Mængde af røde og hvide muskelfibre


Guest Slettet 05102011
 Share

Recommended Posts

Guest PlayboY

Goddag folkens.

Som de fleste nok ved, bliver man født med et vist antal røde og hvide muskelfibre, og denne mænge kan man ikke ændre på.

Ifølge min biologlærer træner man hovedsageligt de hvide muskelfibre ved styrketræning, mens jeg har hørt flere herindefra omtale at det er de røde muskelfibre. Men nok om det.

Lad os bare sige at vi primært træner de hvide muskelfibre.

En person der så er født med f.eks. 80% hvide og 20% røde burde så derfor være meget mere heldigt genetisk betinget for at få massiv muskelmasse, sammenlignet med en person med 80% røde 0g 20% hvide :blink:

Det er vel også derfor nogle mennesker virkelig har en genetisk heldighed hvad angår BB da de har en langt størere mænde af de muskelfibre man primært træner?

Mvh. Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min biologlærer træner man hovedsageligt de hvide muskelfibre ved styrketræning, mens jeg har hørt flere herindefra omtale at det er de røde muskelfibre. Men nok om det.
Det kan jeg ikke forestille mig at der er nogen som har sagt. Din biologilærer har ret i at man ved vægttræning primært skaber tilpasninger i type II fibrene (kaldes også hvide fibre). Man aktiverer dog både type I (røde) og type II (hvide), når man løfter vægte.
En person der så er født med f.eks. 80% hvide og 20% røde burde så derfor være meget mere heldigt genetisk betinget for at få massiv muskelmasse, sammenlignet med en person med 80% røde 0g 20% hvide

Ja, sådan er det bare. En person med en overvægt af type II fibre vil være mere heldigt stillet hvad angår styrke og masse opbygning. Dog har det også noget at sige hvor mange muskelfibre man er født med totalt set.

Det er vel også derfor nogle mennesker virkelig har en genetisk heldighed hvad angår BB da de har en langt størere mænde af de muskelfibre man primært træner?

Ja. Specielt den olympiske elite i vægtløftning har en meget stor overvægt af type II fibre.

Overordnet forstår jeg dog ikke pointen i dit indlæg ?? Du pointere en masse ting som de fleste godt ved. Er det et spørgsmål eller en konstatering ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der er også en hvis % del af dine muskle fibre du kan træne til at blive røde eller hvide...... Det er ikke så firkantet at du er født med 80/20%, disse procenter kan godt flytte sig.

Ja du kan sagtens undersøg hvad dine procent satser er, det gør dog herre nas skulle jeg hilse og sige. Men som regl plejer man at få en lille slat penge for det.

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Der er også en hvis % del af dine muskle fibre du kan træne til at blive røde eller hvide...... Det er ikke så firkantet at du er født med 80/20%, disse procenter kan godt flytte sig.

Ja du kan sagtens undersøg hvad dine procent satser er, det gør dog herre nas skulle jeg hilse og sige. Men som regl plejer man at få en lille slat penge for det.

;)

Hvordan går man det?... Altså med at undersøge?.. Lyder ikke rart! :blink:

Thomas J << Jeg ville bare lige være sikker på om det forholdte sig sådan som jeg troede ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er også en hvis % del af dine muskle fibre du kan træne til at blive røde eller hvide...

Hvis artiklerne om fibertyper på MOL står til troende, så forskes der stadig i, hvorvidt man kan ændre på forholdet af type I og type II-fibre, og indtil videre tyder det på, at det ikke kan lade sig gøre. (se artikel). Så hvad baserer du din påstand på?

Hvis du mener, at man kan manipulere forholdet mellem type IIa og type IIx, så har du ret - i hvert fald ifølge artikel om 2 x boosting.

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt estimere dig frem til hvor de ligger rent fibermæssigt, ved at se hvor mange reps du kan tage med 80 % af din 1RM. Du kan læse mere om det i nedenstående artikel af Fred Hatfield.

