Våddragter


Mathias Skovbo
 Share

Recommended Posts

Hej

Vil gerne høre nogle dyknings/svømme interesserede brugere herinde om jeres erfaringer med diverse våddragter.

Planen er (eftersom svømmehaller holder ferielukket) at træne i åbent hav herhjemme med en vandtemperatur på mellem 14-17grader. Jeg ønsker da på ingen måder at ophøre træningen til efteråret når den når længere ned, men derimod fortsætte med at svømme i havet (også når temperaturen kommer under 10grader).

Mit spørgsmål er da, hvilke butikker i kan henvise mig til, som har våddragter der kan klare en gut, som plasker rundt i halvanden time i 10-12grader (for harald nyborg kan ikke med deres 3mm dragter :smile:)

Eller måske har i gjort kendskab til en bestemt våddragt som i vil anbefale til netop denne form for svømmetræning :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv helt ny i åbentvandsvømningen, og har lige bestilt en våddragt fra Wiggle i England. Jeg ved ikke om de har dragter der passer til dine krav, men hvis du skal svømme i så koldt vand som du skriver, skal du ikke regne med at kunne bruge samme dragt om sommeren, da det simpelthen bliver for varmt.

Men måske en god hellang neoprendragt og så en shorty over vil kunne gøre det? Selv om det nok bliver noget stift omkring skuldrene. Under alle omstændigheder skal du have fat i en neoprenhætte, neoprensokker og sikkert også en slags handsker - ellers bliver det for koldt. Og husk selvfølgelig også en badehætte i pangfarver, sommer som vinter, så du er synlig. Men det ved du sikkert allerede. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type våddragt du skal bruge er meget afhængigt af dit formål og niveau.

Som sådan kan man svømme i alle slags våddragter, men dem du kan få i Harald Nyborg og sådan er beregnet til surf og dykning og har reelt set kun 2 formål, holde dig varm og holde dig flydende. De har store paneler, ringe bevægelsesfrihed og er ikke coated så de nedsætter vandmodstanden ved svømning. Denne type af dragter kan fås i alt fra 1-5 mm, hvor man med 5 mm har masser af varme og opdrift, men man kan stort set ikke bevæge sig med mindre man har skuldre som Arnold i de gode gamle dage.

De deciderede svømme/tri våddragter er skabt til at svømme i. De har mange paneler som er formet mere efter kroppen og giver en stor bevægelsesfrihed, specielt omkring skuldrene og så er de coated så vandet ikke kan komme igennem neoprenen, men kommer igennem ved huller og åbninger. På svømme/tri dragten variere neopren tykkelsen alt efter hvor på kroppen det er placeret, så arme og skuldre er ned imod 1½ mm, hvor mave og lår oftest er 5 mm. Som skrevet før er dragten skabt til at svømme i og gør denne opgave sublimt, men den er sart og der skal passe på den så coatingen ikke får huller.

Hvis du skal svømme i meget koldt vand <13 grader kan det være en rigtig god ide, næsten livsvigtigt at have en neopren hætte og neopren sokker. Husk så også at have en signal badehætte på. En signal badehætte er i alt sin enkelthed en badehætte i en kraftig farve som ikke er naturligt i vandet, som rød, gul, pink eller lign. en blå, hvis eller sort går ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er selv helt ny i åbentvandsvømningen, og har lige bestilt en våddragt fra Wiggle i England. Jeg ved ikke om de har dragter der passer til dine krav, men hvis du skal svømme i så koldt vand som du skriver, skal du ikke regne med at kunne bruge samme dragt om sommeren, da det simpelthen bliver for varmt.

Men måske en god hellang neoprendragt og så en shorty over vil kunne gøre det? Selv om det nok bliver noget stift omkring skuldrene. Under alle omstændigheder skal du have fat i en neoprenhætte, neoprensokker og sikkert også en slags handsker - ellers bliver det for koldt. Og husk selvfølgelig også en badehætte i pangfarver, sommer som vinter, så du er synlig. Men det ved du sikkert allerede. :smile:

Tak for svaret, lyder fornuftigt.

Regner faktisk også med, at jeg om sommeren har en sporty våddragt til brug klar. Og skifter til en overall våddragt om vinteren.

Tager ind i en surfer butik inden for nærmeste fremtid for at høre ad om det kan lade sig gøre, at finde en så alsidig løsning.

Men jeg skal selvfølgelig ikke ligge i vand omkring frysepunktet til vinter og forsøge at klemme 90min side-stroke ud.

