Er én dag nok til at smadre en hel slankekur?


Studenten
 Share

Recommended Posts

Normalt spiser jeg sundt og tænker meget på den slanke linje, da jeg ønsker at tabe mig- men i dag stod den altså på guldbryllup med kage og hele fadæsen, og der blev spist masser af god mad, boller og kager :innocent:

Den dårlige samvittighed satte snart efter ind og jeg står nu og tænker:

"Hvor slemt er det egentlig?"

Tager man bare ´wupti´ et kilo på af at have en enkelt dag, hvor der bliver spist masser af søde sager og usund mad, eller gør en enkelt dag ikke noget i det lange løb, når man er i gang med et vægttab.

På forhånd tak for hjælpen :blush:

Link to comment
Share on other sites

I lange løb gør det ikke noget videre og helt ærligt: en gang i mellem skal man altså gå til vaflerne.

Har du levet kaloriefattigt har du formodentlig taget et kg eller to på i morgen.

Dels bliver dine kulhydratlagre fyldt op og det binder samtidigt noget væske i kroppen.

Dels har du en masse mad stående i tarmsystemet som lige skal igennem før det igen rummer det normale.

I fedt har du måske taget et par hundrede gram på.

Link to comment
Share on other sites

As Gregers says. smile.gif

Derudover kan du altid lave "damage control", som Tim Ferriss skriver om i hans 4-hour body, ved at lægge en god bund af proteiner/fibre om morgenen på dagen hvor du ved, at du vil komme til at indtage store dele af tomme kalorier. Derudover nævner han også en PAGG stack ( http://fitnessgremlin.com/pagg-stack-the-4-hour-body-review-tim-ferriss/ ) som kan benyttes til at bl.a. øge forbrændingen af glykose (triglycerider) i muskelcellerne. Og så nævner han også et 3-4 minutters let workout bestående af air-squats og armstrækninger op ad væggen inden måltidet og 1-1½ time efter måltid.

Jeg har afprøvet disse ting og kan, kun for mit vedkommende selvfølgelig, sige at det faktisk kan lade sig gøre at æde som et svin på en day-off uden at kunne se det betydeligt på vægten dagen efter.

Håber det måske kan bruges til æde-dagene. 4mewantfood.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig drevet til at applaudere de pædagogiske og tålmodige svar :4thumbup:

Havde selv et måske lidt mindre opbyggeligt i tankerne.

Det kan sagtens ødelægge en slankekur at have en svineædedag. Tænk på en bodybuilder, der dagen inden konkurrencen drikker seks liter chokolademilkshake for at skylle en tredobbelt cheeseburgermenu ned. Så er den slankekur da ødelagt...Men det trådsvarerne mener, er nok, at hvis du i forvejen har en fornuftig kost, der er i overensstemmelse med din krops reelle behov, vil en enkelt dags træden ved siden af ikke ødelægge noget.

Men hvis din slankekur nu for eksempel er to uger hvor du lever af et æble og to stykker toast om dagen for at kunne passe nogle besteme jeans, vil jeg være tilbøjelig til at mene: Ja :4mewantfood:

Ved det er lidt off-topic og du har sagt, du er bevidst om din kost til dagligt og det der, men der er nok stadig en eller to ting at lære, siden du spørger, som du gør :cool:

Link to comment
Share on other sites

Derudover nævner han også en PAGG stack ( http://fitnessgremlin.com/pagg-stack-the-4-hour-body-review-tim-ferriss/ ) som kan benyttes til at bl.a. øge forbrændingen af glykose (triglycerider) i muskelcellerne.

En mindre detalje. Glukose og triglycerider er to vidt forskellige ting. Glukose er et kulhydrat mens triglycerider er fedtsyrer.

Overordnet set er jeg også rimelig skeptisk angående mange ting i 4HB. Ferris' anbefalinger baserer i høj grad på hvad der har virket for ham, men derfra at overføre det til alle andre er nok liiige at strække den.

I hvert fald er der mange som vil blive skuffede hvis de forventer tilsvarende resultater...

//BB

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig drevet til at applaudere de pædagogiske og tålmodige svar :4thumbup:

Havde selv et måske lidt mindre opbyggeligt i tankerne.

Det kan sagtens ødelægge en slankekur at have en svineædedag. Tænk på en bodybuilder, der dagen inden konkurrencen drikker seks liter chokolademilkshake for at skylle en tredobbelt cheeseburgermenu ned. Så er den slankekur da ødelagt...Men det trådsvarerne mener, er nok, at hvis du i forvejen har en fornuftig kost, der er i overensstemmelse med din krops reelle behov, vil en enkelt dags træden ved siden af ikke ødelægge noget.

Men hvis din slankekur nu for eksempel er to uger hvor du lever af et æble og to stykker toast om dagen for at kunne passe nogle besteme jeans, vil jeg være tilbøjelig til at mene: Ja :4mewantfood:

Ved det er lidt off-topic og du har sagt, du er bevidst om din kost til dagligt og det der, men der er nok stadig en eller to ting at lære, siden du spørger, som du gør :cool:

Der er altid mere at lære, hvis der ikke var, ville verden da være et kedeligt sted! :tongue:

Jeg ville aldrig gå på en "To æbler om dagen" slankekur, det ødelægger langt mere end det gavner og man tager det dobbelte på bagefter, så den slags har jeg aldrig så meget som skænket en tanke. Jeg lever i stedet så sundt jeg kan: Har siden August 2010 droppet alle former for chips, slik og cola, dyrker motion i cirka 1/2 time dagligt, sørger for at spise masser af grøntsager og spiser fedtfattigt flere gange om dagen for at holde stofskiftet oppe. Jeg har allerede tabt mange kilo på den måde og mener selv jeg lever sundt.

Mit problem er at jeg trods ´viljestyrken´ simpelthen ikke nænner at æde salat juleaften, eller nippe til gulerødder når der er en konfirmation i familien, derfor vil jeg gerne vide om jeg sætter mig selv flere uger tilbage, når jeg gør det (Mest for at bedømme hvor slemt det egentlig er) da jeg gerne vil tabe de sidste 3-5 kg.

Jeg har nok meget at lære endnu, men den der ikke spørger får jo heller intet svar :wink:

Umiddelbart lyder det som om det ikke er verdens undergang at ´Gå til vaflerne´ en sjælden gang ved særlige lejligheder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share