Flax vs. almindelig Hørfrøolie


ahj
 Share

Recommended Posts

Brev fra Hippolyt

Hej Hessel

Tak for din henvendelse om vores krydderurteolie til heste, HippoLinol. HippoLinol er et fantastisk godt produkt - til heste. Og selv om det er produceret under hensyntagen til alleænkelige krav for at sikre den høje kvalitet, så er det ikke produceret på et anlæg, der er godkendt til fremstilling af levnedsmidler til human anvendelse. Det må derfor være op til den enkelte, om man også ønsker at bruge den i salatskålen.

Til human anvendelse har vi imidlertid et andet produkt i sortimentet: XA-OMEGA, der er et kosttilskud til mennesker. XA-OMEGA har den helt korrekte fedtsyresammensætning, således at den passer til afbalancering af "vestlig" kost. Olien er uraffineret, ufiltreret og helt organisk med et højt indhold af svævestoffer med store mængder phyto-næringsstoffer. Olien er meget følsom over for oxydation, og den skal derfor opbevares lys- og lufttæt i køleskab og må ikke opvarmes.

Vi har først for nylig fået produktet i vort sortiment og salgsmateriale er derfor endnu ikke klar. Mere info. kan imidlertid findes på producentens hjemmeside www.macrogenix.com - håber, det rækker til videre.

Med venlig hilsen

St. Hippolyt Danmark A/S

Ingerlise Kofod

Subject: Information vedr. hesteolie ønskes

Kære Hippolyt!

Jeg kunne godt tænke mig noget mere information vedr. den hesteolie i sælger. Jeg tænkte på om i havde noget lidt mere dybdegående information. Jeg er specielt interreseret i information vedr. fedtsyresammensætningen (sammensætningen af omega 3, omega 6 og omega 9) og holdbarheden. Desuden ville jeg høre om kvaliteten er så god at den kan konsumeres af mennesker?

Jeg håber at høre fra jer!

Med venlig hilsen,

Hessel

Det produkt der omtales XA Omega koster 222 kr. - Altså samme pris som Udo's Choice og Balance. Desuden modtog jeg ikke svar på fedtsyresammensætningen af HippoLinol! <_< Måske skulle jeg prøve igen?

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener i? - Kan man spise den omtalte hesteolie selvom den er produceret på et anlæg som ikke er "godkendt til fremstilling af levnesmidler til human anvendelse"? Jeg synes at kunne læse mellem linjerne at hun mener at der næppe er noget problem i det, men de vil selvfølgelig hellere sælge det andet produkt som de nok tjener LANGT mere på.

Link to comment
Share on other sites

Svar på forspørgsel

beklager - ingen af olierne leveres med certifikat. Må jeg spørge om årsagen til ønsket?

Med venlig hilsen

Ingerlise Kofod

Subject: Re: Fw: Information vedr. hesteolie ønskes

Kære Ingelise Kofod!

Har HippoLinol og XA-OMEGA et certifikat med en:

fedtsyre fordeling

transfedtsyre indhold

peroxid tal

pesticid tal

tungmetal tal

Hvis det er muligt kunne jeg godt tænke mig en kopi af de 2 certifikater.

Med venlig hilsen,

Link to comment
Share on other sites

beklager - ingen af olierne leveres med certifikat. Må jeg spørge om årsagen til ønsket?

Svaret til hendes spørgsmål er selvfølgelig at det er den eneste måde man kan vurdere kvaliteten af en olie.

Mener hun at de ikke har certifikat på olierne eller at firmaet ikke leverer certifikat til kunderne? (det er det dog de færreste firmaer som gør)

Hun bør ihvertilfælde kunne give et svar på fedtsyre fordelingen. Næstvigtigste er hvor lang tids holdbarhed olien har efter åbning (er det estimeret eller har de målt peroxid tal)?

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Har alle produkter et certifikat eller er det kun produkter til mennesker som har certificat?

