god begynder Mountainbike


enogtyve
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen..

Jeg vil gerne til at køre nogle gode ture i skoven...

Jeg vil derfor investere i en god MTB, .00en begyndercykel men som kan holde noget tid...

Mit budget ligger på 5000 muligvis lidt højere...

er der nogen der har nogen anbefalinger...

på forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved du kan få en ny TREK mountainbike for 5xxx kr. Den har bla skivebremser. Jeg har selv en TREK racercykel jeg er utroligt glad for, så kan kun anbefale dig at kigge nærmere på mærket

TREK er DYRT og det er navnet du betaler for. Cannondales fatty(ikke Lefty) med lockout er klart det fedeste og stiveste når vi snakker affjedringsgafler.. Cannondale har haft livsgaranti på deres rammer.

Link to comment
Share on other sites

http://www.louiscykler.dk/default.asp?PageID=453

dog syntes jeg forhandleren på Østerbro (tåsingegade virker meget mere proffesionel og er cannondale forhandler)

klassisk, med v-brakes som kan udskiftes med bedre v-brakes med evt GURU v-braken AVID ARCH SUPREME... 2500kr pr Klo.. bremser som en drøm.. Indrømmer blankt jeg er til v-brakes. da der er for meget vedligeholdelse og fnidder med skiver...

Edited by mito
Link to comment
Share on other sites

TREK er DYRT og det er navnet du betaler for. Cannondales fatty(ikke Lefty) med lockout er klart det fedeste og stiveste når vi snakker affjedringsgafler.. Cannondale har haft livsgaranti på deres rammer.

Det er muligt men jeg har haft en TREK 6500 i længere tid nu, og den kan tage nogle tæsk...

Jeg vil ikke spille smart og sige TREK er det bedste, da jeg ikke har meget erfaring med de andre, men jeg er MAX tilfreds med min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej .

Er selv mtb rytter, til trails og lidt free ride.

Du skal kigge mere på hvilken krank og geargruppe der sidder på din cykel, end om der er skivebremser på.

Skivebremser er måske relevante når man tumler ned af et bjerg, og har mange opbremsninger(varmeudvikling), men til danske forhold er det show off der gør din cykel tungere. V-brakes kan nemt sende dig en tur ud over styret, hvis det er det du vil. O så kan du selv vedligeholde dem.

Geargruppen skal skifte godt og hurtigt, dvs. Deore er absolut den ringste gruppe du skal have. Ofrer du lidt mere og får en bedre gruppe, holder lortet længere, og der er mindre af din trampeenergi der går til lejefriktion, og mere der går til fremdrift.

Er du høj, gå efter et længere stel, end hvis du er lav. en høj person på en lille cykel vil opleve at styret er mere ind under sig, end foran sig, og så bliver styringen for direkte og hysterisk. Specielt hvis du med skovture vil have lidt op og nedkørsler med. Et større stel giver dig mulighed for at finde en saddelhøjde hvor du kan strække dit ben næsten helt ud, og få noget ud at dine benmuskler. Og samtidig få en fornuftig styrposition.

Stel og størrelse. Du kan kigge på kulfiber, alu eller crom molybdæn(cromoly står der gerne på stellet)

De er ca lige lette, forskellen er i typisk mindre end 1 kg(hey kan du tabe 1 kg og evt spare penge).

Kulfiberstel er en kende stivere, men ikke så fjedrende som de 2 andre typer. Diameter på stelrør: jo større, jo mere styrke.

Styret skal være stift, og gør dig selv den tjeneste at kigge lidt på hvor tykt håndgrebet er. Det er meget trættende med tynde håndgreb.

Affjedring eller ej - en smagssag. Kan have sin relevans når der er mange bump(i en skov m rødder), men er der kun pæne stier hvor du vil køre, er behøvet for affjedring mindre. Kører man kun by, er der ikke behov for fjedergaffel. Der går energi til at komprimere gaflen, ved hvert tråd, g den energi kommer kun fra rytteren.

Du fjedrer jo også med armene(som jeg antager ikke har sissyboy-karakter, sitet i betragtning). Ved op og nedkørsler, kan en blød affjedring for til, ændre på tyngdepunktet, resultatet er måske lidt ekstra snudeture(wear a helmet).

En fjeder forgaffel vejer mere end en ikke fjedret, og giver lt andet lige en lidt tungere styring(mindre sjov)

Mit råd. Besøg en mtb klub, til med folk, de kender til butikker hvor du kan få en go rådgivning.

Held og lykke med din ride

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share