Flax vs. almindelig Hørfrøolie


ahj
 Share

Recommended Posts

På getbig.dk kan jeg se, at 90 "Bio Flax" kapsler med 1g hørfrøolie koster ikke mindre end 99,75 kroner, hvilket altså svarer til en literpris på omkring 1100 kroner. Det synes jeg personligt er MEGET dyrt. Til sammenligning koster "almindelig" hørfrøolie nok omkring 100-200 kroner literen, altså LANGT mindre. Jeg ved godt at fremstillingsprocessen kan have betydning for kvaliteten af olier, men kan det virkelig betale sig at give 5-10 gange mere for "Bio Flax" i stedet for at købe en almindelig hørfrøolie af god kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Flax og hørfrø er nøjagtig det samme.

På getbig.dk kan jeg se, at 90 "Bio Flax" kapsler med 1g hørfrøolie koster ikke mindre end 99,75 kroner, hvilket altså svarer til en literpris på omkring 1100 kroner.
1100 kr literen er jo en fuldstændig urimelig pris og kan aldrig nogen sinde forsvares - dette svarer dog ikke til at 1 g koster 99,75 så du har vist lavet en fejl et sted.

Der kan være forskel i kvaliteten af olier. JS, MS og en række andre har længe været fortalere for Udo's choice, Perfect balance m.m.

Videnskabeligt har der aldrig nogen sinde være nogle forsøg, der har vist at disse olier skulle være bedre. Det er fint at man gerne vil sælge skånsomt behandlede olier, men resulterer de i et bedre produkt?

Kan de fremlægge nogle certifikater hvoraf det fremgår er peroxidtal, tungmetal indhold, etc etc. er bedre. Personligt tror det ikke og jeg kunne ikke drømme om at købe disse produkter, som er så meget dyrere end andre på markedet og hvoraf man ikke har skyggen af bevis på at de er bedre.

Stillet over for en almindelig billig supermarkedsolie i plasticflaske er der ingen tvivl om hvilken man skal vælge - de er elendige olier. Men man kan få mange udmærkede olier til langt billigere pris adskillelige steder (Økologiske, koldpressede og i mørke flasker).

Der er foretaget forsøg med industribehandlede rapsolier (jeg mener endda det var i margarine form) (sammen med en middelhavskost) i meget store hjerte-karsygdomsforsøg - disse har bl.a. vist at kunne reducere hjerte-karsygdom med op til 70% - rapsolien blev bl.a. betegnet som en af de faktorer som var særdeles vigtige.

Producenterne må bevise at den skånsome behandling også giver en bedre olie - så længe dette ikke gøres så ved jeg godt hvad jeg køber.

Link to comment
Share on other sites

Stillet over for en almindelig billig supermarkedsolie i plasticflaske er der ingen tvivl om hvilken man skal vælge - de er elendige olier. Men man kan få mange udmærkede olier til langt billigere pris adskillelige steder (Økologiske, koldpressede og i mørke flasker).

Kan du nævne nogle anbefalelsesværdige mærker. Hvad bør man kigge efter når man køber olier? Og hvordan ser det ud med prisen?

Link to comment
Share on other sites

1100 kr literen er jo en fuldstændig urimelig pris og kan aldrig nogen sinde forsvares - dette svarer dog ikke til at 1 g koster 99,75 så du har vist lavet en fejl et sted.

Der kan være forskel i kvaliteten af olier. JS, MS og en række andre har længe været fortalere for Udo's choice, Perfect balance m.m.

