Sign in to follow this  
Frederik J

Hvor meget indtager jeg lige nu?

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg har nu oprettet en plan for hvordan jeg skal tabe mig. I håb om en dag at ende med den berømte sixpack, spørger jeg nu jer om hjælp her.

Jeg er 183 cm høj, og vejer ~ 82-83 kg.

Jeg har ingen anelse om hvor meget jeg indtager. Jeg indtager hovedsageligt sund mad- men hvor mange kalorier- proteiner og kulhydrater der er i, det ved jeg simpelthen ikke.

Jeg har prøvet diverse regnemaskiner, men eftersom jeg ikke aner hvor mange gram jeg indtager, så kan jeg ikke få et svar ud. Derfor spørger jeg her, om nogen vil hjælpe mig?

Mit spørgsmål er: Vil denne kostplan virke? Hvor mange kalorier indtager jeg cirka de forskellige dage? Er der noget som stikker ud, hvor du tænker: Hold da op, her skal rettes op på noget? Nogen forslag til ændringer?

Min spiseplan ser sådan ud:

Tirsdag / Torsdag / Søndag:

Morgenmad: Æble + 3-4 mandler

Mellemmåltid 1: 1 dåse tun i vand

Frokost: 1 stk. rugbrød med roastbeef (tyndt kød) + 1 stk. rugbrød med frikadelle + 1 æg.

Mellemåltid 2: Banan + Proteinbar- chokolade + peanut (84g)

Aftensmad: Mors mad - det kan være alt fra frikadeller, boller i karry, kylling i karry, flæskesteg, spaghetti- og meget mere.

Mellemmåltid 3: Faxe Kondi Light + 3-4 mandler

Mandag / Onsdag:

Morgenmad: Æble + 3-4 mandler

Mellemmåltid 1: 1 dåse tun i vand

Frokost: 1 stk. rugbrød med makrel + 1 stk rugbrød med leverpostej + 1 æg (eneste forskel)

Mellemmåltid 2: Frugtsmoothie + 3-4 mandler

Aftensmad: Mors mad (som ovenfor)

Mellemmåltid 3: 3-4 mandler + Faxe Kondi Light

Fredag:

Det er morgenmadsdag på kontoret- ergo ser min kostplan anderledes ud:

Morgenmad: 2 stk. rundstykker m. smør/pålægschokolade

Mellemmåltid: 1 banan/æble

Frokost: Tun i vand + 3-4 mandler + frugt smoothie

Aftensmad: Noget kød m. sauce / flæskesteg / lignende. Evt. lidt slik/chips, dog modereret.

Lørdag/søndag vil være lignende hverdagene, dog med lidt mere indtag af usunde sager såsom rundstykker- leverpostej eller lignende.

Det skal siges: Jeg tager gerne i byen en enkelt gang om ugen, om det er fredag- eller lørdag er såmænd ligemeget. Men der vil det typisk være lidt rødvin, juice/sodavand + vodka- og eventuelt et glas eller to Redbull + Vodka.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh Frederik

Edited by Frederik J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan skulle nogen herinde kunne vide, hvor mange gram du indtager af de forskellige ting, hvis du ikke engang selv ved det? Køb en køkkenvægt, vej din mad - så får du svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan skulle nogen herinde kunne vide, hvor mange gram du indtager af de forskellige ting, hvis du ikke engang selv ved det? Køb en køkkenvægt, vej din mad - så får du svar :)

Det kunne jo godt være nogen vidste hvor meget der var i et standard stykke rugbrød + roastbeef, eller lignende.

Hvor meget der er i en portion kylling- i karry, og så videre.

Hvor meget man indtager, når man drikker en 33cl Faxe Kondi Light.

Hvor meget man indtager, når man drikker et glas smoothie.

- disse ting, f.eks.

Derudover spørger jeg også efter råd om kostplanen ser forsvarlig ud i forhold til protein/kulhydrat/fedt-balance. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kunne jo godt være nogen vidste hvor meget der var i et standard stykke rugbrød + roastbeef, eller lignende.

Hvor meget der er i en portion kylling- i karry, og så videre.

Hvor meget man indtager, når man drikker en 33cl Faxe Kondi Light.

Hvor meget man indtager, når man drikker et glas smoothie.

- disse ting, f.eks.

Derudover spørger jeg også efter råd om kostplanen ser forsvarlig ud i forhold til protein/kulhydrat/fedt-balance. :D

Der findes jo et hav af måder kylling i karry kan laves på så det er der ikke noget ca kalorietal for. Det samme gør sig gældende for al anden mad, det er fuldstændig afhængig af ingridienserne (er det brugt mælk eller fløde, magert eller fedt kød, hvor meget ris/pasta/andet tilbehør spiser man ved siden af osv osv). Derudover skriver du en portion, det er jo også vidt forskelligt hvor meget folk opfatter som én portion :wink:

Mange nyere kogebøger og diverse ugeblades opskriftshæfter angiver ca energiindhold pr portion (husk så at tage højde for om opsrkiften er beregnet til 2, 4 eller flere personer) men udover det må man gå den slagne vej med køkkenvægt og kalorietabel

På din faxekondi light står der opgivet hvor mange kalorier der er pr 100 ml :smile:

Ang smootihes gælder det samme som for alm mad, det er fuldstændigt afhængig af hvad og hvor meget der er i af frugt, grønt, mælk osv. Så med mindre du køber dem i brikker/flaske hvor energiindholdet er opgivet må du igen i selv i gang med vægt og lommeregner hvis du vil vide hvad der er i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this