Lidt ordkløveri/begrebsforvildning: Kunne hesten ligge begravet i ordet "certifikat"? Certifikat er vel noget, der tildeles (af andre/myndighederne), hvis produktet lever op til en vis norm eller standard (TÜV, Ø-mærke ell. lign.), eller hvis produktet har udmærket sig ved en konkret afprøvning i sammenligning med andre lign. produkter. Jeg forstiller mig et guldrandet papir med bannerrosetter, vitterlighedstilkendegivelser og hele pivetøjet, når jeg hører ordet certifikat - og sådan ét har hesteolien næppe. En (udvidet) varedeklaration fra firmaet selv er vel egentlig tilstrækkeligt. Og det må de da kunne levere, hvis dyrlæger og andre skal kunne anbefale og sælge produktet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis et firma køber olien fra et andet firma følger normalt et certifikat med, der således garanterer at man får hvad man betaler for. Dvs. at de har foretaget en analyse (enten selv eller et uafhængigt firma) af produktet.

Hvis de selv producerer olien har de formodentlig stadig foretaget nogle analyser af deres produkt.

En deklaration er også ok (certifikat bedst) den bør som tidl. omtalt i det mindste indeholde fedtsyre fordelingen og så bør de kunne svare på holdbarheden efter åbning.

Mange olier har meget store problemer med holdbarheden når de først er åbnet - dette kan måles ved peroxid værdier, som er en værdi for hvor meget olien er oxideret. Firmaer foretager normalt målinger af peroxid værdier på deres olie produkter for at vurdere deres olie og hvor meget antioxidant de skal tilsætte. Nogle olier har meget store problemer selv om ekstra antioxidant tilsættes. Dette vil især være et problem hvis man køber store mængder som olien til heste (når den ikke skal bruges til heste men mennesker, idet du tømmer bøtten væsentlig langsommere end en hest ville have gjort).

Link to comment
Share on other sites

Hessel - vi jager lidt med dig; du må selv sige fra. Jeg synes, du skal skrive til Ingelise Kofod og lægge sagen frem som den er: Vi er nogle stykker, der øjner chancen for at spare lidt penge. Vi er blevet opmærksomme på Hippolinol som et muligt alternativ/supplement til de dyre oliemærker. Du kan jo linke til denne tråd og JS fedtartikel på GETBIG. Måske kan hun oprette sig som bruger og deltage i debatten. Vi har ikke forbindelse til "Kontant", "Rabatten" eller "Rene ord for pengene", og vi er såmænd "bare" interesserede i så grundig og tilbundsgående information om produktet som muligt.

På den anden side kan man vel dårligt forvente, at Ingelise Kofod direkte skal anbefale et hesteprodukt til menneskeføde. Her skal vi nok selv drage konklussionerne - og tage konsekvenserne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte for noget tid siden en email til den hollandske leverandør angående deres XA-OMEGA - her er svaret på fedtsyrerne:

Dear Thomas,

Percentage of xa-Omega is:

Omega-3  6200 mg

Omega-6  1810 mg

Omega-9  2040 mg

Please note our product is made from 100 % flaxseed.

Regards

Bernhardine Wegman

Link to comment
Share on other sites

Svar på forspørgsel

Hej igen

Som nævnt leveres ingen af produkterne med certifikat, så vi har naturligvis ikke nogen liggende heller.

Vi har fået oplyst det indbyrdes forhold, men det er ikke oplyst i de materialer, der er til "offentlig" beskuelse - jeg ved ikke helt, om det er af konkurrencemæssige hensyn, men nu vover jeg alligevel at røbe det:3: 6: 9 er 2:2:1. Så ved du dét!!

For egen regning vil jeg tilføje, at det er et fantastisk tilskud, der har mange flere funktioner, end dem man kan tillade sig at skrive om et kosttilskud uden at få problemer med lægemiddelloven.

Håber, det var en hjælp!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er netop løbet tør for fiskeolien "Tobis", som vi købte i Føtex. Jeg kan desværre ikke huske prisen, men den var ganske rimelig.

Min egen lille empiriske undersøgelse sagde at den havde bedre indvirkning på led, tør hud mv. end hvad jeg fik ud af Udo's.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share