Jeanette`s Log


Jeanette Eggers
 Share

Recommended Posts

Total ude af form og med alt for mange kilo fordelt over en hobit krop er det på høje tide jeg kommer i omdrejninger og smider det overflødige og kæmper mig tilbage til en form jeg kan være stolt af.

Det handler om at have fokus på kosten, motionen, viljen og efaringer har vist mig at det er godt for mig at have en logbog til at fastholde mig selv og hold øje med udvikling. Derudover så er der altid gode råd og vejledning at hente her på MOL igennem de mange bruger, artikler og ligesindet.

Hilser pænt på dem jeg kender og dem jeg endnu ikke har mødt.

De skræmmende tal fra d.4 marts 2010 :nonono:

Hobbitten måler; 167 cm

Vægt; 85 kg

Bryst; 110 cm

Arm; 36 cm

Talje; 96 cm

Hofte; 109 cm

Lår; 67 cm

:crazy::nonono::dry:

Center; Fitness world - Odense C

Målet er vægttab så højde og drøjde passer sammen!

Edited by Jeanette Eggers
Link to comment
Share on other sites

Hej Jeanette,

velkommen og held og lykke med dit projekt. Hvordan har du tænkt dig at gribe det an?

Jeg er selv gået fra 93 kg til 73 kg siden juni sidste år, - fra overhovedet ikke at kunne løbe til at løbe ca. 25km pr. uge, samt leve i et håb om at lave en marathon indenfor 2010.

Jeg valgte at løbe og løbe og løbe selvom jeg ikke var eller er god til det. Men jeg prøver på at hygge mig med det, ikke overanstrenge mig og lytte godt til min krop. MEN jeg sørger for at komme ud 2 - 4 gange om ugen. Det har jeg været god til.

Ved en lejlighed har jeg på min log rost de overvægtige løbere. Det er dem der er heltene rundt omkring på løberuterne.

Men læs evt. mere på min log eller min profil hvor jeg fortæller mere om hvad jeg har gjort og haft det godt og nemt med.

Mange gode hilsener

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ja velkommen til MOL

Som du sikkert ved (men nu skriver jeg det alligevel) sker vægttab først og fremmest i køkkenet medmindre man er en eliteatlet der forbrænder 1000vis af kcal'er dagligt i form af træning.

Derfor handler det om at begrænse mængden af kcal'er. Dette gøres nemmest ved at spise meget protein i form af fedtfattig kød såsom kylling, oksekød, svinekød lam, fedtfattig ost osv osv, dette da protein mætter meget. Fed fisk er dog den eneste undtagelse der bekræfter reglen.

Spar på sukker i og andre kulhydratrige kilder såsom hvide ris, pasta, hvidt brød osv. Det er kcaltætte fødevarer man hurtigt får spist for meget af. Istedet bør dine kulhydrater komme fra grønsager, såsom salat, gulerødder, kål, rødbeder osv (spar på kartoflerne)

Derudover er en smule fedt til hver måltid en god ide men kun en smule i form af fiskeolie eller olivenolie/hørfrøolie da fedt er med til at nedsætte tømningshastigheden i mavsesæk og tarm, hvilket også vil holde dig mæt i længere tid imellem måltider.

Drik vand eller grøn the. Kaffe kan du selvfølgelig også drikke men spar på flydende kcal'er såsom mælk, juice, saftevand og sodavand. Du kan dog godt drikke sodavand og safte vand i lightudgaver men spar på det da de muligvis kan trigge sultfornemmelse (jeg har dog ikke selv oplevet det på egen krop men det kan være anderledes for dig)

Kort opsummeret:

Spise fedtfattige proteinkilder til alle måltider, spise grønsager til alle måltider (ind imellem frugt men ca. 70-80% skal være grønsager), få lidt god fedt til alle måltider i form af fiskeolie/hørfrøolie eller olivenolie

Drik vand

Derudover er motion selvfølgelig vigtigt men her bør du nok istedet se på motion som en buffer samt som et redskab til at undgå vægtøgning.

