Dehydring efter fysisk træning


bloggy
 Share

Recommended Posts

Hey der.

Havde en noget underlig oplevelse efter en hård omgang fysisk udfoldelse i søndags (Efter flere dages hård fysisk udfoldelse hvor kroppen var blevet godt mørkbanket og ikke vildt meget søvn).

Under vejs kunne jeg mærke det flimrede for mine øjne, men satte på autopilot og da jeg kommer i mål falder jeg om og begynder at snakke underligt, mister fornemmelsen for tid og har det mildest talt af ht.

Jeg oplever også jeg sveder som en gal og det bliver ved med bare at vælte ud som sved over hele kroppen og senere gennem mund...dette stod så på et

par timer, de lede kramper i legmusklerne og svimmelhed..uhh..dejligt;o)

Nogen der har prøvet det før og ved om det kan "forebygges" ved at drikke nok inden/under + kost?

Er det dehydrering når man "sveder" efterfølgende? Syntes normalt bare at man ikke sveder når man dehydrerer.

Hvor længe skal kroppen restituere efterdølgende? Er som sådan ikke mørke noget nu, spiser og drikker som et svin igen og forsøger at genopbygge min kampkraft så jeg kan komme igang asap.

Nogen tips, tricks eller andet godt så man kan blive lidt klogere på dette til en anden gang?

Hilsner fra B

Edited by bloggy
Link to comment
Share on other sites

Qua et arbejde uden toiletmuligheder drikker jeg tit alt for lidt og ligger træningen umiddelbart derefter, er jeg stort set altid ret dehyhdreret i begyndelsen af en træning, men har ikke af den årsag prøvet noget der lyder som din oplevelse.

Tror mere du har "overloaded" kroppen og formodentlig også svedt alle dine salte ud. Personlig kan jeg have tendens til både at koldsvede når jeg mangler salte og også få en underlig fornemmelse af utilpashed.

Hint #1: smag på sveden om den er fersk eller smager salt (som den bør).

Hint #2: dehydrering og mørkegul urin går hånd i hånd.

Umiddelbart er tippet en anden gang at få sovet og drukket nok elektrolytter under OG efter motion.

Med almindelig kost og fornuftig nattesøvn, bør kroppen for længst være kommet på højkant - men mindre selve den fysiske udfoldelse stadigvæk kræver restitution, altså.

Link to comment
Share on other sites

Qua et arbejde uden toiletmuligheder drikker jeg tit alt for lidt og ligger træningen umiddelbart derefter, er jeg stort set altid ret dehyhdreret i begyndelsen af en træning, men har ikke af den årsag prøvet noget der lyder som din oplevelse.

Tror mere du har "overloaded" kroppen og formodentlig også svedt alle dine salte ud. Personlig kan jeg have tendens til både at koldsvede når jeg mangler salte og også få en underlig fornemmelse af utilpashed.

Hint #1: smag på sveden om den er fersk eller smager salt (som den bør).

Hint #2: dehydrering og mørkegul urin går hånd i hånd.

Umiddelbart er tippet en anden gang at få sovet og drukket nok elektrolytter under OG efter motion.

Med almindelig kost og fornuftig nattesøvn, bør kroppen for længst være kommet på højkant - men mindre selve den fysiske udfoldelse stadigvæk kræver restitution, altså.

Jeg tror du har helt ret i at kroppen også var overloaded. Havde brændt sindsyg mange kalorier af den 2 foregående dage og nætter og kl. shit om morgenen uden mad og drikke og så langt løb i terræn med tung rygsæk..der begyndte det at flimre for øjenene:D.

Hvad ville du proppe indenbords for at få dine "elktrolytter" ?

Hvordan oplever du koldsved? Er ikke sikker på jeg ved hvad forskellen på er på det og alm. sved.

Jeg begik den fejl at jeg ikke tog noget mad med da jeg ville se hvor meget jeg kunne presse den.

Ville det være nok en at tage noget indenbords når man står op - eller skal det være dagen før også?

Havde brugt godt op af af hvad der nu lå lagret af energi i kroppen fra øvelse den samme nat.

Edited by bloggy
Link to comment
Share on other sites

Overtolker jeg dig når jeg fornemmer at det skal være primitivt?

Ellers kan man købe saltsticks eller små tabletter til at opløse i vandet som inderholder alt hvad hjertet begærer. Jeg bruger selv "Zero" fra High5. Prisen er lidt pebret men har aldrig haft krampe når jeg har haft dem i og de fås med flere slags smag.

