Er dette virkelig muligt?


Zeml
 Share

Recommended Posts

Hej Motion Online.

Jeg har læst med her inde et stykke tid men først nu taget mig sammen til at få oprettet en bruger.

Jeg har for nyligt indgået i en Konkurrence om hvem der kan tabe sig mest i April Månede (også får at få gang i noget vægttab).

Vi startede d. 1 april og slutter første maj hvilket vil sige vi er på 10 dag idag.

Min start vægt var på svimlende: 142kg lige nu, og er idag efter 10dage på 137,7.

Nu er mit spørgsmål så om dette er rigtigt eller om der er noget galt med min vægt, for mange steder hvor jeg læser står der hvis man er heldig kan man tabe sig 4-5kg på en månede..

(ps. Bruger Motions Cycle og Løbebånd "Dog ikke løb pt men hurtigt gang", og har lagt alt sødt på hylden pånær lidt juice i løbet af dagen)

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens være rigtigt - når man har en del at "tage af", kan man tabe sig hurtigere, end hvis man blot har 5 kg for meget på sidebenene. :) For at kunne give dig et helt konkret svar kræves det dog, at man ved, hvad du mere præcist spiser i løbet af en dag og hvor meget du bevæger dig. Men konkurrence eller ej: Du er på rette vej, hold fast i de gode vaner. :)

Link to comment
Share on other sites

Der er forskel på vægttab og fedttab. Som grov tommelfingerregel taber man sig 0,5kg om ugen i fedttab, hvis man er i underskud med ca. 500kcal om dagen.

Forskellen mellem 2 målinger kan man aldrig regne med. Det skal ses over et længere forløb. Det du har tabt er nok overvejende væske, hvis du har reduceret dit madintag generelt.

Personligt syntes jeg konkurrencer omkring, hvem der taber sig mest på en måned er idiotisk. Til slutmålingen kan man dehydrere sig selv, sauna, afføringsmiddel osv. En enkelt konkurrence-måling sidst i maj er ikke smart (medmindre det KUN er for sjov).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fint med en konkurrence, hvis det kan motivere til at starte - og forhåbentlig fastholde - en livsstilsændring og et vægttab.

Jeg er selv i samme process. Jeg holder mig til 1100-1200 kcal pr dag, startede med at træne fitness 2 dage om ugen og er nu oppe på 5-6 gange.

Kan nogen her fortælle mig: vil jeg tabe mig ved det kalorieindtag jf det med at man taber sig ca 0,5 kg pr uge ved et dagligt underskud på 500 kcal pr dag, hvis fx 35 procent af dagens kost er fedt (også det sunde)???

Link to comment
Share on other sites

Der er forskel på vægttab og fedttab. Som grov tommelfingerregel taber man sig 0,5kg om ugen i fedttab, hvis man er i underskud med ca. 500kcal om dagen.

Forskellen mellem 2 målinger kan man aldrig regne med. Det skal ses over et længere forløb. Det du har tabt er nok overvejende væske, hvis du har reduceret dit madintag generelt.

Personligt syntes jeg konkurrencer omkring, hvem der taber sig mest på en måned er idiotisk. Til slutmålingen kan man dehydrere sig selv, sauna, afføringsmiddel osv. En enkelt konkurrence-måling sidst i maj er ikke smart (medmindre det KUN er for sjov).

Når man som TS er ekstremt overvægtig er det ikke særlig relevant at frygte tab af muskelmasse. TS har sandsynligvis været temmelig stillesiddende og har formodentlig meget begrænset muskelmasse at tabe af. Der er derimod en god sjat fedt.

Når man er oppe i den vægtklasse skal der en del til forat man kan se det - hvorfor en lidt mere radikal strategi ofte er at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Når man som TS er ekstremt overvægtig er det ikke særlig relevant at frygte tab af muskelmasse. TS har sandsynligvis været temmelig stillesiddende og har formodentlig meget begrænset muskelmasse at tabe af. Der er derimod en god sjat fedt.

Når man er oppe i den vægtklasse skal der en del til forat man kan se det - hvorfor en lidt mere radikal strategi ofte er at foretrække.

Det er vi skam helt enige om. Det var egentlig mest for at pointere, at der ikke er røget 4,3kg fedt på 10 dage. Det kræver trods alt et underskud på ca. 30000kcal på 10 dage.

Link to comment
Share on other sites

Det ville være ok sejt at tabe sig 3000kcal om dagen. :)

Teoretisk set er det jo muligt, alt efter hvor hårdt man går til den. Hvis man vejer 142 kg og hver dag går 20 min og cykler 20 min men ellers er stillesiddende, forbrænder man ifølge MOLs energiforbrugberegner 4200 kcal om dagen. Har man skåret sit indtag ned til 1200 kcal om dagen (muligt men meget urealistisk) har man de 3000 kcal i underskud. Netop derfor skrev jeg, at det var svært at give et svar uden at kende mad og motionsvaner bedre. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lige et headup.

