Indre abs?


debski
 Share

Recommended Posts

Ville lige høre om i vidste noget om hvilke faktore der spiller ind udover at træne sine mavemuskler og have en lav fedtprocent... Har hørt fra min kæreste som går til speciel mavetræning 2 gange ugentligt at de der lære at træne deres "indre" mavemuskler som får maven til at se mere flad ud..en slags opstramende korset? Er der hold i det eller er det bare fis og humbug.

Hun har beskrevet et par af øvelserne, noget hvor man skal suge maven til sig o.l. Hvis denne indre-mave træning virkelig hjælper på vej med en flad mave, ville jeg da gerne have nogle fif fra folk med erfaringer, omk. rutiner, gode øvelser osv...

Link to comment
Share on other sites

Ville lige høre om i vidste noget om hvilke faktore der spiller ind udover at træne sine mavemuskler og have en lav fedtprocent... Har hørt fra min kæreste som går til speciel mavetræning 2 gange ugentligt at de der lære at træne deres "indre" mavemuskler som får maven til at se mere flad ud..en slags opstramende korset? Er der hold i det eller er det bare fis og humbug.

Hun har beskrevet et par af øvelserne, noget hvor man skal suge maven til sig o.l. Hvis denne indre-mave træning virkelig hjælper på vej med en flad mave, ville jeg da gerne have nogle fif fra folk med erfaringer, omk. rutiner, gode øvelser osv...

<{POST_SNAPBACK}>

Den muskel du snakker om hedder transversus, den er ikke synlig på nogen måde men hjælper meget ind på de store løft som squat og dødløft og i sportsgrene som fx fodbold, håndbold mm.. Hvis du er diskopumper er det ikke et aspekt du burde fokusere på.

Link to comment
Share on other sites

Pavel har også beskrevet nogle åndedrætsøvelser i hans mavebog, som skulle stramme maveregionen op.

Meget kort beskrevet udføres de sådan:

1) Stå på alle fire. Ånd helt ud og træk maven ind. Hold stilling omkirng 20 sek (+/-). Gentag.

2) Stå op med skuldrebrede mellem føderne. Træk vejret ned i maven og spænd maven. Ånd langsomt ud. Hvæs hvis du vil se sej ud... Gentag 5 gange

Men det gælde vel for alle sportsgrene at et stabilt muskelkorset er vigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er stærk, så vil du også (såfremt du ikke har fedmevom) have en flad mave.

Øh.. Jeg tror nu også man kan have en flad mave selvom mavemusklerne er svage.

Stærke muskler er generelt store muskler og store muskler buler ud. Derfor er det nok mere nærliggende at man har en mave som buler ud hvis man er ekstra stærk i maven.

Link to comment
Share on other sites

Der kan være mange gode grunde til at træne m. transversus abdominis:

En er at den ganske rigtigt trækker maven ind, og at man derfor får en mere "flad" mave.

En anden er, at funktionen af transversus, er at fungere som en slags støttekorset for rygsøjlen, og at man derfor, hvis man har en stærk transversus, sandsynligvis vil undgå mange rygproblemer - og smide løftebæltet væk! :bigsmile:

Almindelige situps på skrå bænk, træner i højere grad hoftebøjerne end mavemuskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt fra min kæreste som går til speciel mavetræning 2 gange ugentligt at de der lære at træne deres "indre" mavemuskler som får maven til at se mere flad ud..en slags opstramende korset? Er der hold i det eller er det bare fis og humbug.

<{POST_SNAPBACK}>

:4pooh: Tv-Shop alarm... Der er de 4 muskler og så er det ikke flere... og alle er en del af det "korsettet"...

Midt på maven, rect. abd. som holder bugvæggen, med i expiration, flektere columna

billedYderst i siderne, m. obl. ext. abd. som holder bugvæggen, roterer og flekterer ryggen, lateral flekterer columna, med i exp.

billedMidterst i siderne, m. obl. internus. abd. som holder bugvæggen, roterer og flekterer ryggen, lateral flekterer columna, med i exp.

billedinderste i siderne, m. trans. abd. som holder bugvæggen, rotere columna, med i expiration.

Her kan du se hvordan de 3 muskler i siderne faktisk går ind og hæfter på rect. skeden... der hvor rect. abd. ligger....billed(Diagram of sheath of Rectus)

billed

(Diagram of a transverse section through the anterior abdomina wall, below the linea semicircularis)

i forhold til det med at suge ind.... Pust ud når du laver maveøvelser, så squeeeezer du ekstra godt igennem da de alle er med til expiration (ved hurtigere en normal eller ved modstand. Uden mavsen vil du ikke kun puste en ballon op....

Link to comment
Share on other sites

Link her til øvelse.

Jeg står udstrakt på skrå med hænderne på væg eller bordkant, så der er spænding på kroppen,

mens jeg suger maven helt ind.

