overträning -> jerntilskud ?


oli24
 Share

Recommended Posts

Hejsa !

Jeg ved emnet för har väret diskuteret her pa run4fun - men jeg spörger nu alligevel.

Har virkelig "träthed" i kroppen i öjeblikket - synes jeg spiser sa nogenlunde rigtig... träner typisk 20 timer om ugen.

Har för taget jernpiller med ok resultat - MEN er blot bange for at tage for meget jern..

Hvor meget bör/kan man tage !? og kan man tage hele tiden - eller skal man holde sig til "1 maneds kur" ?

Haber i kan hjälpe

vh

Oli

Link to comment
Share on other sites

Man skal selvfølgelig aldrig tage jern uden at der er en professionel dianoticeret mangeltilstand! Et smut til lægen kan nemt og hurtigt fortælle dig om du har mangel på jern.

Endvidere: Jern kan på ingen måde kurrere overtræning! Overtræning kan kun afhjælpes ved at sætte træningsmængden og intensiteten ned. Typisk kan man jo gøre det at man halvere træningsmængden i en til to uger. Gør man dette oplever man ofte at få en formfremgang. I svære overtræningstilfælde kan det tage op til måneder at komme sig!

Hessel

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel et eller andet sted at jeg ikke er sikker pa om jeg er i overträning eller ej... specielt fordi jeg de sidste mange uger ikke har tränet hardt !

Min hvilepuls er ogsa rimelig stabil pa 40.

Spiser ogsa ok - maske for lidt köd - hvori der er jern... som jeg sa ikke far - derfor har jeg overvejet at tage jern-piller !

Maske der er nogen der kender til präparater (!!!!!!! :devil: LOVLIGE :devil: !!!!!!!!) der kan fa en op i omdrejninger igen - evt. Ginseng ?

Pa forhand tak !

Oli

Link to comment
Share on other sites

Har du et problem ved at tage et kort smut til lægen og blive tjekket for jernmangel? Jernmangel og overtræning har umildbart ikke noget med hinanden at gøre. Hvis du læser det link jeg lavede til dig vil du have mulighed for at vurdere om du er i overtræning eller ej. Hvis jeg skal anbefale noget så skulle det være et multi-vitamin og mineral produkt med jern.

Link to comment
Share on other sites

jeg smutter en tur til lägen i morgen !

Har läst Allan Zachariasens bog hvor han skriver at man blot skal tage 200mg jern hver dag i 1 maned eller 2 og sa skulle problemet väre over... ikke noget med at det kan väre farligt...

Hvad skal hämaglobin tallet ligge pa for en eliteudöver ?? blev testet for 3 ar siden hvor jeg la pa 9 ! hvilket jeg mener er for lavt... !?

vh

Oli

Link to comment
Share on other sites

Spiser ogsa ok - maske for lidt köd - hvori der er jern... som jeg sa ikke far - derfor har jeg overvejet at tage jern-piller !

Jamen når du nu selv nævner det, hvorfor så ikke øge mængden af rødt kød, som indeholder godtoptageligt jern?

Det smager jo også godt, og mange nævner på empirisk basis, at de restituerer bedre (og gainer bedre i BB regi) på rødt kød end på noget andet protein.

Link to comment
Share on other sites

De store kosttilskudsfirmaer laver "noniron"-vitaminer til mænd og "iron"-vitaminer til kvinder. Grunden til dette er at man som mand ikke har samme behov som kvinder og kan derfor nemt komme til at overdoserer. Så derfor som allerede nævnt vær helt sikker på at der er et behov for ekstra jern inden man begynder at hælde på ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share