Den eneste fejl jeg har lavet i udregningen er, at der ikke skulle stå 1100 kroner literen, men derimod 1100 kroner pr. kg. Nu vejer olie måske lidt mindre end vand, så der er måske tale om 8-900 kroner literen. Og ja, det ER en fuldstændig urimelig pris! Men så får man det jo også i smarte kapsler. Fedt <_<

Link to comment
Share on other sites

På getbig.dk kan jeg se, at 90 "Bio Flax" kapsler med 1g hørfrøolie koster ikke mindre end 99,75 kroner, hvilket altså svarer til en literpris på omkring 1100 kroner

Hvor mange kapsler er der i for 99,75 kr. (du regner md 10 kapsler, eller????) jeg tror altså også du har lavet en fejl. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det sjove ved det hele er vel, at producenterne anbefaler:

1-3 kapsler 1-3 gange dagligt - svarende til et sted mellem 1 og 9 gram fedt pr. dag, når vi taler kapselform.

2 x 15 ml flydende olie pr. dag - svarende til 30 ml.

Der er altså lidt forskel på anbefalingerne, selvom indholdet er det samme :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Det sjove ved det hele er vel, at producenterne anbefaler:

1-3 kapsler 1-3 gange dagligt - svarende til et sted mellem 1 og 9 gram fedt pr. dag, når vi taler kapselform.

2 x 15 ml flydende olie pr. dag - svarende til 30 ml.

Der er altså lidt forskel på anbefalingerne, selvom indholdet er det samme :confused2:

Producenterne anbefaler selvfølgelig så meget som de overhovedet kan tillade sig - det er klart de ikke kan anbefale 30ml i kapselform, da det jo ville svarer til 30 kapsler!!! En udgift på over 30 kroner om dagen - desuden ville det nok være svært at få folk til at sluge 30 kapsler om dagen :D . INGEN ville købe sådan et produkt!

De producenter er da fulde af fup.

Link to comment
Share on other sites

ahj: Først en kommentar til dig - jeg fik ikke lige læst at det var 90 stk af 1 g som kostede 99 kr, men læste det som 1 gram derfor min uberettede kommentar til dig vedr. prisen - sorry.

hessel > Kan du nævne nogle anbefalelsesværdige mærker. Hvad bør man kigge efter når man køber olier? Og hvordan ser det ud med prisen?

Først skal lige nævnes at Perfect balance og Udos choice er ganske udmærkede olier, men de er ret dyre ifht. tvivlen omkring de er bedre. En normal dansker har en omega-3:omega-6 fordeling på ca. 1:20 (plus/minus), mens fordelingen burde være ca. 1:3 - 1:5. Problemet for de fleste danskere er manglen på omega-3 samt et stort overskud af dårlig omega-6 kvalitets fedtstof og mættet fedt.

Følgelig bør man øge indtaget af omega-3 og skære ned på de andre fedtstoffer - samt vælge en bedre kvalitet.

Indtaget af olie som tilskud skal følgelig justeres ind efter hvad man ellers indtager gennem føden.

Spiser man noget der ligner en normal gennemsnitskost bør man indtage ekstra omega-3 samt skære ned på omega-6 samt mættet fedt. Et godt tilskud kan her være fiskeolie eller hørfrøolie.

Spiser man ikke særlig fedtrigt kommer tilskud til at stå for en væsentlig større del af indtaget. Her bør man så vælge en olie som både indeholder både omega-3 og omega-6 eller indtage 2 forskellige olier hvor den ene er rig på omega-3 og den anden er rig på omega-6. Eksempelvis fiskeolie el. hørfrøolie kombineret med en fx. tidselolie.

Normalt tager jeg ikke ekstra tilskud af olier ud over fiskeolie. Men skal man ud at vælge olier vil jeg først og fremmest vælge en koldpresset og økologisk olie. Olien bør være i en mørk flaske og hvis man er heldig kan man finde "snask" i olien. Dvs. at man typisk ikke har sorteret de naturlige antioxidanter og flavonoider fra. Herudover er det klogt at læse på etiketten for at se om der gives nogle oplysninger om olien og behandlingen af denne - evt søge på nettet eller ringe til producenten.

