Smidighed


Jarl Pors Jakobsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et par måneder døjet med "ondt" i lænden når jeg løber over 10 min. og har fundet ud af at det skyldes mine usmidige lårmusker, der bøjer min hofteskål fremad og der for overstræker min lænd. MEn hvordan får jeg hurtigt mere smidige lårmuskler? Er det kun ved udstrækning, eller vil det også hjælpe at træne mine lår eller evt. andre ting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at det er haserne som er "synderen". De udspændes bedst ved - med strakt ryg - at læne sig ud over et strakt ben. Foden vippes nedaf. Strækket laves evt efter opvarmning, og holdes i 30 - 45 sekunder.

Slut evt. din træning af med at lave maveliggende bagoverbøjninger. (For discus)

Du kan også overveje om din løbestil er "korrekt", eks.vis vil du hurtigt blive træt i ryggen hvis du løber og spænder mavemusklerne, eller hvis du løber for meget foroverbøjet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jørgen L. En for kort hasemuskulatur vil - når du bukker forover i hoften eller fører benet frem som ved løb - udrette lænderyggen, evt. få den til at krumme. Hasemuskulaturen hæfter "bag" hofteskålen, og når hasemuskulaturen trækker i bækkenet, tilter hofteskålsåbningen fremad, og den øvre del af korsbenet (som opadtil går over i rygraden) bagover. Lidt svært at forklare uden et billede :)

Link to comment
Share on other sites

En helt sompel måde at se det på: Sæt dig på gulvet med siden til et spejl, stræk benene og prøv at opnå lændsvaj.. Umuligt hvis man ikke har relativt smidige haser.. De færreste kan endda opnå lændesvaj ubesværet, når de sidder i en stol, med bøjede ben. Så - stræk haserne :)

Link to comment
Share on other sites

Den der med for stramme quadriceps er nu heller ikke helt dum, synes jeg. Hvis du vil være på den sikre side så gør som jeg og stræk både for og bagsiden af ben og lænd ud.

Vær desuden bevidst om at styrke både for og bagside ligeligt; forside=squatvariationer, bagside=dødløftsvariationer. Hvis den ene side er stærkere end den anden får du alligevel et usundt træk, uanset hvor smidig du er.

Det er mit bud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share