Et godt psykologisk redskab for at skabe vedholdenhed under vægttab er at smide enkelte dage ind hvor du tillader dig selv noget af det du normalt prøver at holde dig fra dog stadig i begrænsede mængder. Ca. hver 14. dag og når du er nået længere i forløbet ca. hver 7 dag.

Dog ødelægger fester og andre sociale arrangementer ikke din plan men der skal tages højde for det

Håber at det hjalp lidt og hvis ikke så har jeg da brugt lidt ekstra serverplads :tongue:

Hvis du ikke ved hvordan du tæller kcal'er bør du straks lære det og anvende det i forbindelse med et program, dem findes der flere af på nettet. Den største fejl man typisk begår er at overestimere kcalforbrug i forbindelse med motion og underestimere kcal'er i forbindelse med mad

Vh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Jeanette,

velkommen og held og lykke med dit projekt. Hvordan har du tænkt dig at gribe det an?

Jeg er selv gået fra 93 kg til 73 kg siden juni sidste år, - fra overhovedet ikke at kunne løbe til at løbe ca. 25km pr. uge, samt leve i et håb om at lave en marathon indenfor 2010.

Ole

Kære Ole

Stor respekt - jeg bukker mig i støvet.

Jeg er kun lige kommet igang i Fitness world med ren cardio og slet ikke med en plan.

Netop derfor jeg vidste jeg måtte herind og være seriøs!

Tak for dine ord og jeg vil lige læse på din log i løbet af weekenden.

Jeanette

Link to comment
Share on other sites

Ja velkommen til MOL

Derfor handler det om at begrænse mængden af kcal'er. Dette gøres nemmest ved at spise meget protein i form af fedtfattig kød såsom kylling, oksekød, svinekød lam, fedtfattig ost osv osv, dette da protein mætter meget. Fed fisk er dog den eneste undtagelse der bekræfter reglen.

Spar på sukker i og andre kulhydratrige kilder såsom hvide ris, pasta, hvidt brød osv. Det er kcaltætte fødevarer man hurtigt får spist for meget af. Istedet bør dine kulhydrater komme fra grønsager, såsom salat, gulerødder, kål, rødbeder osv (spar på kartoflerne)

Drik vand eller grøn the. Kaffe kan du selvfølgelig også drikke men spar på flydende kcal'er såsom mælk, juice, saftevand og sodavand. Du kan dog godt drikke sodavand og safte vand i lightudgaver men spar på det da de muligvis kan trigge sultfornemmelse (jeg har dog ikke selv oplevet det på egen krop men det kan være anderledes for dig)

Kort opsummeret:

Spise fedtfattige proteinkilder til alle måltider, spise grønsager til alle måltider (ind imellem frugt men ca. 70-80% skal være grønsager), få lidt god fedt til alle måltider i form af fiskeolie/hørfrøolie eller olivenolie

Drik vand

Derudover er motion selvfølgelig vigtigt men her bør du nok istedet se på motion som en buffer samt som et redskab til at undgå vægtøgning.

Hvis du ikke ved hvordan du tæller kcal'er bør du straks lære det og anvende det i forbindelse med et program, dem findes der flere af på nettet. Den største fejl man typisk begår er at overestimere kcalforbrug i forbindelse med motion og underestimere kcal'er i forbindelse med mad

Vh Thomas

Hej Thomas

Jeg har aldrig talt kcalèr og aldrig været på "slank" - jeg skal helt klart lære meget og ind i kampen. Den alle første kamp var at skære alt sukker ud - for fanden jeg led de første 14 dage. Kaffen er skåret ned og vand er trukket ind.

Grøn the ersatter meget af det som før var kaffe så det er et "Check!"

Jeg kan læse her jeg skal have mange flere grønsager på kost planen.... tjek!

Godt man bor tæt på Bazar.

Tak for dine gode råd..... nu må jeg heller se at få lavet mig en kostplan og lære at tælle de der kcaler!

Link to comment
Share on other sites

Dagens indtag:

Morgenmad: 1,5 dl havregryn med mini mælk

Snack; 1 banan + 5 tørret abrikoser

Frokost; 2 skiver rugbrød med kalkun og agurk

Snak; 1 gulerod + 1 avocado

Aftensmad; 600 g blandet rodfrugter bagt i ovn med olivenolie og krydderier.