Jeg køber normalt en olivenolie som overholder ovennævnte: den kommer fra Emile Noël og kan fås i Kvikly 's økologiske afdeling (koster 79 kr for 750 ml). Emile Noël ser ud til at være et godt mærke - ellers er det at kigge sig godt for og læse etiketterne. Kender ikke lige mærkerne, men kan være jeg får tid til at tage et kik en af dagene. Priserne er ihvertilfælde mindst halv pris ifht. Perfect balance og Udo's og ofte sparres endnu mere.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Antaeus ->>

Må jeg copy-paste dit indlæg ind i Fedt FAQ-tråden? Rigtig rigtig godt og brugbart svar!

Kender ikke lige mærkerne, men kan være jeg får tid til at tage et kik en af dagene. Priserne er ihvertilfælde mindst halv pris ifht. Perfect balance og Udo's og ofte sparres endnu mere.

Du må godt opstille en lille anbefalelsesliste over mærker hvis du får tid. Det kunne være lækkert og en god hjælp til dem, som står og skal ud og købe olier i den uoverskuelige jungle!

:wave: :)

Link to comment
Share on other sites

Hessel > Må jeg copy-paste dit indlæg ind i Fedt FAQ-tråden?
Ja det er i orden.
Du må godt opstille en lille anbefalelsesliste over mærker hvis du får tid

Her vil jeg ikke love noget - kniber lidt med tiden til at komme i forretningerne. Men hvis jeg får tid - ja.

Ps. Hvis i undrer jer over at jeg hedder Antaeus1 og står som nyt medlem er det fordi jeg har nogle tekniske problemer efter jeg var inde og rette min e-mail indstillinger. Så jeg måtte oprette en ny bruger. Har sendt MOL en mail - håber de kan rette fejlen.

Edited by Antaeus1
Link to comment
Share on other sites

Men man kan få mange udmærkede olier til langt billigere pris adskillelige steder (Økologiske, koldpressede og i mørke flasker).

Det er altsammen meget godt, men at en olie er "koldpresset" betyder nødvendigvis ikke, at den er smart at hælde i løgnhalsen!

med koldpresset menes der som regel, at der ikke blev tilført nogen EKSTERN varme under selve pressningen. Sjovt nok bliver frøene og olien ofte meget varme alligevel!

En måde hvorpå frøene bliver presset, er ved at mase dem mod en metal-presser....her stiger temperaturen pga friktion. Jo hårdere man presser frøene desto mere olie kan man få ud af dem (og tjene flere penge).

Problemet er at temperaturen bliver også tilsvarene højere, hvilket vi jo er klar over ikke er godt for fedtsyrerne.

Olier fremstillet på denne måde kan sagtens sælges som "ubearbejdet" og "koldpresset"

Olier der er blevet desodoriseret (det foregår ved temperaturer på 240+ grader celcius) kan også bliver solgt som "koldpresset" fordi dette ikke foregår UNDER presningen.

Bottom line: man skal være meget varsom med valg af olier og ikke sætte lighedstegn mellem koldpresset og god kvalitet.

PS. 240grader er mere end rigeligt til at der dannes trans-fedt syrer, som bekendt ikke er det mest fornuftige at hælde indenbords!

Link to comment
Share on other sites

Denne olie har et stykke tid været min kæphest- om man nu tør udtrykke sig således. Til foråret var planen, at hunden og jeg skulle dele en dunk. Den ene af os skulle have en flottere pels, den anden et bedre helbred og reduktion i diverste ledsmerter. Gæt selv hvem. Og hvem ved - måske giver olien et bedre overall-vrinsk? :kj:

Link to comment
Share on other sites

Anders du har helt ret omkring din tilføjelse til koldpresning - hvorfor man skal selvfølgelig skal være særdeles påpasselig når man vælger sin olie. Ofte har man ikke en chance som almindelig forbruger. Et bevis i form af et certifikat samt en gennemgang af hvordan olien behandles, er det man burde have - men det er vist de færreste firmaer som sender det ud. Nogle firmaer giver dog en del information på etiketten.