Finding the ideal split

For dem som ikke gider læse artiklen, så kan jeg lige hurtigt opsummere. Du skal kende din 1RM i en given øvelse. Lad os sige du gerne vil se hvordan din fiberfordeling ligger i dine skubbemuskler (bryst, skulder, triceps). Din 1RM er 100 kg. Så tager du 80 kg (80 %) og kører reps indtil du rammer failure. Sammenlign dit resultat med nedenstående:

4 reps eller mindre = ekstremt mange hvide fibre

4-6 reps = mange hvide fibre

6-10 reps = relativt mange hvide fibre

10-13 reps = gennemsnitlig person med en 50/50 fordeling af hvide og røde fibre

13-17 reps = relativt mange røde fibre

17-21 reps = mange røde fibre

21 reps eller mere = ekstremt mange røde fibre

De fleste mennesker (ca. 50-60 % af befolkningen) ligger omkring 10-13 reps. Hvilket vil sige gennemsnitlig.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener, at man kan manipulere forholdet mellem type IIa og type IIx, så har du ret - i hvert fald ifølge artikel om 2 x boosting.

Der findes "mange" flere fibre end bare IIa og IIx. Disse såkaldte intermediær fibre kan godt skifte karakteristika afhængigt af hvordan du træner. Træner du meget konditionstræning, så antager de type I karakteristika. Træner du meget styrketræning, så antager de type II karakteristika. Det tyder dog ikke på at en type I fibre kan blive til en type II fibre, og at en type II fibre kan blive til en type I fibre. Det er udelukkende fiberens karakteristika som kan hælde lidt til den ene eller den anden side, afhængig af hvordan og hvad man træner.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ved ikke hvor meget jeg giver for den test

ligger selv på at kunne tage ca 7-8 rep på 80 % i bænk

men der vil jo være en forskel på om man normal træner med mange gentagelser ellers køre få rep

men det vil jo da ca kunne give et hint

Link to comment
Share on other sites

jfk> klart, klart, det afhænger meget af hvordan man træner. Man må bestemt ikke betragte det som en nøjagtig test. Det er udelukkende for at estimere sig frem til hvor man ligger. Det er jo meget rart at vide om man ligger på den gode eller den dårlige side af gennemsnitlig ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Henning> det vil jo ikke kunne flytte dig fra den ene ende af kategorien til den anden. Det vil måske højest skubbe dig en tand op eller ned i skalaen. Det ændre jo ikke på at du får estimeret hvor du ligger. I mangel af bedre kan testen bruges. Men hvis du hellere vil betale for en biopsi, så be my quest :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg da nok man kan få testen til at vise, såfremt min tidligere nævnte betingelser er opfyldt. Kroppen tilpasser sig vel netop hvad man træner efter, og hvis man nu har trænet 20-25 reps gennem længere tid eller f.eks. altid, så kan man da ikke forvente at man kan løfte 100% mere ved 1RM bare fordi man er født med ekstremt mange hvide fibre, men aldrig har trænet efter det. Træningsspecifitet må også være en afgørende faktor her. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk den test passer nogenlunde på mig. Jeg havde ikke trænet meget mere end et par måneder, før jeg var vokset betydeligt og generelt er min muskelvækst hurtigt voksende, i forhold til mange af mine kammeraters. Jeg ligger imellem ekstremt mange og mange hvide fibre. Min storebror trænede heller ikke i mere end et par år, og han var altså ekstremt stor, i forhold til at et par år trods alt ikke er lang tid igen. Nu kan der self. også være forskel på os, men det er vel genetisk arveligt sådan noget? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at uanset hvordan man træner, så vil man aldrig kunne ændre væsentligt på hvor mange rep man kan tage med 80% af 1RM? Det kan jeg ikke få til at stemme med det jeg ellers ved.
Det kan du da i allerhøjeste grad. Hvis du med lav-rep træning kan tage 6 reps med 80 %, så vil du selvfølgelig kunne tage flere reps, hvis du træner målrettet for at øge din rep styrke. Men du går altså ikke fra at kunne tage 6 reps med 80 % af 1RM, til lige pludselig at kunne tage 15 reps. Det kan bare ikke lade sig gøre udfra den fiberfordeling du er født med. Det eneste som ændre forholdet, er vis din træning trækker de intermediære fibre i en anden retning, og hvis du mister neurale tilpasninger i forhold til en 1RM.
hvis jeg som nu kan lave ca 7 rep på 80 %, og træner efter at kunne lave mange gentagelser med den vægt, vil mit max løft også være sænket en del.