Motion:

1 times PW

Hej igen Jeanette. Du får imo al al al for lidt protein i form af kød og eller fisk.

Hvorfor tørrede abrikoser? mht kcaler er tørret frugt virkelig skidt da det er en hurtig måde at få al for mange kcal'er på.

Det er heller ikke meget sund fedt jeg ser enten i form af fiskeolie eller olivenolie/hørfrøolie

Hørfrø eller olivenolie gør sig rigtig godt på/i salater med enten eddike balsamico eller begge dele.

Jeg siger ikke at du skal spise ifølge de råd jeg giver men jeg er overbevist om at det vil hjælpe dig i længden

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Jeanette. Du får imo al al al for lidt protein i form af kød og eller fisk.

Hvorfor tørrede abrikoser? mht kcaler er tørret frugt virkelig skidt da det er en hurtig måde at få al for mange kcal'er på.

Det er heller ikke meget sund fedt jeg ser enten i form af fiskeolie eller olivenolie/hørfrøolie

Hørfrø eller olivenolie gør sig rigtig godt på/i salater med enten eddike balsamico eller begge dele.

Jeg siger ikke at du skal spise ifølge de råd jeg giver men jeg er overbevist om at det vil hjælpe dig i længden

Tak for de gode råd - som jeg tag til mig.

Jeg var faktisk ikke klar over de tørret frugter var så slemme :nonono: så det er dejligt at vide.

Hvor meget protien skal jeg gerne indtage pr dag?

Dagen i går var en typisk dag hvor jeg bare ikke havde lyst til kød - men jeg kunne bare have drukket en protien shake.

Har du evt mængde på de sunde olier jeg gerne skal have med i kosten for det vil hjælpe mig en del. :smile: ?

Tusind tak fordi du tag tiden til at give de gode råd *S*

Link to comment
Share on other sites

Dagens indtag;

Morgenmad; 1,5 dl havregryn

Snack; 1 pære

Frokost; 1 protien shake med frossen hindbær og 1 banan

Snack; Vindruer + 1 gulerød

Aftensmad; 2 skiver kalvelever, 1 løg, champigion og coldslaw bare med hjemmerørt sennepsdressing med olienolie

Motion; Cykeltur til munkebo og retur. (Vejret var jo fantastisk!)

Edited by Jeanette Eggers
Link to comment
Share on other sites

Dagens indtag;

Morgenmad; 1,5 dl havregryn med minimælk

Snack; 1 æble

Frokost; Hjemmebagt fuldkorns + havregryns boller med salat, skinke, løg og advokado

Snack: Ingen - glemte det.

Aftensmad; Blandet salat, rødkål,1 kalkun frikadelle (kalkun frikaller lavet af kød,havregryn, 1 æg, salt, peber, løg, fuldkornsmel og minimælk og knold seleri) og fromais frai dressing (1spsk FF, citron saft, blandet friske krydderurter, salt og peber og olie)

Motion - forårsrengøring!

Edited by Jeanette Eggers
Link to comment
Share on other sites

Nu synes jeg det begynder at se lidt bedre ud Jeanette

Hvad med at spise fisk og æg?

Mht olie bruger du bare hvad der svarer til ca. en spskfuld udover salat osv

Fiskeoliekapser fåes meget billigt i fakta og 5styk af dem til et måltid er ikk helt af vejen

Link to comment
Share on other sites

Nu synes jeg det begynder at se lidt bedre ud Jeanette

Hvad med at spise fisk og æg?

Mht olie bruger du bare hvad der svarer til ca. en spskfuld udover salat osv

Fiskeoliekapser fåes meget billigt i fakta og 5styk af dem til et måltid er ikk helt af vejen

Smiler sindsygt stolt nu..... :4mewantfood:

Det er ca hvad jeg har brugt af olie så der er jeg på rette vej. Vi spiser faktisk meget fisk herhjemme men jeg kan jo sagten supplere med fiskeolie tabletter.

Mener du 5 pr. måltid? Det lyder af meget?

