Fedtforbrænding, forskning og gæs på Svalbard


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Mage til mageløst projekt skal man da lede længe efter!

På nedenstående kort kan man følge gæssenes rute, men det lader da til, at der er uoverenstemmelser hvad angår det videre forløb. Særligt den gule gås er da helt ude i skoven... Den vil få ca. 40000 km ekstra oven i hatten, inden den når Svalbards svale strande...

T1052552041812.png

MZ:

Hils bjørnen!

galleri4_lodret_isbjoern_21.jpg

Link to comment
Share on other sites

Allerup: Det ser ud til at ikke alle målingerne er lige præcise. Hvis man beder den vise ALLE målinger får mang følgende:

T1052552896078.png

Og der er især den gule gås da helt på skovtur.

Hvis man derimod beder om kun at se højpræcisionsmålinger får man følgende:

T1052553025593.png

Og det ser da bedre ud.

Og det så skyldes manglende præcision på de sidste målinger eller at de lige skal have forbrændt lidt mere fedt er jeg ikke helt klar over :4jumpy:

Link to comment
Share on other sites

Allerup: Det ser ud til at ikke alle målingerne er lige præcise. Hvis man beder den vise ALLE målinger får mang følgende:

Har du overvejet den mulighed at gæssene simpelthen ikke aner hvor de er på vej hen. At de tit ender på Svalbard skyldes simpelthen det faktum, at om foråret blæser det tit fra øst, og så blæser gæssene simpelthen med...

Link to comment
Share on other sites

Nu nævnes der et sundhedsmæssigt perspektiv i dette forskningsprojekt. Men er der andre perspektiver i det, end at kunne forelægge endnu flere grunde til at folk skal motionere mere?

Det er slet ikke at jeg ikke kan påskønne dette, når jeg nu skal ud om føje år, og forsøge at få folk til at ryge mindre og begynde at motionere. Jeg er bare i tvivl, om der er noget jeg ikke har fået med.

Link to comment
Share on other sites

Nu nævnes der et sundhedsmæssigt perspektiv i dette forskningsprojekt. Men er der andre perspektiver i det, end at kunne forelægge endnu flere grunde til at folk skal motionere mere?

Jepper der er flere grunde til dette projekt. En af hovedgrundene er at man faktisk ikke ved hvor gæssene flyve hen.

Hvis du går ind på principias hjemmeside, kan du sikkert ogå høre programmet. der er en større omtale af studiet, men det nævnes, som jeg husker det, slet ikke at der også er et sundhedsmæssigt perspektiv, for mennesker, i undersøgelsen.

Link to comment
Share on other sites

Projektet er først og fremmest grundforskningsorienteret. Formålet er at øge vores viden omkring reguleringsmekanismer i fedtstofskiftet. Umiddelbart kan man ikke sige hvilke anvendelsesmuligheder den viden konkret vil få.

Få så vidt kan de langsigtede konklusioner ligeså godt blive at man skal undgå at motionere ekstremt meget, som det modsatte. (Ikke at jeg tror det, men hypotesen er mulig).

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant projekt. Jeg har tidligere selv opdrættet brevduer til konkurrenceflyvninger. Hvad går det så ud på på ? Jo man har sine duer hjemme i dueslaget. I sommer halvåret sendes de udenlands bl.a til Frankrig (1000 km). Herefter løslades de og man konkurrerer om hvilken due der opnår den højeste gennemsnit hastighed på hjemturen B)

I brevdue sport er der en masse parameter at arbejde med, ernæring, motivation, sundhed o.s.v. således er brevduemanden træner.

Det er klart at organismens fedtlagre har enorm betydning for et så langvarigt muskelarbejde, da kulhydratopfyldning undervejs ikke er muligt. Det er det jo trods alt i sport.

Det var faktisk fascinationen af brevduesport der satte mig igang med at træne triathlon, med særlig fokus på ironmandistancen. Interessen for hvordan organismerne reagere på ekstremt arbejde :D

Link to comment
Share on other sites

 Share