Havregryn er den billigste proteinkilde


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Efter at have udvidet mit lille kostprogramskema med kroner, har jeg leget lidt med at opgøre "kroner pr. gram protein" i den kost jeg indtager.

Man giver kun godt 3 øre pr. gram protein når man køber "Finvalsede havregryn" der er fremstillet af Cerelia Danmark A/S for Dansk Supermarked. Jeg har købt en pose (1000 gram) i Netto for kr. 4,50 - og der er 14 gram protein pr. 100 gram indhold. For 45 øre får man dermed 14 gram protein, svarende til 3,2 øre pr. gram protein.

Til sammenligning giver man (der hvor jeg køber ind) ca.:

8 øre pr. gram protein i Shulstad's solsikkerugbrød

20 øre pr. gram protein i tun

21 øre pr. gram protein i Arla's skummetmælk (Arla Express)

25 øre pr. gram protein i Danlab's Ultra Whey Protein (jordbær)

50 øre pr. gram protein i Danlab's Probar

88 øre pr. gram protein i grønne bønner

167 øre pr. gram protein i et æble :)

Hvis man var lidt mere fiks, kunne/skulle man måske korrigere disse tal for den biologiske optagelsesværdi af proteinindholdet... men det kan jeg desværre ikke :(

Nogen lavere end 3 øre ?

MaxPower vil straffe mig hvis jeg ikke har regnet rigtigt og vrøvler igen :santa2:

/W :)

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

:lol:

De 3 øre pr gram i havregryn er skam rigtigt nok, de andre gider jeg ikke lige regne efter, og jeg kan jo også kun gætte mig til dine tal.

Problemet med havregryn som proteinkilde er bare at man skal tage en fandens masse kulhydrater med oveni - og desuden er der sikkert noget med aminosyreprofilen som ikke er optimal hvis det indtages alene. ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med havregryn som proteinkilde er bare at man skal tage en fandens masse kulhydrater med oveni - og desuden er der sikkert noget med aminosyreprofilen som ikke er optimal hvis det indtages alene.  ;)

Yes - der er en del kulhydrat og lidt fedt - varedeklarationen for de nævnte havregryn siger:

Energi 350 kcal

Protein 14g

Kulhydrat 59g

- heraf sukkerarter 1g

Fedt 6,5g

- heraf mættede fedtsyrer 1,2g

-- enkeltumættede fedtsyrer 2,4g

-- flerumættede fedtsyrer 2,7g

Kostfibre 9g

Natrium 0g

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tjae måske gør man... ;)

... fra http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=386312/:

Stråforkorter i økologiske havegryn

Der er fundet stråforkortningsmidlet chlormequat

i et parti økologiske havregryn. Der er dog ingen sundhedsrisiko.

Ifølge Cerealia Foods, der har distribueret havregrynene, er det muligvis en af deres leverandører, der har snydt.

"Den anvendte havre er indkøbt som økologisk, og den medfølgende dokumentation bekræfter dette. Trods dette har kontrollen imidlertid vist, at de undersøgte varer indeholder mellem 0,036 og 0,092 mg chlormequat pr.

kilo. På trods af omfattende kontrolsystemer må vi desværre erkende, at det kan være muligt for en enkelt leverandør af havre at omgå reglerne," skriver firmaet i en pressemeddelse.

Det er ikke ulovligt at sælge de pågældende varer, men de må ikke markedsføres som værende økologisk.

"I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at det ikke indebærer nogen sundhedsrisiko for forbrugerne at

spise de pågældende produkter, idet de holder sig langt under grænseværdien for stråforkortningsmiddel, som er på 5,0 mg," skriver Cerelia Foods.

Det er Økologisk Havregryn og AXA Økologisk havregryn, der trækkes tilbage. Begge er påtrykt produktionsdatoer i

intervallet fra den 13. august 2003 til den 5. oktober 2003.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Havregryn er rigtig billig kilde, og giver desuden en hel del komplekse kulhydrater der er gode mht. til muskelopbygning, og sætter fordøjelsen godt igang..

Hvis man bare spiser varieret samtidig med havregrynene, bør man næppe få noget problem med aminogrammet..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med havregryn som proteinkilde er bare at man skal tage en fandens masse kulhydrater med oveni - og desuden er der sikkert noget med aminosyreprofilen som ikke er optimal hvis det indtages alene.  ;)

Yes - der er en del kulhydrat og lidt fedt - varedeklarationen for de nævnte havregryn siger:

Energi 350 kcal

Protein 14g

Kulhydrat 59g

- heraf sukkerarter 1g

Fedt 6,5g

- heraf mættede fedtsyrer 1,2g

-- enkeltumættede fedtsyrer 2,4g

-- flerumættede fedtsyrer 2,7g

Kostfibre 9g

Natrium 0g

Skummetmælk

3,5 g. protein

4,8 g. kulhydrat

0,1 g. fedt.

Det indeholder altså tydeligvis mindre protein pr. kr. Dog er det stadig rimelig billigt ikke nær så meget kulhydrat.

Blandet (og helst med lidt ekstra sukker) smager det jo også forrygende - selvom jeg dóg selv foretrækker havregrød.

