HJÆLP TIL OPGAVE! Arbejde på badminton og kondicykel


Camilla Fruelund Odgaard
 Share

Recommended Posts

Tror det er ret svært at putte tal på ens effekt i en badmintonkamp, da bevægelserne er meget eksplosive og mere komplekse. Hvor de på en kondicykel normalt er mindre eksplosive og mere jævne så man givetvis kan beregne hvor mange Watt man træder med.

Det er nogle ret tricky beregner du skal lave i badminton tror jeg. Tag evt. et smash udøverens vægt x mpersonen hopper / sog så har man effekten på selve springet, så mangler der kun tilløbet, selve smashet, forspændingen i muskulaturen inden afsættet og tiltrækningskræften.

Jeg får hovedpine ved tanken.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Problemformuleringen lyder, at jeg har lavet en to-punktstest på en kondicykel og lavet en graf over sammenhængen mellem puls og effekt (den er lineær). Jeg har også lavet en arbejdskravsanalyse af en singlekamp i badminton og en udregning af det samlede energiforbrug under en kamp. Jeg skal herefter vurdere hvordan min matematiske model og mine beregninger kan bruges i forhold til at vurdere det arbejde som en singlekamp kræver?

Jeg har ikke fået specificeret et niveau, men de andre test er lavet på baggrund af mig selv, og jeg er en overmiddel badmintonspiller.

Link to comment
Share on other sites

Problemformuleringen lyder, at jeg har lavet en to-punktstest på en kondicykel og lavet en graf over sammenhængen mellem puls og effekt (den er lineær). Jeg har også lavet en arbejdskravsanalyse af en singlekamp i badminton og en udregning af det samlede energiforbrug under en kamp. Jeg skal herefter vurdere hvordan min matematiske model og mine beregninger kan bruges i forhold til at vurdere det arbejde som en singlekamp kræver?

Jeg har ikke fået specificeret et niveau, men de andre test er lavet på baggrund af mig selv, og jeg er en overmiddel badmintonspiller.

Det er jo som påpeget to vidt forskellige sportsgrene du sammenligner. Hvad er grunden til dette? Hvis du skal lave en opgave der giver nogen som helst mening, bliver du nød til at finde en måle-metode som tilgodeseer begge sportsgrene og er sammenlignelig. Det bedste bud jeg kan komme med er en sved-test eller lignende. Forklaret kort, så vejer du person x, y, z inden en badminton kamp, registrerer alt væske indtag de laver under kampen, og så vejes de efter kampen under tilsvarende forhold. Mængden af afgivet væske kan du så korrelere med et givent arbejde og på den måde sammenligne effekten af en badminton kamp. Det sammen gøres så osse ved en kondicykel-test. En parameter der er vigtig er selvfølgelig temperaturen i lokalet. Har du mulighed for at lave begge test i samme lokale, så er du godt kørende. Ellers må du notere det i din forsøgsprotokol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share