Pt daglig motion (hvad mit knæ kan holde til efter operation tilbage i februar pga menisk skade).

20min Gang

20min Cykle faktisk lidt som du skriver Retchen :)..

med hensyn til mad gør jeg det nok MEGET forkert..

Morgen mad: Normalt bare et stykke frugt (hvis jeg overhovedet spiser noget "Skal lige sige jeg har ikke rigtigt spist morgenmad i mange år")

Middagsmad: 2 fuldkorns rugbrød normalt med et stykke rullepølse eller hamberryg på.

Aftensmad: Noget kød varigerer meget, med for det meste noget okse i form af Hakkerdrenge eller engelsk bøf, Kylling (Kyllinge filetter), eller ting med svinefars (igen forskelligt). Til kødet spiser jeg noget grønsage/frugt mix som min mormor serverede da jeg var lille, Bestående af forskellige revede frugt og grønt. (Nogle gange Ris i stedet for dette).

Drikker pt et mix af vand og juice i løbet af dagen. Samt spiser noget frugt som mellemmåltid (For det meste Pærer, eller Æbel).

Håber det gav lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Enlig ikke, selvom man ikke skulle tro det har jeg været vand til at spise sådan her (ikke lige den form for kost jeg gør nu), men disse mængder i mange år, har desværre bare været Cola frem for vand, Chips frem for grønt osv.. så min krop er blevet vand til det... :)

Link to comment
Share on other sites

Øhm, jeg sidder her og bliver sådan lidt mor-agtig og træls i betrækket. 1200 kcal - det er bare for lidt og det står ikke til diskussion. :nonono:

Jeg var selv af den opfattelse, men fik da godt nok en skideballe og en overhaling af en kostekspert. Jeg er altså en "lille" pige - men jeg skal ligge på min 1500 kcal.

Som voksen har du ca. et dagligt kcal forbrug på 2000 pr dag - det har jeg på de dage, hvor jeg ikke træner. Og jeg er altså studerende og pt. småinvalid. Jeg indtager 1700-1800 kcal på træningsdage, som i øjeblikket ikke inkluderer cardio. Når de kommer til det igen, så kommer jeg til at ligge på 2000 kcal på træningsdage med styrke + cardio. Og jeg taber mig...

Det handler om at kroppen nedsætter sit stofskifte - ikke noget alarmerende - men resultatet er det samme, om du spiser det mere og holder stofskiftet oppe eller om du spiser det mindre og nedsætter dit stofskifte. Og nej, jeg taler ikke om at kroppen går i "sultestrejke" - men det er lidt samme princip, som med hjerteaktiviteten. Hvis man ikke får pulsen op og bruger hjertet, så bliver det "dovent" og nedsætter sin aktivitet, eftersom der ikke er behov for det. Stofskiftet tager sig også lige en slapper, når det ikke bliver brugt. Ligesom os andre, når chefen kigger væk.

Overfladisk og absolut ikke en forklaring fyldt med flotte latinske gloser, men pointen er ude... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg indtager 1200 kcal pr dag her mens jeg er på kur. Jo jeg er ofte sulten, men jeg savner mest brød med smør og gerne ost samt slik, chokolade, chips, det savner jeg! Men du siger, jeg vil tabe mig mere, hvis jeg spiser 300 kcal mere om dagen, forudsat det er sundt?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg indtager 1200 kcal pr dag her mens jeg er på kur. Jo jeg er ofte sulten, men jeg savner mest brød med smør og gerne ost samt slik, chokolade, chips, det savner jeg! Men du siger, jeg vil tabe mig mere, hvis jeg spiser 300 kcal mere om dagen, forudsat det er sundt?

Lad vær med at tænke for meget over stofskiftet. Folk misforstår konstant sammenhængen, og resultere ofte i det du foreslår. Nemlig, at jo mere man spiser, jo højere bliver ens stofskifte. Mange tror fejlagtigt at stofskiftet lineært følger ens kalorieindtag.

BMR (basal stofskiftet) er ikke noget der ikke lige ændre sig over en nat, det er den mængde energi der kræves, for at din krop kan fungere optimalt. Spiser du væsentligt under dit ligevægtsindtag, så vil BMR falde med en procentdel (max 10-15% under selv ekstreme forhold). Under et længere varigt vægttab, falder BMR sandsynligvis også få procent, men det er slet ikke noget, man skal gå at spekulere over. Det eneste man skal tænke på, er at BMR er svært påvirkeligt, og så længe man har et fornuftigt forhold til sit vægttab, så sker der intet mærkbart ved ens stofskifte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share