Den øvelse laver jeg hver morgen, og ofte flere gange om dagen.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

(Det er lige en tanke det her, er ik sikker)

Der er et eller andet der ik stemmer her....

Ingen af maveøvelserne er med i æhh inspiration :blush: (eller hedder det respiration) ...

Så når maven suges ind kan der ikke være tale om at man gør det med mavemusklerne, fordi de trykker lyften ud.... :blink:

JørgenL some assistance please :4smartass:

lige blevet tilføjet:

Og når diapfragma kontrahere sig går den caudalt (ned mod maven) :blink: det er bare et eller andet total weird her :raisebrow:

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Diaphragma er den primære respirationsmuskel (inspiration og ekspiration).

Mavemusklerne kan hjælpe til forceret respirationen, men de er ikke nødvendige i særlig grad under almindeligt arbejde. Dette er dog selvfølgelig en overordentlig forsimplet version af vejrtrækningsmekanismen :blush:

Faktisk er det muligt at trække vejret ganske fint med en spændt M. Transversus abd.

Hvis det har interesse, så har Casper T beskrevet nogle øvelser i sin log, så kan jeg nemlig være doven :wink:

Link to comment
Share on other sites

Diaphragma er den primære respirationsmuskel (inspiration og ekspiration).
Øhh ja....

Men ekspiration er uden muskelarbejde....

Mavemusklerne kan hjælpe til forceret respirationen, men de er ikke nødvendige i særlig grad under almindeligt arbejde.

Jeps...

Faktisk er det muligt at trække vejret ganske fint med en spændt M. Transversus abd.
hmm, når du spænde abs. vil de hæmme hvor meget luft du kan trække ind.. der er et eller andet jeg har overset her :raisebrow:
Hvis det har interesse, så har Casper T beskrevet nogle øvelser i sin log, så kan jeg nemlig være doven :wink:

Fjong nok, men en ting er øvelser en anden ting er anatomi og fysiologi...

Link to comment
Share on other sites

Link her til øvelse.

Jeg står udstrakt på skrå med hænderne på væg eller bordkant, så der er spænding på kroppen,

mens jeg suger maven helt ind.

Den øvelse laver jeg hver morgen, og ofte flere gange om dagen.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

(Det er lige en tanke det her, er ik sikker)

Der er et eller andet der ik stemmer her....

Ingen af maveøvelserne er med i æhh inspiration :blush: (eller hedder det respiration) ...

Så når maven suges ind kan der ikke være tale om at man gør det med mavemusklerne, fordi de trykker lyften ud.... :blink:

JørgenL some assistance please :4smartass:

lige blevet tilføjet:

Og når diapfragma kontrahere sig går den caudalt (ned mod maven) :blink: det er bare et eller andet total weird her :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Det, der lige er tilføjet, og står nederst, hvad er det ?

Det er vist for fagfolk, men er det forkert at gøre det jeg gør ?

Træner mavemuskler med dragonflags 2 gange om ugen,

og det jeg beskrev her skulle gerne styrke korsettet og gøre

mave og talje slankere.

Og det føles som om, det virker :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Devito<------- Nej Ekspiration er nemlig lige nøjagtigt ikke muskelarbejde medmindre det er forceret. Udånding sker når diaphragma afslappes og ilten i lungerne trykudligner med den atmosfæriske luft...

Mht. at man sagtens kan trække vejret fint med en spændt m. transversus er, at den ikke fylder særlig meget i abdomen og derfor ikke indskrænker diaphragmas arbejdsbetingelser i særlig grad.....

Hvis du vil læse lidt på egen hånd kan "Bevægeapparatets Anatomi" af Finn Bojsen-Møller og "Menneskets Fysiologi" af Schibye, Klausen m.fl. ganske god læsning.....

Link to comment
Share on other sites

Devito<------- Nej Ekspiration er nemlig lige nøjagtigt ikke muskelarbejde medmindre det er forceret. Udånding sker når diaphragma afslappes og ilten i lungerne trykudligner med den atmosfæriske luft...

<{POST_SNAPBACK}>

:raisebrow: Prøv lige læs hvad jeg skriver engang til. jeg ved godt det du skriver der. Jeg skriver jo netop at diaphragma's andel i expiration er uden muskelarb. :wink:

Jeg har selv bøger, skal bare lige havbe til at få kigget det efter... :innocent:

Link to comment
Share on other sites

He he :blush:

Det er vist det der sker når man skriver indlæg når man er træt :innocent:

Men det er nu ikke så svært med den vejrtrækning, men det kræver dog man lige kan sin anatomi som det første og derefter kan man så få styr på fysiologien....

Link to comment
Share on other sites

He he :blush:

Det er vist det der sker når man skriver indlæg når man er træt :innocent:

Men det er nu ikke så svært med den vejrtrækning, men det kræver dog man lige kan sin anatomi som det første og derefter kan man så få styr på fysiologien....