Ellers kan man klare sig nogenlunde på køkkensalt (natrium) og banan (kalium), men der mangler andre ting hvor man typisk kan dækkes ind ved nødder og især mandler samt frugt med skræl, men jeg har slet ikke styr på om et almindeligt indtag kan række hvis man sveder meget.

Alm. sved er "varmesved" enten pga. varme eller træning.

Koldsved, hmm.. har du prøvet at være meget svimmel eller være lige at besvime? Den måde man sveder på inden man går i sort, er koldsved. Men ellers "uforklarlig" sved uden man har det varmt.

Skal kroppen præstere optimalt, skal man ikke starte fra tom tank. Det lyder som om det ligger i dit koncept at stresse kroppen ikke alene på selve udfordringen; det ødelægger man jo ved at tanke op.

Men ingen sportsudøvere ved deres fulde fem vil stille til konkurrence uden at mad og drikke dagen(e) inden konkurrencen er optimeret.

Link to comment
Share on other sites

Overtolker jeg dig når jeg fornemmer at det skal være primitivt?

Ellers kan man købe saltsticks eller små tabletter til at opløse i vandet som inderholder alt hvad hjertet begærer. Jeg bruger selv "Zero" fra High5. Prisen er lidt pebret men har aldrig haft krampe når jeg har haft dem i og de fås med flere slags smag.

Ellers kan man klare sig nogenlunde på køkkensalt (natrium) og banan (kalium), men der mangler andre ting hvor man typisk kan dækkes ind ved nødder og især mandler samt frugt med skræl, men jeg har slet ikke styr på om et almindeligt indtag kan række hvis man sveder meget.

Alm. sved er "varmesved" enten pga. varme eller træning.

Koldsved, hmm.. har du prøvet at være meget svimmel eller være lige at besvime? Den måde man sveder på inden man går i sort, er koldsved. Men ellers "uforklarlig" sved uden man har det varmt.

Skal kroppen præstere optimalt, skal man ikke starte fra tom tank. Det lyder som om det ligger i dit koncept at stresse kroppen ikke alene på selve udfordringen; det ødelægger man jo ved at tanke op.

Men ingen sportsudøvere ved deres fulde fem vil stille til konkurrence uden at mad og drikke dagen(e) inden konkurrencen er optimeret.

Jep, det var koldsved..i stride strømme...ku godt mærke jeg var ved at besvime flere gange. Var rigtig svimmel og hjernen fungerede slet ik.

Fik også de vilde kramper i lægmusklen.

Hvad er det bedste at få indenbords lige når det sker?

Det var som sådan ikke mit ønske ikke at have noget i kroppen. Det var min fejl ikke at medbringe noget ekstra (ud over det man får under forløbet) og

der blev ikke givet noget om morgenen.

Må vist have noget ekstra salt og nødder med næste gang, måske man skulle fylde sig aftnen inden også og så en masse væske.

Rigtig glad for dine erfaringer og råd Gregers!

Edited by bloggy
Link to comment
Share on other sites

Når uheldet er ude, så er det almindelig salt der hjælper. Det er det man sveder mest ud og er, efter hvad jeg er kommet frem tid, det som er mest påvirkeligt - ergo man ryger hurtigt i underskud men det er også let at lukke igen.

En teskefuld salt med lidt vand og man er kørende efter et kvarters tid. Der er også en nogen der har peanuts i træningstasken til hvis det skulle blive nødvendigt.

Er kun glad hvis jeg kan hjælpe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Når uheldet er ude, så er det almindelig salt der hjælper. Det er det man sveder mest ud og er, efter hvad jeg er kommet frem tid, det som er mest påvirkeligt - ergo man ryger hurtigt i underskud men det er også let at lukke igen.

En teskefuld salt med lidt vand og man er kørende efter et kvarters tid. Der er også en nogen der har peanuts i træningstasken til hvis det skulle blive nødvendigt.

Er kun glad hvis jeg kan hjælpe :smile:

Nu du nævner koldsved oven på hård fysisk aktivitet...er vi ude i "Shock"?

Sad lige og læste om andre og flere nævner de har haft shock i forbindelse med dehydrering.

Jeg havde en følelse af efterfølgende min krop var i "shock"

Altså lig-bleg, alt for hurtigt åndedræt og en fornemmelse af at besvime hele tiden.

var nu ellers ret "rolig" mens det stod på...

Skal kname ha salt og sukker på mig næste gang:o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share