Det tror jeg ikke du har ret i. For hvis du f.eks kan tage 7 reps nu, og træner målrettet for at kunne tage 12 reps med 80 %, så vil det jo ikke længere være 80 % når du når til 12 reps. At gå fra 7 reps til 12 reps med 80 % af 1RM, vil helt sikkert øge din absolutte styrke i større eller mindre grad. Og selvom man ikke øger sin 1RM i samme tempo, som hvis man udelukkende kørte 1RM træning, så vil det have en drastisk effekt på ens 1RM at øge fra 7 reps med 80 % til 12 reps med 80 %.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men du går altså ikke fra at kunne tage 6 reps med 80 % af 1RM, til lige pludselig at kunne tage 15 reps.

Nu mente jeg hellere ikke at det skulle ske lige så hurtigt, men at det kan ske over et meget langt forløb, eller at man starter bagvendt, dvs. at man af en eller grund har trænet med 20-25 reps i hele sin træningskarriere. Så tester man sin 1RM og finder at man kun er i stand til løfte 25% mere første gang, således at 20-25 reps er 80% af 1RM, fordi sådan har man trænet sådan hele livet, selvom ens fibertypefordeling måske taler for at man burde ligge i den modsatte ende af skalaen. Det ser jeg altså som et realistisk scenario. :)

Så kan det naturligvis gøre være at man via specifik træning meget hurtigt kan ændre det forhold, således at testen ville stemme 2. gang man kørte den. :)

Link to comment
Share on other sites

Los>>

Hvis du mener, at man kan manipulere forholdet mellem type IIa og type IIx, så har du ret - i hvert fald ifølge artikel om 2 x boosting.

Der findes "mange" flere fibre end bare IIa og IIx. Disse såkaldte intermediær fibre kan godt skifte karakteristika afhængigt af hvordan du træner. Træner du meget konditionstræning, så antager de type I karakteristika. Træner du meget styrketræning, så antager de type II karakteristika. Det tyder dog ikke på at en type I fibre kan blive til en type II fibre, og at en type II fibre kan blive til en type I fibre. Det er udelukkende fiberens karakteristika som kan hælde lidt til den ene eller den anden side, afhængig af hvordan og hvad man træner.

Det var også det jeg mente..... sorry hvis jeg udtrykte mig dårligt. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det ser jeg altså som et realistisk scenario.

Det gør jeg så ikke. Hvis en person med 80-90 % hvide fibre begynder at træne med så lette vægte at han kan tage 20-25 reps, så skal han i starten ned på noget der ligner 40-50 % af max, for at det kan lade sig gøre. Det er klart at hans evne til at reppe med en højere procent af 1RM øges ved kun at træne 20-25 reps. Ikke mindst fordi hans 1RM falder pga. manglende neural træning. Men han bliver altså ikke lige pludselig i stand til at lave 20-25 reps med 70-80 %, når han i starten kun kan træne med 40-50 %. Sådan hænger tingene ikke sammen. Og derfor vil testen kunne give en indikation for hvor man ligger, uanset hvordan man træner. Testen vil dog nok være mest nøjagtig for dem som træner med reps omkring 4-8 reps. Træner man udelukkende med høje reps, eller udelukkende med lave reps, så skal man selvfølgelig tage højde for det.

Iøvrigt var det ikke et diskussionsoplæg. Det var et forslag til hvordan man kunne ESTIMERE sig frem til sin fordeling. Vi kommer altså ikke tættere på det, uden at skulle tage en muskelbiopsi.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm, well, vi bliver vel ikke enige så. ;)

Iøvrigt var det ikke et diskussionsoplæg. Det var et forslag til hvordan man kunne ESTIMERE sig frem til sin fordeling. Vi kommer altså ikke tættere på det, uden at skulle tage en muskelbiopsi.

Jamen undskyld jeg startede en diskussion om det. Det skal ikke ske igen så. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share