Rune jeg skrev cirka 1:20 (gennemsnit) fordi det er det jeg oftest har set nævnt, men jeg har set referencer fra 1:10 til 1:40. Fra person til person er der selvfølgelig store individuelle forskelle. Og med hensyn til den rette fordeling er der heller ikke konsensus.

Link to comment
Share on other sites

Denne olie har et stykke tid været min kæphest- om man nu tør udtrykke sig således. Til foråret var planen, at hunden og jeg skulle dele en dunk. Den ene af os skulle have en flottere pels, den anden et bedre helbred og reduktion i diverste ledsmerter. Gæt selv hvem. Og hvem ved - måske giver olien et bedre overall-vrinsk? :kj:

Det var da egentlig små interessant.. har du den nøjagtige fordeling af olierne i produktet?

140kr for 2½ liter olie ala Udo's ville ikke være en helt ringe bargain ;)

Link to comment
Share on other sites

Den hesteolie, som her omtales ser ud til at være ret god. Eneste problem jeg umiddelbart kan påpege er at de sælges i for store portioner. Når først man har åbnet en flaske holder flerumættede olier ikke særlig længe (der sker meget hurtig en oxidering af olien, hvorfor man hurtigt får et alt for højt peroxidtal). Det er en fordel at den indeholder det de kalder svævestoffer, hvilket ofte betyder en væsentlig bedre beskyttelse af olien.

Det eneste man som forbruger kan gøre er at ringe til firmaet og spørge om de har oplysninger på hvor lang tid olien holder efter åbning.

Der mangler endvidere en opgørelse over fordelingen af de forskellige fedtsyrer.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Den hesteolie, som her omtales ser ud til at være ret god. Eneste problem jeg umiddelbart kan påpege er at de sælges i for store portioner. Når først man har åbnet en flaske holder flerumættede olier ikke særlig længe (der sker meget hurtig en oxidering af olien, hvorfor man hurtigt får et alt for højt peroxidtal).

Kan man ikke bare putte en del af det i fryseren?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder da spændende med det hesteolie! Men der er underligt nok ikke nogen der forhandler det i århus. Det er da lidt underligt.

Hmm... - havde ikke troet jeg seriøst ville overveje at tage et kosttilskud der er beregnet til heste :) I hvert fald er 140,- for 2½ liter god koldpresset hørfrøolie da rørende billigt! - Også selvom det nok næppe er økologisk, men det har nok ikke den store betydning for fedtsyreprofilen alligevel.

Tak for linket cfred!

Link to comment
Share on other sites

Det var da egentlig små interessant.. har du den nøjagtige fordeling af olierne i produktet?
Udover hvad der står på den pågældende hjemmeside, har jeg ikke kunnet finde oplysninger om olien. Men tager man hele frame-siden, er der også en forhandlerliste. Måske ved de noget. Jeg har flere steder fedtet (!) for en beskrivelse af, hvad der kunne stå i et datablad for en fornuftig olie, men jeg har endnu ikke været heldig. Og jeg må indrømme, at emnet ligger helt ude i et hjørne tæt ved yderkanten af, hvad jeg i øvrigt finder interessant. Men findes en sådan liste, har man jo noget at arbejde videre med. :deal:
Eneste problem jeg umiddelbart kan påpege er at de sælges i for store portioner.
Kan man ikke bare putte en del af det i fryseren?

Måske kunne man finde nogle at dele med (evt. en hesteejer). Der er en del svævestoffer i olien, og det forøger næppe holbarheden. Og der sker vel en vis iltning ved omhældning. Jeg vil tro, at fryser til langtidsopbevaring og køleskab til den portion, der aktuelt er i brug, er en god ide.

Og endelig skal man jo huske, at produktet er beregnet til heste. Måske er smagen ikke noget at råbe hurra for. Man kunne jo ende op med landets sundeste havemøbelolie. :sad944:

Edited by cfred
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share