Men når man arbejder/svømmetræner i eksempelvis halvanden times uafbrudt, så må man vel også varme dragten og det omkringliggende vand op så tilpas meget, at det kan lade sig gøre at svømme i 10 grader - også uden at ligne en mand på 140kg med dragten? Eller tager jeg fejl?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor synes du det er bedre at svømme i sub 10ºC koldt vand når du kan svømme i svømmehal med vandtemperatur på 26ºC?

Det er selvfølgeligt dit eget valg, men jeg tror næppe du bliver en bedre svømmer.

1). Svømmehallen har åbningstidspunkter som ingen mennesker har glæde af (undtagen folk på 65+)

2). Ingen strøm & bølger

3). Deres priser

Og jeg tror bestemt man bliver mere tilpas i vand ved at svømmetræne i havet med strøm og bølger og 15 grader, end at pjaske rundt i en 26grader varm, hyggelig og tryg atmosfære i en svømmehal :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, lyder fornuftigt.

Regner faktisk også med, at jeg om sommeren har en sporty våddragt til brug klar. Og skifter til en overall våddragt om vinteren.

Tager ind i en surfer butik inden for nærmeste fremtid for at høre ad om det kan lade sig gøre, at finde en så alsidig løsning.

Men jeg skal selvfølgelig ikke ligge i vand omkring frysepunktet til vinter og forsøge at klemme 90min side-stroke ud.

Men når man arbejder/svømmetræner i eksempelvis halvanden times uafbrudt, så må man vel også varme dragten og det omkringliggende vand op så tilpas meget, at det kan lade sig gøre at svømme i 10 grader - også uden at ligne en mand på 140kg med dragten? Eller tager jeg fejl?

Hvis du vil have en decideret svømmedragt, så finder du den ikke i en SURF butik. Du skal ind i multisportsbutikkerne som Endurance Sport og lign. eller kommer ud til tri og åbenvand konkurrencerne og se hvad evt. forhandlere har med af varer.

Man kan godt svømme i der er 10 grader, hvis man har 5 mm neopren på, sammen med sokker, sko og hætte, alt sammen i neopren. Dog skal du lige tænke over at Dansk Svømmeunion har en nedre grænse for svømning i åbent vand MED våddragt der lyder på 13 grader i 35 minutter, med en maximal konkurrencelængde på 1000 meter.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg var dig og skulle svømme i ned til 10 grader vand, så ville jeg gå efter en fridykkerdragt på 5 mm og hvis du skal svømme hele vinteren så nap en på 7 mm, de bliver lavet på mål efter din krop og kan fåes til omkring 2000 kr.

Jeg ville handle hos Elios eller teknodiver (teknodiver kan du købe hos kingfisher på vesterbro kbh) jeg har teknodiver og skal skifte til efteråret og der vælger jeg en elios.

Jeg ville vælge en opencell dragt indvendigt og glatskin udvendigt, så er der minimal vandmodstand, og dragten slutter super tæt til kroppen med opencell (du skal bruge vand med sæbe/olie for at få den på)

Link to comment
Share on other sites

Lidt off topic da det ikke har med svømmetræning at gøre men som et sikkerheds aspect!

Nogen der kender til nogle grafer over hvor længe man kan klare sig i koldt vand i fht påklædningen? f.eks tørdragt 6 timer ved 2 grader vandtemperatur kontra en 5mm våddragt? Jeg savner lidt en god oversigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hvis jeg var dig og skulle svømme i ned til 10 grader vand, så ville jeg gå efter en fridykkerdragt på 5 mm og hvis du skal svømme hele vinteren så nap en på 7 mm, de bliver lavet på mål efter din krop og kan fåes til omkring 2000 kr.

Jeg ville handle hos Elios eller teknodiver (teknodiver kan du købe hos kingfisher på vesterbro kbh) jeg har teknodiver og skal skifte til efteråret og der vælger jeg en elios.

Jeg ville vælge en opencell dragt indvendigt og glatskin udvendigt, så er der minimal vandmodstand, og dragten slutter super tæt til kroppen med opencell (du skal bruge vand med sæbe/olie for at få den på)

Ok. Pt har jeg kigget en del på Scubapro's våddragter(har selv været til dykkerkonference med netop det mærke) og synes det ser fornuftigt ud. De har dog tendenser til at være en del dyrere end hvad jeg ønsker at give. 2000kr lyder absolut rimeligt. Tak for svaret surfer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share