<{POST_SNAPBACK}>

JEg skal nok lige vende tilbage når jeg har fået læst lidt og så vil jeg lige prøve at lave en tegning af det jeg mener.....

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Lidt input:

M. transversus abdominis (TA) bruges bl.a. i bugpressen (fx når man skal lave bummelum). Hvis TA er svag, kan de øvrige muskler dog sagtens overtage - mao. kan man have en svag TA uden at vide det.

Svaghed i TA øger risikoen for lænderygbesvær.

Hvis man suger maven ind, bruger man ikke nødvendigvis TA.

Det er faktisk en rigtig god ting at trække vejret med en spændt TA fx når man løfter - den hjælper med at stabilisere lænden.

En stærk TA gør ikke nødvendigvis maven mindre. Musklen ændrer jo ikke længde af at blive stærkere (gudskelov). Jeg tror dog heller ikke at en rigtig stærk TA gør maven særlig meget større...

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Lidt input:

M. transversus abdominis (TA) bruges bl.a. i bugpressen (fx når man skal lave bummelum). Hvis TA er svag, kan de øvrige muskler dog sagtens overtage - mao. kan man have en svag TA uden at vide det.

Svaghed i TA øger risikoen for lænderygbesvær.

Hvis man suger maven ind, bruger man ikke nødvendigvis TA.

Det er faktisk en rigtig god ting at trække vejret med en spændt TA fx når man løfter - den hjælper med at stabilisere lænden.

En stærk TA gør ikke nødvendigvis maven mindre. Musklen ændrer jo ikke længde af at blive stærkere (gudskelov). Jeg tror dog heller ikke at en rigtig stærk TA gør maven særlig meget større...

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke ligegyldigt om tva spændes eller ej hvis der ikke er overtryk af luft, så vil man ikke kunne danne noget nævneværdigt intraabdominalt tryk anyway..

Jeg kan ikke forestille mig hårdere arbejde for tva end det den udsættes for i bugpressen ved vasalvamanøvre under et maxløft. Men det er spekulation fra min side, da jeg ikke mener det er muligt at måle direkte (IEMG) da musklen ligger profundt.

Jeg kunne forstille mig at man måske, ved hyppig træning. Kunne øge tonus af tva og obliquus internus og sekundært obliquus externus og dermed mindske taljemålet.

Det blev trænet meget intensivt af bodybuilderne fra den gyldne æra (Arnold Schwarzenegger, Frank Zane etc..).

Især Zane var berømt for sit vacuum.

Et af mandens bedste poses, hvor ingen ville konkurrere head to head med ham:

Frank%20Zane.jpg

Zane var cool :shades: Vild serratus :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ligegyldigt om tva spændes eller ej hvis der ikke er overtryk af luft, så vil man ikke kunne danne noget nævneværdigt intraabdominalt tryk anyway..

Hmm ligegyldigt i forhold til lændestabilitet? Der er vist noget med at aktiviteten i TA (udover det stabiliserende element IAP giver) hænger sammen med aktiviteten i mm. multifidi i lænden. Og hvis TA ikke aktiveres, gør multifidi heller ikke, hvilket så skulle give en mindre stabil lænd. (Det er noget Kinetic Control-halløj, jeg har sgu ikke lige kilder på det, men så vidt jeg husker er det hængt op på forskning - om der foreligger EMG-målinger, véd jeg desværre ikke)

Man kunne nok mindske taljemålet ved øget tonus, men det har jo ikke nødvendigvis noget med musklens styrke at gøre.

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Den stabilitet TVA skulle give er gennem fascie thoracolumbalis som hæfter på lændehvirvlerne. Når tva aktiveres spændes fascien og komprimerer lændehvirvlerne og sørger dermed for at de ikke "skrider" ift hinanden. Det er i al fald teorien ifølge, hodges, O sullivan m.fl.

Det der er bevist er at folk med low back pain ikke aktiverer TVA inden en bevægelse af f.eks. armen hvilket så skaber "instabilitet".

Link to comment
Share on other sites

Den stabilitet TVA skulle give er gennem fascie thoracolumbalis som hæfter på lændehvirvlerne. Når tva aktiveres  spændes fascien og komprimerer lændehvirvlerne og sørger dermed for at de ikke "skrider" ift hinanden. Det er i al fald teorien ifølge, hodges, O sullivan m.fl.

Det der er bevist er at folk med low back pain ikke aktiverer TVA inden en bevægelse af f.eks. armen hvilket så skaber "instabilitet".

<{POST_SNAPBACK}>

Har læst om dette. men når først man har set tva's størrelse (meget tynd) og overvejer hvilke kræfter ryggen udsættes for, så tror jeg ikke de har den største betydning her.

Mht cocontraktion af multifidi: god pointe, havde glemt dette.

Men hos det sunde og raske individ er dette automatiseret. Så det er kun relevant i forhold til mennesker med problemer med aktivering af TVA og multifidi.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share