Er jeg blevet for gammel ?


Steel
 Share

Recommended Posts

Det kommer an på dine definitioner af højt og god. Ole Bentsen var vist 21 da han startede.

Ole Bentsen havde så også et specielt talent på 221 cm.

Det korte svar er NEJ, men lad os høre, hvad du mener med højt plan?

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan altid finde særlige og enkeltstående tilfælde, men realistisk set, så bør du nok sætte serie-basket som målsætning (som Ivan Igor skriver). Jeg har selv spillet i "elitedivisionen" og 1 division og det er altså et ret højt teknisk niveau og langt de fleste har spillet (seriøst) siden de var 8-10 år.

Nu skal jeg passe på, hvad jeg siger, da jeg ikke kender nok til NFL. Men jeg vil umiddelbart mene, at det er en sport, hvor du kan komme længere på atletiske evner end basket (med mindre man er 220+). Jeg tror ikke du finder mange spillere i NBA, der er begyndt at spille som 21 årig........

Link to comment
Share on other sites

Godt med så mange svar, og kanon film .

Men hvordan skal det foregå ? kommer jeg direkte ind på et hold og træner med dem eller begynder hold ?

Find den nærmeste klub og ring og hør, hvilket hold, der passer til dit niveau....

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er du ikke for gammel. 20 år er ingen alder.

Start i en klub. Gå til træning. Så skal træneren nok finde ud af om der er potentiale i dig. Tro på dig selv, og naturligvis lyt til din træner og dine træningskammerater.

3. division er i hvert fald ikke umuligt. Derfra handler det udelukkende om hvor hårdt du træner, kombineret med talent osv.

Bare kom i gang! :smile:

Edited by KongKent
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er du ikke for gammel. 20 år er ingen alder.

Start i en klub. Gå til træning. Så skal træneren nok finde ud af om der er potentiale i dig. Tro på dig selv, og naturligvis lyt til din træner og dine træningskammerater.

3. division er i hvert fald ikke umuligt. Derfra handler det udelukkende om hvor hårdt du træner, kombineret med talent osv.

Bare kom i gang! :smile:

Sorry, jeg er så direkte, men det der er noget bull-shit. Fair nok, at man måske kan nå 3 division, som ikke er et specielt imponerende niveau - det kan nok opnåes med gode atletiske evner og lidt vilje. Men derfra er der fandme fuckin langt. Jeg har i min tid som elitespiller set 100-vis af "nye" spiller, der startede i en sen alder, og de kan sagtens spille noget god motionist-bold, men så heller ikke mere. Som sagt har lagt de fleste af dem der spiller elite og 1. div spillet siden de var helt små og lært en masse skills, som man bare ikke lærer, når man er 20+.

Vil du også mene, at man kan starte til fodbold som 20 årig, og så kommer til at spille superliga hvis man bare træner hårdt nok??

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Sorry, jeg er så direkte, men det der er noget bull-shit. Fair nok, at man måske kan nå 3 division, som ikke er et specielt imponerende niveau - det kan nok opnåes med gode atletiske evner og lidt vilje. Men derfra er der fandme fuckin langt. Jeg har i min tid som elitespiller set 100-vis af "nye" spiller, der startede i en sen alder, og de kan sagtens spille noget god motionist-bold, men så heller ikke mere. Som sagt har lagt de fleste af dem der spiller elite og 1. div spillet siden de var helt små og lært en masse skills, som man bare ikke lærer, når man er 20+.

Vil du også mene, at man kan starte til fodbold som 20 årig, og så kommer til at spille superliga hvis man bare træner hårdt nok??

Rolig nu, jeg skrev jo også, at det var kombineret med talent. :wink:

Han skriver jo, at han kan spille. Vi ved reelt ikke hvor godt han spiller, hvor høj han er osv. Men jeg er skam enig med dig i, at han nok ikke skal sætte forventningerne op til at rende rundt i Canal Digital Ligaen om et par sæsoner.

Der er bare ingen grund til at knuse drømmen inden han overhovedet er mødt op til træning.

Link to comment
Share on other sites

Det basket der bliver spillet på "gaden" og i serierne er praktisk taget et helt andet spil end det der bliver spillet på højt niveau. Det kræver taktisk forståelse, føling med spillet, overblik og andre ting, som man ikke bare lige lærer.

Det er ikke længere nok at være god til de ting som man snildt kan lære sig selv. Det er ikke nok at kunne hoppe højt, have god boldkontrol og kunne skyde. Reboundspil, forsvarsrotationer og forsvar mod screeninger er små detaljer for folk med mange års erfaring, men det er også ting der skal ligge 100% på rygraden.

DBM har ret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det basket der bliver spillet på "gaden" og i serierne er praktisk taget et helt andet spil end det der bliver spillet på højt niveau. Det kræver taktisk forståelse, føling med spillet, overblik og andre ting, som man ikke bare lige lærer.

Det er ikke længere nok at være god til de ting som man snildt kan lære sig selv. Det er ikke nok at kunne hoppe højt, have god boldkontrol og kunne skyde. Reboundspil, forsvarsrotationer og forsvar mod screeninger er små detaljer for folk med mange års erfaring, men det er også ting der skal ligge 100% på rygraden.

DBM har ret. :smile:

Selvfølgelig har DBM ret. Men det skal da ikke afskrække trådstarter fra at begynde til basketball og gøre erfaringerne selv? Jeg har også selv spillet basketball gennem mange år, dog ikke på eliteniveau. Så jeg er også godt klar over hvilke odds trådstarter står overfor hvis drømmen er CDL eller NBA. :wink:

Hovedpointen med mine indlæg er, at han skal i gang med spillet. Han skal møde op og komme i gang med at spille basketball og lære sine holdkammerater at kende. Så kan han tage den derfra og justere forventningerne til sig selv efter første års erfaringer på egen krop.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har DBM ret. Men det skal da ikke afskrække trådstarter fra at begynde til basketball og gøre erfaringerne selv? Jeg har også selv spillet basketball gennem mange år, dog ikke på eliteniveau. Så jeg er også godt klar over hvilke odds trådstarter står overfor hvis drømmen er CDL eller NBA. :wink:

Hovedpointen med mine indlæg er, at han skal i gang med spillet. Han skal møde op og komme i gang med at spille basketball og lære sine holdkammerater at kende. Så kan han tage den derfra og justere forventningerne til sig selv efter første års erfaringer på egen krop.

Nu skrev jeg jo selv, at han skulle finde den nærmeste klub osv. Så synes på ingen måde, jeg har afskrækket trådstarter. På den anden side, synes jeg, at det er lidt at stikke ham blår i øjene, når man siger at det bare handler om hård træning og talent at komme videre fra fx 3. division.

Men selvfølgelig kan han få rigtig mange års glæde af basket - og spille på et niveau, der er meget højere end det han spiller med sine venner! smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share