DFHT


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Nu her hvor I taler om intensiteten er jeg lidt i tvivl hvordan programmet skal bygges op, da det ikke står helt godt beskrevet i animalmass's artikel.

I de 3 første load uger, har jeg fået indtrykket af at man skal øge intensiteten og workloaden. Sådan noget lignende:

1 uge 2 uge 3 uge

2x5 3x5 4x5

Intensitet: 75% 80% 85%

workload: 2 sæt 3 sæt 4 sæt

Ovenstående er bare sådan som jeg har forstået princippet i det. Hvad siger I??

Jeg ved at han har skrevet 3x5 i alle 3 ugers load, men tror I ikke at det er op til den enkelte at tilpasse programmet, efter hvilken progression metode man ønsker at følge??

Link to comment
Share on other sites

animalmass ligger op til at f.eks. intensitet og workload kan bruges som parametre til at give progression. Det er ikke nødvendigvis et krav at begge ting skal udføres samtidig.

Naturligvis skal man ikke starte med en volumen lavere end man har været vant til eller lavere end den forudgående dekonditioneringspause retfærdiggøre.

Link to comment
Share on other sites

Han snakker også en del om fitness og fatigue level - og det er klart, at trænede atleter vil have nemmere ved at tilpasse sig programmet, end knaps så trænede atleter.

Sådan som jeg har tænkt mig at gribe det an, vil være først at kører volumen op, så den lægger sig op ad spreadsheetet (givet i artiklen) - herefter øge intensiteten når det kan lade sig gøre. Jeg tror ikke det spiller den store rolle med intensiteten - der er lagt en god periodisering ind i programmet, som formentlig nok skal sørge for at intensiteten lige så stille bliver øget.

Link to comment
Share on other sites

Ja lige præcis... hvis man bare holder rep-rangen som beskrevet i hans artikel, kan intensiteten øges jævnt, så man i uge 3 næsten bruger max intensitet for at få den op i det givet antal rep som foreskrevet. Men som du siger MaxPower så skal det være i overensstemmelse med hvad kroppen har tilpasset sig til der retfærdiggøre workload og intensitet fra 1. uge.

Link to comment
Share on other sites

Hep!! Da denne tråd efterhånden er ved at udvikle sig til en regulær brugsanvisning i DFHT, har jeg da lige spørgsmål mere, som jeg ikke synes bliver omtalt i artiklen :D

Når han i session A forslår, at man kører 3x5 i low incline bench - og ligeledes i session C, hvor det er 5x5 i squat - bruger man da nogle af sætne til at bygge op til worksætne??

Eks:

Session C: 5x5 sqaut.

Køre man da 1 eller 2 af sætne inden man rammer workloadsætne - de sidste 3??

Eller er indkøringssætne(?)(hvis disse er nødvendige) ikke regnet med, så man har 5 workloadsæt??

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share