Tilgengæld bruger jeg altid mælk, fordi mit hoved siger mig at det er bedre med de flere proteiner (og alle de andre gode ting i mælk), men om der er en mærkbar forskel, på om man bruger vand eller mælk, kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg syntes nu også at det smager bedst med mælk..... :)

Link to comment
Share on other sites

40g sukker???   det er sku meget.....jeg plander slet ikke sukker i min drik, men jeg har hørt at jeg måske burde. Tilgengæld bruger jeg altid mælk, fordi mit hoved siger mig at det er bedre med de flere proteiner (og alle de andre gode ting i mælk), men om der er en mærkbar forskel, på om man bruger vand eller mælk, kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg syntes nu også at det smager bedst med mælk..... :)

Link to comment
Share on other sites

Ideen med de 40 gram kulhydrater, er at kroppen er depleted for kulhydrater efter et træningspas. Og den primære og mest effektive energikilde for kroppen er kulhydrater. Hvis du kun indtager 30 gram protein vil din krop "omdanne" proteinet til kulhydrater og forbrænde det som energi og dermed har du ikke protein til hyperthrofi. Derfor er det vigtigt at du indtager kulhydrater, især simple kulhydrater. Den mest simple er dextrose (druesukker), men du skal ikke begynde at blade dit protein med faxe kondi som en af mine kammerater gjorde :) Det vil du hurtigt fortryde. Du kan købe dextrose i pulver form og tablet form i matas. Men nu om dage laver mange producenter proteinpulvere indeholdende dextrose i det rigtige blandingsforhold. Det er dog en dyr men bekvem løsning at købe et sådant pulver.

Link to comment
Share on other sites

ups, sorry for mit "dobbelt indlæg", min comp. har været lidt dum idag!

Nå, men tilbage til tråden.

Jeg spiser altid WG lige efter træning (og selvfølgelig protein drik også). Det skulle give mig rigeligt kulhydrater, til at min protein shake, ikke bliver omdannet til ren energi........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share