Link to comment
Share on other sites

Svinekam med svær: koster 11,95kr for 500gram i føtex. 26,5 gram protein i 100 gram. (cirka 22 gram fedt pr. 100 gram)

Giver lige godt 9øre pr gram protein

Jeg mener selv at flæskestegen kan kåres til "best buy".. og der er ingen undskyldning for at alle hardgainers ikke som det første smider en steg i ovnen når de vågner om morgenen..Man skal jo også være lidt god ved sig selv her i denne søde juletid. :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Svinekam med svær: koster 11,95kr for 500gram i føtex. 26,5 gram protein i 100 gram. (cirka 22 gram fedt pr. 100 gram)

Hvis man er hurtig, kan man måske få dem billigt (http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=231007):

Lyn dræbte 160 grise 

Landmand fra Nakskov mistede 240 grise ud af en besætning på 350 grise

Det var et chokerende syn, der mødte den nystartede landmand Morten Adamsen på Vindeholmevej ved Nakskov, da han søndag åbnede døren til den ene af sine svinestalde. Inden for lå 160 grise døde fyldt med brandsår. Senere måtte 80 andre søer aflives ud af den i alt 350 store besætning.

Den rystede landmand mener, at ulykken skyldes et voldsomt lyn- og tordenvejr i området - og at et lyn var slået ned i længen og var løbet gennem al metalinventar.

Hele dagen i går fik Morten Adamsen hjælp af Falck-folk til at få kørt de døde grisekroppe til en destruktionsanstalt.

- Heldigvis har jeg forsikringen i orden, selv om det er ærgerligt at opleve noget sådant. Jeg er lige nystartet som landmand den 1.april. Så nu kan jeg begynde forfra, siger Morten Adamsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Starter lige denne her tråd op igen ...

Playboy -->

Havregryn er rigtig billig kilde, og giver desuden en hel del komplekse kulhydrater der er gode mht. til muskelopbygning, og sætter fordøjelsen godt igang..

Hvis man bare spiser varieret samtidig med havregrynene, bør man næppe få noget problem med aminogrammet..

Det vil altså sige, at jeg sagtens kan satse på havregryn som en fin kilde til proteinindtag, så længe jeg også får kød og kødpålæg til hovedmåltiderne?

Jeg spiser selv omkring 200-300g havregryn om dagen (ca. 28-32 g protein).

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige, at jeg sagtens kan satse på havregryn som en fin kilde til proteinindtag, så længe jeg også får kød og kødpålæg til hovedmåltiderne?

- Hr. Kirchebrandt

Jeg får nok svært ved at kalde havregryn en "fin proteinkilde" - primært ser jeg det som en kulhydratskilde, da den indeholder væsentlig flere af disse.

Da der er tale om et kornprodukt vil jeg heller ikke mene at animosyreprofilen vil være noget at råbe hurra for isoleret set.

Men selv om jeg personligt foretrækker cornflakes istedet pga. det lavere fedtindhold, syntes jeg ikke at du skal skippe dine gryn, blot sørge for at supplere med noget andet som det tidligere i tråden er nævnt. Det kunne være et glas mælk, et æg eller som du er inde på, et stykke groft med nogle skiver kødpålæg.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige, at jeg sagtens kan satse på havregryn som en fin kilde til proteinindtag, så længe jeg også får kød og kødpålæg til hovedmåltiderne?

Det kan ikke svares på præcist med mindre du er mere specifik.

Du skal indtage "den anden" protein kilde senest et par timer efter havregrynene.

Hvis du spiser havregryn til morgenmad hjælper det ikke du spiser kød til aften.

Det vil også kun forbedre proteinet i havregrynene til en vis grad, og det er alt efter hvilken anden kilde du sammensætter med.

Link to comment
Share on other sites

Hey Wannabe!

Fandt lige et citat der siger at det er super med mælk på dine havregryn. (Går ud fra at cereal også gælder havregryn)

if most of your protein comes from cereal, which is low in the amino acid lysine, your body will burn most of the amino acids for energy, or use them to produce fat if the calories are excess. But if you consume lysine-rich milk or beans with that cereal, the overall protein balance of the meal dramatically improves, and more amino acids can be used for muscle synthesis.

Link

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Programmet hedder "Kend din Kost v. 3.0". Det er et program som hjemkundskabslærerne bruger på mit sem. Systime har udgivet det.

I programmet har jeg naturligvis mulighed for at beregne kJ, fedt % etc ... men også beregne vitamin/mineral sammensætningen af maden. Desuden kan jeg se fedt, kulhydrat og protein-profiler, der automatisk angiver mangler (begrænsninger).

Hvor meget mælk skal der indtages pr. 100 gram havregryn, for at undgå manglende aminosyrer ifølge dit program

100g havregryn uden mælk --> Lycin-mangel

100g havregryn med 1 dl mælk --> ingen mangel

Der står en masse om "Chemical score" og "Effektivt protein" også :blink:

Begræsningen tages i forhold til den valgt gruppe fx. Mand, 21-30 år, høj aktivitet.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share