Æg er jeg ikke så god til at spise måske jeg kan proppe dem ind til frokost - det vil være en rart forandring.

Er 1 æg til frokost nok?

De kalkun deller smagte sindsygt godt :superman:

Iøvrigt ved du noget om hvid hvedemel?

Jeg overvejer om jeg kan bruge det i min hjemmebag med god samvittighed?

:dry:

Edited by Jeanette Eggers
Link to comment
Share on other sites

Morgenmad; 1,5 dl havregryn med minimælk

Snack; 1 banan

Frokost; Hjemmebagt fuldkorns + havregryns boller med salat, tun , løg og advokado (+ 5 fiskeolie kapsler)

Snack: 1 banan.

Aftensmad; Blandet salat, rødkål,1 kalkun frikadelle (kalkun frikaller lavet af kød,havregryn, 1 æg, salt, peber, løg, fuldkornsmel og minimælk og knold seleri) og fromais frai dressing (1spsk FF, citron saft, blandet friske krydderurter, salt og peber og olie)+ 5 fiskeolie kapsler

Motion - kun en slentre tur med min søn igennem Odense.

Link to comment
Share on other sites

Træning i dag

¾ time på løbebånd (PW, Løb og PW med stigning )

Første dag med styrketræning glemte at skrive kg

Cable curls 3 x 10 gentagelser

Curls på maskine 3 x 10 gentagelser

Lateral raises på maskine 3 x 10 gentagelser

Rear delt laterals i flyesmaskine 3 x 10 gentagelser

Bench press på maskine 3 x 10 gentagelser

Front pulldowns 3 x 10 gentagelser

Behind the neck pulldowns 3 x 10 gentagelser

Seated pulley rows 3 x 10 gentagelser

Back extentions 3 x 10 gentagelser

Angled leg pres 3 x 10 gentagelser

Leg extentions 3 x 10 gentagelser

Leg curls 3 x 10 gentagelser

Siddende leg curls 3 x 10 gentagelser

Crunches 3 10 gentagelser

Twists 3 x 10 gentagelser

Uhha synes ikke jeg fik alle muskler med og skal vist lige have kigget på hvilken øvelser jeg skal tag pr træning. Jeg er dog ok tilfreds med min første trænings pas med styrketræning i lagt. 3 uger med ren kondi træning er hyggeligt men damn jeg kan lide den buzz jeg har i kroppen nu!

Edited by Jeanette Eggers
Link to comment
Share on other sites

Dagens indtag:

:4mewantfood:

Morgenmad: 1,5 dl havregryn, minimælk, 5 fiskeolie kapsler

Snack: efter træning - 2 bananer

Frokost; 1 fuldkorns hj bag bolle med makrel, løg og salat, 5 fiskeolie kapsler

Snack; 1 mango

Aftensmad; Kylling bryst, 1 bagt kartoffel, salat med olie og eddike dressing, 5 fiskeolie kapsler

Link to comment
Share on other sites

Et par super hektiske dage men jeg har lært meget af dem. Når man render fra møde til møde, hjælper venner med ombygninger, møble indkøb og mm skal man tag sine måltider og fiske olier med sig. For måltiderne har en stor betydning. Jeg har ikke fået fået nok at spise, olier eller væske og slet ikke nok protien. Det skal jeg lige have styr på i fremtiden når jeg møder de travle dage. Heldigvis har jeg snilt kunne holde mig fra sukker og fed mad :4thumbup:

Back on track!

Tirsdag

Morgenmad; Havregryn med minimælk

Frokost; Protien bar

Snack; 1 pære

Aftensmad; Omelet med saltat

Snack; 1 banan.

Motion - flyttemands arbejde

Onsdag

Morgenmad; Havregryn med mælk

Snack; 1 banan

Frokost - :nonono:

Snack; :nonono:

Aftensmad, kylling salat

Motion - Cykelturer men slet ikke nok :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg har et lille råd. Hvis du vil lære en del omkring kcal, så madlog alle penge værd. Jeg har tabt 30kg med det, dog uden at tælle kcal, men blot læse og lære af det :)

www.madlog.dk

Jeg glæder mig til at følge din kamp :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share