Værnepligt og styrketræning


franner
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den situation at jeg skal i militæret på tirsdag.

Jeg tænker om selve basen har deres eget center til fri afbenyttelse, hvis nogen ved det? (I dette tilfælde Varde)

Derfor ville jeg høre om der er nogle der har erfaringer med at styrketræne samtidig? Jeg har hørt det er ok fysisk hårdt derinde og vil gerne fortsætte med at træne 4 gange i ugen hvis det er muligt..

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Kasernen i Varde har et super lækkert træningscenter til fri afbenyttelse. Dog skal du ikke regne med at få lov til at træne der ovre de første par uger.

Jeg vil anbefale at du kigger på dine øvelseslister og planlægger din træning uge for uge ud fra denne. På den måde undgår du at du har f.eks. bentræning dagen før du skal gå march, på øvelses osv.

Jeg vil måske anbefale dig at planlægge et fullbody program, da jeg ikke mener at 2split, som jeg går ud fra du træner nu, er særlig praktisk når man er HBUer, da man ikke selv kan styre sin tid så godt som hvis du søger videre. Derfor er det lettere lige at presse et godt fullbody program ind i den travle uge.

Men det bedste råd er, planlæg uge for uge udfra din øvelsesliste, og så vægt dine øvelser højere end træning, forstået på den måde at skal du på øvelse, så drop den ene træning dagen før. Du skal nok få brugt dine krafter alligevel ;)

Link to comment
Share on other sites

Kasernen i Varde har et super lækkert træningscenter til fri afbenyttelse. Dog skal du ikke regne med at få lov til at træne der ovre de første par uger.

Jeg vil anbefale at du kigger på dine øvelseslister og planlægger din træning uge for uge ud fra denne. På den måde undgår du at du har f.eks. bentræning dagen før du skal gå march, på øvelses osv.

Jeg vil måske anbefale dig at planlægge et fullbody program, da jeg ikke mener at 2split, som jeg går ud fra du træner nu, er særlig praktisk når man er HBUer, da man ikke selv kan styre sin tid så godt som hvis du søger videre. Derfor er det lettere lige at presse et godt fullbody program ind i den travle uge.

Men det bedste råd er, planlæg uge for uge udfra din øvelsesliste, og så vægt dine øvelser højere end træning, forstået på den måde at skal du på øvelse, så drop den ene træning dagen før. Du skal nok få brugt dine krafter alligevel ;)

Hej Hede. Mange tak for dit gode svar!

Det er nogle kanon gode råd jeg har fået der. Vidste slet ikke man fik øvelseslister udleveret.. der kan man bare se.

Hvorfor skal jeg ikke regne med at få lov til at bruge centeret i de første par uger? :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Hede. Mange tak for dit gode svar!

Det er nogle kanon gode råd jeg har fået der. Vidste slet ikke man fik øvelseslister udleveret.. der kan man bare se.

Hvorfor skal jeg ikke regne med at få lov til at bruge centeret i de første par uger? :-)

Fordi du har for travlt med at holde kæft og stå ret.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hede. Mange tak for dit gode svar!

Det er nogle kanon gode råd jeg har fået der. Vidste slet ikke man fik øvelseslister udleveret.. der kan man bare se.

Hvorfor skal jeg ikke regne med at få lov til at bruge centeret i de første par uger? :-)

Fordi de mener du først skal "omskoles til mft" som det så flot hedder ;)dvs. at du ikke må bruge styrkecentret før du har fået en gennemgang af de grundlæggende øvelser (squat, bænk, military pres, pulldowns, seated row, hyper extention og mave) og har en grundlæggende forståelse for træning. Dette er for at nye ikke skal ødelægge sig selv og bare springe på vognen og vide hvad de går ind til inden de rygger 100kg i dødløft fordi det har de set osv. Derudover vil du have nok at holde styr på de første par uger til at dit overskud til træning muligvis ikke er så stort. Plus, jeg vil anbefale dig at løbetræne lidt de første par uger, evt. gå lidt rundt i dine nye støvler, og så holde det til kropsvægt øvelser, og masser af coretræning.

Link to comment
Share on other sites

Fordi de mener du først skal "omskoles til mft" som det så flot hedder ;)dvs. at du ikke må bruge styrkecentret før du har fået en gennemgang af de grundlæggende øvelser (squat, bænk, military pres, pulldowns, seated row, hyper extention og mave) og har en grundlæggende forståelse for træning. Dette er for at nye ikke skal ødelægge sig selv og bare springe på vognen og vide hvad de går ind til inden de rygger 100kg i dødløft fordi det har de set osv. Derudover vil du have nok at holde styr på de første par uger til at dit overskud til træning muligvis ikke er så stort. Plus, jeg vil anbefale dig at løbetræne lidt de første par uger, evt. gå lidt rundt i dine nye støvler, og så holde det til kropsvægt øvelser, og masser af coretræning.

I mit fullbody program har jeg også en masse kropsøvelser inde over især med henblik på ryggen og er allerede i gang med at løbetræne ved siden af træningen ;-)

Dine svar har været dejlig konstruktive, jeg siger mange tak for det!

Link to comment
Share on other sites

Som supplement til de øvrige svar:

Jeg ved ikke hvordan det kører i Varde, men både i Slagelse og i Skive kan HBU'er godt "snige" sig ned i motionsrummet, bare husk dit eget træningstøj, så det ikke er så let at se, at du er fra HBU.

Den første uge er der næppe tid til træning, men det skal nok komme.

I løbet af dagene skulle du gerne komme igennem min. 3 mikrotræningspas, der er justeret efter hvor hård dagen er. Hård dag = mindre hård træning og omvendt. Hvis du ved siden af dette styrketræner 2-3 gange om ugen på 80% (2 reps i banken), skulle du være fint kørende uden fare for overtræning.

Desværre er der en overvægt af folk i dårlig form i HBU, og derfor sigter træningen efter at få folk fra 0 og op på et nogenlunde niveau, så de kan minimere den relative belastning. Folk, der er i god form når de kommer ind, bliver nødt til at træne ved siden af, for at vedligeholde styrke/kondi :-)

Men faglærer idræt et af HBU kompagnierne i Varde er selv en meget ihærdig idrætsudøver, og jeg er sikker på han nok skal få lagt en masse træning ind i dagligdagen :D!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Faglærer idræt i Varde lignede da en lidt for magelig ældre herre der med slyngede beskyldninger om steroider ud ved tilfælde af bænkpres på over 100kg.

Det er nu ikke så slemt at få trænet. Jeg kørte 5 split og blev kasernens stærkeste mand.

Tror jeg trænede 75% af dagene derovre.

Mødte ikke rigtig nogen fra kasernen der vidste det store om træning..

Men varde kan blive et fed sted hvis du får de rigtige BM.

Blev færdig her først i december.

Du kan godt slippe afsted med at træne inden omskoling.

Men brug rummet med de nye ting og ikke de gamle. (Noget med rettigheder)

Lad som ingenting og løft noget jern.

Det værste der kan ske er nok en lille reprimande.

De var ret loose derovre.. eller det var nok bare min deling... eller bare min stue der var ret afslappede...

Glæd dig til feltforhindringsbanen på oplevelses dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share